- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (158 opinii)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (94 opinie)
- 3 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (258 opinii)
- 4 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (449 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (90 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (71 opinii)
Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
Od marca wolniej pojedziemy al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką
w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.
Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami i 23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.
Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.
"Coraz więcej wniosków i próśb"
- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z Kolna
Wideo archiwalne
Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.
W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.
Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.
- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.
Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie
Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.
Likwidowane "70" - kierunek Sopot:
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.
Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
- al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
- al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
- al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.
Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:
- przed Bramą Oliwską.
Likwidowane "50" - kierunek Sopot:
- na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)
Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-18 23:25
Urzędasy!!!! Czytajcie!!! (1)
Tempo 30, bus pasy, ograniczenie prędkości na al. Grunwaldzkiej, barierki, zakazy, progi, likwidacja zielonych strzałek, strefy płatne... czy Wy nie rozumiecie, że wszystkie te działania:
- Nie spowodują, że gdańszczanie przesiądą się do śmierdzącej rzadko jeżdżącej COVIDowej komunikacji miejskiej? Ludzie wolą wolność, włączyć sobie muzyczkę w aucie, pojechać tam gdzie chcą i kiedy chcą, włożyć zakupy do bagażnika i te wszystkie Wasze utrudnienia spowodują tylko KORKI i nic poza tym, nie zmniejszą liczby aut
- Wygenerują więcej cząstek stałych z diesli, więcej CO2, zakorkowane auta zatrują gdańszczanom powietrze
- Spowodują nic więcej jak tylko większą liczbę mandatów, bo ludzie maja w d.. Wasze strefy 30, bo jeżdżą normalnie, spieszą się do pracy, muszą się przemieszczać w szybkim tempie, żeby zarobić na Wasze urzędnicze pensje (a prawdziwi piraci i tak się z tego śmieją, bo policja łapie na bezpiecznych dwupasmowych drogach, a pod przedszkolami czy szkołami dochodzi do dramatu i potrącani są piesi, tyle że tam zarobić na mandatach nie można)
- Utrudniają prowadzenie biznesów, bo nikt nie będzie kupował w sklepie, gdzie nie ma dobrego dojazdu- 25 2
-
2021-02-18 23:51
Samo sedno ale oni kierują się tylko wytycznymi po linii oszołomskiej.
- 3 0
-
2021-02-18 23:26
Bardzo dobrze ze ograniczają tylko żeby jeszcze egzekwowali (1)
bo jak wiadomo nasi kierowcy maja wylane w przepisy, światła czy znaki
- 5 12
-
2021-02-18 23:30
Napisał już ograniczony..
- 2 1
-
2021-02-18 23:28
Niech się wypowie inzynier miasta lepiej
bo to co czytam to jakaś mega oderwana od życia POmyłka! Nie mogą o takich niezwykle ważnych dla całego trójmiasta sprawach decydować dilettante!
- 9 0
-
2021-02-18 23:28
idioci
rządzą trójmiastem, to tak jest...
- 12 0
-
2021-02-18 23:37
Ulica ta jest miejscem wypadków samochodowych (szkoda że nie samolotowych),a kolizje z udziałem pieszych i rowerzystów mogą kończyć się tragicznie ( a źle ustawiony piekarnik może spalić ciasto). Dodatkowo niejednokrotnie dochodzi do nielegalnych wyścigów samochodowych ( Niejednokrotnie łamano tam ograniczenia prędkości więc je zmienimy żeby nadal je łamano ale bardziej). Zdajemy sobie sprawę że takie rozwiązanie podniesie poziom bezpieczeństwa na przestrzeni czasu a nie natychmiast ( mamy takie pobożne życzenie i z niczego nie zdajemy sobie sprawy zanim nie zobaczymy nowych statystyk), ale może choć część kierujących pojazdami zdecyduje się zwolnić. ( i jeszcze bardziej wku*&^ tych którym się nadmiernie spieszy co będzie wymuszało jeszcze bardziej niebezpieczne manewry na tej drodze).
- 9 1
-
2021-02-18 23:38
Informacja bez znaczenia.
Każdy jeździ ile chce, jak chce, ograniczeń nikt nie egzekwuje.
- 4 0
-
2021-02-18 23:40
Kiedy skończy sie przyzwolenie na dyktat pseudo-rowerzystów (3)
i ich terror innych grup społecznych w tym mieście?!
- 22 6
-
2021-02-19 00:14
?
- 0 3
-
2021-02-19 11:44
tylko terror autek ! (1)
autko najwyzszym dobrem :)
- 0 2
-
2021-02-19 17:50
Czy pampers zmieniony?
- 1 0
-
2021-02-18 23:41
Kierowca
A gdzie miliony na tristal kto zbierze kasę i nie działa ?. Do pierdla go za cos odpiwiada
- 10 0
-
2021-02-18 23:41
Aby jeszcze zmniejszyć ilość wypadków zrobić ograniczenie do 30 km/godz i co 500 m ustawić progi zwalniające.
- 8 0
-
2021-02-18 23:42
(1)
Cholerna Platforma! Ludzie otwórzcie oczy!
- 14 2
-
2021-02-18 23:44
To ich przybudówka KO.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.