- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (125 opinii)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (57 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (271 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Coraz więcej autobusów nie wyjeżdża w Gdańsku na trasy
Coraz mniej kierowców i sprawnych autobusów, a coraz więcej dziur w rozkładach jazdy i frustracji wśród pasażerów. Tak wyglądają ostatnie tygodnie w Gdańsku. Mimo narastających problemów, które uderzają w pasażerów, prezes GAiT Maciej Lisicki nie znalazł czasu, by z nami porozmawiać.
Oficjalnych danych za kwiecień i maj jeszcze nie ma. Nieoficjalnie wiadomo, że niewykonanych kursów było jeszcze więcej.
- W kwietniu i maju nastąpiły bardzo liczne wydarzenia np. awarie, zatory drogowe, awaryjne komunikacje zastępcze, ale też brak kierowców czy zatarasowania dróg przez pojazdy obce. Każdy pojedynczy przypadek jest wnikliwie rozkładany na części pierwsze, aby móc obiektywnie ocenić, czy wina leżała lub nie leżała po stronie operatora - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM.
Kłopoty przewoźnika bezpośrednio uderzają w pasażerów, którzy od kilku tygodni muszą radzić sobie ze znikającymi z rozkładów autobusami. To tylko zgłoszenia w Raporcie z Trójmiasta z trzech ostatnich dni:
Owijali się w koce życia i ogrzewali zniczami
O coraz gorszym stanie osobowym i technicznym taboru opowiada nam pan Arkadiusz (imię zmienione), były kierowca GAiT, który niedawno zwolnił się ze spółki i zatrudnił się u konkurencji.
- Zimą dostawałem autobus bez sprawnego ABS-u i co gorsza: ogrzewania. Na pętli po jednym kółku było tak zimno, że grabiały ręce, z ust leciała para. By się ogrzać, okrywałem się kocem życia z apteczki pierwszej pomocy. Na prośbę o wymianę wozu na sprawny, przyjechał kolejny, taki sam. Trzy kółka potrafiłem robić czterema różnymi wozami.
Inny z kierowców - wciąż pracujący w spółce - dodaje, że sposobem na ogrzanie się zimą było zapalanie zniczy. Latem z kolei w wielu wozach nie działa klimatyzacja. Kierowcy, by przewietrzyć auta i zbić nieco temperaturę między pierwszym a drugim przystankiem na odległych pętlach, jeżdżą z otwartymi drzwiami (co jest niezgodne z przepisami).
Kierowcy pracują po 300 godzin? GAiT zaprzecza
- Bywają dni, że z bazy nie wyjeżdża 20-30 autobusów. Dla pasażerów oznacza to bezcelowe oczekiwanie na przystankach. Obecnie kierowcy - jeśli chcą - mogą pracować nawet 30 dni w miesiącu bez dnia wolnego. Chodzą plotki, że wkrótce ma się to zmienić i będzie można przychodzić do pracy tylko przez dwa wolne dni. Wszystko po to, aby miasto zrozumiało, jak wielki jest to problem. Efekt będzie taki, że liczba niewykonanych kursów jeszcze wzrośnie, bo każdego dnia w czasie wolnym do pracy przychodzi nawet kilkudziesięciu kierowców.
Pan Arkadiusz dodaje, że dzień przed dniem wolnym otrzymywał nawet kilka telefonów, by przyjść do pracy. Raz uległ. Pracował 12 dni z rzędu. Więcej nie dał rady.
- Nie muszę dodawać, że to ryzykowanie zdrowiem, a nawet życiem nie tylko swoim, ale przede wszystkim pasażerów, których się wozi. Znam kierowców, którzy potrafią przepracować nawet 300 godzin w miesiącu - opowiada były już kierowca GAiT-u.
Aktualizacja, 8 czerwca, godz. 9:56:
Alicja Mongird, rzecznik GAiT:
- Nieprawdziwa jest informacja, że kierowcy zatrudnieni w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje pracują "nawet 300 godzin w miesiącu". Jest to sytuacja, która nigdy nie zdarzyła się w naszej spółce. Potwierdzamy, że kierowcy pracują w godzinach nadliczbowych, ale tylko wtedy, gdy wyrażą na to chęć, jednocześnie jest to zgodne z przepisami "Ustawy o czasie pracy kierowców".
Kierowcy przyznają, że w samej firmie, głównie na dyspozytorniach, gdzie spotykają się w przerwach, mogą zjeść posiłek i odpocząć, nie rozmawia się o niczym innym, niż o trudnej sytuacji w spółce.
- Z tego się składa ta praca: z narzekania, z frustracji, z próby ratowania tego co zostało. W kierowcach jest siła, w grupie są mocni i się wspierają, pomagają młodszym, bo wiedzą, że jadą na tym samym, rozlatującym się wózku - dodaje nasz rozmówca.
Internet się śmieje
O tym, w jak trudnym położeniu jest miejski przewoźnik, na co dzień przekonują się nie tylko jego pracownicy, ale głównie pasażerowie. Od kilku tygodni nasi czytelnicy informują w Raporcie o nierealizowanych kursach, awariach i opóźnieniach komunikacji. Skala utrudnień jest na tyle duża, że o sytuacji w GAiT huczy, a w zasadzie śmieje się internet.
Na Facebooku powstają kolejne fanpejdże, które w prześmiewczym, ale i gorzkim tonie opisują codzienne perypetie gdańskich pasażerów. Zdjęcia, informacje czy komentarze można zobaczyć m.in. na profilu "Czy w Gdańsku zepsuł się tramwaj?" albo "101 Napraw i prowizorek GAiT Gdańsk". Codzienną dawkę informacji zapewniają też użytkownicy strony Wykop.pl, którzy pod hashtagiem #codzienneszkalowaniegdanskiegozbiorkomu przeklejają informacje z Raportu z Trójmiasta.
Zdarzają się też krótkie anegdoty.
"Tramwaj nr 8 w kierunku Jelitkowa na przystanku Kliniczna zaczął się palić, ludzie wysiedli, ale Pani motornicza powiedziała "może przestanie", tak więc jedziemy dalej."
Darmowe szkolenia dla kierowców
Władze miasta poproszone przez nas o komentarz do obecnej sytuacji w miejskiej spółce, odpowiadają, że z niewystarczającą liczbą kierowców mierzy się nie tylko GAiT, ale wszystkie spółki transportowe w kraju.
- Pod tym względem GAIT nie jest wyjątkiem - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, któremu bezpośrednio podlega prezes Maciej Lisicki i kierowana przez niego spółka. - Wspólnie z kierownictwem spółki staramy się znaleźć rozwiązanie tej sytuacji. W krótkiej perspektywie, w celu sprawnej realizacji zadań - zarząd GAIT podpisał umowę z podwykonawcą, który przez kilka najbliższych miesięcy będzie obsługiwał trzy linie autobusowe w mieście. Ale nie tylko na doraźnych działaniach się skupiamy. Intensyfikowane są kursy i szkolenia dla nowych kierowców. Nowi pracownicy, którzy zadeklarują przepracowanie minimum 4 lat, będą zwolnieni z opłaty za kurs uprawniający do prowadzenia pojazdów. Co ważne wspólnie z reprezentacją pracowników wypracowujemy rozwiązania mające na celu podniesienie standardu pracy kierowców. Systematycznie podnosimy też jakość taboru. Niedawno podpisaliśmy umowy na dostarczenie 46 nowych (o standardzie emisyjnym euro 6) i 14 używanych autobusów (o standardzie euro 5). Pozwoli nam to w krótkim czasie wyeliminować ostatnie autobusy o standardzie euro 1 i wszystkie o standardzie euro 2".
Prezydent wysyła do Indii
Na prezentacji autobusów obecny był też prezydent Paweł Adamowicz, który sam nawiązał do tego, co się dzieje w GAiT i na rynku przewozów.
- Niedawno otworzyliśmy we Lwowie biuro zatrudnienia obcokrajowców w Gdańsku. Sugeruję, by spenetrować jeszcze rynek ukraiński w celu importu kierowców do Gdańska. To wielkie wyzwanie, namawiam więc do bardzo spektakularnych i niebanalnych rozwiązań. Jak trzeba, to proszę jechać do Indii. Mówię całkiem serio, bo jak nie ma własnych chętnych, musimy ich pozyskiwać z dalszych rynków pracy.
Co o słowach prezydenta mówią sami kierowcy?
- Chyba należałoby się zastanowić czy pan prezydent się dobrze czuje? Proponuje, by ściągać kierowców z Ukrainy i Indii, bo jego zdaniem Polacy nie chcą takiej pracy. Polacy znaleźliby się do takiej pracy, tylko należy im dobrze płacić i dobrze ich traktować - mówi nam jeden z kierowców.
We wtorek na stronie Zarządu Transportu Miejskiego pojawiło się też lakoniczne oświadczenie, w którym ZTM informuje o utrudnieniach w realizacji niektórych kursów autobusowych z przyczyn niezależnych od ZTM i przeprasza za związane z tym utrudnienia.
- Wspólnie z naszymi operatorami: spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz BP Tour podjęliśmy działania mające na celu zmniejszenie uciążliwości związanych z niewykonaniami kursów autobusowych. Liczymy na to, że działając wspólnie uda nam się wypracować rozwiązania korzystne dla pasażerów - czytamy na stronie.
Na nasze pytania prezes Lisicki nie chciał odpowiedzieć, odmówił też propozycji spotkania.
Autobus 199. Jaśkowej Doliny o 9.08 nie przyjechał (4 opinie)
Miejsca
Opinie (865) ponad 20 zablokowanych
-
2018-06-09 10:49
Do Alicji M.
Proszę się pod tym podpisać że kierowcy nie jeżdżą 240 - 260 godzin Przerwa w pracy notorycznie jest skracana na potrzeby zakładu 11 h przerwy między zakończeniem a rozpoczęciem ( tak to jest zgodne z prawem ale tylko w szczególnych wypadkach spoko jak by było to 3 razy w roku ale nie 25 dni w miesiącu) kierowcy sami z wolnego chcą przychodzić to po co to straszenie kierownikiem obcięciem premii gorszymi liniami autobusami I do czego wam 15 numerów tel. Bo kierowca jak widzi kto dzwoni to nie odbiera a tel . Potraficie edycja dzwonić o każdej godzinie nie ważne czy to święto pogrzeb ślub
- 3 0
-
2018-06-09 17:24
Kierowcy kłamią, pasażerowie kłamią, internauci kłamią...
Za to pan Adamowicz i Lisicki mówią prawdę...
- 5 0
-
2018-06-09 17:27
Lepiej dopłacać do teatru Szekspirowskiego i ECS
zamiast dać ludziom godziwe wynagrodzenie i warunki podróżowania.
- 5 0
-
2018-06-09 20:29
124
Moze teraz docenicie prace kierowcy a nie tylko potraficie skargi za byle stolec pisac.wieczne pretensje . szacunek i kultura. Sami do tego doprowadziliscie a teraz czekajcie sobie na autobus.jak da opoznienia to wielkie halo robicie to teraz sobie pomyslcie jak to jest. Do zobaczenia na przystanku
- 3 3
-
2018-06-10 00:05
„Należy im dobrze zapłacić to się znajda”
Rząd jakoś znajduje pieniądze na kupowanie głosów wyborców w coraz to nowych kręgach i wydaje się ze nie ma granicy w tej „dzialalnosci” wiec może tutaj jest drogowskaz dla samorządów na braki kadrowe wśród kierowców?
- 3 0
-
2018-06-10 00:41
Zaprzecza dobre
Kłamstwo! Pracują do upadłego ,nagłośniony problem w TV z łamaniem prawa przez tą firmę skończył się zwolnieniem pracowników ....Kontrola nic nie wykazała bo musiałby przyjść ktoś spoza układu.Przeciez niedawno próbowano wymusić na pracownikach 12 h dzień pracy.....może jeszcze niech noszą kołdry i poduszki po co wracać do domu .Ludzie się zwalniają,nic nie zrobiono by uzupełnić załogę i orze sie w pracowników,którzy zostali....
- 5 0
-
2018-06-10 02:16
Jak Adamowicz chce za darmo dac uczniom jeździć to innym podniesie ceny za bilety, ktoś musi straty pokryć. Kiełbasa wyborcza, Adam. nie ma pomysłu na Gdańsk tak jak cała ta banda z PO.
- 6 0
-
2018-06-10 08:08
nie widzicie ze to celowe niszczenie firmy
- 5 0
-
2018-06-10 10:26
Tak się dzieje jak przetarg wygrywa najtańszy. Jak to jest możliwe, że spółka miejska musi konkurować z firmami bez własnego zaplecza technicznego. Przecież kasa wydana na f-mę miejscową zostaje w Gdańsku, a nie jest wyprowadzana z miasta!
- 1 2
-
2018-06-10 12:14
czego chcecie od Lisickiego , stanął do konkursu na stanowisko tego GAIT prezesa i wygral pokonujac wielu innych managerow kandydatów
po prostu był najlepszy, nikt mu nie pomagał ani go nie ustawił na tym stanowisku po znajomości- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.