- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (182 opinie)
- 2 Czemu śmieci rozsypano obok śmieciarki? (15 opinii)
- 3 Licznik przy światłach na skrzyżowaniu (43 opinie)
- 4 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (104 opinie)
- 5 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (72 opinie)
- 6 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (463 opinie)
Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
Od marca wolniej pojedziemy al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką
w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.
Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami i 23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.
Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.
"Coraz więcej wniosków i próśb"
- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z Kolna
Wideo archiwalne
Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.
W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.
Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.
- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.
Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie
Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.
Likwidowane "70" - kierunek Sopot:
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.
Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
- al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
- al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
- al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.
Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:
- przed Bramą Oliwską.
Likwidowane "50" - kierunek Sopot:
- na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)
Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-19 00:18
Kiedys bylo dobrze (2)
Teraz nazjezdzalo sie roszczeniowych sloikow i mamy tego efekty. Sloiki to największa zakala tego miasta. Przyjeżdżają z małych wioch i maja pretensje o wszystko. Jako goście powinni sie dostosowywać a nie wchodzić na głowę. Ha tfuu
- 11 7
-
2021-02-19 00:20
Wszystko i wszyscy ewoluuje ale to co zrobiono to jakaś zakala drogowa. Nie zmienia się reguł podczas gry.
- 2 1
-
2021-02-19 11:46
hmm, to chyba goscie z innych miejscowosci potrzebuja caly czas drog dojazdowych do miasta
nieprawdaż? Widoczne te sloiki sa bardziej wyuksztalcone i swiaodmo od ciebie. A teraz cicho robolu i wracaj do swoje kupo roboty za 3 kola
- 0 1
-
2021-02-19 00:20
dramat
wszyscy wiedzą że w trójmieście ciężko jest bez samochodu na dodatek obwodnica też nie wyrabia, dramat
- 8 1
-
2021-02-19 00:22
to wasi radni z koalicji obywatelskiej- jesteście z nich dumni pajace? (2)
- 20 2
-
2021-02-19 00:24
Nie!
- 1 0
-
2021-02-19 07:49
Tak, mieszkaniec oliwy tutaj
Kwiczą i tks najwięcejudzie spoza Gdańska, z bieda osiedli
- 2 0
-
2021-02-19 00:23
Chcemy od mediów publikowania (2)
jak głosują radni w ważnych sprawach. Degradacja deweloperska środowiska - imiona, nazwiska i twarze winnych, wrogie ludziom limity i inne absurdy, jak z tym ograniczeniem prędkości - to samo, twarze i dane pokazać. Dosyć tych kpin z wyborców i braku odpowiedzialności!
- 13 2
-
2021-02-19 00:26
Wreszcie jakiś głos rozsądku!
- 5 1
-
2021-02-19 10:22
No właśnie!
- 0 0
-
2021-02-19 00:25
rydwan
Ja rydwanem naszym gdanskim smigam 120..
- 5 1
-
2021-02-19 00:26
A to ci od wyścigów ścigali się z prędkością (2)
do 70 km/h? :D
- 10 2
-
2021-02-19 00:29
(1)
Do 170 km/h.
- 0 0
-
2021-02-19 06:49
Od 170 km/h
- 2 0
-
2021-02-19 00:28
Wyścigi nocne ? To co robią wtedy patrole drogowe? (2)
Wyścigi nocne na ulicach Gdańska czy trójmiasta małego i dużego? To Policja zamiast ciemnych okularów w nocy, powinna nakręcać z drona: filmy dowodowe wrzucić z drona parę kolczatek przy przekroczeniu prędkości i strzelać w opony, konfiskować pojazdy jako narzędzie przestępstwa, zatrzymywać prawa jazdy i tępić drani do skutku razem z temidą w trybie przyspieszonym do 24 godzin. Mandaty ustawowo powinny być podwajane za każde kolejne 10 km/h przekroczenie prędkości dozwolonej na danej drodze.
- 7 1
-
2021-02-19 00:30
Nie nadajesz sie..
Sorry.
- 1 0
-
2021-02-19 00:30
Lepiej zjeść w tym czasie w MC ;)
- 2 0
-
2021-02-19 00:37
Halo, halo - myśl racjonalizatorska dla Gdańska
Widać że nie wiecie że XXI w. już dawno mamy a wy wnioskujecie o limity prędkości dla powozów konnych 50 i oślich 30? Chciałam zauważyć że brak poideł przy drodze dla zwierząt pociągowych. Trzeba to szybciusio zbudować! ;)
- 5 0
-
2021-02-19 00:41
Niech wygra rozum (2)
Mam nadzieję że są jeszcze ludzie w UM, którzy wiedzą, że ten świstek papieru bez należytych i szczegółowych analiz nic nie znaczy.
- 11 3
-
2021-02-19 01:06
od 23 lat przeczą temu
- 5 0
-
2021-02-19 10:19
Dokładnie!
- 0 0
-
2021-02-19 00:49
Ale do kogo te prenesje?
Przecież większość gdańszczan tak ochoczo głosowała na tych lewaków z PO i Dulkiewicz to teraz pretensje powinni mieć do siebie. To tak jak by przygarnąć do domu psa i mieć pretensje że szczeka - przecież to było do przewidzenia że nic ani mądrego ani pożytecznego z ich zarządzania nie będzie. Winni jesteście wy, którzy na nich głosowaliście więc teraz cicho sza i stać grzecznie w korkach albo płacić z uśmiechem mandaty!
- 11 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.