- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (158 opinii)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (94 opinie)
- 3 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (258 opinii)
- 4 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (449 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (90 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (71 opinii)
Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
Od marca wolniej pojedziemy al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką
w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.
Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami i 23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.
Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.
"Coraz więcej wniosków i próśb"
- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z Kolna
Wideo archiwalne
Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.
W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.
Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.
- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.
Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie
Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.
Likwidowane "70" - kierunek Sopot:
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.
Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
- al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
- al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
- al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.
Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:
- przed Bramą Oliwską.
Likwidowane "50" - kierunek Sopot:
- na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)
Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-19 09:53
Kolejne wybory na prezydenta miasta wygra ten
Kto zaproponuje rozwiązania sastsfakcjonujące kierowców.
- 6 1
-
2021-02-19 09:54
Kogoś zdrowo pogrzało!!!
A policja niech w nocy ruszy tłuste d*pska zza biurek i wyłapie tych "nocnych rajdowców".
- 6 0
-
2021-02-19 10:03
Powyżej 55 km/h największy hałas pochodzi od oporów powietrza i toczenia kół
Nie ma logicznej podstawy dla obniżania jakości zżycia mieszkańców wystawiając ich na wyższy poziom hałasu i to ponad normy przez podwyższanie prędkości w miastach. Po obniżeniu limitu przepustowość wręcz na tym zyska na skutek przewidywalności ruchu i mniejszych odległości między autami. Jedynie poza godzinami szczytu jednemu kierowcy może sie wydawać że to za wolno, ale niestety nie jest sam, trzeba liczyć się z innymi.
- 1 7
-
2021-02-19 10:04
Robimy, robimy - cokolwiek, ale robimy
Fajnie jakby te decyzje miały poparcia rzetelnych badaniach/pomiarach, że taka zmiana rzeczywiście wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo. Bo to jak zwykle w układzie połączonym - zmiana w jednym miejscu rzutuje na inne. A tu działanie punktowe bez analizy np. na środowisko, czystość powietrza, czas przejazdu i zwykły psychologiczny fakt, że po żółwiku, jak skończy się ograniczenie ludzie automatycznie jak jeden mąż będą zap....
Bo problem korków i bezpieczeństwa na przelocie Grunwaldzka/Zwycięstwa nie rozwiąże się bez alternatywnych dróg. I to powinno być priorytetem.- 5 0
-
2021-02-19 10:05
dlaczego um gdańsk tak szybko nie reaguje na sprawy z problemami mieszkańców
np. zamiast developera -park. Tak to prezydentowej nie ma. Decyzje, pisma gdzieś giną. Tu od razu reakcja. Nieracjonalne zmiany.
- 6 0
-
2021-02-19 10:06
Pomysł równie głupi
Jak odwrócenie ruchu na Piramowicza
- 14 0
-
2021-02-19 10:07
Powinno być 70 (1)
Tak pokazują opinie z ankiety, ale władze Gdańska mają w "poważaniu" mieszkańców , tak samo jak budując przejścia naziemne i powodując korki w mieście
- 8 2
-
2021-02-19 10:22
tranzyt nie będzie decydował za mieszkańców
- 1 0
-
2021-02-19 10:08
Jestem oburzony
Lepszym rozwiązaniem byłoby postawić wszędzie fotoradary albo światła adaptacyjne, gdzie jak jedziesz za szybko, to przełączają się na czerwone. Takie rozwiązanie jest już w Bytowie. Ale wiadomo, że zmiana ograniczenia nic nie kosztuje, a rozwiązania technologiczne już tak :)
- 3 1
-
2021-02-19 10:08
radni to wyjatkowe pasozyty nie robia nic pozytecznego
oprocz okradania z kasy ludzi nie bede przestrzegal tych przepisow
- 8 0
-
2021-02-19 10:16
Moze ten pomysl podsunal im ten sam cymbal ,ktory zamknal przejazd i skrot na Piramowicza? (2)
Powinien byc pregierz dla takich i**otow.
- 12 4
-
2021-02-19 11:45
dokladnie tak jest ten sam Kitek
- 1 0
-
2021-02-19 17:50
Pewnie ten sam.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.