- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (143 opinie)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (88 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (449 opinii)
- 4 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (257 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
Od marca wolniej pojedziemy al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką
w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.
Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami i 23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.
Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.
"Coraz więcej wniosków i próśb"
- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z Kolna
Wideo archiwalne
Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.
W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.
Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.
- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.
Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie
Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.
Likwidowane "70" - kierunek Sopot:
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.
Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
- al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
- al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
- al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.
Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:
- przed Bramą Oliwską.
Likwidowane "50" - kierunek Sopot:
- na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)
Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-18 22:43
Brawo!!!! (2)
Bo ci co się ścigali jeździli 70.... Teraz już nie będą....
Proponuję bezradnym wprowadzenie zakazu posiadania noży kuchennych bo były przypadki śmiertelnych okaleczeń ;)- 23 0
-
2021-02-18 23:28
ale tam przeciez nikt nie jedzie poniżej 90kmh
tak to może zwolnią do 70 przy ograniczeniu do 50
- 0 2
-
2021-02-19 00:57
dokladnie, nawet jednego ponoc zabili na targu.
- 1 0
-
2021-02-18 22:44
Banda baranów (5)
Kolejny raz niszczycie ludziom możliwość normalnego jeżdżenia po tym dziurawym zaprogowanym mieście. Usuwacie pas z grunwaldzkiej w oliwie l, odwracacie Piramowicza, dowalacie światła przy garnizonie, i teraz jeszvze to l. Wszyscy odpowiedzialni za uprzykrzanie kierowcom życia powinni iść siedzieć za te swoje durne decyzje
- 33 2
-
2021-02-18 22:47
(3)
Przypominam, ze ten pas na Grunwaldzkiej w Oliwie miał być tylko tymczasowo , więc mieszkańcy zostali wprowadzeni celowo w błąd!
- 12 0
-
2021-02-18 23:12
(1)
Tak ten pas miał być tymczasowy- i co? ludzie mieszkający w Oliwie wdychają te spaliny bo ruch się spowolnił
- 2 0
-
2021-02-19 11:44
dlatego my mieszkancy Oliwy chcemy ograniczyc predkosc do 50
i jeszcze jedne swiatla miedzy Pomorska a Sopotem, za dlugi odcinek prostej jest tutaj
- 0 0
-
2021-02-18 23:42
nie miał być tymczasowo nigdy
od Sopotu powinni zwezic. byłoby miejsce na pas rowerowy
- 1 3
-
2021-02-18 23:09
Żeby przelać klielich goryczy :Biznes Center w Oliwie- nowa sygnalizacja zupełnie nikomu nie potrzebna. Spowalnia cały ruch na trasie Gdynia-Gdańsk, Plany połączenie przez to skrzyżowanie- ulicu Grunwaldzkiej z ulicą Witastwosza. to sprawa dla Prokuratora.
- 3 0
-
2021-02-18 22:44
A może by tak woonerfa?
Rozkmińcie:
Najdłuższy woonerf na świecie.
Amsterdam leży i kwiczy.
Sława... Rozgłos... Tłumy ciekawskich turystów... :)- 14 0
-
2021-02-18 22:49
q*va pieciepało ich chyba, żeby karac zwykłych ludzi za ucyznki kilku dzieciaków elity, którrzy i tak będa się ścigali
bo przecież im nie robi czy jest znak 50 czy 200... co za dzbany... teraz będę już godzinę wcześniej musiał wyjeżdżać..
- 16 0
-
2021-02-18 22:51
deptak zrobcie od razu... rece opadaja
- 12 0
-
2021-02-18 22:52
Mityczni "naukofcy"
Link do wyników badań poproszę. Będzie można dowiedzieć się o metodach badawczych i sposobie wnioskowania.
- 11 0
-
2021-02-18 22:53
Gdańsk to nie wieś
POgonić to towarzystwo z POlitykowania najwyższy czas przy wyborach.
- 16 0
-
2021-02-18 22:55
Tempo tępych ludzi. Nic więcej.
- 10 0
-
2021-02-18 22:56
Tempo 30 niech tam zrobią. (2)
I poduszki berlińskie co 20 metrów. Jak szaleć, to szaleć!
- 15 0
-
2021-02-18 23:03
(1)
Najlepiej niech się wyniosą z metropolii skoro auta im przeszkadzają. Niech wracają na wieś, tam wszędzie mogą mieć strefę 30.
- 2 1
-
2021-02-19 00:59
ty pisowcu!!
- 0 0
-
2021-02-18 23:03
walka z kosmitami
odcinek XXX
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.