• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej

Maciej Korolczuk
18 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym. Jednym z argumentów przemawiających za wprowadzeniem ograniczenia miało być zapobieganie nocnym nielegalnym wyścigom w Oliwie. Teraz policja ma mieć więcej narzędzi do tego, by odbierać prawo jazdy piratom drogowym.

Od marca wolniej pojedziemy al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.



Jaka maksymalna prędkość powinna być dopuszczona na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej?

Główny ciąg komunikacyjny Gdańska rozciągający się między Błędnikiem a Drogą Zieloną na granicy z Sopotem urzędnicy nazywają "autostradą".

Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.

Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.

Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu. Ograniczenie prędkości na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska ma nastąpić już w przyszłym miesiącu.

"Coraz więcej wniosków i próśb"



- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z KolnaMapka z 50 km/h do 70 km/h. Podobnie było w tunelu pod Martwą Wisłą, gdzie po otwarciu obowiązywała "pięćdziesiątka", a po presji kierowców limit zwiększono o 20 km/h.

Wideo archiwalne



Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.

W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.

Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.

Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej. Interpelacja radnych Koalicji Obywatelskiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.

- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.

Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie



Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.

- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).

Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.

Likwidowane "70" - kierunek Sopot:

  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.


Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:

  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
  • al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
  • al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
  • skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
  • al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
  • al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
  • skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.


Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:

  • przed Bramą Oliwską.


Likwidowane "50" - kierunek Sopot:

  • na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
13:28 23 LUTEGO 21

Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)

Statystyki zdarzeń drogowych, na podstawie ktorych zdecydowano sie na wprowadzenie ograniczenia 50km/h w ciagu Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.
Statystyki zdarzeń drogowych, na podstawie ktorych zdecydowano sie na wprowadzenie ograniczenia 50km/h w ciagu Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.

Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych

  • proponuje 30km/h i wielbłądzie garby co 100m !! (na obwodnicy też!)

    • 13 1

  • Ja proponuję wprowadzić to organiczenie w Czwartki

    od godz. 18.00 do 22.00 celem umożliwienia domorosłym rajdowcom bezpiecznej zabawy przy 50 km/h a Policji skutecznego suszenia. Kompromitacja Policji level expert. Miś i Bareja w jednym

    • 12 0

  • Ograniczenie prędkości

    Argument, że to ma pomóc w walce z nielegalnymi wyścigami jest tak samo głupi jak i nie realny.

    • 11 0

  • Łapać piratów, kosztem praworządnych obywateli? (1)

    Ograniczenie do 50km/h, żeby można było odebrć prawo jazdy osobą jadącym 110km/h. To, że wszyscy pozostali kierowcy, którzy wcześniej jeździli bezpiecznie, pojadą wolniej już nikogo nie obchodzi.
    Gdzie tu sens tu logika?

    • 10 2

    • Tam wszyscy jeżdżą 90 nawet na czerwonym o czym ty piszesz wiec

      bezpiecznie 90 przez miasto? heh

      • 0 2

  • Nie potrafisz znaleźć sobie pracy bo brakuje ci rozumu?

    Zatrudnij się jako urzędnik albo zostań radnym!

    • 12 0

  • Postuluję obniżenie prądu w sieci z 230V na 24V bo prąd jest niebezpieczny dla ludzi.
    Czy nasi przesympatyczni i pełni zapału do pracy radni mogliby pochylić się nad takim projektem obywatelskim.
    Gwarantuję ,że orderom i nagrodom z centrali w Brukseli nie będzie końca.

    • 11 0

  • Kiedy urzędnicy zrozumieją w końcu, że to nie ograniczenie do 70 jest zagrożeniem. (3)

    Tylko kierowcy którzy tych ograniczeń nie przestrzegają. Ci co zapie....li na Grunwaldzkiej, teraz dalej będą to robić, mimo ograniczenia do 50km/h. To tak jak w Gdyni na drodze Różowej, jakiś kaskader się tam rozjeb... prujac ile fabryka dała, to urzędnicy ograniczyli prędkość na danym odcinku z 70 do 50. Ale potem kilku kolejnych się tam rozbiło. Ci co przekraczają dozwoloną prędkość, a w szczególności Ci co znacznie ją przekraczają, zawsze będą ją przekraczać mimo nowych ograniczeń.
    Tylko nieuchronność kary, czy duże prawdopodobieństwo, ze po przekroczeniu prędkości dostanie się słony mandat itd., spowoduje że będzie bezpiecznie na drogach.

    • 9 1

    • Ile osób dziennie rozbija się na Grunwaldzkiej? (2)

      Masz statystyki?

      • 1 1

      • Jeśli ty masz to się pochwal.

        • 0 2

      • Przynajmniej jeden dziennie się jakiś znajdzie

        i to wystarczy żeby sparaliżować miasto.

        • 0 2

  • Kolejny przykład głupoty urzedasów nam rowerzystom i pieszym predkosc 70km/h na tych ulicach nie przeszkadza!! (4)

    Potrzebne są nam zato wydzielone drogi rowerowe wzdłuż ulic od nich oddalone!! I sygnalizacja świetlna na przejściach dal pieszych.!!A te wnioski sa wysyłane tych ca maja gdzies i rowerzystów i pieszych!!To ten referat mobilności aktywnej i inne dzbany które się tylko promują nic więcej!
    I teraz sami się przekonaliście jakimi szkodnikami są urzędnicy!!

    • 14 1

    • Co z tego jak kierowca wypadnie z jezdni i cię zmasakruje. (2)

      mało było takich przypadków na grunwaldzkiej? ja pamiętam przynajmniej kilka

      • 0 2

      • i co w zwiazku z tym?

        • 1 0

      • Dzbanku wypadł z jezdni bo jechał 100 km/h gdyby przestrzegał przepisów nie wypadł by z jezdni

        ale dla takich jak ty najwyrazniej jest to zatrudne .Gdyby tak było dzbanku to bysmy mieli wypadki 500 w ciagu dnia.A wypadki powoduje pirat drogowy który jedzie grubo ponad 70!!

        • 0 0

    • jezdzij promenada nadmorska, chyba jest wystarczajaco oddalona od ulic

      • 0 1

  • Tak się przegrywa wybory... (5)

    Problemy ludzi pierwszego świata, "ekologiczne" dzikie chaszcze zamiast trawników, wpadka za wpadką i pani prezydent znana jedynie z tego, że jest znana i każde zdanie zaczyna od "Gdańszczanki i Gdańszczanie" - przy zarządzaniu prawie półmilionowym miastem potrzeba trochę więcej...

    20 lat głosowałem w wyborach samorządowych na PO i obawiam się, że ten czas się właśnie skończył. I to samo słyszę od coraz większej liczby ludzi.

    • 16 0

    • (1)

      Nie wiem czy jesteś trollem czy nie, ale myślę dokładnie tak samo. Kwietne łąki i fusy dopełniły czary goryczy. Nie zagłosuję tylko na PiS, bo wolę tłuc się po progach niż zagłosować na tych dziadów, którzy organicznie nie cierpią Gdańska. Przydałby się łebski menedżer, a nie funkcjonariusz partyjny ani zielono-tęczowy-oszołom trujący życie większości w imię ideologii mniejszości.

      • 4 1

      • Propaganda

        No właśnie, mimo że na własne oczy widzisz jak jest źle dookoła, to i tak zagłosujesz na PO tylko dlatego, że TVN wmówiło Ci że PiS to samo zło

        • 1 1

    • a-)nocne wyścigi-nieudolność policji, b)-spaliny od wolnej jazdy to świadome trucie ludzi, c)-tak samo jak PIS postępujecie ,d)-za progi zwalniające do więzienia, a po złamanym kręgosłupie wyhamowanie do zera, jeszcze odczuwam ból.

      • 2 0

    • dyskryminacja ze względu na płeć

      Mam co do tego pewne wątpliwości. Otóż, głosującym gdańszczanom możesz napluć w twarz, a oni i tak mówią, że deszcz pada. Może w następnych wyborach nie wygra ta panna, ale kolejny typ z po. Dopóki nie odpartyjnimy samorządów, ciągle będziemy mieli takie kwiatki. A zwrot, który przytoczyłeś, to czyste odwołanie do gomółkowszczyzny z lat 60. XX weku. Tow. Wiesław również odwoływał się do Polek i Polaków!

      • 5 0

    • wy lemingi i tak zagłosujecie na PO a nawet gdyby pois robił co chce cie i tak nie zagłosujecie na nich

      • 2 0

  • 15 osób podpisało się pod tym wnioskiem

    skrzyknijmy się w sto osób z wnioskiem o przeciwnej treści. W końcu mamy demokrację, nie?

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane