- 1 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (315 opinii)
- 2 50 lat pracuje w jednym zakładzie (163 opinie)
- 3 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (202 opinie)
- 4 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (185 opinii)
- 5 Autobus nie przyjechał? Oddadzą za taxi (120 opinii)
- 6 Zamkną przystanek SKM na pół roku (125 opinii)
Gdańsk: Tramwaje będą, ale droższe
Znamy już zawartość kopert z ofertami na 35 nowych tramwajów dla gdańskiego ZKM-u. Okazało się, że najniższa oferta i tak jest o 20 mln zł wyższa niż kwota, jaką dysponuje przewoźnik. Co teraz?
Miasto zapewnia, że znajdzie pieniądze na ten cel, ale potrzebny będzie większy kredyt. - Pieniądze muszą się znaleźć, nie wyobrażam sobie abyśmy nie zakupili tego taboru - deklaruje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska. - Rozwiązaniem może być zaciągnięcie przez ZKM większego kredytu.
To spowoduje jednak, że miasto będzie musiało płacić przewoźnikowi więcej za usługę. Jednak - jak zapewnia prezydent Lisicki - kwota ta zostanie rozłożona na wiele lat i będzie spłacana z budżetu miasta, nie uderzy więc po kieszeni pasażerów.
Zakup 35 nowych składów, wraz z wyremontowanymi do tego czasu "Dortmundami" i kupionymi wcześniej "Bombardierami", ma zapewnić gdańskiej komunikacji torowej całkowicie nową flotę.
Do przetargu ogłoszonego przez ZKM w styczniu zgłosiło się pięciu markowych producentów składów tramwajowych. Najniższą cenę zaoferowała bydgoska "Pesa", chociaż i tak jej cena jest o 20 mln zł wyższa niż przewiduje budżet gdańskiego przewoźnika.
- Różnica między ofertą Pesy, a innymi firmami jest znacząca- przyznaje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.
Na cała inwestycję ZKM chciał przeznaczyć 227,5 mln zł, co w przeliczeniu na jeden tramwaj dawało kwotę ok. 6,5 mln zł. Najniższa oferta mówi jednak o cenie 7,1 mln zł. To dużo, ale i tak o wiele mniej od cen, które proponowali pozostali oferenci. Reszta firm dawała zbliżone w swej wysokości oferty w granicach 9,8 a 10,4 mln zł.
Taki rozstrzał cenowy nie oznacza jeszcze, że bydgoska firma może czuć się zwycięzcą. Cena tramwaju w ok. 70 proc. zadecyduje o wyborze oferty. Istotne jest także zaplecze techniczne, gwarancje i naprawy jakie zaoferują konkurenci.
Termin wyboru zwycięskiej firmy nie jest jeszcze znany. ZKM nie zamierza się spieszyć z decyzją. - To jest bardzo poważny i kosztowny przetarg, dlatego zamierzamy bardzo dobrze sprawdzić wszystkie oferty - mówi rzecznik.
Pesa (Bydgoszcz)
Bombardier (Berlin)
Konsorcjum AnsaldoBreda (Pistoia Włochy) i Newag (Nowy Sącz)
Stadler (Berlin)
Caf (Madryt)
Opinie (224) 8 zablokowanych
-
2009-06-19 00:58
Bombadiery już !!! (1)
Niech najlepiej kupują bombardiery ! Te poniemieckie shity są absolutnie niedostosowane do polskich warunków, nawet po remoncie praktycznie nic sie nie zmieniło prócz dodatkowych 1 ciasnych drzwi i wjazdu dla niepełnosprawnych. Bombardiery mają dużo przestrzeni są wygodne niskopodłogowe i na polskie tłoczne miasta wsam raz dostosowane. Błagam nie kupujcie poniemieckich tramwajów !!!
- 4 2
-
2009-06-19 08:44
należy wspierać polskie firmy
- 0 2
-
2009-06-19 06:26
metropolia gdańska nie ma pieniedzy na tramwaje
- 0 3
-
2009-06-19 06:28
(1)
" Okazało się, że najniższa oferta i tak jest o 20 mln zł wyższa niż kwota, jaką dysponuje przewoźnik. Co teraz?"
i co teraz? Mieciu Gieras!!!!- 2 0
-
2009-06-19 06:46
unieważnic i zrobic drugi raz porządnie,
- 1 0
-
2009-06-19 08:45
Będziemy kupować z zagranicy a nasz przemysł padnie.
Brawo- 1 2
-
2009-06-19 10:21
PESA
Najniższa oferta i najniższa jakość. Zupełnie jak z szynobusami.
- 3 0
-
2009-06-19 11:05
Budyn musi odejsc
- 2 0
-
2009-06-19 11:18
tramwaj
Wczoraj jechalam - po dlugiej przerwie - tramwajem nr.2 i 13 - oczom nie wierzylam jaki brud i "syf" panuje w wagonach ; szyby brudne z zaciekami, podłoga, stopnie w warstwie starego brudu i blota itd. Czy te wagone jezdza na okraglo bez postoju na umycie?
- 6 0
-
2009-06-19 11:40
TRÓJSKAŁDY Na stogi!!
kiedy skonczy się gehenna mieszkanców stogów-przeróbki-dolngo miasta?? to jest kpina w zywe oczy - najwięcej pasażerów i podwójne składy-my nie chcemy nowych tramwajów tylko TRÓJSKŁADY !!! swoją drogą ciekawe jak miasto gdańsk zamierza przeprowadzić remont torowiska tam - bo nie trzeba byc geniuszem zeby poczuć jadąc tramwAjem ze takowy by sie przydał....jak wwy to rozwiązecie? autobusy co 2 minuty? czy samoloty co 10 minut bo nad podwalem najlepiej latac takie korki są...
rozumiem ze na 13 nie da sie pusic trójskadó bo w rzeznie nie ma takich peronów ale na 8 spokojnie mogą jeździc zamiast na 6 !!
TRÓJSKŁADY NA "8"- 3 1
-
2009-06-19 11:42
KONSTAL...?!
DLACZEGO
ALSTOM KONSTAL CHORZÓW
NIE WYSTARTOWAŁ ?- 1 1
-
2009-06-19 12:05
ODPOWIEDZ PANI RZECZNIK Z ZKM GDANSK!!! CYTUJE: (3)
Witam
Cóż, obawiam sie, że internauci nie są odpowiednimi osobami, żeby na nich opierać decyzję wyboru nowych tramwajów. Już pomijam kwestie prawno - przetargowe, które obligują nas do takich a nie innych wyborów. A druga sprawa, czy ktoś ma na boku zędne 100 mln zł - dokładnie tyle. Lekko i przjemnie radzi się i komentuje, zwłaszcza, gdy nie ponosi się za to odpowiedzialności karnej.
Pozdrawiam
Izabela Kozicka - Prus
rzecznik prasowy- 1 5
-
2009-06-19 13:08
pytanie
Na ile Państwo oszacowali wcześniej zamówienie tramwajów, że tak lekką ręką dali 70% na Cenę?
- 0 3
-
2009-06-19 23:24
zkm (1)
I znowu tak jak w ubiegłym roku dostaniemy najtańsze złomy , tak jak solarisy które aby wyjechać na obsługę linii musiały być naprawiane po przyjeździe z fabryki do Gdańska. I tak nie wszystkie są w pełni sprawne. Ale co tam - cena , cena , i jeszcze raz cena.
- 2 0
-
2009-06-20 08:01
dokładnie. kiedy te matoły pojmą, że im się to nie opłaca.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.