- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (406 opinii)
- 2 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (73 opinie)
- 3 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (51 opinii)
- 4 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (390 opinii)
- 5 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
- 6 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (42 opinie)
Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
Od marca wolniej pojedziemy al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką
w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.
Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami i 23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.
Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.
"Coraz więcej wniosków i próśb"
- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z Kolna
Wideo archiwalne
Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.
W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.
Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.
- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.
Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie
Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.
Likwidowane "70" - kierunek Sopot:
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.
Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
- al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
- al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
- al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.
Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:
- przed Bramą Oliwską.
Likwidowane "50" - kierunek Sopot:
- na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)
Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-18 20:40
(1)
Ja proponuję zlikwidować samochody, bo przecież teraz to rower będzie mnie wyprzedzał, kogoś mocno pogięło:(
- 36 2
-
2021-02-18 21:20
Nooooo
Mnie też. Trochę wiocha
- 0 0
-
2021-02-18 20:40
Ten sam tok myslenia
Wzrasta liczba zakazonych wylaczamy gospodarke ,zwieksza sie predkosc w nocy ustawiamy znaki ze zmniejszona predkoscia a kolejnym etapem mam wrazenie bedzie fotoradar:) Nie ma większego raka jak politycy
- 29 0
-
2021-02-18 20:41
30 km/h i co skrzyżowanie patrol z radarem!
Tak naprawdę to stan dróg nawet tego wymaga...trzeba jeździć wolniej, szkoda felg.
- 6 9
-
2021-02-18 20:41
Miasto spodziewa się że ludzie którzy dotąd nie przejmowali się ograniczeniami, teraz nagle zaczną?
- 22 1
-
2021-02-18 20:43
dramat
ale dramat, jak ma byc kolizja z rowerzysta czy pieszym jak sa sciezki dla rowerow i szerokie chodniki...
- 25 1
-
2021-02-18 20:48
Gdańsk miasto wolności wprowadza ograniczenia,trochę dziwi. (3)
- 30 6
-
2021-02-18 21:06
Ograniczenie jest cały czas - 70 km/h
- 0 1
-
2021-02-18 21:14
Głupie porownanie (1)
To jie ma nic do rzeczy
- 0 3
-
2021-02-18 21:21
A może nie takie głupie i ma coś do rzeczy?
- 3 0
-
2021-02-18 20:48
Super (1)
Najlepiej ograniczyć prędkość i nastawiać radarów kamer itd i zacznie się jeżdżenie z głowa
- 10 2
-
2021-02-19 07:50
Dla setek tysiecy kierowcow -to nie jest korzystne.Dla radnych tez chyba nie.
- 0 1
-
2021-02-18 20:49
Polak gdy widzi dwa pasy w jedną stronę to uważa że jest co najmniej na drodze ekspresowej
Widać to w całym kraju, w każdym większym mieście.
Tu jedynie strach przed utratą prawka za 50+ może coś zdziałać.- 13 19
-
2021-02-18 20:49
takich wybraliście radnych, zamiast egzekwować istniejące ograniczenia katują uczciwych kierowców (4)
jakiś jełop jechał kiedyś 180 po Sobieskiego, radni zareagowali obniżeniem do 30. Jełop na pewno się zastosuje :)
- 51 3
-
2021-02-19 01:44
A Ty jestes w przedszkolu, ze wszedzie chcesz kazde dziecko kontrolowac czy raczki przed obiadem umylo? (2)
Jak nie dociera do rozumnego spoleczenstwa ze nalezy przestrzegac ograniczen, to kolejny ruch jest oczywisty. Dlaczego ten narod jest taki tepy od urodzenia...troche elementarnej logiki i kilka lektur obowiazkowych powinno wystarczyc zeby zrozumien ten ruch radnych. Oni chca uniknac najgorszych, w tym smiertelnych wypadkow, zminimalizowac to ryzyko. Co powiesz jak ktos z Twoich bliskich zginie pod kolami kolejnego pseudo Froga ? Wtedy powiesz ze tam powinno byli byc 50 kmh?
- 0 5
-
2021-02-19 08:35
Żaden z moich bliskich nie jest na tyle głupi by przechodzić przez jezdnię po której pędzą auta. Lewa prawa lewa prawa, słuchawki z uszu, telefon do kieszeni i mózg w głowie i żaden pieszy nie zginie.
- 4 0
-
2021-02-19 20:14
Taki Frog na pewno się przejmie ograniczeniem do 50 na wielopasmówce
przepisy są tylko dla tych, którzy je przestrzegają. A takich będzie coraz mniej gdy widzą, że przepisy układają bezrozumni radni. Spoko i tak ich wybiorą bo Konstytucja i nasze sądy są ważniejsze.
- 2 0
-
2021-02-20 08:27
Zróbmy tak PO demokratycznemu - odpowiedzialnosć zbiorowa za kilku przyglupów na rowerach - były tam wypadki z ich udziałem (rowerzyści na czerwonym).
- 0 0
-
2021-02-18 20:52
(1)
W ogóle zabronić jazdy. Tylko asfalt gnoje kierowcy psują
- 31 0
-
2021-02-18 21:21
Haha, dokładnie
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.