• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańscy architekci wygrali konkurs na budynek ECS

Michał Stąporek
14 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Elewacja ECS od strony pomnika będzie zamknięta. Do wejscia ma zachęcać otwarta elewacja od stronych przyszłej "Drogi do Wolności" Elewacja ECS od strony pomnika będzie zamknięta. Do wejscia ma zachęcać otwarta elewacja od stronych przyszłej "Drogi do Wolności"
- Zwycięstwo w tym konkursie to moje życiowe osiągnięcie - mówił Antoni Taraszkiewicz, współwłaściciel pracowni Fort. - Zwycięstwo w tym konkursie to moje życiowe osiągnięcie - mówił Antoni Taraszkiewicz, współwłaściciel pracowni Fort.
Pracownia architektoniczna Fort z Gdańska wygrała międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt siedziby Europejskiego Centrum Solidarności. - To największe osiągnięcie mojego życia - stwierdził szef nagrodzonej pracowni.

"Ta praca najlepiej oddaje siłę i ducha Solidarności, oraz przemysłowy charakter stoczni. Z jednej strony mamy mocną, pustą elewację nad wodą. Z drugiej strony przeszkloną fasadę z wejściem głównym, skierowaną ku Drodze do Wolności. Budynek stanowi doskonałe tło dla pomnika Poległych Stoczniowców" - napisano w uzasadnieniu werdyktu jury.

Sędziom spodobały się wnętrza budynku zaprojektowanego przez Fort. Przecinające je pasaże nawiązują ich zdaniem do uliczek dawnego Gdańska. Przestrzenie doświetlane są przez przeszklenia w fasadzie budynku. - Poza korzystnym efektem estetycznym sprawiają one, że budynek jest bardziej energooszczędny - zauważono w uzasadnieniu werdyktu.

- Jestem niezwykle dumny z tej nagrody. Mam nadzieję, że przy tworzeniu projektu technicznego uda nam się zachować ideę zawartą w tym projekcie - mówił Antoni Taraszkiewicz, współwłaściciel pracowni Fort.

Mieszkańcy Trójmiasta mają na co dzień do czynienia z budynkami powstałymi na deskach kreślarskich (i komputerach) architektów z pracowni Fort. To oni zaprojektowali gdańskie centra handlowe City Forum i Manhattan, hotel Holiday Inn oraz centrum kinowe Krewetka.
Wnętrze ECS według projektu pracowni FORT. Wnętrze ECS według projektu pracowni FORT.
ECS od strony pomnika. ECS od strony pomnika.
Otwarta elewacja od strony Drogi do Wolności. Otwarta elewacja od strony Drogi do Wolności.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz pytany, czy jego zdaniem nie wygrał projekt mało wyrazisty, który będzie miał problem, by stać się rozpoznawalnym na całym świecie symbolem miasta, odparł: - ECS to hołd dla Solidarności, która była ruchem ludzi prostych, otwartych i szczerych. Tacy ludzie nie potrzebują monumentalnych i wyrafinowanych budynków. Taka architektura jest domeną dyktatorów, a nie demokracji.

Opinia Pawła Adamowicza jest dość zaskakująca. Organizatorzy konkursu od początku bowiem zapowiadali, że szukają wyrazistego projektu, dzięki któremu Gdańsk zyska taki rozgłos, jak Bilbao po otwarciu Muzeum Guggenheima, zaprojektowanego przez Franka Ghery'ego.

- W czasie prac jury rozmawialiśmy o "efekcie Bilbao", jednak wśród nadesłanych projektów nie znaleźliśmy wielu, które byłyby odpowiednikiem wizji Ghery'ego. Ten warunek spełnia pewnie projekt, który otrzymał trzecią nagrodę, ale on z kolei ma problem z rozwiązaniami funkcjonalnymi - tłumaczył decyzję jury Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska i jednocześnie przewodniczący sądu konkursowego.

Jego zdaniem budynek zaprojektowany przez Fort tylko pozornie jest skromny. - Tak naprawdę w swojej sile emocjonalnej on jest bardzo mocny. Sądzę, że ten projekt ma szansę stać się ikoną miasta: jest świetnym tłem dla pomnika, ma powściągliwą, ale nie pozbawioną emocji formę, no i rozwiązania funkcjonalne, które zapraszają do wejście do środka - przekonywał.

Zwycięzcy konkursu otrzymali 350 tys. złotych.
II nagrodę otrzymała praca zespołu architektów firmy Gray International. II nagrodę otrzymała praca zespołu architektów firmy Gray International.
III miejsce zajął projekt pracowni Arkitema K/S  Denmark. III miejsce zajął projekt pracowni Arkitema K/S  Denmark.
Druga nagroda w konkursie (250 tys. zł) przypadła Bolesławowi Stelmachowi i architektom pracującym dla firmy Gray International, która w Gdańsku chciałaby zbudować centrum handlowe nad przebiegającym przez Wyspę Spichrzów Podwalu Przedmiejskim.

Trzecią nagrodę (150 tys. zł), która wywarła chyba największe wrażenie na oglądających wystawę prac studentach architektury przyznano duńskiej pracowni Arkitema K/S Denmark. Przyznano także 6 wyróżnień po 40 tys. zł.

Siedziba Europejskiego Centrum Solidarności powstanie po północnej stronie placu Solidarności w Gdańsku. Szacunkowy koszt jej budowy wynosie ok. 260 mln zł. Pieniądze na ten cel da m.in. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Unia Europejska.

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • Starsi panowie z poprzedniej epoki siedzą nadal w Gdańsku

    Dopuki nie minie kolejna dekada, to nic się nie zmieni na lepsze. Projekt przeciętny, ciężki i modernistyczny. Zero inwecji tylko forma podania i wizualizacje ładne. Jeżeli chodzi o koszty takiego projektu to nie ma już różnicy finansowej, często bywa że właśnie taki duży stalowy kloc kosztuje więcej niż bioniczna forma... poraszka:(((

    • 0 0

  • Żenująca wypowiedź Adamowicza

    Zauważcie, że ten człowiek powiedział, że monumentalna i WYRAFINOWANA architektura to domena dyktatorów, a nie demokracji... Czy on ma jakiekolwiek pojęcie o architekturze lub demokracji?

    • 0 0

  • KICZ I TANDETA!!!!!!!!!

    • 0 0

  • A dlaczego nie powstał budynek w kształcie napisu SOLIDARNOŚĆ? Widziany nawet z kosmosu.
    To by było coś a nie taki klocek.

    Każda litera mogłaby byc inna tematycznie.

    A we fladze w "N" byłby np. kościół.

    • 0 0

  • bardzo dobry projekt oddający ducha miejsca

    Narzekające moherstwo i śledzie z bezinwestycyjnej wioski za Sopotem.
    Wracajcie nieudaczniki na zmywak do Londynu ewentualnie "podziwiać" si tołers czyli 2 toporne, ohydne betonowe kloce z wiejskim łącznikiem.

    • 0 0

  • www.gdansk.pl
    wyróznione prace i uzasadnienia przyznania nagród

    • 0 0

  • (1)

    Uzasadnienie Sądu Konkursowego do nagród

    Pierwsza nagroda – praca nr 38

    Ta w pełni zgodna z wymogami konkursu praca, w opinii jury, najlepiej oddała siłę ducha ruchu solidarnościowego, symboliczny przemysłowy charakter otoczenia Stoczni Gdańskiej, oraz zapewniła szereg wewnętrznych i zewnętrznych przestrzeni, które stwarzają elastyczność i nadzieję na przyszłość.
    Jej mocna lecz prosta elewacja od strony Pomnika Poległych Stoczniowców umieszczona nad taflą wody stanowi dynamiczne, choć nieskomplikowane tło dla Pomnika Trzech Krzyży z 1981 r., który wrył się w polską i europejską świadomość, zaś jej bardziej otwarta i przeszklona elewacja wejścia głównego jasno definiuje i wyraźnie wyznacza kierunek ku symbolicznej Drodze do Wolności, oraz prezentuje tereny dla zewnętrznych wystaw i zgromadzeń.
    Koncepcja architektoniczna lekko pochyłych równoległych ścian dzielących tworzy dramatyczne wnętrze kontrastujących ze sobą przestrzeni, które przypomina urbanistykę wąskich ulic i przestrzeni publicznych Starego Gdańska. Ta wyraźna linearna struktura umożliwia wprowadzenie naturalnego światła i nieba aż w głąb obiektu do jego centralnych pomieszczeń co stanowi wyraźną wskazówkę ku strategii oszczędności energetycznej.
    Jury spodobała się idea uzyskana przez mignięcia przez podziały i szczeliny w stalowej konstrukcji oraz przeźroczystość dolnych partii, co zachęca odwiedzających do wchodzenia do sąsiednich pomieszczeń. To poczucie działania jest wzmocnione poprzez warstwowy ruch wzdłuż i w poprzek pionowych przestrzeni.
    Ten prosty lecz dramatyczny budynek w najlepszy sposób oddaje ducha i spełnia wymogi miejsca spotkań, miejsca nauki, przestrzeni wystawowej oraz inspiracji na przyszłość bez odwoływania się do efemerycznych motywów czy efekciarstwa. Jego sukces będzie zależał od umiejętnej realizacji jego wizji, programu oraz detali, co wymaga, podobnie jak we wszystkich projektach, jeszcze sporo pracy by spełnić ambicje i oczekiwania związane z tym projektem o międzynarodowym znaczeniu.

    Druga nagroda – praca nr 21

    Mamy tu do czynienia z jasną i wszechstronną prezentacją eleganckiego projektu. Pomysły związane są ze skalą makro - miastem – jak również z potrzebą koncepcji “Solidarności”, zawierają szczegółowe informacje o materiałach i konstrukcji.
    W skali makro została przedstawiona mocna propozycja urbanistyczna nowego okazałego placu zwieńczonego elewacją nowego obiektu. Stanowiłaby ona tło dla Pomnika Trzech Krzyży, który byłby widoczny z daleka. By zacytować opis, “Każda inna forma winna zamilknąć w konfrontacji z Pomnikiem”. Stwarza to wyraźną typologię dla budynku, zajmującego cały teren, który odwraca szczególną twarz z powrotem ku miastu.
    Dobrze napisany opis objaśnia idee, które dodają wymiar poetycki do praktycznego i pragmatycznego projektu. Wykorzystanie prostej regularnej konstrukcji zapewnia wykonalność oraz długoterminową elastyczność – cechy konieczne dla budynku, którego przyszłe funkcje trudno przewidzieć.
    Lita, lecz prześwitująca ściana z mnóstwem punktów świetlnych symbolizuje miliony członków Solidarności i jest pomysłową odpowiedzią na potrzebę pamiętnego i wyrafinowanego wizerunku, który przedstawiałby, wraz z wykorzystaniem natury w ogrodzie zimowym, podstawowe cechy ruchu solidarnościowego.

    Trzecia nagroda – praca nr 3

    Autorzy spróbowali stworzyć kulturowy magnes wyrażający ideę łączenia rozproszonych ludzi w nową zaskakującą całość – strukturę i logo Solidarności. Rzeźbiarska amorficzna forma krystalizująca co było wcześniej podzielone została zainspirowana krajobrazem stoczni z dramatycznymi sylwetami dźwigów.
    Trzecia nagroda została przyznana dla podkreślenia jak bardzo misja niemożliwa dokonana przez Solidarność została wyrażona przez projektantów. Autorzy zostawili jednak jury w sytuacji sceptycznej: jak dalece budowa ECS na tej konkretnej działce może być zrealizowana według proponowanego schematu.
    A więc idea tej architektury nie okazała się równie jak budząca nadzieję, tak dojrzała w formie, aby móc przyjąć treści ECS.

    www gdansk
    Anna Dyksińska

    • 0 0

    • viki

      Czy powyższe wypiski to OFICJALNE STANOWISKO władz miasta? Jeśli tak, to jest to bardzo niepocieszające.
      "Pomnika Trzech Krzyży "
      Czy ktoś w Gdańsku wystawiał pomnik krzyżom? Chyba nie. Nie jest to pomnik "Trzech Krzyży"

      1981 - co to za data? Pomnik uapmiętnia poległych w grudniu 1970 roku, a został odsłonięty w grudniu 1980 roku. Skąd ten 1981?

      Widać, że jury nie zna się KOMPLETNIE na tym, co ma symbolizować ECS

      • 0 0

  • Panowie czy nie przyszedł już czas na powaołanie stowarzyszenia przeciw brzydactwu i niegospodarności w Gdańsku???

    Dzisiejszy rozwój powoduje i polega m.in.na tym, że relacje między ludżmi stają się coraz mniejsze( z uwagi na brak czasu), a rozmowy ukierunkowane bardziej na cechy osobiste, sprawy czy poglądy, a dotyczące budynków i działań publicznych maja dużo do życzenia. Taki zespół budynków ECS i jego wyposażenie, powinien być przyjacielski, ale nie psychoterapeutyczny, choć nawiązywać winien do rodzaju wsparcia, jakie od niego zyskujemy, choć innego rodzaju niż wsparcie profesjonalisty. Wsparcie emocjonalne takie jakim był ruch Solidarności. Dla mnie osobiscie uczestnika strajków i tego ruchu, spornym problemem jest jednak bez warunkowość akceptacji tego ptojektu. JAk można było powołać na przewodniczącego konkursu człowieka, który tak naprawde nie wie do konca czym był ten ruch. Ta akceptacja nie musi być oczywiście całkowita na zasadzie "Cokolwiek robisz, jesteś zawsze moim przyjacielem" nie oznacza tego samego, bo prawdziwa przyjaźń na tym nie polega" cokolwiek robisz - >robi mój przyjaciel, jest dobre (dla niego lub dla innych)". Nie sztuka lubić Solidarność, jak jestem wielkim ruchem, sila, miła więc kochaj mnie, gdy wyłazi z mniej samo brzydactwo, mało nawet ŚWIĄTYNIE jej chcą wystawić i wybudować - do czegoś takiego nawiązują.
    Jak sobie z tym radzić?
    Aby uniknąć konfliktów między dawnymi przyjaciółmi, i ambicjami miejscowych polityków nie zawsze wystarczy bardzo ogólnikowa recepta: Możesz dyskutować czy nawet krytykować zachowanie komfornistów, ale okazywanie im swoje zrozumienie i pochwały sprawiłyby głęboki u mnie niesmak - a nie jestem dwulicowcem, a do tego mam w domu lustro.

    • 0 0

  • brązowy karton oddaje ducha solidarności

    to wygląda jak więzienie z końca wieku. i znowu jakiś smutny kolor, bez polotu.

    • 0 0

  • międzynarodowy konkurs 58 prac

    Najlepszych architektów mamy w Trójmieście, doskonałych również w Warszawie, niezłego w Krakowie.
    Za granicą wyjątkowo można znaleźć pojedyńczy dobry projekt.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane