- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (183 opinie)
- 2 Czemu śmieci rozsypano obok śmieciarki? (15 opinii)
- 3 Licznik przy światłach na skrzyżowaniu (44 opinie)
- 4 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (104 opinie)
- 5 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (74 opinie)
- 6 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (463 opinie)
Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
Od marca wolniej pojedziemy al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką
w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.
Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami i 23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.
Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.
"Coraz więcej wniosków i próśb"
- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z Kolna
Wideo archiwalne
Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.
W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.
Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.
- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.
Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie
Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.
Likwidowane "70" - kierunek Sopot:
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.
Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
- al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
- al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
- al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.
Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:
- przed Bramą Oliwską.
Likwidowane "50" - kierunek Sopot:
- na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)
Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-18 23:44
Absurd (1)
Moim zdaniem należy całkowicie zakazać ruchu samochodow na Al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej, w zasadzie powinno się dostosować tę trasę do tych mieszkańców co zapewne tego typu wnioski składają, myśle, że lepiej z tej drogi zrobić deptak może niech radni to poddadzą pod rozwagę, wtedy osiągną 100% bezpieczeństwa to będzie równie logiczne jak przytoczony argument o ograniczeniu organizowania wyścigów
- 13 0
-
2021-02-18 23:46
Radni nie dorośli do tych czasów gdzie lata się już na Marsa i to dużo szybciej niż 50 km/h. Strach przed wszystkim ich paraliżuje jak widać. Zły kierunek.
- 3 0
-
2021-02-18 23:49
Do 15 niech ograniczą, wszędzie, nie będzie wypadków śmiertelnych.
Poza samochodami powinno móc się przemieszczać tylko w strojach nurków, nikt nie będzie umierał na wirusy.
- 7 0
-
2021-02-18 23:53
Tępaki (1)
niszczą Gdańszczan i wolność tego miasta.
- 12 2
-
2021-02-19 01:04
teraz sie obudziles?
- 3 0
-
2021-02-18 23:53
(2)
A kiedy Rzeczpospolitej przez Zaspę do 50?
- 4 5
-
2021-02-18 23:55
Tam ma być 40 aby inne osły i rydwany mogły przejechać.
- 2 1
-
2021-02-18 23:57
A sa tam wypadki ? Bo raczej to jest rzadkosc
Dluga prosta dwupasmowa... puknij się w głowę. Jak się boisz to jezdzij prawym pasem 50 albo tramwajem
- 2 2
-
2021-02-18 23:58
Maksymalna dopuszczalna prędkość
poruszania się ciągnika rolniczego w ruchu ulicznym to 30km/h. Jeszcze mniejsza jest prędkość, gdy ciągnik przewozi drużynę robotniczą w przyczepie. Ps. Wracajcie do siebie - najwyższa pora!
- 8 1
-
2021-02-19 00:01
Ciekawostka - kto szybszy (2)
Często uczestniczę w wielu wystawach rolniczych, m.in. w Brazylii, tam dla przykładu nowe ciągniki poruszają się po drogach z prędkością do 100 km/h. Sprawdźcie to sobie.
- 5 1
-
2021-02-19 00:04
Rolniku miasto nie jest dla ciebie (1)
Twoim miejscem jest wies. Rob swoje ciągnikami rolniczymi na Podlasiu z którego pochodzisz i sie tutaj nie udzielaj
- 0 5
-
2021-02-19 00:07
Widzę i wiem ze jesteście w tym grajdole daleko nawet za Brazylią. Po co denerwujecie mieszkańców? Robicie z tego miasta wiochę. Traktorem szybciej.
- 3 0
-
2021-02-19 00:06
Paranoja
Szczyt głupoty, juz i tak dusimy sie w spalinach a teraz to bedzie dopiero poprawa powietrza. Gdyby głupota umiala fruwac... Kogo zescie nam wybrali, tępogłowi
- 12 0
-
2021-02-19 00:11
Popieram.... (2)
Ja bym kazał zostawić samochody przy Placu Zebrań Ludowych i do granic Sopotu walić z buta....
Zero CO2 zero ruchu, nie trzeba malować linii, nie trzeba odśnieżać ...Asfalt też bym zerwał .Po co remontować i posypywać A jak kogoś fantazja poniesie to może pozwolą kucykami z sankami zimą pomykać jak aura dopomoże . Deptak zróbmy... tylko żeby mi żadne auta z zakorkowanej w sezonie letnim i zimowym obwodnicy czasem nie zapuszczały się w te rejony..... Co za Dzban ma takie pomysły......????- 13 0
-
2021-02-19 00:16
W ogóle
to po co nam postęp techniczny? Takim jednym jak widać wcale nie jest potrzebny.
- 1 0
-
2021-02-19 12:46
Od Placu zebrań ludowych na Żabianke, można pojechać tramwajem
- 0 0
-
2021-02-19 00:11
Jedyna słuszna decyzja
to zwijać asfalt na noc i PO zabawie ;)
- 12 0
-
2021-02-19 00:14
(1)
Polecam pchać auto przez całą długość tej drogi, bo chyba do tego to zmierza. Dla mnie cyrk
- 11 0
-
2021-02-19 00:17
Ale ten cyrk jest za nasze pieniądze!
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.