• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk bada, jak się po nim jeździ

Michał Brancewicz
1 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Co najmniej raz na 10 lat w miastach powinny odbywać się badania natężenia ruchu. Co najmniej raz na 10 lat w miastach powinny odbywać się badania natężenia ruchu.

Trzystu ankieterów odwiedzi 5 tys. gospodarstw domowych, autobusy, tramwaje i SKM-kę. W ten sposób Gdańsk chce do końca maja zbadać natężenie ruchu w mieście.



Ostatni raz podobne badanie odbyło się w 1998 roku. Od tego czasu miasto znacznie rozrosło się w wielu kierunkach, przybyło też mnóstwo nowych aut.

- Gospodarstwa zostały wybrane losowo, ale tak, by zawarła się w nich reprezentatywna grupa społeczna- wyjaśnia Tomasz Budziszewski z Biura Rozwoju Gdańska, które na zlecenie miasta zajmie się analizą wyników badań. - Opinie będą miały wpływ na planowanie rozwiązań komunikacyjnych.

Część badań już przeprowadzono. Odbyły się one w Szybkiej Kolei Miejskiej oraz na około 40 dużych i średnich skrzyżowaniach w Gdańsku. Ankieterzy odwiedzili także ok. 10 proc. gospodarstw domowych.

- Ankieterzy odwiedzają każde gospodarstwo domowe dwukrotnie. Za pierwszym razem pytają m.in. o częstotliwość podróżowania po mieście. Wręczają badanym dzienniczek podróży, który ma zostać wypełniony konkretnego, ustalonego wcześniej dnia. Po tym terminie prowadzący badanie przyjdzie go odebrać - mówi Tomasz Dziedzic z firmy PBS DGA z Sopotu, która przeprowadza badania.

W przyszłym tygodniu rozpoczną się badania kierowców na drogach wjazdowych do miasta. Ankieterzy wraz z policją będą zatrzymywać samochody, by zadać kierowcom kilka pytań. Nie powinno to trwać dłużej niż minutę. W kilkunastu punktach miasta w ten sposób przepytanych zostanie ok 20-25 tys. właścicieli pojazdów.

Badania, które rozpoczęły się w połowie kwietnia zakończą się wraz z końcem maja. Ich analiza potrwa do końca listopada. Efektem ma być lepsze zarządzanie ruchem w mieście i dostosowanie komunikacji miejskiej do potrzeb mieszkańców.

Pytania zadawane podróżnym w środkach komunikacji miejskiej oraz kierowcom

1. adres/miejsce rozpoczęcia podróży,
2. adres/miejsce zakończenia podróży,
3. motywacja podróży - skąd, dokąd
(dom, praca, szkoła, uczelnia wyższa, miejsca dokonywania drobnych zakupów/usług, centrum handlowo-usługowe, galeria handlowa, hipermarket, miejsce wypoczynku i rozrywki, wizyty towarzyskie, rodzinne, sprawy służbowe, interesy, podwożenie/odwożenie innych osób)
4. jeśli podróż rozpoczęła i zakończy się poza granicami Gdańska - którędy podróżny wjechał do Gdańska/opuści Gdańsk,
5. czas podróży od początku do teraz (dla podróży wyjazdowych z Gdańska)
6. częstotliwość podróżowania na tym odcinku (codziennie, kilka razy w tygodniu, rzadziej)

Kierowcom samochodów ciężarowych i dostawczych zadawane będzie również pytanie o ładowność pojazdu i masę oraz typ przewożonego ładunku.

Dzienniczki podróży wypełniane w domach, będą tylko nieco bardziej szczegółowe: dodatkowo będzie trzeba zapisać czas dojścia do przystanku i środek transportu.

Opinie (384) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    W Hamburgu wcale nie jest tak, że nie ma korków - są i to nie raz większe niż w Gdańsku ( choć trudno w to uwierzyć ). Wszyscy narzekają na korki, ale sami tworzycie te korki. Stojąc na przystanku autobusu obserwuję samochody i w 8 na 10 samochodów siedzi 1 osoba. Ludzie wolą jeżdzić do pracy sami, niż skrzyknąć się z sąsiadami i zabierać po 4 osoby do samochodu

    • 5 3

    • Trele morele (1)

      Stara śpiewka usprawiedliwiająca żeby nic nie robić. Jak z komunistycznych czasów ?. Ile przybyło w ostatnich czasach ( 20 lat) samochodów a ile dróg. Nowych dróg nie tak jak na Spacerowej że stoję tam tak samo jak dawniej tylko wieczorem mam oświetlenie a dwa lata "remontowano " ją . Ile razy podwyżsano podatki , ceny benzyny itd. gzie te pienądze ? . Co wybudowała ekipa pana Pawła . Oprócz dania zezwoleń na hipermarkety. ????

      • 0 0

      • A gdzie te drogi budować?
        Gdańsk nie Hamburg - większość miasta wojnę przetrwało...

        • 0 0

    • niestety moi sąsiedzi nie jadą wszyscy kupą w jednym kierunku o tej samej godzinie

      • 0 0

  • Właśnie wróciłe ze Ściany Wschodniej.

    I nigdzie nie znalazłem takich wyboi jak na Podwalu Przedmiejskim, tuż przed skrzyżowaniem z Okopową. Po prostu rewelka! Przywozić ludzi i pokazywać im jak NIE POWINNY wyglądać drogi publiczne. Ser szwajcarski przy tym to małe miki.

    • 2 0

  • transportowiec

    to sie przesiądzcie do transportu miejskiego a nie narzekacie!

    • 1 2

  • urzędasy muszą mieć na papierze

    to, co widać gołym okiem: zatkane miasto.

    • 0 0

  • ech... (2)

    Przylapał mnie w kolejce własnie ostatnio ankieter ;)
    Pytał skad dokad jadę, w jakim celu, z pracy czy ze szkoły etc...
    Hmmm... Mogliby przywrócic trasy kolejki do chylonii bo przez to pomimo, ze jestem mieszaknka Gdyni mam najczęsciej ograniczenie kolejke do co pół godizny bo mieszkam za Gdynia Główna... Kiedys kolejki dojezdzały minimum do Chyloni i było dobrze...

    Co do korków w Gdańsku.. TRAGEDIA...
    Ja odczuwam zawsze gdy próbuje się spacerowa tudzież Słowackiego dostac na obwodnicę...

    • 1 1

    • nie wiem czy wiesz ale to przez remont na torach na tym odcinku :)

      • 0 0

    • Zapytał, czy kolejki często stoją w korku?

      • 0 0

  • Prokurator Zbigniew W bierze łapówki

    • 1 1

  • Komunikacja w Gdańsku jest kiepska.

    Bo jeździ za dużo prywatnych pojazdów osobowych. Budowa nowych węzłów, nowych dróg oraz modernizacja isniejącej infrastruktury nie polepszy warunków jazdy. Po prostu przegapiono moment, kiedy należało przystąpić do rozbudowy owej infrastruktury, ograniczając poruszanie się prywatnymi samochodami w wybranych rejonach oraz niedopuszczając do rejestracji nowych pojazdów, o ile ich właściciel nie posiada parkingu tudzież garażu. Obecnie podwórka i zieleńce zostały nielegalnie przekształcone w miejsca postojowe.
    Budowa tras rowerowych odbyła się w wielu miejscach kosztem ruchu pieszego (!?). Autobus 169 potrafi się spóźnić nawet godzinę z powodu korków na ulicy Spacerowej. Władze Gdańska zapewniały, że po jej modernizacji poprawią się warunki jazdy. Ja w to nie wierzyłem i miałem rację. Tylko komunikacja zbiorowa może poprawić warunki przejazdu przez Gdańsk. Wniosek - należy drastycznie obniżyć cenę biletów, aby owa komunikacja była konkrencyjna w stosunku do prywatnych środków transportu. Ale podobno myślenie bardzo boli, więć na to nie można liczyć.

    • 3 1

  • Adamowicz znów rozdaje forsę kolesiom

    Po co ta ankieta i komu ma służyć, przecież wszyscy wiedzą jak jest zakorkowany Gdańsk!
    Adamowicz powinien być rozliczony ze swojej działalności.

    • 0 0

  • po dwa plasy w jedna strone na obwodnice....

    to powinnien byc priorytet - a nie drzewa... - nie mozna w miescie utrudniac ludziom zycia.!!!! Najwieksza degradacje srodowisko powoduja samochody jadace w korkach - ludzie traca czas ..... a wystarczylo by poszerzyc droge.

    • 0 0

  • Drogi....

    Z Portu Północnego na ul. Kościuszki we Wrzeszczu jadę D W I E godziny. Czy to normalne ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane