• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: Tramwaje będą, ale droższe

Michał Brancewicz
18 czerwca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Na nowe tramwaje będziemy musieli jeszcze poczekać. Na nowe tramwaje będziemy musieli jeszcze poczekać.

Znamy już zawartość kopert z ofertami na 35 nowych tramwajów dla gdańskiego ZKM-u. Okazało się, że najniższa oferta i tak jest o 20 mln zł wyższa niż kwota, jaką dysponuje przewoźnik. Co teraz?



Miasto zapewnia, że znajdzie pieniądze na ten cel, ale potrzebny będzie większy kredyt. - Pieniądze muszą się znaleźć, nie wyobrażam sobie abyśmy nie zakupili tego taboru - deklaruje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. - Rozwiązaniem może być zaciągnięcie przez ZKM większego kredytu.

To spowoduje jednak, że miasto będzie musiało płacić przewoźnikowi więcej za usługę. Jednak - jak zapewnia prezydent Lisicki - kwota ta zostanie rozłożona na wiele lat i będzie spłacana z budżetu miasta, nie uderzy więc po kieszeni pasażerów.

Zakup 35 nowych składów, wraz z wyremontowanymi do tego czasu "Dortmundami" i kupionymi wcześniej "Bombardierami", ma zapewnić gdańskiej komunikacji torowej całkowicie nową flotę.

Do przetargu ogłoszonego przez ZKM w styczniu zgłosiło się pięciu markowych producentów składów tramwajowych. Najniższą cenę zaoferowała bydgoska "Pesa", chociaż i tak jej cena jest o 20 mln zł wyższa niż przewiduje budżet gdańskiego przewoźnika.

- Różnica między ofertą Pesy, a innymi firmami jest znacząca- przyznaje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Na cała inwestycję ZKM chciał przeznaczyć 227,5 mln zł, co w przeliczeniu na jeden tramwaj dawało kwotę ok. 6,5 mln zł. Najniższa oferta mówi jednak o cenie 7,1 mln zł. To dużo, ale i tak o wiele mniej od cen, które proponowali pozostali oferenci. Reszta firm dawała zbliżone w swej wysokości oferty w granicach 9,8 a 10,4 mln zł.

Taki rozstrzał cenowy nie oznacza jeszcze, że bydgoska firma może czuć się zwycięzcą. Cena tramwaju w ok. 70 proc. zadecyduje o wyborze oferty. Istotne jest także zaplecze techniczne, gwarancje i naprawy jakie zaoferują konkurenci.

Termin wyboru zwycięskiej firmy nie jest jeszcze znany. ZKM nie zamierza się spieszyć z decyzją. - To jest bardzo poważny i kosztowny przetarg, dlatego zamierzamy bardzo dobrze sprawdzić wszystkie oferty - mówi rzecznik.

Firmy startujące w przetargu:
Pesa (Bydgoszcz)
Bombardier (Berlin)
Konsorcjum AnsaldoBreda (Pistoia Włochy) i Newag (Nowy Sącz)
Stadler (Berlin)
Caf (Madryt)

Opinie (224) 8 zablokowanych

  • panie prezydencie, trzeba podwyzszyc ceny biletow, my chcemy sfinsansowac tramwaje! jak fajno bedzie sie jezdzic, juz sie

    cieszymy, łebski ten nasz ZKM az duma nas rozpiera.

    • 5 1

  • Nie kupować tramwajów "Biedronkowej" jakości! Ważne są KOSZTY EKSPLOATACJI

    Co z tego że kupi się tani tramwaj jak później przez kilkadziesiąt lat koszty będą wyższe co oczywiście odbije się na cenę biletów!

    Czy prezydent woli sobie Budyń czy wyrób Budyniopodobny?

    • 5 3

  • Pewnie kupia takie tramwaje jak kupowali kasowniki czyli buble, tzn. trzeba kilka razy wkladac bilet zeby skasowalo, no ale tam (1)

    sa same madre glowy ktore skndalicznie malo zarabiaja.

    • 5 0

    • nie mało zarabiają tylko nie korzystaja z komunikacji!

      • 1 0

  • PESA produkuję najlepsze tramwaje pod Słońcem ;)

    • 1 6

  • Jakie nowe? To tylko wyremontowany ciasny szmelc od niemców (1)

    • 5 2

    • Wszystkie tramwaje mają z grubsza taką samą szerokość.

      Dostosowaną do torów. W bombardierach jest zaczepiście:

      -wygodne siedzenia, wiele podwójnych mimo ograniczenia szerokością torów
      -cichy silnik
      -niska podłoga
      -ciche drzwi otwierające się na zewnątrz
      -wagony łączone przegubowo, więc nie trzeba wychodzić z tylnego do przedniego, by zawiadomić motorniczego o nieodpowiednim zachowaniu kogoś z pasażerów
      -lekko przyciemnione szyby
      -nie szarpie
      -przyjemny dla oka w środku i na zewnątrz
      -lada chwila mogę dopisać jeszcze kilka zalet, jak mi się przypomną. Trudno wszystkie zapamiętać.

      Wada!
      Tak przyjemnie się jeździ się bombardierami, że aż smutno z nich wychodzić. Nieraz przegapiłem swój przystanek :-)). W przypadku starych pojazdów, człowiek wyrywa się aby zaraz wyjść.

      • 3 0

  • Guten tag! nasze tramwaje sa gut!

    fraknfórt, czerwiec 1976r.

    • 6 0

  • Tragiczny tramwaj nr 8

    Najgorszą linią tramwajową jest niewątpliwie linia nr 8.

    Dojeżdżam do pracy w centrum i codziennie wygląda to mniej więcej tak:

    Wersja optymistyczna:
    - tramwaj, choć zdezelowany (linię te obsługują najgorszego stanu technicznego tramwaje z całego taboru) przyjeżdża punktualnie, NIESTETY ma tylko 2 wagony, które są pełne ludzi.
    Pasażerowie za wszelką cenę chcący dojechać na czas do pracy itp. wystawiają głowy przez okna, lub przyciskają twarzoczaszki do szyb.
    W zimę w ścisku jest cieplej, w lato wyczuwa się nieznośny odór ludzkiego potu ;]

    Wersja pesymistyczna:

    - tramwaj spóźnia się 20 minut lub wogóle nie przyjeżdża, a pasażerowie czekają sobie, aż 8mka niczym syberyjska kolej przyjedzie z zaświatów...

    Dodam, że niektórzy np. pan zdemaskować , tylko tramwajem nr 8 mogą dostać się do celu.

    Nigdy nie przyjedzie coś zastępczego, paranoją jest też, że tramwaje te przy tak dużej awaryjności nadal jeżdżą z ludziskami;]

    Zamiast pisać, ile to znowu Chełm dostanie super nowoczesnych tramwajów ze Szwabii to podeślijcie choć jeden nowy tramwaj na trasę nr 8

    lub....

    doczepcie chociaż jeden wagon, aby ludzie jechali jak ludzie, a nie transport bojlerów drobiowych...

    • 18 1

  • (3)

    Zapraszam do 8mki, takiej tragedii to naprawdę nie ma chyba w całym Gdańsku.

    Naprawdę, chociaż raz na 3 dni jest awaria, która zmusza ludzi do czekania na przystanku z 20 minut.

    • 16 0

    • (2)

      Raz na trzy dni? Raczej trzy razy dziennie! "8" to, niestety, wraz z "13", moje linie. I święta to prawda, że obsługuje je najgorszy szrot z całego taboru ZKM.
      "Dortmundy" się tu nie nadają - chyba, że w dwuskładach. "Solo" mają po prostu zbt małą pojemność - o 25% ,mniejszą niż dwuwagonowy skład "105".

      • 3 0

      • TRÓJSKŁADY NA STOGI !!!! (1)

        najgorsze? wole te najgorsze - tam przynajmniej drzwi w tłkou trzasną porządnie i jedziemy a te zmodernizowane ciągle sie drzwi blokują...!! nie rozumiem dlaczego trójskłady jeźdzą na 6 !!?? TRÓJSKŁADY NA STOGI - moze jakas akcja? tez codziennie jade do roboty masakra co sie dzieje- teraz wakacje takze rano nie bedzie tyle ludzi bo dzieciKI do szkoły nie pojadą.....

        • 0 0

        • do szkoly nie, teraz beda jeździć na plażę i to również turyści

          • 0 0

  • (1)

    dlaczeego sa takie bilety chcem dojechac 5 przystanków to musze zapłacic 1.25
    strasznie drogo jak kupie semestralny za 200 zł tylko on jest cały gdansk to opłaca zeby zaliczyły sie tez ten bilet od pon do niedzieli a nie tylko dni robocze (pon-piatek)

    • 0 3

    • IMBECYL?

      TY IDZ NA KURS PISANA JAŚMIN TO SAMO NA RODZIMYM FORUM , TRZEBA CZYTAC 15 RAZY A I TAK NIE WIE SIE O CO CI CHODZI !!!!

      • 0 0

  • Najbardziej mnie śmieszą kobiety, które kierują tramwajami.
    Najpierw przyśpiesza taka, pewnie ponad normę.
    W efekcie przyspieszenia, zapomina, że zaraz skrzyżowanie i z całą siłą hamuje, powodując efekt nagłego hamowania u pasażerów...

    śmiech, że niektórych się dopuszcza do kierowania środkami transportu publicznego ;/

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane