• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej

Maciej Korolczuk
18 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym. Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym.

Od marca wolniej pojedziemy al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.



Jaka maksymalna prędkość powinna być dopuszczona na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej?

Główny ciąg komunikacyjny Gdańska rozciągający się między Błędnikiem a Drogą Zieloną na granicy z Sopotem urzędnicy nazywają "autostradą".

Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.

Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.

Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu. Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu.

"Coraz więcej wniosków i próśb"



- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z KolnaMapka z 50 km/h do 70 km/h. Podobnie było w tunelu pod Martwą Wisłą, gdzie po otwarciu obowiązywała "pięćdziesiątka", a po presji kierowców limit zwiększono o 20 km/h.

Wideo archiwalne



Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.

W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.

Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.

Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej. Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.

- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.

Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie



Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.

- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).

Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.

Likwidowane "70" - kierunek Sopot:

  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.


Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:

  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
  • al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
  • al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
  • al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.


Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:

  • przed Bramą Oliwską.


Likwidowane "50" - kierunek Sopot:

  • na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
13:28 23 LUTEGO 21

Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)

Statystyki zdarzeń drogowych, na podstawie ktorych zdecydowano sie na wprowadzenie ograniczenia 50km/h w ciagu Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.
Statystyki zdarzeń drogowych, na podstawie ktorych zdecydowano sie na wprowadzenie ograniczenia 50km/h w ciagu Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.

Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych

  • No nareszcie

    Droga przez sam środek miasta a kierowcy pędzą 70km/h - w normalnych krajach taką prędkość można rozwinąć jedynie poza miastem.

    • 3 12

  • Dużo lepszy POmysł

    proponuję wyłączać prąd w całym mieście po godz. 18.00 bo tak jest bardziej ekologicznie i zdrowiej. Do rozważenia przez najmądrzejszych radnych. Trzeba żyć zgodnie z ekologią i dyrektywami unijnymi w końcu.

    • 3 0

  • dokladnie, nawet jednego ponoc zabili na targu.

    Brawo!!!!

    Bo ci co się ścigali jeździli 70.... Teraz już nie będą....
    " Proponuję bezradnym wprowadzenie zakazu posiadania noży kuchennych bo były przypadki śmiertelnych okaleczeń ;) "

    • 9 1

  • Zaiste oryginalny ciąg logiczny naszych elit intelektualnych z PO-KO.

    Drodzy wyborcy . Powyżej macie gotową listę na kogo przy najbliższych wyborach nie głosować .
    Tak to już jest ,że lewackie górnolotne hasła o równości i wolności zawsze kończą się totalitaryzmem i ograniczanie swobód obywatelskich.
    Według hasła "kowal ukradł cygana powiesili" garstka kretynów ściga się w nocy przy bezradności policji i obowiązującego prawa a za te przewinienia zbiorowo odpowiadać ma całe społeczeństwo.
    Podążając za logiką tych tytanów intelektu z powyższej listy stałe ograniczenie prędkości o 20 km/h w dzień spowoduje załamanie nerwowe u piratów drogowych ścigających się w nocy co spowoduje masowy eksodus kuzynów Kubicy do Kartuz.
    Zaiste oryginalny ciąg logiczny naszych elit intelektualnych z PO-KO.

    • 8 0

  • to miasto to juz totalny upadek. (1)

    A może by tak woonerfa?

    Rozkmińcie:
    Najdłuższy woonerf na świecie.
    Amsterdam leży i kwiczy.
    Sława... Rozgłos... Tłumy ciekawskich turystów... :)

    • 11 5

    • w całym Amsterdamie jest ograniczenie do 30kmh

      i ludzie żyją. mają się dobrze i co zatkało kakao?

      • 0 2

  • bajo jajo

    tylko pisowcy sa przeciw nam .. radni KO

    • 4 2

  • Kto jest za platforma i prezydentka popiera to slepo

    jak zawsze.. pis i kacper wasz wruk.

    • 3 1

  • Tylko Deptak. i to od jutra

    Przebijamy propozycje wlodarzy miasta.

    • 5 0

  • PAwełbylby dumny, ze tak nam miasto rozwija sie

    Ja bym kazał zostawić samochody przy Placu Zebrań Ludowych i do granic Sopotu walić z buta....
    Zero CO2 zero ruchu, nie trzeba malować linii, nie trzeba odśnieżać ...Asfalt też bym zerwał .Po co remontować i posypywać A jak kogoś fantazja poniesie to może pozwolą kucykami z sankami zimą pomykać jak aura dopomoże . Deptak zróbmy... tylko żeby mi żadne auta z zakorkowanej w sezonie letnim i zimowym obwodnicy czasem nie zapuszczały się w te rejony..... Co za Dzban ma takie pomysły......????

    • 4 3

  • i super i super wiec o co wam chodzi? byliscie slepi to super :) (6)

    Ale do kogo te prenesje?

    Przecież większość gdańszczan tak ochoczo głosowała na tych lewaków z PO i Dulkiewicz to teraz pretensje powinni mieć do siebie. To tak jak by przygarnąć do domu psa i mieć pretensje że szczeka - przecież to było do przewidzenia że nic ani mądrego ani pożytecznego z ich zarządzania nie będzie. Winni jesteście wy, którzy na nich głosowaliście więc teraz cicho sza i stać grzecznie w korkach albo płacić z uśmiechem mandaty!

    • 12 6

    • Nie, nie jesteśmy bandytami jak ty (4)

      Będę jeździł przepisowo 50,a ty będziesz za mną zwalniał. I to to chodzi nacjonalistyczny dzbanie

      • 0 3

      • Coraz bardziej mnie poraża wasz lewacki brak kultury i poziom języka.

        • 2 1

      • po co żyjesz?

        Mało wiesz, jeszcze mniej rozumiesz. Do tego plujesz dookoła jadem i masz misiowy rozumek?

        • 1 1

      • (1)

        Nie wiedziałem ,że ktoś może powiązać ograniczanie prędkości z nacjonalizmem . Napisz nam tutaj wszystkim jak połączyłeś te dwie kropki i ile czasu tobie to zajęło .
        Konkludując tylko nacjonaliści i prawaki to dzbany bo łamią przepisy a lewaki to kwintesencja inteligencji bo oni nie łamią przepisów a co najważniejsze , potrafią wyciągać takie genialne wnioski jak ty.

        • 0 0

        • a widzisz, ludzi którzy przepisy łaczą z "lewactwem" ? co któryś post tutaj

          lewactwo to takie magiczne słowo dla prawicowego elektoratu, czyli tego najgorzej wykształconego, najgorzej zarabiajacego, takich odpadów spolecznych. Mam nadzieje, ze Ukraincy pozabierali wam robote :)

          • 0 0

    • To taka nasza gdańska przypadłość. Najpierw na złość mamie odmrażamy sobie uszy, a potem mamy do innych pretensje, że jesteśmy pokrzywdzeni:)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane