- 1 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (280 opinii)
- 2 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (43 opinie)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (366 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (35 opinii)
- 5 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 6 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (131 opinii)
Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
Od marca wolniej pojedziemy al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką
w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.
Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami i 23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.
Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.
"Coraz więcej wniosków i próśb"
- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z Kolna
Wideo archiwalne
Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.
W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.
Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.
- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.
Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie
Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.
Likwidowane "70" - kierunek Sopot:
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.
Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
- al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
- al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
- al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.
Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:
- przed Bramą Oliwską.
Likwidowane "50" - kierunek Sopot:
- na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)
Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-18 20:33
Bardzo mądre
Myślę że zaraz bardziej będzie się opłacało posiadać 2 konie i furmankę bo jeszcze chwila i wszędzie wprowadzą 30 i hopki przed każdym skrzyżowaniem pod wiecznie występującym pretekstem bezpieczeństwa. Tzw. niedzielniacy będą się cieszyć a dobrym kierowcom ogranicza się sprawne uczestnictwo w ruchu drogowym a jak jakiś wariat będzie chciał szaleć to będzie szaleć i żaden znak czy mandat go nie powtrzyma.
- 45 1
-
2021-02-18 20:33
(1)
Proszę o kolejny artykuł w którym będziemy mogli dowiedzieć się kto i w jaki sposób będzie wymuszał przestrzeganie i respektowanie nałożonych ograniczeń? W tunelu mamy np.70 a kto tam tyle jedzie pomimo kamer, znaków, sygnalizacji. Cóż kolejne prawo które każdy będzie miał w 4 literach. Ktoś kiedyś widział Policję mierzącą prędkość na wspominanych ulicach? Mnie niestety nigdy od 30 lat nie udało się tego zauważyć.
- 18 2
-
2021-02-19 07:46
Nie jak nastawiaja tam radarow .
- 0 0
-
2021-02-18 20:35
Terror rowerzystów!
- 39 6
-
2021-02-18 20:35
niech jeszcze bramki za przejazd postawią
POpiepszeni
- 33 1
-
2021-02-18 20:35
A wystarczyłoby postawić parę fotoradarów.
- 14 2
-
2021-02-18 20:36
Najpierw usunęli tramwaje 105n (1)
Teraz zwalniają auta
Co tu się dzieje??- 19 2
-
2021-02-18 21:13
Może ma to głupszy sens
- 1 1
-
2021-02-18 20:37
Poszli za ciosem a przykład dał ten urzedas...
...co zmienił ruch na Piramowicza.Doskonale.Te brednie ze w Niemczech itd ale nie na trzech pasach w jednym kierunku!Ludzie!Od razu walnąc 30 u wysłać chłopców w niebieskich czapkach na łowy a budżet się zepnie.Żenada.
- 40 3
-
2021-02-18 20:37
Co z piranowicza (1)
I łącznikiem na Luczniczej?
- 23 2
-
2021-02-18 21:13
O tym nie ma mowy
- 5 0
-
2021-02-18 20:38
To teraz dopiero wypadków z rowerami będzie (4)
Przy prędkości 70km/h był zakaz wjazdu przez rowery na jezdnię więc jakie wypadki na tej prostej ??? Jeśli jakiś wypadek był to na skrzyżowaniu a pokażcie choć jednego kierowcę który z prędkością 70 skręca na skrzyżowaniu. Przy prędkości 50km/h rowery mogą poruszać się drogą więc dopiero się zacznie. Tak to jest jak partacze nie mający kszty wiedzy zaczynają grzebać w miejscach nie dla nich przeznaczonych.
- 64 2
-
2021-02-18 21:24
Jaki zakaz? (3)
na grunwaldzkiej nigdy nie było żadnego zakazu jazdy rowerem. Predkośc dopuszczalna nie ma tu nic do rzeczy. doucz sie przepsiów bo wstyd przynosisz kierowcom
- 0 9
-
2021-02-18 21:50
(2)
To wyjaśnij dlaczego nikt nigdy żadnego rowerzysty tam nie widział? czyżbyś był tym pierwszym który już jutro podejmie wyzwanie i spróbuje przejazdu na wspominanej trasie?
- 6 0
-
2021-02-18 23:34
Co nie znaczy że nie ma pełnego prawa jechać (1)
żadne przepisy tego nie zakazują. Ja kilka razy widziałem. Sam też korzystałem na odcinku Oliwskim.
- 0 5
-
2021-02-18 23:38
Widać jasno że ty to niestykający wyborca PO KO.
- 5 0
-
2021-02-18 20:40
Czy ktoś ma popcorn? (1)
- 14 1
-
2021-02-18 21:13
Kina zamknięte
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.