- 1 50 lat pracuje w jednym zakładzie (147 opinii)
- 2 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (225 opinii)
- 3 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (185 opinii)
- 4 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (185 opinii)
- 5 Pierwsza maszynistka SKM w XXI wieku (201 opinii)
- 6 Woda w zatoce bezpieczna. Można się kąpać (133 opinie)
Gdańsk: Tramwaje będą, ale droższe
Znamy już zawartość kopert z ofertami na 35 nowych tramwajów dla gdańskiego ZKM-u. Okazało się, że najniższa oferta i tak jest o 20 mln zł wyższa niż kwota, jaką dysponuje przewoźnik. Co teraz?
Miasto zapewnia, że znajdzie pieniądze na ten cel, ale potrzebny będzie większy kredyt. - Pieniądze muszą się znaleźć, nie wyobrażam sobie abyśmy nie zakupili tego taboru - deklaruje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. - Rozwiązaniem może być zaciągnięcie przez ZKM większego kredytu.
To spowoduje jednak, że miasto będzie musiało płacić przewoźnikowi więcej za usługę. Jednak - jak zapewnia prezydent Lisicki - kwota ta zostanie rozłożona na wiele lat i będzie spłacana z budżetu miasta, nie uderzy więc po kieszeni pasażerów.
Zakup 35 nowych składów, wraz z wyremontowanymi do tego czasu "Dortmundami" i kupionymi wcześniej "Bombardierami", ma zapewnić gdańskiej komunikacji torowej całkowicie nową flotę.
Do przetargu ogłoszonego przez ZKM w styczniu zgłosiło się pięciu markowych producentów składów tramwajowych. Najniższą cenę zaoferowała bydgoska "Pesa", chociaż i tak jej cena jest o 20 mln zł wyższa niż przewiduje budżet gdańskiego przewoźnika.
- Różnica między ofertą Pesy, a innymi firmami jest znacząca- przyznaje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.
Na cała inwestycję ZKM chciał przeznaczyć 227,5 mln zł, co w przeliczeniu na jeden tramwaj dawało kwotę ok. 6,5 mln zł. Najniższa oferta mówi jednak o cenie 7,1 mln zł. To dużo, ale i tak o wiele mniej od cen, które proponowali pozostali oferenci. Reszta firm dawała zbliżone w swej wysokości oferty w granicach 9,8 a 10,4 mln zł.
Taki rozstrzał cenowy nie oznacza jeszcze, że bydgoska firma może czuć się zwycięzcą. Cena tramwaju w ok. 70 proc. zadecyduje o wyborze oferty. Istotne jest także zaplecze techniczne, gwarancje i naprawy jakie zaoferują konkurenci.
Termin wyboru zwycięskiej firmy nie jest jeszcze znany. ZKM nie zamierza się spieszyć z decyzją. - To jest bardzo poważny i kosztowny przetarg, dlatego zamierzamy bardzo dobrze sprawdzić wszystkie oferty - mówi rzecznik.
Pesa (Bydgoszcz)
Bombardier (Berlin)
Konsorcjum AnsaldoBreda (Pistoia Włochy) i Newag (Nowy Sącz)
Stadler (Berlin)
Caf (Madryt)
Opinie (224) 8 zablokowanych
-
2009-06-18 17:04
panie prezydencie, trzeba podwyzszyc ceny biletow, my chcemy sfinsansowac tramwaje! jak fajno bedzie sie jezdzic, juz sie
cieszymy, łebski ten nasz ZKM az duma nas rozpiera.
- 5 1
-
2009-06-18 17:14
Nie kupować tramwajów "Biedronkowej" jakości! Ważne są KOSZTY EKSPLOATACJI
Co z tego że kupi się tani tramwaj jak później przez kilkadziesiąt lat koszty będą wyższe co oczywiście odbije się na cenę biletów!
Czy prezydent woli sobie Budyń czy wyrób Budyniopodobny?- 5 3
-
2009-06-18 17:20
Pewnie kupia takie tramwaje jak kupowali kasowniki czyli buble, tzn. trzeba kilka razy wkladac bilet zeby skasowalo, no ale tam (1)
sa same madre glowy ktore skndalicznie malo zarabiaja.
- 5 0
-
2009-06-18 17:42
nie mało zarabiają tylko nie korzystaja z komunikacji!
- 1 0
-
2009-06-18 18:00
PESA produkuję najlepsze tramwaje pod Słońcem ;)
- 1 6
-
2009-06-18 18:52
Jakie nowe? To tylko wyremontowany ciasny szmelc od niemców (1)
- 5 2
-
2009-06-18 19:14
Wszystkie tramwaje mają z grubsza taką samą szerokość.
Dostosowaną do torów. W bombardierach jest zaczepiście:
-wygodne siedzenia, wiele podwójnych mimo ograniczenia szerokością torów
-cichy silnik
-niska podłoga
-ciche drzwi otwierające się na zewnątrz
-wagony łączone przegubowo, więc nie trzeba wychodzić z tylnego do przedniego, by zawiadomić motorniczego o nieodpowiednim zachowaniu kogoś z pasażerów
-lekko przyciemnione szyby
-nie szarpie
-przyjemny dla oka w środku i na zewnątrz
-lada chwila mogę dopisać jeszcze kilka zalet, jak mi się przypomną. Trudno wszystkie zapamiętać.
Wada!
Tak przyjemnie się jeździ się bombardierami, że aż smutno z nich wychodzić. Nieraz przegapiłem swój przystanek :-)). W przypadku starych pojazdów, człowiek wyrywa się aby zaraz wyjść.- 3 0
-
2009-06-18 18:57
Guten tag! nasze tramwaje sa gut!
fraknfórt, czerwiec 1976r.
- 6 0
-
2009-06-18 19:27
Tragiczny tramwaj nr 8
Najgorszą linią tramwajową jest niewątpliwie linia nr 8.
Dojeżdżam do pracy w centrum i codziennie wygląda to mniej więcej tak:
Wersja optymistyczna:
- tramwaj, choć zdezelowany (linię te obsługują najgorszego stanu technicznego tramwaje z całego taboru) przyjeżdża punktualnie, NIESTETY ma tylko 2 wagony, które są pełne ludzi.
Pasażerowie za wszelką cenę chcący dojechać na czas do pracy itp. wystawiają głowy przez okna, lub przyciskają twarzoczaszki do szyb.
W zimę w ścisku jest cieplej, w lato wyczuwa się nieznośny odór ludzkiego potu ;]
Wersja pesymistyczna:
- tramwaj spóźnia się 20 minut lub wogóle nie przyjeżdża, a pasażerowie czekają sobie, aż 8mka niczym syberyjska kolej przyjedzie z zaświatów...
Dodam, że niektórzy np. pan zdemaskować , tylko tramwajem nr 8 mogą dostać się do celu.
Nigdy nie przyjedzie coś zastępczego, paranoją jest też, że tramwaje te przy tak dużej awaryjności nadal jeżdżą z ludziskami;]
Zamiast pisać, ile to znowu Chełm dostanie super nowoczesnych tramwajów ze Szwabii to podeślijcie choć jeden nowy tramwaj na trasę nr 8
lub....
doczepcie chociaż jeden wagon, aby ludzie jechali jak ludzie, a nie transport bojlerów drobiowych...- 18 1
-
2009-06-18 19:32
(3)
Zapraszam do 8mki, takiej tragedii to naprawdę nie ma chyba w całym Gdańsku.
Naprawdę, chociaż raz na 3 dni jest awaria, która zmusza ludzi do czekania na przystanku z 20 minut.- 16 0
-
2009-06-18 21:41
(2)
Raz na trzy dni? Raczej trzy razy dziennie! "8" to, niestety, wraz z "13", moje linie. I święta to prawda, że obsługuje je najgorszy szrot z całego taboru ZKM.
"Dortmundy" się tu nie nadają - chyba, że w dwuskładach. "Solo" mają po prostu zbt małą pojemność - o 25% ,mniejszą niż dwuwagonowy skład "105".- 3 0
-
2009-06-19 11:32
TRÓJSKŁADY NA STOGI !!!! (1)
najgorsze? wole te najgorsze - tam przynajmniej drzwi w tłkou trzasną porządnie i jedziemy a te zmodernizowane ciągle sie drzwi blokują...!! nie rozumiem dlaczego trójskłady jeźdzą na 6 !!?? TRÓJSKŁADY NA STOGI - moze jakas akcja? tez codziennie jade do roboty masakra co sie dzieje- teraz wakacje takze rano nie bedzie tyle ludzi bo dzieciKI do szkoły nie pojadą.....
- 0 0
-
2009-06-19 15:06
do szkoly nie, teraz beda jeździć na plażę i to również turyści
- 0 0
-
2009-06-18 19:37
(1)
dlaczeego sa takie bilety chcem dojechac 5 przystanków to musze zapłacic 1.25
strasznie drogo jak kupie semestralny za 200 zł tylko on jest cały gdansk to opłaca zeby zaliczyły sie tez ten bilet od pon do niedzieli a nie tylko dni robocze (pon-piatek)- 0 3
-
2009-06-19 11:33
IMBECYL?
TY IDZ NA KURS PISANA JAŚMIN TO SAMO NA RODZIMYM FORUM , TRZEBA CZYTAC 15 RAZY A I TAK NIE WIE SIE O CO CI CHODZI !!!!
- 0 0
-
2009-06-18 19:45
Najbardziej mnie śmieszą kobiety, które kierują tramwajami.
Najpierw przyśpiesza taka, pewnie ponad normę.
W efekcie przyspieszenia, zapomina, że zaraz skrzyżowanie i z całą siłą hamuje, powodując efekt nagłego hamowania u pasażerów...
śmiech, że niektórych się dopuszcza do kierowania środkami transportu publicznego ;/- 5 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.