- 1 Trójmiejskie mola, których już nie ma (65 opinii)
- 2 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (40 opinii)
- 3 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (216 opinii)
- 4 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (335 opinii)
- 5 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (230 opinii)
- 6 Prokuratura już nie chce ścigać Nergala (373 opinie)
Futurystyczny projekt nowych kładek na Zaspie
Nie cztery, jak pierwotnie planowano, a pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w miejsce obecnej kładki nad al. Rzeczypospolitej na Zaspie. Nowe obiekty powstaną na poziomie ziemi, więc nie trzeba będzie się na nie wspinać.
Przygotowania potrwają jednak jeszcze do końca sierpnia. Dlaczego?
- Po pierwsze zwiększony został zakres tego projektu, po drugie konieczne było zarejestrowanie nowych map geodezyjnych - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Zaprojektowane zostanie pięć nowych obiektów, choć wcześniej była o czterech kładkach. Dzięki dodatkowej, piątej kładce, znacznie skróci się i uprości droga dla rowerów jadących z Wrzeszcza na Przymorze. Rowerzyści nie będą musieli korzystać z kolizyjnego skrzyżowania na wysokości ul. Burzyńskiego.
Stara kładka na Zaspie do rozbiórki. "To bomba z opóźnionym zapłonem"
O konieczności rozbiórki kładki i wyglądzie nowej mówił niedawno w artykule na łamach kwartalnika "Pomorski Inżynier", dr inż. Krzysztof Wąchalski, dyrektor w spółce Pont-Projekt, która przygotowuje projekt przebudowy skrzyżowania na Zaspie.
- Kładka jest w bardzo złym stanie - ocenia Wąchalski. - Destrukcja betonu i korozja elementów stalowych są mocno posunięte i wymagają natychmiastowej interwencji naprawczej. Zły stan dotyczy także miejsc, które odpowiadają za bezpieczeństwo konstrukcji. Takim miejscem są zdegradowane tzw. przeguby gerberowskie pomostu kładki, zapewniające wzajemne oparcia głównych czterech ciągów kładki. (...) Te miejsca można określić jako "bombę z opóźnionym zapłonem". Jeśli mówilibyśmy o dalszej eksploatacji istniejącej kładki, konieczne byłyby natychmiastowe duże prace remontowe i wzmacniające konstrukcję.
Inżynierowie pracujący na zlecenie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni także nie mają wątpliwości: ze względu na przestarzałe rozwiązania konstrukcyjne zastosowane przy budowie obecnej kładki jej remont nie ma sensu.
Budowa nowych kładek tańsza, niż remont i utrzymanie starej
- Jeśli nawet wyremontujemy ten obiekt według obecnych standardów (...), to i tak posiadać on będzie w przeważającej większości starą substancję. Koszt remontu i naprawy kładki oraz duże koszty eksploatacyjne sześciu wind (...) są na tyle duże, że przewyższają koszty rozbiórki istniejącej kładki i budowę zespołu nowych pięciu kładek (...). Dodatkowo korzystając z nowych kładek, nie będzie konieczne pokonywanie przez pieszych wysokich schodów w górę i w dół, aby dostać się na przystanek tramwajowy lub aby przejść na drugą stronę ulicy. Jak się okazało, jedynym racjonalnym rozwiązaniem jest rozebranie starego obiektu i budowa nowych kładek - tłumaczy Wąchalski.
Rozbiórka kładki w odwrotnej kolejności, niż budowa
Istniejąca dziś kładka zostanie więc rozebrana, ale dopiero po wybudowaniu nowych obiektów. Rozbiórka prowadzona będzie w odwrotnej kolejności do tej, w jakiej obiekt powstawał.
Wyzwaniem będzie prowadzenie rozbiórki z zachowaniem ruchu samochodów i tramwajów oraz dostępu pasażerów do przystanków tramwajowych.
Także z tego powodu rozbiórka potrwa dłużej niż budowa nowych pomostów.
Nowe kładki wygodniejsze i bezpieczniejsze
W miejsce starej powstanie nowy zespół pięciu kładek. Będą to obiekty na poziomie terenu. Dzięki takiemu rozwiązaniu z kładek skorzystają piesi i rowerzyści.
Ci ostatni nie będą musieli zjeżdżać na dolny (samochodowy) poziom skrzyżowania. Skróci się też ich droga wzdłuż al. Rzeczpospolitej, bo zyskają bezkolizyjny przejazd nad al. Jana Pawła II.
Nowością będą przejścia dla pieszych i rowerzystów przez al. Rzeczypospolitej.
- Nie spowoduje to ograniczeń przejezdności dla samochodów, ponieważ przejście dla pieszych zostanie wyposażone w zsynchronizowaną w miejskim standardzie sygnalizację świetlną dla al. Rzeczypospolitej - zapewnia Krzysztof Wąchalski.
Lekka i odporna na warunki atmosferyczne konstrukcja
Nowatorska będzie zarówno technologia budowy oraz sam wygląd nowych kładek. Zostaną one wykonane z tzw. kompozytu GRP.
Głównymi zaletami tego materiału są lekkość (czterokrotnie lżejszy niż stal) oraz całkowita odporność na korozję.
Projektanci podkreślają, że elementy kompozytowe nie wymagają żadnych zabezpieczeń w trakcie eksploatacji, są odporne na warunki atmosferyczne, sól i substancje chemiczne.
Gwarancja trwałości konstrukcji kompozytowych szacowana jest na minimum 50 lat, a konstrukcje z podwyższonymi parametrami mogą być użytkowane nawet ok. 150 lat.
- Szczegóły nowych rozwiązań wraz z wizualizacją nowoczesnych rozwiązań są przedmiotem opracowywanej dokumentacji, której zakończenia spodziewać możemy się przed końcem wakacji - podkreśla Magdalena Kiljan z GZDiZ. - Stanie się ona podstawą do wyłonienia wykonawcy prac, która realizowana będzie w kolejnych latach, w zależności od posiadanych środków finansowych, a nadzorowana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.
Opinie (548) ponad 10 zablokowanych
-
2022-04-14 14:18
Wachalski "ekspert"
To po co zdiz niedawno sam instalował windy, po co zaczął remont kto tego nie skonczyl
- 4 0
-
2022-04-14 14:25
A co z zabezpieczeniem zielonymi ekranami naturalnej zieleni przed drganiami hałasem a zwłaszcza spalinami ?
Jak dotąd GZDiZ przy udziale prezydentów niszczyli drzewa i krzewy, które nierzadko mieszkańcy posadzili celem zabezpieczenia przed szkodliwymi działaniami transportu. Ustawicznie w tych patologicznych działaniach wspomaga ich miejscowa spółdzielnia. O jakimkolwiek wspomaganiu i pielęgnowaniu zieleni można pomarzyć. Wprowadzając się w planach mieliśmy w miejscu zgęszczonego blokowiska Inpro nowoczesną Operę, a z drugiej strony kładki ciekawe rozwiązania urbanistyczne. Dziwię się, że piszecie o kosztach "remontu i naprawy kładki oraz duże koszty eksploatacyjne sześciu wind (...) są na tyle duże, że przewyższają koszty rozbiórki istniejącej kładki i budowę zespołu nowych pięciu kładek (...)". Jak dotąd nikt naprawdę poważnie nie zabrał się za remont nie mówiąc o modernizacji. Wybudowanie wind było tylko po to aby "przeprać unijne pieniądze" ponieważ dwie windy nigdy nie działały a na dodatek usytuowane są tam gdzie nie ma przystanku a wejście do nich jest zagrodzone. Mieszkańcom pozostaje pokonywanie wysokich schodów w górę i w dół, aby dostać się na przystanek tramwajowy lub aby przejść codziennie na drugą stronę ulicy.
- 10 0
-
2022-04-14 14:29
Jak słyszę o sygnalizacji świetlnej,i jeszcze wspaniale zsynchronizowanej,to wiadomo że będą korki i bałagan!! W Gdańsku nie istnieje jakikolwiek porządek w regulacji ruchu!! Totalny bajzel i ciągle dodawana kasa na jakieś nie działające tristary!!!Porażka!!!!!!!
- 6 0
-
2022-04-14 14:38
No nie
Kładki tylko utrudniają życie mieszkańcom miasta którzy nie wybierają samochodu jako środka transportu. Piesie powinni normalnie przechodzić przez ulicę po jezdni
- 1 1
-
2022-04-14 14:40
żeby tylko wujek władymir
nam urbanistyki miasta nie pozmieniał , zanim to zrobicie
- 1 1
-
2022-04-14 14:52
W Gduńsku tylko wizje i futurystyczne projekty
A w Rzeszowie jedyna w Europie okrągła kładka dla pieszych, wzorowana na tych z Tokio, powstała w rok i to jakoś bez szumnych artykułów w lokalnej prasie.
- 4 1
-
2022-04-14 15:12
Nie było by lepiej zrobić te kładki w formie znaku X ????
Wydaje mi się że mogło by być taniej i wygodniej !!!!!
- 3 0
-
2022-04-14 15:16
Tak się rozwiązuje problem zatłoczonych skrzyżowań, a nie za pomocą przejść naziemnych w ruchliwych
punktach miasta.
- 2 0
-
2022-04-14 15:25
Wyglada na to że zrobienie i utrzymanie wind przy przystankach jest zbyt trudne dla niektórych !!!!!
wobec tak wielkich trudności - obniżymy kładkę o jeden poziom i problem z głowy - a że przybędzie trochę trupów i kalek to już nie nasza sprawa !!!! Z takim podejściem to daleko nie zajedziemy !!!! Chyba że dla uproszczenia zlikwidujemy kładkę całkowicie - to rozwiazało by całkowicie problem !!! Widać takie sprawy przerastaja współcześnie panujacych w Gdańsku !!!
- 4 0
-
2022-04-14 16:06
dzielnica mej młodości
Molo na Zaspie,w żadnym Brzeżnie,pas startowy jeszcze nie zabudowany,blok Lecha Wałęsy,warzywniaki z klimatem,włosy sie wtedy jeszcze miało i nie miało zmarszczek.EH
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.