• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT szuka pracowników. Praca dla 30 kierowców i motorniczych

Maciej Korolczuk, Patryk Szczerba
20 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Do końca roku spółka GAiT zamierza zatrudnić ok. 20 nowych kierowców i 10 motorniczych. Do końca roku spółka GAiT zamierza zatrudnić ok. 20 nowych kierowców i 10 motorniczych.

Czy spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje znów ma problem z wakatami wśród kierowców i motorniczych? Nieoficjalnie tak mówią sami pracownicy, wskazując na dużą rotację zwłaszcza wśród kierowców autobusów. Spółka oficjalnie przyznaje, że prowadzi rekrutację i do końca roku planuje zatrudnić ok. 30 nowych osób, ale zapewnia, że sytuacja kadrowa w spółce jest stabilna i nie ma żadnego zagrożenia w realizacji umowy przewozowej. O stabilności sytuacji zapewniają także przedstawiciele gdyńskich spółek przewozowych.



Czy mógłbyś pracować jako kierowca autobusu lub motorniczy?

O problemie z odpływem pracowników w miejskiej spółce GAiT po raz pierwszy zrobiło się głośno w 2017 r., gdy niskie płace i pogłębiający się kryzys z taborem sprawiły, że z firmy odeszła znaczna część załogi: część na emeryturę, część do konkurencji, inni wyjechali za granicę, a jeszcze inni postanowili się przebranżowić i zmienili zawód. Z kłopotami kadrowymi udało się uporać w ciągu dwóch lat.

W listopadzie 2019 r. spółka oficjalnie przyznała, że dziury w zatrudnieniu udało się załatać.

Czyżby problem znów wracał? Tak przynajmniej twierdzą sami pracownicy. Jeden z kierowców, z którym rozmawialiśmy mówi, że rotacja w firmie jest ogromna.

- W tej chwili na korytarzach w firmie mówi się, że brakuje ok. 30 a nawet 40 kierowców - mówi nam jeden z pracowników spółki. - Cały czas trwa rekrutacja, bo rotacja na stanowiskach jest ciągła. Bez przerwy przychodzą nowi ludzie na miejsce tych, którzy odchodzą. Zdarza się, że nowi ludzie rozczarowani zarobkami i samą pracą rezygnują już po pierwszym czy drugim dniu pracy. Wielu z nich nie jest świadoma, jak ciężka i wymagająca jest to praca. Na szkoleniach i kursach raczej nie mówi się o porannym wstawaniu czy kończeniu pracy późnym wieczorem. Do tego dochodzi odpowiedzialność za powierzony wóz i przede wszystkim za ludzi, których się wozi. Trzeba mieć też twardą skórę, gdy się słyszy, że urlop latem można mieć raz na kilka lat. Ci wytrwalsi zostają, inni - gdy tylko znajdą lepszą pracę - odchodzą - mówi nasz rozmówca.
Ulotka zachęcająca do podjęcia pracy w GAiT. Ulotka zachęcająca do podjęcia pracy w GAiT.

Do kursów zachęca nadzór ruchu



Tak jak mówi, rekrutacja do spółki trwa w zasadzie bezustannie. Nowych pracowników szukają nawet... pracownicy nadzoru ruchu, którzy na pętlach roznoszą ulotki zachęcające potencjalnych pracowników do zapisania na kurs i podpisania umowy o pracę u miejskiego przewoźnika.



- Szukasz nowej profesji? Bądź jednym z pierwszych, którzy odkryją nowe możliwości na trójmiejskim rynku szkoleń. Czekają na ciebie rekruterzy z powerem, instruktorzy z pasją i wykładowcy z charyzmą - czytamy na jednej z ulotek.

Związkowcy: rekrutacja nie wynika tylko z wakatów



Sygnały od zatrudnionych w spółce kierowców próbujemy zweryfikować w dwóch oficjalnych źródłach.

Pierwsze to Marian Menczykowski, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Na kwestię wakatów w firmie patrzy on z umiarkowanym optymizmem. Jak mówi, większa skala rekrutacji może wynikać z wielu czynników - nie tylko z problemu z wakatami.

- Większe zapotrzebowanie na pracowników w komunikacji miejskiej może brać się z planowanego powierzenia spółce większej liczby wozokilometrów. Skoro będziemy musieli zwiększyć pracę przewozową, to potrzebujemy zwiększenia zatrudnienia. To proces zupełnie naturalny - podkreśla i jednocześnie dodaje: - Nie zmienia to faktu, że ludzie w poszukiwaniu innej, lepszej pracy odchodzą z firmy. W ostatnim czasie kadry poinformowały mnie o ośmiu pracownikach, którzy złożyli wypowiedzenie. Zrobili to z różnych przyczyn m.in. zdrowotnych - dodaje.
Wśród motorniczych problem z wakatami jest mniejszy. Wkrótce pracę rozpocznie w GAiT pięciu nowych motorniczych. Wśród motorniczych problem z wakatami jest mniejszy. Wkrótce pracę rozpocznie w GAiT pięciu nowych motorniczych.

GAiT: chcemy zatrudnić ok. 30 osób



Drugie źródło to spółka GAiT. Jak wynika z oficjalnych danych, obecnie w spółce obsadzonych jest ponad 550 etatów kierowców i ponad 310 etatów motorniczych. Przedstawiciele miejskiego przewoźnika potwierdzają, że poszukiwani są nowi pracownicy. Do końca roku spółka planuje zatrudnić jeszcze ok. 20 kierowców autobusów i ok. 10 motorniczych.

- Już wkrótce zatrudnionych zostanie kolejnych pięciu nowych motorniczych i jedenastu nowych kierowców, którzy obecnie są w trakcie kursów na motorniczych i kierowców w GAiT - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy w spółce GAiT. - Prowadzone są także kolejne etapy rekrutacji chętnych do podjęcia pracy w GAiT. Aktualnie, w tym roku spółka planuje zatrudnić jeszcze ok. 20 kierowców i ok. 10 motorniczych. Plany zatrudnienia uwzględnią naturalną rotację, w tym przejścia na emerytury, a także możliwość zwiększenia wskaźnika zwolnień chorobowych wynikających ze zmiennej sytuacji związanej z Covid-19. Plany te zależne są także od zamówień organizatora transportu, tj. m.in. zmian dotyczących oferty przewozowej, zmian w rozkładach jazdy, przekładających się na liczbę pojazdów na trasach.
Jednocześnie Dobrowolska zapewnia, że sytuacja kadrowa w spółce jest stabilna i nie ma żadnego zagrożenia w realizacji umowy przewozowej.

- Realizujemy bez przeszkód wszystkie zlecone nam przez organizatora transportu zadania, w tym także dodatkowe - rezerwowe - podkreśla i przypomina, że spółka w 2021 roku została uznana za najlepszego pracodawcę w Polsce w kategorii transport i logistyka, w rankingu magazynu Forbes. - Jesteśmy największą firmą komunikacyjną na Pomorzu. Zatrudniamy ponad 800 kierowców i motorniczych. Naszym celem jest zagwarantowanie gdańszczanom bezpieczeństwa i komfortu podróży, a naszym pracownikom dobrych warunków pracy, w której będą się spełniać.
Nowi pracownicy poza stałym i stabilnym zatrudnieniem (w oparciu o umowę o pracę) oraz regularnie wypłacaną pensją kuszeni są też dodatkami.

To m.in.

  • wczasy "pod gruszą",
  • paczki świąteczne dla dzieci,
  • kolonie i obozy dla dzieci,
  • ubezpieczenie zbiorowe,
  • karty Multisport,
  • możliwość udziału w wielu sekcjach sportowych działających w GAiT.


W Gdyni kierowców do przewożenia pasażerów ma nie zabraknąć. W Gdyni kierowców do przewożenia pasażerów ma nie zabraknąć.

W Gdyni sytuacja stabilna



Sytuacja jest stabilna także w Gdyni. Zapewniają o tym przedstawiciele spółek przewozowych.

- Odejścia są związane z osiągnięciem wieku emerytalnego. Mieliśmy obawy i trudności w czasie pandemii, kiedy wielu kierowców chorowało i trzeba było uzupełniać braki. Przeminęły, a obecnie sytuacja jest dobra. Nie mamy braków - zapewnia Bogusław Stasiak, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.
Także w Przedsiębiorstwie Komunikacji Autobusowej zapewniają, że nie ma zagrożenia, że któregoś dnia zabraknie kierowców.

- Mamy otwartą rekrutację na kierowców. Na różne sytuacje staramy się reagować wcześniej. Pozyskujemy pracowników poprzez ogłoszenia, ale też poprzez dużo indywidualnych kontaktów. Prowadzimy szkolenie dla osób posiadających kategorię B, niewykluczone, że zatrudnimy niebawem kierowców z Ukrainy i Białorusi. Pracujemy elastycznie - część pracowników nie ma w firmie przypisanej jednej funkcji, są też niepełne etaty - opowiada Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.

Miejsca

Opinie (437) ponad 20 zablokowanych

  • Podnieś ceny biletów o 40 % i dać te zyski kierowcom i po problemie ...

    Prosto można rozwiązać ten problem. Po takiej podwyżce zostanie Jeszce trochę grosza na bonusy dla innych pracownikow komunikacji.

    • 3 2

  • Pieniądze słabe

    Ludzie przychodzą i zaraz odchodzą jak zderzą się z rzeczywistością. Duża odpowiedzialność, bardzo mały margines błędu, ludzie Cię jadą nawet jak ich wina np., że za późno wcisnęli przycisk na żądanie. Do tego Nierealne rozkłady, odpowiedzialność finansowa za szkody, praca świątek piątek i niedziela, święta zamiast z rodziną to w pracy, o długich weekendach zapomnij. Wstawanie o 3:00, żeby na 4:00 być w zajezdni albo kończysz o 23:00 popołudniówkę... To wszystko za 3600-3800zl na rękę i nie wiesz dokładnie ile dostaniesz, bo jest bardzo dużo zmiennych jak chociażby ilość godzin nocnych. Wytrzymałem 2 lata i jestem w trakcie szukania czegoś w bardziej "normalnych" godzinach. Moze warto byłoby zostać, gdyby chociaż zdjęli ta odpowiedzialność za kolizję, chociażby na zasadzie "pierwsza kolizja w roku gratis" i zarobki na poziomie 5000-5500 gwarantowane, bo czasem nie wiadomo jak planować budżet domowy, nie mówiąc o wzięciu jakiegoś większego kredytu.

    • 17 0

  • 500 funtiow za tydzien podkreslam za tydzien w Londynie jakies 7 lat temu dla nowych uczacych sie kierowcow w firmie FIRST. (6)

    Rozumiecie to ?Rozumiecie jaka to przepasc finansowa?I nie mowie bo koszty zycia tam znacznie wzrosly ale bedac tam z rodzina macie godne zycie...a tu Morawiecki z Kaczynskim i wielu im podobnym udaje ,ze jestesmy juz zachodem i na wszystko nas stac..Przypomne-mieli Pegazusa a wiec i haki wiec mogli wygrac wybory...Nie wierze tym oszusta i nie wierze w ich zaklamane sondaze....I teraz wisienka na torcie...za najnizsza krajowa za Tuska1700zl -mozna bylo kupic okolo 1200 bochenkow chleba...za wladzy tych pisowskich-mord zdradzieckich-za najnizsza krajowa 3200zl mozecie kupic okolo 670 bochenkow chleba....tak zdewaluowal sie pieniadz drodzy emeryci i piecetplusowicze....Macie swoj dodruk i Morawieckie rozdawnictwo.Ten facet powinien wisiec powieszony za przyslowiowe -jaja.

    • 7 8

    • ale Tusk robi teraz w Gait (2)

      • 6 3

      • Dowiedz sie gdzie pracuje i ile zarabia -jest jego wypowiedz na oszczerstwa szuji z TVP...wypowiedz Tuska w tej sprawie na

        Dowiesz sie wtedy ile warte sa oszczerstwa redaktora z tvp info w sprawie wysokich zarobkow i ,pracy pana Michala -po znajomosci .Tam jest odpowiedz ile lat studiow i jakie zarobki . Na pytanie Tuska to ile pan zarabia w TVP-bo ja moge panu powiedziec ile zarabia moj syn-zapadla wymowna cisza... To ile tak naprawde zarabiacie w tvp Kurskiego? 30-40 tysiecy miesiecznie ? W koncu dostaliscie juz chyba drugi raz po 2 miliardy zlotych...dodam ,ze na onkologie juz nie starczylo...

        • 2 6

      • Tusk. To w ZTM jest specjalistą od Buspasow znaczy gdzie namalować linie a i tak tym buspasem będą jeździli wszyscy nie uprawnieni

        • 3 0

    • Albo fanatyzm cię zaślepia albo pracujesz za kopiejki putina.

      Już nie pamiętasz, ktora to opcja POlityczna utrzymywała zarobki na poziomie szyjących kapcie w Bangladeszu samemu kombinując na VAcie?

      • 2 1

    • Tu jest Polska a nie Londyn !

      Trzeba patrzeć na średnią zarobków w Polsce a nie w Londynie Brukseli czy Madrycie każdy chce więcej zarabiać nie tyko kierowcy z GAiT pani co sprząta ulice panowie dbający o stan ulic ekspedientka w sklepie czy pani fryzjerka wszyscy chcą zarabiać godnie więc nie rozumiem dla czego to kierowcy czy motorniczy mają być jakąś uprzywilejowaną kastą ?

      • 2 2

    • Dzbanie tu rzadzi PO

      • 3 1

  • Atmosfera w GAiT jest tak super (3)

    że wczoraj jeden z kierowników został pobity przez kierowcę zadowolonego z pracy

    • 28 0

    • A który?

      • 4 1

    • Pewnie ze szczęścia dał kierownikowi w pysk. Tam jest tak miła atmosfera, że kierownik otrzepał się poszedl robic swoje z uśmiechem na twarzy.

      • 8 0

    • Kierownicy traktuja kierowcow jak bydlo

      • 5 1

  • Porównanie

    Proszę porównać np. Niemiecka firmę przewozową i GAiT . Ile osób pracuje za kierownicą a ilu w biurze ? I co wyjdzie...PRL

    • 10 1

  • skoro jest taka rotacja i trzeba tyle etatów tzn że firma goovniana

    popytaj w byle firmie jaki jest średni staż pracy pracowników ...

    • 5 1

  • prawda jest taka ze PiS to gorsze zlo jak Rosja na Ukrainie (4)

    • 3 12

    • Tyle że PiS nie rządzi w Gdańsku a ciemnota z PO i to właśnie jaskrawy przykład ich rządów (3)

      jaka jest sytuacja między innymi w GAiT w Gdańsku to zasługa nie kogo innego a rządzącej Gdańskiem PO jak sobie wybraliście tak macie nie ma co jęczeć bo już za późno każdy rozumny człowiek widzi kto jest tym złem porównywalnym z Rosją !

      • 6 1

      • za inflacje 11% w Polsce tez odpowiada PO z Gdanska? (2)

        • 2 5

        • A to artykuł o inflacji?

          • 5 1

        • tak odpowiada

          • 3 1

  • gry.... (1)

    byłem u kierownika zajezdni w sprawie usterek w autobusie.
    Mówie do niego a on w monitor kompa patrzy i na nic nie odpowiada ??
    Wyszedłem zniesmaczony,chlopaki mówią,ze on w jakaś grę na kompie gra.
    Zablokować granie niech traktują pracowników powaznie.

    • 18 0

    • W diabolo gra !

      • 2 0

  • Ludzie, musicie się z tym pogodzić.. (3)

    ..zero reakcji obywateli na posunięcia rządzących.. Robicie za miskę ryżu.. Przez 30 lat nadstawiacie drugi policzek..

    • 13 3

    • to przeciez ciemnonta (1)

      dostaja 500+ i sa szczesliwi

      • 1 4

      • Ty jasnota pewnie pierwszy bierzesz te 500+ a wypisujesz tutaj swoje wypociny które i tak nikogo nie interesują

        Cała PO bierze te 500 + ale narzeka że im nie pasuje to po co wyciągają swoje łapy po te pieniądze przecież to są pieniądze od PiS-u nie wstyd wam obłudnicy

        • 3 2

    • Oczywiście rządzących tym miastem PO bo to oni ponoszą odpowiedzialność za Gdańsk

      • 2 0

  • za dobrze i tak nieroby maja na tych autobusach (1)

    3200 zl to max jak nie to wyjazd i przyjda Ukraince

    • 2 19

    • za tyle to już Ukraińcy nie robią

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane