• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: Nowa Słowackiego coraz bliżej

Michał Tusk
18 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Korki na ul. Słowackiego - koszmar trójmiejskich kierowców. Korki na ul. Słowackiego - koszmar trójmiejskich kierowców.

Gdańsk wraca do pomysłu przekwalifikowania ul. Słowackiego na drogę krajową. - Dzięki temu pojawi się szansa na uzyskanie środków unijnych na dobudowanie drugiej jezdni tej ulicy - mówią urzędnicy.



Na przebudowę ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska trójmiejscy kierowcy czekają od lat. Dotychczas przebudowano odcinek od obwodnicy do skrzyżowania z ul. Potokową na Niedźwiedniku. Pozostały fragment - od Potokowej do al. Grunwaldzkiej - to prawdziwe piekło dla kierujących.

Miasto od lat szuka możliwości sfinansowania przebudowy ostatniego etapu drogi. Według wstępnych szacunków "Nowa Słowackiego" ma kosztować nawet 800 mln zł. Trasę wytyczono inaczej niż obecny przebieg Słowackiego.

Przy nasypie kolejowym "Nowa Słowackiego" ma oddzielić się od obecnej i skierować w kierunku ul. Partyzantów. Potem będzie biegła wzdłuż tej ostatniej, aż do nowego skrzyżowania z przedłużeniem ul. Chrzanowskiego. Potem nowa droga "wróci" do obecnego przebiegiem, przetnie al. Grunwaldzką bezkolizyjną estakadą i dzięki wiaduktowi nad torami kolejowymi zbliży się do ul. Hynka i dotrze do istniejącej al. Rzeczypospolitej.

Wszystko musi być gotowe do 2012 roku - podczas Euro to właśnie Słowackiego będzie głównym dojazdem z lotniska i obwodnicy do stadionu Baltic Arena.

Pierwszym pomysłem na sfinansowanie budowy było przekwalifikowanie ul. Słowackiego na drogę krajową (dziś ma status drogi wojewódzkiej). Dzięki temu miasto mogłoby sięgnąć po środki unijne z rządowego programu Infrastruktura i Środowisko. Niestety, na zmianę statusu w zeszłym roku zgody nie wydało Ministerstwo Infrastruktury.

Potem pojawił się kolejny pomysł - wymóg drogi krajowej można ominąć, jeśli dana trasa stanowi dojazd do portu morskiego. Gdańsk skorzystał już z tego przy walce o środki na planowaną Trasę Sucharskiego, która znalazła się na gwarantującej finansowanie liście indykatywnej, a nie jest "krajówką". Przed wakacjami połączono więc oba projekty w taki sposób, że Słowackiego stała się częścią Trasy Sucharskiego. Zwycięstwo było jednak połowiczne. Co prawda połączony projekt pozostał na liście indykatywnej, ale nie zwiększono jego dofinansowania. Tym samym problem pozostał.

- Dlatego wróciliśmy do pomysłu przemianowania Słowackiego na "krajówkę" - mówi nam jeden z gdańskich urzędników odpowiedzialnych za zdobywanie funduszy unijnych. - Mamy nieoficjalne informacje z Warszawy, że tym razem jest na to duża szansa. Wówczas najprawdopodobniej dostaniemy unijne środki - 75 proc. wartości inwestycji - na przebudowę Słowackiego. Wkład własny miasta został zapisany w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

Nawet jeśli ten plan się powiedzie, na utęskniony widok koparek i robotników na Słowackiego trochę poczekamy. - Budowę podzieliliśmy na dwie części - mówi Marcin Szpak, zastępca prezydenta miasta. - Prace na odcinku od Rzeczypospolitej do Obywatelskiej, wraz z estakadami nad Grunwaldzką, zaczną się najprawdopodobniej pod koniec przyszłego roku. Reszta prac ruszyłaby rok późnej.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (155) 6 zablokowanych

  • serial polski "Daleko od drogi"

    odcinek 187 pt. "Przekwalifikujemy z powrotem"

    • 0 0

  • Ta

    pokażcie plany tej nowej ulicy bo nie mogę sobie tego wyobrazić.
    szykuje się nowy absurd

    • 0 0

  • kAŻDY GADA TO przesiądźcie się do ZKM w Gdańsku korki znikną... (5)

    1.nikt nie chce jeździć ZKM przez Renome w Gdańsku ostatnie pobicia przez kontrolerów kobiety potwierdzają że jest się o co bać
    Zadna kobieta nie chce być wyzwana pobita i okradziona na 140zł.

    2.ZKM jest za drogi -każdy woli dopłacić pare złotych i jeżdzić
    samochodem szybciej wygodniej z z miejsca a do miejsca b:)
    problem Renomy odpda załokowicie.

    3.za mało kursów autobusów mało kto chce jeżdzić z rana w zatłoczonym maksymalnie autobusie często niestety jeszcze w ikarusach które do końca roku mają być wymienione jea!

    • 0 0

    • 4. Za mało połączeń.
      Konia z rzędem temu, kto wskaże jak dojechać bez przesiadek z Karwin@Gdynia, na ujeścisko@Gdańsk.

      'to se ne da'

      • 0 0

    • hmm (3)

      najpierw wsiadasz w ZKM Gdynia,potem SKM
      Potem tra,wajem na chełm potem w 118 i wysiadasz na ujeścisku:)

      jakieś 2 godz :) razem z czekaniem na środki komunikacji.

      • 0 0

      • a autem przez Obwodnicę chyba w 30 minut się zmieszczę, co ? (1)

        • 0 0

        • Auta są 'be' bo tworzą korki - każdy 'SOZOLOG' ci to powie. Masz jechać autobusami przez 'Moskwę' i koniec. :)

          • 0 0

      • Hehe, dobre. ;)
        A jeszcze lepiej:
        Spróbuj dojechać z Obłuża@Gdynia do Ujeściska@Gdańsk za pomocą środków komunikacji miejskiej. Ile to może zająć? :)

        Chyba mieszkańcy tych dzielnic nigdy nie widzieli się na oczy. Taka to nasza metropolia. :)

        • 0 0

  • przebłysk (1)

    Niedawno mnie 'olśniło'
    Przecież mam wolny zawód - nie muszę tu mieszkać. :)
    Polecam wszystkim refleksję...

    • 0 0

    • Ja też nie wiem czemu tu jeszcze mieszkam...
      Chyba tylko dlatego, że tu studiowałem i mam sentyment, ale jeździłem trochę po świecie...
      Hamburg - ma klimat podobny jak Trójmiasto, leży niedaleko i jest.... uwaga.... to nie żart..... PRZYJAZNE MIESZKAŃCOM. (mam tam znajomego)
      Poważnie zastanawiam się nad przeprowadzką.

      • 0 0

  • No to wychodzi na to że... (1)

    ...póki co narzekamy na korki ale w ostatecznym rozrachunku wolimy właśnie stać w korku niż skorzystać z ZKM. Tak więc mimo ciągłego narzekania korzyści z jazdy samochodem są większe niż związane z tym niedogodności. Może jak czas dojazdu wzrośnie dwukrotnie a policja i straż miejska wreszcie się wezmą za parkingowych piratów w takich miejscach jak śródmieście lub akademia medyczna opłacalność korzystania z samochodu spadnie. Narazie wybieramy rozwiązanie wygodniejsze dla siebie i chyba nie ma co się dziwić. A korki będą już zawsze i nigdy mniejsze - z tym się trzeba pogodzić. Jedyne co się może zmienić w krajobrazie to więcej parkingów i mniej kierowców-dzikusów na chodnikach.

    • 0 0

    • masz rację ale w tym co napisałeś kryje się znodu NIEZDROWY PARADKOS

      mandaty ok - odholowywanie ok - tylko karanie to działanie doraźne. Prościej było by gdyby ludzie mogli na rozsądnych warunkach jeździć komunikacją miejską, parkingów było by trochę więcej.

      Sytuacja jest w Gdańsku coraz niezdrowsza a Lisicki siedzi w UM jak w jakiejś WIEŻY i ogranicza się tylko do pisania planów, któe są zbyt często nierealne

      • 0 0

  • Nie kolego, (1)

    ZKM tani i precz z Renomą

    oto rozwiązanie!

    • 0 0

    • Dobre połączenia, dobre ceny, naprawdę tanie sieciówki, większa częstotliwość;

      Ale nigdy tego nie zrobią, bo zarządzający nie wiedzą: komunikacja miejska? co to je?....

      • 0 0

  • no i musi zmienić się mentalność

    jestem przekonany że spora większość tych co mówią "korzystałbym z zkm gdyby było tanio, czysto i punktualnie" liczy na to że inni tak zrobią a on będzie mógł wtedy swobodniej śmigać samochodem. niestety to jest drogą to nikąd, bo za pare lat część z tych wszystkich wygodnickich będzie musiała (podkreślenie: musiała) zostawić samochody i nie pomogą wymówki że mam daleko, dziecko do podwiezienia, zakupy do zrobienia czy cokolwiek innego. na drogach nie ma i nigdy nie będzie miejsca dla wszystkich, co najwyżej można jako tako ograniczać powiększanie się korków. a ludzie kupują drugi samochód na rodzinę (często drugi na dwie osoby) i się dziwią że mają korki i narzekają na wszystko i wszystkich a nawet nie widzą gdzie jest najbliższy przystanek komunikacji zbiorowej. cyniczne myślenie i egoizm polaków jest tak samo ważny jak wąskie drogi i nieprzemyślane rozwiązania.

    • 0 0

  • (5)

    Urzednicy Adamowicza tylko pozoruja prace,zreszta tak jak on sam.Co sie takiego zmienilo,ze droga nagle moze byc krajowa????
    A co do ZKM,to mamy jedne z najdrozszych biletow w Polsce,najmniej kulturalnych kontrolerow,to nic dziwnego ze ludzie wola jezdzic samochodami.Zreszta polecam wszystkim jazde wlasnym autkiem,komfort jest nieporownywalnie lepszy ,i nie dajesz zarabiac zlodziejom z ZKM i bandytom z Renomy.
    I zamiast ciagle narzekac lepiej pomyslcie kogo wybieracie na prezydenta miasta...

    • 0 0

    • (4)

      przestań pisać dyrdymały, dobrze?
      Od grudnia do października sieciówka w Gdańsku zleciała ze 132 zł do 98.
      Od listopada Bydgoszcz podnosi cenę swojej sieciówki do 100 zł.
      Drogie bilety w Gdańsku to mit, obliczony na pozyskanie aplauzu gamoni, którzy dawno nie byli nigdzie poza swoim obszczanym podwórkiem na Oruni...

      • 0 0

      • (3)

        Przez 10 ostatnich lat sieciówka w Gdańsku kosztowała 132 zł. To jest rozbój.

        PS: kupię jak spadnie do 78 zł.

        • 0 0

        • (2)

          choćby ci dopłacili, to i tak będziesz wolał się wozić swym smierdzącym złomem...

          • 0 0

          • (1)

            A czemu taki jesteś agresywny? Twój zlom dzisiaj nie odpalił?

            • 0 0

            • czy szef premii nie dał za sprzedaz sieciówek?

              • 0 0

  • Słowackiego-Hynka Inwestycja Trójmiejska SHIT

    Tak powinna się nazywać nowa spółka, która będzie realizować tę inwestycję.

    Spokojnie, to potrwa jeszcze dłuuugie lata. Mam informacje od planistów, którym miasto zleciło opracowanie projektu drogi. Do 2012 powstanie tylko odcinek do Grunwaldzkiej, a później do Hynka i dalej (może) a i to jednopasmowy, bo podobno analiza ruchu wskazuje że nie potrzeba szerzej.
    Możemy też zapomnieć o estakadzie nad Grunwaldzką - nie ma kasy...

    Także Gdańskowi pozostaje dylemat jakiej drogi nie będzie - krajowej czy nie będzie wojewódzkiej? hihi

    • 0 0

  • byly kiedys szklane domy.... teraz mamy papierowe drogi

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane