- 1 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (196 opinii)
- 2 Jak zmieniał się cmentarz na Westerplatte (44 opinie)
- 3 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (141 opinii)
- 4 Prokuratura już nie chce ścigać Nergala (335 opinii)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (187 opinii)
- 6 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (172 opinie)
Futurystyczny projekt nowych kładek na Zaspie
Nie cztery, jak pierwotnie planowano, a pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w miejsce obecnej kładki nad al. Rzeczypospolitej na Zaspie. Nowe obiekty powstaną na poziomie ziemi, więc nie trzeba będzie się na nie wspinać.
Przygotowania potrwają jednak jeszcze do końca sierpnia. Dlaczego?
- Po pierwsze zwiększony został zakres tego projektu, po drugie konieczne było zarejestrowanie nowych map geodezyjnych - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Zaprojektowane zostanie pięć nowych obiektów, choć wcześniej była o czterech kładkach. Dzięki dodatkowej, piątej kładce, znacznie skróci się i uprości droga dla rowerów jadących z Wrzeszcza na Przymorze. Rowerzyści nie będą musieli korzystać z kolizyjnego skrzyżowania na wysokości ul. Burzyńskiego.
Stara kładka na Zaspie do rozbiórki. "To bomba z opóźnionym zapłonem"
O konieczności rozbiórki kładki i wyglądzie nowej mówił niedawno w artykule na łamach kwartalnika "Pomorski Inżynier", dr inż. Krzysztof Wąchalski, dyrektor w spółce Pont-Projekt, która przygotowuje projekt przebudowy skrzyżowania na Zaspie.
- Kładka jest w bardzo złym stanie - ocenia Wąchalski. - Destrukcja betonu i korozja elementów stalowych są mocno posunięte i wymagają natychmiastowej interwencji naprawczej. Zły stan dotyczy także miejsc, które odpowiadają za bezpieczeństwo konstrukcji. Takim miejscem są zdegradowane tzw. przeguby gerberowskie pomostu kładki, zapewniające wzajemne oparcia głównych czterech ciągów kładki. (...) Te miejsca można określić jako "bombę z opóźnionym zapłonem". Jeśli mówilibyśmy o dalszej eksploatacji istniejącej kładki, konieczne byłyby natychmiastowe duże prace remontowe i wzmacniające konstrukcję.
Inżynierowie pracujący na zlecenie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni także nie mają wątpliwości: ze względu na przestarzałe rozwiązania konstrukcyjne zastosowane przy budowie obecnej kładki jej remont nie ma sensu.
Budowa nowych kładek tańsza, niż remont i utrzymanie starej
- Jeśli nawet wyremontujemy ten obiekt według obecnych standardów (...), to i tak posiadać on będzie w przeważającej większości starą substancję. Koszt remontu i naprawy kładki oraz duże koszty eksploatacyjne sześciu wind (...) są na tyle duże, że przewyższają koszty rozbiórki istniejącej kładki i budowę zespołu nowych pięciu kładek (...). Dodatkowo korzystając z nowych kładek, nie będzie konieczne pokonywanie przez pieszych wysokich schodów w górę i w dół, aby dostać się na przystanek tramwajowy lub aby przejść na drugą stronę ulicy. Jak się okazało, jedynym racjonalnym rozwiązaniem jest rozebranie starego obiektu i budowa nowych kładek - tłumaczy Wąchalski.
Rozbiórka kładki w odwrotnej kolejności, niż budowa
Istniejąca dziś kładka zostanie więc rozebrana, ale dopiero po wybudowaniu nowych obiektów. Rozbiórka prowadzona będzie w odwrotnej kolejności do tej, w jakiej obiekt powstawał.
Wyzwaniem będzie prowadzenie rozbiórki z zachowaniem ruchu samochodów i tramwajów oraz dostępu pasażerów do przystanków tramwajowych.
Także z tego powodu rozbiórka potrwa dłużej niż budowa nowych pomostów.
Nowe kładki wygodniejsze i bezpieczniejsze
W miejsce starej powstanie nowy zespół pięciu kładek. Będą to obiekty na poziomie terenu. Dzięki takiemu rozwiązaniu z kładek skorzystają piesi i rowerzyści.
Ci ostatni nie będą musieli zjeżdżać na dolny (samochodowy) poziom skrzyżowania. Skróci się też ich droga wzdłuż al. Rzeczpospolitej, bo zyskają bezkolizyjny przejazd nad al. Jana Pawła II.
Nowością będą przejścia dla pieszych i rowerzystów przez al. Rzeczypospolitej.
- Nie spowoduje to ograniczeń przejezdności dla samochodów, ponieważ przejście dla pieszych zostanie wyposażone w zsynchronizowaną w miejskim standardzie sygnalizację świetlną dla al. Rzeczypospolitej - zapewnia Krzysztof Wąchalski.
Lekka i odporna na warunki atmosferyczne konstrukcja
Nowatorska będzie zarówno technologia budowy oraz sam wygląd nowych kładek. Zostaną one wykonane z tzw. kompozytu GRP.
Głównymi zaletami tego materiału są lekkość (czterokrotnie lżejszy niż stal) oraz całkowita odporność na korozję.
Projektanci podkreślają, że elementy kompozytowe nie wymagają żadnych zabezpieczeń w trakcie eksploatacji, są odporne na warunki atmosferyczne, sól i substancje chemiczne.
Gwarancja trwałości konstrukcji kompozytowych szacowana jest na minimum 50 lat, a konstrukcje z podwyższonymi parametrami mogą być użytkowane nawet ok. 150 lat.
- Szczegóły nowych rozwiązań wraz z wizualizacją nowoczesnych rozwiązań są przedmiotem opracowywanej dokumentacji, której zakończenia spodziewać możemy się przed końcem wakacji - podkreśla Magdalena Kiljan z GZDiZ. - Stanie się ona podstawą do wyłonienia wykonawcy prac, która realizowana będzie w kolejnych latach, w zależności od posiadanych środków finansowych, a nadzorowana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.
Opinie (548) ponad 10 zablokowanych
-
2022-04-14 21:29
To co w normalnym cywilizowanym kraju jest standardem
tutaj jest futurystycznym projektem nie do zrealizowania
- 1 1
-
2022-04-14 22:02
Dobry pomysł.
Wypośrodkuje ruch pieszych i samochodow.
- 0 5
-
2022-04-14 22:28
Czy dobrze rozumiem?
Czyli po prostu nie będzie kładki nad Al. Rzeczypospolitej?! W to miejsce będzie zwykłe przejście dla pieszych ze światłami.
- 4 0
-
2022-04-14 22:28
Przejscie naziemne (1)
Tak z przekąsem:
Po co wydawać pieniądze na kładki, skoro Gdańsk wraca do przejść naziemnych. W centrum jutro wielkie otwarcie pomysłu i realizacji niczym z Barei, to i na Zaspie niech pasy wymaluja Po jedni. Będzie taniej.- 5 1
-
2022-04-15 03:05
Trzeba wydawać kase
Trzeba wydawać kase jak najszybciej bo nasi nie zarobią remontujemy potem rozwalmy. Zróbmy projekt za 20 mln złotych bo przecież nie mozna pomalować pasów dostawić 4 lamp ulicznych 2 kamer i sygnalizacji świetlnej cyfrowych znaków drogowych za 400 tys złotych - robota na 2 miesiace z odbiorami. Przy okazji ktos nie uwzględni przyszłych dróg technicznych dla nowej zabudowy- kanaliza woda elektryka internet. W 2025 wszystko znowu zrobimy od nowa. I swoi zarobią kolejne kilka milion - czysta ekonomia. Obywatelu pamiętaj !!! Szanuj Pana swego bo możesz mieć gorszego.
- 1 0
-
2022-04-14 23:35
Zwykłe rondo
Najlepiej byłoby przebudować całe skrzyżowanie i zrobić zwykłe rondo, bez żadnych poziomów, kładek itp
- 2 2
-
2022-04-15 03:09
Kasa Misiu
Szybko wydawajmy pieniądze z miejskiej kasy bo sie skończą a nasi nie zdarzą zarobić. Szybko szybko zanim ci deb..e mieszkańcy sie zorientują
- 1 1
-
2022-04-15 05:31
Oby nie wyszło jak z tamponem w parku oliwskim. (1)
- 3 1
-
2022-04-15 06:51
ziobrowa prokuratura pracuje nad palmiarnia!!,mysle ze sprawa dla suwerena zamknieta!!,chyba ze chcesz tam wstawic figure Andrzeja Boboli?
- 0 1
-
2022-04-15 06:49
prawie
jeszcze tylko rondo na dole i będzie ok.
- 0 0
-
2022-04-15 07:04
Kolejne przejście naziemne
Jak nowe rozwiazanie drogowe to wiadomo jakie. Zatrzymać i spowolnić kierowcę. Niech stoi jak już wybrał się samochodem, żeby szybciej dojechać.
Pieszemu, który wybrał spacer skrócić go o kilka kroków, żeby choć troszkę mniej spacerował, kiedy kierowcy zmuszeni są zrobić dodatkowy przystanek... Brak słów na te pomysły.- 3 0
-
2022-04-15 08:38
Ankieta znów niepoprawnie skonstruowana! Wyslijcie swoich pismaków w końcu na szkolenie.
I znów... Bezpieczne przejście gdzie pieszy idzie elegancko nad jezdnią, gdzie nie ma szansy być potrąconym zostaje zmienione na mniej bezpieczne przejście przez jedna z ruchliwszych ulic Zaspy. Rozumiem, że bezpieczeństwo nikogo nie obchodzi? Chyba, że zrobią tam zaraz ograniczenie do 30km/h i progi zwalniajace przed przejściem. Wypadamy powoli z listy cywilizowanych miast stosując przestarzałe rozwiązania.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.