• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk bada, jak się po nim jeździ

Michał Brancewicz
1 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Co najmniej raz na 10 lat w miastach powinny odbywać się badania natężenia ruchu. Co najmniej raz na 10 lat w miastach powinny odbywać się badania natężenia ruchu.

Trzystu ankieterów odwiedzi 5 tys. gospodarstw domowych, autobusy, tramwaje i SKM-kę. W ten sposób Gdańsk chce do końca maja zbadać natężenie ruchu w mieście.



Ostatni raz podobne badanie odbyło się w 1998 roku. Od tego czasu miasto znacznie rozrosło się w wielu kierunkach, przybyło też mnóstwo nowych aut.

- Gospodarstwa zostały wybrane losowo, ale tak, by zawarła się w nich reprezentatywna grupa społeczna- wyjaśnia Tomasz Budziszewski z Biura Rozwoju Gdańska, które na zlecenie miasta zajmie się analizą wyników badań. - Opinie będą miały wpływ na planowanie rozwiązań komunikacyjnych.

Część badań już przeprowadzono. Odbyły się one w Szybkiej Kolei Miejskiej oraz na około 40 dużych i średnich skrzyżowaniach w Gdańsku. Ankieterzy odwiedzili także ok. 10 proc. gospodarstw domowych.

- Ankieterzy odwiedzają każde gospodarstwo domowe dwukrotnie. Za pierwszym razem pytają m.in. o częstotliwość podróżowania po mieście. Wręczają badanym dzienniczek podróży, który ma zostać wypełniony konkretnego, ustalonego wcześniej dnia. Po tym terminie prowadzący badanie przyjdzie go odebrać - mówi Tomasz Dziedzic z firmy PBS DGA z Sopotu, która przeprowadza badania.

W przyszłym tygodniu rozpoczną się badania kierowców na drogach wjazdowych do miasta. Ankieterzy wraz z policją będą zatrzymywać samochody, by zadać kierowcom kilka pytań. Nie powinno to trwać dłużej niż minutę. W kilkunastu punktach miasta w ten sposób przepytanych zostanie ok 20-25 tys. właścicieli pojazdów.

Badania, które rozpoczęły się w połowie kwietnia zakończą się wraz z końcem maja. Ich analiza potrwa do końca listopada. Efektem ma być lepsze zarządzanie ruchem w mieście i dostosowanie komunikacji miejskiej do potrzeb mieszkańców.

Pytania zadawane podróżnym w środkach komunikacji miejskiej oraz kierowcom

1. adres/miejsce rozpoczęcia podróży,
2. adres/miejsce zakończenia podróży,
3. motywacja podróży - skąd, dokąd
(dom, praca, szkoła, uczelnia wyższa, miejsca dokonywania drobnych zakupów/usług, centrum handlowo-usługowe, galeria handlowa, hipermarket, miejsce wypoczynku i rozrywki, wizyty towarzyskie, rodzinne, sprawy służbowe, interesy, podwożenie/odwożenie innych osób)
4. jeśli podróż rozpoczęła i zakończy się poza granicami Gdańska - którędy podróżny wjechał do Gdańska/opuści Gdańsk,
5. czas podróży od początku do teraz (dla podróży wyjazdowych z Gdańska)
6. częstotliwość podróżowania na tym odcinku (codziennie, kilka razy w tygodniu, rzadziej)

Kierowcom samochodów ciężarowych i dostawczych zadawane będzie również pytanie o ładowność pojazdu i masę oraz typ przewożonego ładunku.

Dzienniczki podróży wypełniane w domach, będą tylko nieco bardziej szczegółowe: dodatkowo będzie trzeba zapisać czas dojścia do przystanku i środek transportu.

Opinie (384) ponad 10 zablokowanych

  • Kierowców autobusów nie można zapytać bo to za proste. To zwyczajnie zbyt proste, zbyt skutecznie i zbyt tanie żeby mogło się udać :)

    • 4 1

  • urzędnicy pracujący w urzędzie miasta w gdańsku palą marichuanę. niech ktoś to zbada

    • 3 1

  • burdel na kolkach

    nie moge doslownie szlak mnie trfia jak dlugo wskakuja swiatla zjezdzajac ulica abrahama oliwa wiza vi PZM co za bebil ustawial te swiatla pomocyyyyyy ,nastepny absurd to zjazd z ulicy polanki kierujac sie ku dolowi na ulice slowackiego wczesniej jest tam niby skrut skrecajac w prawo zawsze korek przepustowosc aut to max 2-3 zalezy od pieszych bo jak jest ich wiecej to nic nie pojedzie na slowackiego wlancza sie przejscie dla pieszych ten co to wymyslil to powinien kopa w dupsko dostac

    • 2 0

  • Urbaniści od siedmiu boleści w UMG

    Sprowadzają wszystkie drogi w systemie gwieździstym do węzła Okopowa / Armii Krajowej, przecież 7 letnie dziecko wie że wszystko się zakorkuje.
    Należało by odciążyć właśnie ten węzeł, i nie jest to aż tak trudne zadanie, od strony Elbląskiej należy wykonać połączenie poprzez Głęboką - Wiesława do Wałowej, niestety trzeba tu wykonać most zwodzony, który może przerosnąć intelekty w UMG.
    Dalej trzeba poszerzyć Jana z Kolna.
    Od strony Oruni, można wykorzystać do budowy drogi z okolic Sandomierskiej do Toruńskiej dawne torowisko, które ostatnio zostało usunięte, ten pomysł powoduje także ochronę Bramy Nizinnej (można zamknąć tam ruch). Ponadto można tam przywrócić ruch ciężarówek przez Chmielną do Elbląskiej.
    Dalej trzeba przedłużyć Sikorskiego do Małomiejskiej.
    Połączyć Bulońską z Kartuską i Armii Krajowej, oraz zrobić przejezdne i połączone od Moreny do Achan, czyli Myśliwską, Jasieńską, Przytulną i Szczęśliwą.
    Nowe osiedla nie powinny na mapie wyglądać jak kiść winogron, czyli główna droga zbierająca samochody ze wszystkich naraz. Mapy miast w wyższym stadium rozwoju i o wyższym stopniu cywilizacji wyglądają bardziej jak pajęczyna lub kratka (sprawdzone rozwiązania). Przy takim projekcie miasta zawsze można wybrać drogę alternatynwną, a nie jak w Gdańsku MUSIMY trafić do węzła Okopowa / Armii Krajowej
    Jeszcze dwa lata NIC NIEROBIENIA a będziemy gasić pożary przy pomocy mostów pontonowych i jeździć szlakami turystycznymi po Trójmiejskim Parku Krajobrazowym (już się czasem tak robi)
    Pozdrawiam nieudaczników z UMG.

    • 3 2

  • Dopiero teraz...

    Teraz się robi badanie jak Adamowicz już podjął decyzję o budowie pętli tramwajowej w szczerym polu. Paranoja.

    • 1 1

  • od czasów Gierka tylko dziur przybyło, nowych dróg zero!!!!

    ..bo POLITYCZNA HOŁOTA zabawia się w palenie opon, podarkamii dla biskupa (76+14mln) i sponsorowanie własnych kieszen (a to garaż, a to mieszkanie komunalne, a to kanapki od Saur itd) i!!!
    Po co ankiety, niech pisze jeden z drugim, gdzie w ostatnich 20-latach ich władzy powstała nowa droga, chodnik, szkoła, przedszkole, koscioł, plebania!!

    • 0 3

  • granitowe krawężniki na Zwycięstwa pokryte wiecznym błotem (1)

    ułożono, aby zwiększyć koszt inwestycji, czyli prowizji dla urzędasów!!
    Tak jest ze wszystkimi inwestycjami. Skrzyżowanie/przejazd przez tory koło zieleniaka i Huciska rozwala się pomimo, ze 800m inwestycji kosztowało 80mln!!!

    • 0 2

    • czy przy okazji zwinieto sciezke rowerowa wzdluz alei???

      i ulozono nowa, od poczatku?
      bo cos mi sie tak wydaje...

      • 1 0

  • Gdańsk zawsze lubił wydawać pieniądze na...

    ... wszystko tylko nie na drogi.
    Zamiast robić ankiety, lepiej by załatali kilkanaście dziur!
    A ankietę można wykonać taniej przez internet.

    • 0 2

  • Adamowicz musi odejść.

    Takiego partacza chyba nikt nie ma...

    • 5 1

  • warszawiak w gdansku

    Gdanski urzedniku czy ty w ogole masz odwage przeczytac te komentarze. Moze masz ale nie masz odwagii kometowac. W gdansku jest beznadziejnie, totalnie beznadziejnie, w stolicy tez beznadziejnie ale przynajmniej tam mysla i widac zmiany, W gdansku BEZNADZIEJNIE jest , proporcjonajmnie chyba najgorzej niz w calej polsce
    Ankiety nie potrzebne, po co ? zeby urzedas dowiedzial sie ze faktycznie sa korki i sie zle jezdzi,

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane