• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Futurystyczny projekt nowych kładek na Zaspie

Maciej Korolczuk
14 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tu strach o zawieszenie samochodu. Będzie remont
  • Pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w poziomie nasypów, co pozwoli na likwidację niewygodnych schodów i awaryjnych wind.
  • Pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w poziomie nasypów, co pozwoli na likwidację niewygodnych schodów i awaryjnych wind.

Nie cztery, jak pierwotnie planowano, a pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w miejsce obecnej kładki nad al. RzeczypospolitejMapka na Zaspie. Nowe obiekty powstaną na poziomie ziemi, więc nie trzeba będzie się na nie wspinać.



Jak oceniasz wizję nowych kładek na Zaspie?

Trwające od półtora roku prace projektowe związane z przygotowaniem do rozbiórki istniejącej, wysłużonej kładki na skrzyżowaniu al. Rzeczpospolitej i Jana Pawła II miały zakończyć się z końcem 2021 roku.

Przygotowania potrwają jednak jeszcze do końca sierpnia. Dlaczego?

- Po pierwsze zwiększony został zakres tego projektu, po drugie konieczne było zarejestrowanie nowych map geodezyjnych - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Zaprojektowane zostanie pięć nowych obiektów, choć wcześniej była o czterech kładkach. Dzięki dodatkowej, piątej kładce, znacznie skróci się i uprości droga dla rowerów jadących z Wrzeszcza na Przymorze. Rowerzyści nie będą musieli korzystać z kolizyjnego skrzyżowania na wysokości ul. Burzyńskiego.

Stara kładka na Zaspie do rozbiórki. "To bomba z opóźnionym zapłonem"



O konieczności rozbiórki kładki i wyglądzie nowej mówił niedawno w artykule na łamach kwartalnika "Pomorski Inżynier", dr inż. Krzysztof Wąchalski, dyrektor w spółce Pont-Projekt, która przygotowuje projekt przebudowy skrzyżowania na Zaspie.

- Kładka jest w bardzo złym stanie - ocenia Wąchalski. - Destrukcja betonu i korozja elementów stalowych są mocno posunięte i wymagają natychmiastowej interwencji naprawczej. Zły stan dotyczy także miejsc, które odpowiadają za bezpieczeństwo konstrukcji. Takim miejscem są zdegradowane tzw. przeguby gerberowskie pomostu kładki, zapewniające wzajemne oparcia głównych czterech ciągów kładki. (...) Te miejsca można określić jako "bombę z opóźnionym zapłonem". Jeśli mówilibyśmy o dalszej eksploatacji istniejącej kładki, konieczne byłyby natychmiastowe duże prace remontowe i wzmacniające konstrukcję.
Nowe kładki będą nowatorskie ze względu na technologię wykonania i samego - nieco futurystycznego - wyglądu. Nowe kładki będą nowatorskie ze względu na technologię wykonania i samego - nieco futurystycznego - wyglądu.
Inżynierowie pracujący na zlecenie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni także nie mają wątpliwości: ze względu na przestarzałe rozwiązania konstrukcyjne zastosowane przy budowie obecnej kładki jej remont nie ma sensu.

Budowa nowych kładek tańsza, niż remont i utrzymanie starej



- Jeśli nawet wyremontujemy ten obiekt według obecnych standardów (...), to i tak posiadać on będzie w przeważającej większości starą substancję. Koszt remontu i naprawy kładki oraz duże koszty eksploatacyjne sześciu wind (...) są na tyle duże, że przewyższają koszty rozbiórki istniejącej kładki i budowę zespołu nowych pięciu kładek (...). Dodatkowo korzystając z nowych kładek, nie będzie konieczne pokonywanie przez pieszych wysokich schodów w górę i w dół, aby dostać się na przystanek tramwajowy lub aby przejść na drugą stronę ulicy. Jak się okazało, jedynym racjonalnym rozwiązaniem jest rozebranie starego obiektu i budowa nowych kładek - tłumaczy Wąchalski.
Obecna kładka nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i Jana Pawła II na Zaspie jest mało przyjazna dla pieszych. Bo wybudowania nowych kładek, stara zostanie wyburzona. Obecna kładka nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i Jana Pawła II na Zaspie jest mało przyjazna dla pieszych. Bo wybudowania nowych kładek, stara zostanie wyburzona.

Rozbiórka kładki w odwrotnej kolejności, niż budowa



Istniejąca dziś kładka zostanie więc rozebrana, ale dopiero po wybudowaniu nowych obiektów. Rozbiórka prowadzona będzie w odwrotnej kolejności do tej, w jakiej obiekt powstawał.

Wyzwaniem będzie prowadzenie rozbiórki z zachowaniem ruchu samochodów i tramwajów oraz dostępu pasażerów do przystanków tramwajowych.

Także z tego powodu rozbiórka potrwa dłużej niż budowa nowych pomostów.

Nowe kładki wygodniejsze i bezpieczniejsze



W miejsce starej powstanie nowy zespół pięciu kładek. Będą to obiekty na poziomie terenu. Dzięki takiemu rozwiązaniu z kładek skorzystają piesi i rowerzyści.

Ci ostatni nie będą musieli zjeżdżać na dolny (samochodowy) poziom skrzyżowania. Skróci się też ich droga wzdłuż al. Rzeczpospolitej, bo zyskają bezkolizyjny przejazd nad al. Jana Pawła II.

Nowością będą przejścia dla pieszych i rowerzystów przez al. Rzeczypospolitej.

- Nie spowoduje to ograniczeń przejezdności dla samochodów, ponieważ przejście dla pieszych zostanie wyposażone w zsynchronizowaną w miejskim standardzie sygnalizację świetlną dla al. Rzeczypospolitej - zapewnia Krzysztof Wąchalski.

Lekka i odporna na warunki atmosferyczne konstrukcja



Nowatorska będzie zarówno technologia budowy oraz sam wygląd nowych kładek. Zostaną one wykonane z tzw. kompozytu GRP.

Według projektantów nowe kładki będą nowoczesną wizytówką dynamicznie zmieniającej się dzielnicy Zaspa. Według projektantów nowe kładki będą nowoczesną wizytówką dynamicznie zmieniającej się dzielnicy Zaspa.
Głównymi zaletami tego materiału są lekkość (czterokrotnie lżejszy niż stal) oraz całkowita odporność na korozję.

Projektanci podkreślają, że elementy kompozytowe nie wymagają żadnych zabezpieczeń w trakcie eksploatacji, są odporne na warunki atmosferyczne, sól i substancje chemiczne.

Gwarancja trwałości konstrukcji kompozytowych szacowana jest na minimum 50 lat, a konstrukcje z podwyższonymi parametrami mogą być użytkowane nawet ok. 150 lat.

- Szczegóły nowych rozwiązań wraz z wizualizacją nowoczesnych rozwiązań są przedmiotem opracowywanej dokumentacji, której zakończenia spodziewać możemy się przed końcem wakacji - podkreśla Magdalena Kiljan z GZDiZ. - Stanie się ona podstawą do wyłonienia wykonawcy prac, która realizowana będzie w kolejnych latach, w zależności od posiadanych środków finansowych, a nadzorowana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.

Opinie (548) ponad 10 zablokowanych

  • Chyba komuś tu się pomyliła idea kładki dla pieszych. Zawsze chodziło o to żeby przejście było bezkolizyjne, właśnie dzieki kładce np. A tu co? Normalne przejście i to jeszcze zdublowane na krótkim odcinku, a więc korki, bo ze światłami. Pogratulować pomysłu.

    • 5 2

  • Kiedy kolejna dyskusja ?

    • 3 0

  • ...kolejnym etapem po budowie, bedzie ograncizenie prędkości do 50 i budowa garbów co 100m.

    to są pierwsze testy na mieszkańcach jak na szczurach w laboratorium... a potem będziecie skakać przez te garby, góra dół co sto metrów aż wam zawieszenie odpadnie :))))

    • 4 0

  • tragedia kolene przejscia dla pieszych i sygnalizatory niedlugo bedzie co 10metrow wiec korki non stop beda

    • 3 1

  • W PRL myśleli jakoś lepiej (1)

    jak to jest ze w PRL było zaprojektowane 3 kondygnacyjne skrzyżowanie z bezpiecznymi dla pieszych ciagami pieszymi a teraz mamy zrobić to od nowa .... i mieć przejścia dla pieszych i światła w tym miejscu, przecież będzie gorzej...

    • 5 1

    • mówisz o jedynym, kolizyjnym, wielopoziomowym skrzyżowaniu?

      Sentyment do PRLu się leczy

      • 0 0

  • a może da się wycisnąć coś wiecej niż tylko futurystyczny kształy? (1)

    skoro mają być nowe to:
    1. zadaszenie przejscia (przed deszczem i wiatrem, bo na tej wysokości wieje cholernie)
    2. zadaszenie, fotowoltaiczne niech sama sobie prąd wytworzy na całe oświetlenie, windy itp.
    3. z powierzchni dachu zbierać deszczówkę by podlewać przyległą zieleń
    4. ciągi komunikacyjne dla pieszych, osób niedowidzących, pojazdów kołowych typu rower, hulajnoga itp.)
    5. aktywny monitoring

    więc najpierw funkcjonalność a dopiero później futurystyczne kształty. A jak jedno będzie się łączyć z drugim i pasować architektonicznie do otoczenia to już będzie idealnie.

    • 4 2

    • Dokładnie

      Zadaszone przystanki tramu przechodzą wyobraźnię wlodarzy

      • 0 0

  • bo widok będzie przeszkadzał...

    a może chcą starą wywalić bo obok kolejne 2 wieżowce z impro mają powstać... albo impro się boi zacząć prace bo jak zacznie kopać to kładka się obok sama złoży

    • 4 0

  • o dziwo z sensem. (1)

    Projekt jest bardzo sensowny. nieoczywistym rezultatem będzie ułatwienie włączania się do ruchu samochodom na Aleje na gorze. Nie ma tam pasow "rozbiegowych" dla wlaczajacych sie do ruchu przy nie najlepszej widocznosci.
    Jak będą przejścia naziemne, to ruch będzie nieciągły i wystarczy zsynchronizować światła dla wlaczających się do ruchu

    • 1 4

    • No na tym STOPie to co chwilę dzwon

      • 1 0

  • Przebudowa bezsensowna (1)

    Po tej przebudowie całe skrzyżowanie traci sens, bo wygląda jakby najważniejszym kierunkiem ruchu był ten na osi przystanek SKM Zaspa Molo, czyli w poprzek Zaspy. To właśnie ten kierunek jest uprzywilejowany i bezkolizyjny. A tak przecież nie jest! Wystarczy zrobić badania natężenia ruchu. Z pewnością kierunek wzdłuż alei Rzeczpospolitej jest zdecydowanie bardziej obciążony, to nim właśnie przejeżdża podczas doby wielokrotnie więcej pojazdów. Więc to właśnie ten kierunek powinien być na skrzyżowaniu uprzywilejowany konstrukcyjnie. A nie jest! Tylko dlatego by zachować resztki rozwiązania z czasów PRL. To bezsens. Jeśli przebudowywać to skrzyżowanie to całościowo i z głową!

    • 6 1

    • Sensowna opinia.

      Sensowna opinia.

      • 0 0

  • Projekt nowych kładek wygląda interesująco.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane