• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej

Maciej Korolczuk
18 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym. Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym.

Od marca wolniej pojedziemy al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.



Jaka maksymalna prędkość powinna być dopuszczona na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej?

Główny ciąg komunikacyjny Gdańska rozciągający się między Błędnikiem a Drogą Zieloną na granicy z Sopotem urzędnicy nazywają "autostradą".

Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.

Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.

Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu. Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu.

"Coraz więcej wniosków i próśb"



- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z KolnaMapka z 50 km/h do 70 km/h. Podobnie było w tunelu pod Martwą Wisłą, gdzie po otwarciu obowiązywała "pięćdziesiątka", a po presji kierowców limit zwiększono o 20 km/h.

Wideo archiwalne



Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.

W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.

Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.

Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej. Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.

- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.

Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie



Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.

- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).

Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.

Likwidowane "70" - kierunek Sopot:

  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.


Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:

  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
  • al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
  • al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
  • al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.


Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:

  • przed Bramą Oliwską.


Likwidowane "50" - kierunek Sopot:

  • na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
13:28 23 LUTEGO 21

Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)

Statystyki zdarzeń drogowych, na podstawie ktorych zdecydowano sie na wprowadzenie ograniczenia 50km/h w ciagu Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.
Statystyki zdarzeń drogowych, na podstawie ktorych zdecydowano sie na wprowadzenie ograniczenia 50km/h w ciagu Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.

Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych

  • Urzędasy!!!! Czytajcie!!! (1)

    Tempo 30, bus pasy, ograniczenie prędkości na al. Grunwaldzkiej, barierki, zakazy, progi, likwidacja zielonych strzałek, strefy płatne... czy Wy nie rozumiecie, że wszystkie te działania:
    - Nie spowodują, że gdańszczanie przesiądą się do śmierdzącej rzadko jeżdżącej COVIDowej komunikacji miejskiej? Ludzie wolą wolność, włączyć sobie muzyczkę w aucie, pojechać tam gdzie chcą i kiedy chcą, włożyć zakupy do bagażnika i te wszystkie Wasze utrudnienia spowodują tylko KORKI i nic poza tym, nie zmniejszą liczby aut
    - Wygenerują więcej cząstek stałych z diesli, więcej CO2, zakorkowane auta zatrują gdańszczanom powietrze
    - Spowodują nic więcej jak tylko większą liczbę mandatów, bo ludzie maja w d.. Wasze strefy 30, bo jeżdżą normalnie, spieszą się do pracy, muszą się przemieszczać w szybkim tempie, żeby zarobić na Wasze urzędnicze pensje (a prawdziwi piraci i tak się z tego śmieją, bo policja łapie na bezpiecznych dwupasmowych drogach, a pod przedszkolami czy szkołami dochodzi do dramatu i potrącani są piesi, tyle że tam zarobić na mandatach nie można)
    - Utrudniają prowadzenie biznesów, bo nikt nie będzie kupował w sklepie, gdzie nie ma dobrego dojazdu

    • 25 2

    • Samo sedno ale oni kierują się tylko wytycznymi po linii oszołomskiej.

      • 3 0

  • Bardzo dobrze ze ograniczają tylko żeby jeszcze egzekwowali (1)

    bo jak wiadomo nasi kierowcy maja wylane w przepisy, światła czy znaki

    • 5 12

    • Napisał już ograniczony..

      • 2 1

  • Niech się wypowie inzynier miasta lepiej

    bo to co czytam to jakaś mega oderwana od życia POmyłka! Nie mogą o takich niezwykle ważnych dla całego trójmiasta sprawach decydować dilettante!

    • 9 0

  • idioci

    rządzą trójmiastem, to tak jest...

    • 12 0

  • Ulica ta jest miejscem wypadków samochodowych (szkoda że nie samolotowych),a kolizje z udziałem pieszych i rowerzystów mogą kończyć się tragicznie ( a źle ustawiony piekarnik może spalić ciasto). Dodatkowo niejednokrotnie dochodzi do nielegalnych wyścigów samochodowych ( Niejednokrotnie łamano tam ograniczenia prędkości więc je zmienimy żeby nadal je łamano ale bardziej). Zdajemy sobie sprawę że takie rozwiązanie podniesie poziom bezpieczeństwa na przestrzeni czasu a nie natychmiast ( mamy takie pobożne życzenie i z niczego nie zdajemy sobie sprawy zanim nie zobaczymy nowych statystyk), ale może choć część kierujących pojazdami zdecyduje się zwolnić. ( i jeszcze bardziej wku*&^ tych którym się nadmiernie spieszy co będzie wymuszało jeszcze bardziej niebezpieczne manewry na tej drodze).

    • 9 1

  • Informacja bez znaczenia.

    Każdy jeździ ile chce, jak chce, ograniczeń nikt nie egzekwuje.

    • 4 0

  • Kiedy skończy sie przyzwolenie na dyktat pseudo-rowerzystów (3)

    i ich terror innych grup społecznych w tym mieście?!

    • 22 6

    • ?

      • 0 3

    • tylko terror autek ! (1)

      autko najwyzszym dobrem :)

      • 0 2

      • Czy pampers zmieniony?

        • 1 0

  • Kierowca

    A gdzie miliony na tristal kto zbierze kasę i nie działa ?. Do pierdla go za cos odpiwiada

    • 10 0

  • Aby jeszcze zmniejszyć ilość wypadków zrobić ograniczenie do 30 km/godz i co 500 m ustawić progi zwalniające.

    • 8 0

  • (1)

    Cholerna Platforma! Ludzie otwórzcie oczy!

    • 14 2

    • To ich przybudówka KO.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane