• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: czy planowanie przestrzenne wymaga zmian?

Krzysztof Koprowski
28 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Sylweta centrum miasta na wjeździe od strony ul. Jana z Kolna. Po lewej, za pomnikiem Poległych Stoczniowców 1970, wieżowce Bastion Wałowa. Sylweta centrum miasta na wjeździe od strony ul. Jana z Kolna. Po lewej, za pomnikiem Poległych Stoczniowców 1970, wieżowce Bastion Wałowa.

Czy w Gdańsku istnieje planowanie przestrzenne? To tytuł dyskusji, która odbyła się z udziałem władz i ekspertów. Wszyscy byli zgodni, że odpowiednie dokumenty powstały. Niekoniecznie jednak przystają do współczesnej wizji nowoczesnego i przemyślanego miasta.



Czy w Gdańsku istnieje planowanie przestrzenne?

Dyskusja zorganizowana przez gdański oddział Klubu Jagiellońskiego odbyła się w kompleksie biurowym Olivia Business Centre, który może być "namacalnym" przykładem liberalnego podejścia planistycznego w Gdańsku.

Liberalne plany dla deweloperów



Plan zagospodarowania pozwolił tutaj zobacz na mapie Gdańska bowiem na realizację zabudowy niemal bez ograniczeń w zakresie wysokości, jak i jej formy architektonicznej.

- Mamy plany zagospodarowania, które pokrywają dużą przestrzeń miasta, ale z tych dokumentów kompletnie nic nie wynika. Przykładowo na terenie zobacz na mapie Gdańska, gdzie stoi dzisiaj Bastion Wałowa, mógł powstać równie dobrze czteropiętrowy blok stojący w poprzek ulicy, taki budynek, w którym się teraz znajdujemy [Olivia Tower - dop. red.] czy kopia Empire State Building - mówi Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Czytaj też: Nowy etap Bastionu Wałowa. A co ze ścianą szwalni?

Mamy coraz lepsze dokumenty planistyczne?



Zdaniem włodarzy w ostatnim okresie nastąpiła jednak poprawa w podejściu do planowania przestrzennego, a główne zastrzeżenia dotyczą planów starych, z początku wieku, gdy głównym celem było przyciągnięcie inwestorów, tworzących miejsca pracy.

- Planowanie przestrzenne w Gdańsku zmierza w dobrym kierunku. Jest coraz większa partycypacja, dokumenty powstają w wyniku konsultacji społecznych, w których bierze udział kilkaset czy nawet kilka tysięcy osób. Należy jednak pamiętać, że ostateczny wynik to zawsze jest kompromis, kiedy trzeba wziąć pod uwagę różne głosy - zwraca uwagę zastępca prezydenta, Piotr Borawski, który nie krył zaskoczenia zaproszeniem na debatę dotyczącą planowania przestrzennego, ponieważ ten zakres obowiązków został obecnie przypisany innemu zastępcy - Piotrowi Grzelakowi (Borawski odpowiada za przedsiębiorczość i ochronę klimatu).


Planowanie przestrzenne wymaga kompromisu



Najlepszym przykładem takiego dokumentu może być przyjęte w ubiegłym roku nowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, które z jednej strony zawiera wiele elementów nowego podejścia do planowania przestrzennego, ale z drugiej strony nadal podtrzymuje rezerwy pod kontrowersyjne układy drogowe - Drogę Zieloną czy Czerwoną.

- Należy pamiętać, że każda zmiana obecnego zagospodarowania powoduje konflikt. Chcemy miasta intensywnego, ale nie tutaj, nie pod domem, lecz nieco dalej - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Na trudność rozstrzygnięcia uwagę w kontekście studium zwraca uwagę również Anna Golędzinowska, radna Koalicji Obywatelskiej i przewodnicząca Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.

- Na pewno w nowym dokumencie znalazło się wiele elementów oczekiwanych przez mieszkańców, np. obniżenie klas technicznych ulic czy idea miasta zwartego. Podjęto też kilka trudnych decyzji społecznych, jak rezygnacja z zabudowy na zalewowych i żyznych terenach Olszynki, choć mieszkańcy zabiegali o taką możliwość - mówi Golędzinowska.
Czytaj też: Studium rozwoju oraz kładka docenione w ministerstwie

Dyskusja odbyła się na ostatnim piętrze budynku Olivia Tower. Dyskusja odbyła się na ostatnim piętrze budynku Olivia Tower.

Mniej aut dzięki większej liczbie miejsc parkingowych



W toku dyskusji poruszono też pewną niekonsekwencję w zakresie transportu - ograniczenie ruchu samochodów w Śródmieściu poprzez budowę jeszcze większej liczby miejsc parkingowych.

- Od lat mówi się o polityce ograniczenia wjazdu autem do centrum. Jednocześnie powstaje ponad 1,1 tys. miejsc w Forum Gdańsk, a dodatkowo planujemy jeszcze parkingi na ponad 1,2 tys. miejsc. Wprawdzie usuniemy ok. 600 miejsc naziemnych, ale i tak bilans jest dodatni - wylicza Spieglanin.
Czytaj też: Czy podziemne parkingi zagrożą zabytkom? oraz Kolejny parking-szkieletor w Gdańsku?

Rozwój transportu miejskiego, ale bez kolei linowych



Włodarze miasta zapewniają, że będą starali się zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej. Priorytetem na najbliższą kadencję ma być zwiększanie środków budżetowych na ten cel.

- Będziemy szukali pieniędzy w budżecie miasta lub - czego ja osobiście chciałbym uniknąć w odniesieniu do osób korzystających regularnie z komunikacji - w kieszeniach pasażerów - zapowiada Borawski, zwracając przy tym uwagę, że w dyskusjach publicznych na ogół wysuwa się różne postulaty zmian, ale bez uwzględnienia sposobu ich finansowania.
Czytaj też: Rozmowa z Piotrem Borawskim o komunikacji miejskiej w Gdańsku

W ramach pytań z sali pytano m.in. o budowę w Gdańsku sieci kolei linowych - odpowiedź: nie ma takich planów - czy trasy rowerowej wzdłuż torów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - pozostawiono rezerwę pod taką inwestycję.

Możliwa forma zabudowy terenu przy ul. Kołobrzeskiej na podstawie projektu planu z grudnia 2018 r. Możliwa forma zabudowy terenu przy ul. Kołobrzeskiej na podstawie projektu planu z grudnia 2018 r.

Do jakiego stopnia można zagęścić zabudowę?



Przywołano też temat budowy osiedla na terenie marketu budowlanego przy ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Czy polityka rozwoju miasta ma jakieś ograniczenia? Czy jest to poziom śledzi w beczce lub wagonów do Oświęcimia? Na terenie marketu powstać ma 15 budynków, pięć wieżowców, reszta nieco niższa. Do tego dochodzi apartamentowiec wśród domów jednorodzinnych. Czy takie zagęszczenie jest dla dobra mieszkańców? Czy w ogóle zmieszczą się auta na takim obszarze, czy ludzie są stanie żyć w takim zatłoczeniu? - nie kryła oburzenia planami miasta Maria Łapińska, sekretarz Zarządu Dzielnicy Przymorze Małe.
- Jeżeli powstaną tak wielkie inwestycje, to będziemy mieli na ul. Kołobrzeskiej obszar klęski transportowej - wtórował inny mieszkaniec.
Zdaniem Biura Rozwoju Gdańska uwzględniono część uwag mieszkańców, a ponadto obszar jest doskonale obsługiwany transportem zbiorowym. W najbliższym czasie będzie też przygotowany nowy plan zagospodarowania dla tego rejonu miasta.

Polskie prawo pozwala jednak na realizację zabudowy także bez niego, w oparciu o warunki zabudowy, więc nie można odmówić realizacji nowej zabudowy w nawiązaniu do wysokości bloków z czasów PRL.

Czytaj też: Nowe osiedle na Przymorzu. Gotowy jest projekt planu zagospodarowania

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (273) ponad 20 zablokowanych

  • gdaadg (1)

    Już dawno (w latach 1980-tych) napisałem artykuł, w którym wyraziłem tezę, że planowanie przestrzenne nie istnieje. Nadal ją podtrzymuję. Planowanie przestrzenne działa tylko na krótką metę. Wystarczy zmiana personalna na urzędniczym stanowisko i poprzednie plany idą do lamusa. W skali długoterminowej rozwojem cywilizacji i jej wytworów, np. miast, rządzą te same prawa, które rządzą rozwojem kolonii bakterii.

    • 14 5

    • Ależ planowanie w Gda istnieje i ma się dobrze bo ...

      planuje mała grupka do własnego interesu.

      • 2 0

  • (1)

    I dobrze, powinny powstawać, nastawiaja malutkich niskich budynkow, niby pieknie i zgodnie z planem, ale za chwile skonczy sie grunt. Czym wyzej tym taniej, tym lepiej zagospodarowana przestrzen.
    „mógł powstać równie dobrze czteropiętrowy blok stojący w poprzek ulicy, taki budynek, w którym się teraz znajdujem czy kopia Empire State Building „

    • 5 15

    • Akurat ten schemat nie działa w Gdańsku.

      Im wyżej i gęściej - tym drożej, patrz Nowa Letnica czy Zajezdnia. Dramat za to polega na tym, że zezwalając na wysoką i gęstą zabudowę, miasto nie przewiduje w sąsiedztwie terenów zielonych, tylko kolejne blokowiska. Na przykład pomimo lokalizacji wielu nowych osiedli na dolnym tarasie nie przewidziano powiększenia Parku Reagana, a wprost przeciwnie, planuje się jego dalszą zabudowę.

      • 10 0

  • Nie bać się rozwoju. Mamy XXI wiek! Są miasta historycznie starsze gdzie powstają nowoczesne, wysokie budowle!

    • 9 21

  • Byłam na tym spotkaniu (3)

    Wielkie brawa dla Pana Karola za wypowiedzi.

    • 17 6

    • Żart (1)

      • 4 7

      • Nie

        I każdy z uczestników mógłby to potwierdzić.

        • 6 5

    • Pies o kocie

      A w jakiej to dziedzinie wypowiadał się p. Karol?

      • 3 4

  • Czy w planach jest wybetonowanie plaży? Bo nie mogę się już doczekać apartamentu z widokiem na morze. (4)

    • 25 5

    • Tak (3)

      DCT w końcu zabierze plażę na Stogach.

      • 4 1

      • To prawda

        • 2 1

      • Dlatego sprzedałem mieszkanie na Stogach (1)

        Bo wtedy to będzie dzielnia zapomniana przez Boga i ludzi.

        • 4 1

        • Pies z kulawą nogą

          Tam nie zajrzy

          • 3 1

  • jak widzę FRAG (1)

    to przestaje czytać, bo mnie skręca ze złości! Zadymiarze!
    A jak tam Spieglanin urzędnicze stanowisko przepadło?
    Podymisz jeszcze to Pani Ola gdzieś cię wkręci dla świętego spokoju.

    • 17 21

    • Przepadło przepadło

      • 2 1

  • Wiele rzeczy wymaga zmiany w Gdańsku (1)

    Nie tylko planowanie przestrzenne. Pytanie czy jesteśmy na to gotowi.

    • 18 2

    • Wystarczy przeczytać ostatni akapit artykułu by się przekonać, że wiele osób gotowych nie jest

      • 1 0

  • Planowanie (4)

    Jakie planowanie. Grzelak pojęcia nie ma o planowaniu. Można było krytykować Bielawskiego, ale o planach miał zdecydowanie lepsze pojęcie.

    • 25 5

    • Pojęcie miał lepsze, (1)

      ale złe intencje. Już nie wiem co gorsze - brak wiedzy, czy świadome działanie na szkodę mieszkańców.

      • 7 2

      • Nie miał. Od lat 70tych wiele się zmieniło

        • 1 0

    • Dlatego nie było go na spotkaniu.

      • 1 1

    • Właśnie Grzelak jest 100x lepszy i ma poglądy zdecydowanie bliższe członkom frag niż Bielawskiemu

      • 1 0

  • Kolobrzeska (2)

    Mieszka tam bardzo dużo ludzi,blok przy bloku ulice pełne .. I jeszcze chcą wcisnąć kolejnych 15 kosztem marketu. Paranoja. Jak tamtędy się poruszać ? Zabudowa pewnie będzie taka ze jeden drugiemu będzie patrzył w okna i w tych środkowych mieszkaniach nie zobaczą słońca. Całość oczywiście ogrodzona jak to ma miejsce na nowym osiedlu wybudowanym na boisku... przez to człowiek musi mijac całość dookola

    • 26 6

    • (1)

      Właśnie tak powinno wyglądać nowoczesne miasto małych odległości. Tylko gęstą piersiową zabudowa. Transport zbiorowy, a nie indywidualny

      • 4 7

      • Ty tak poważnie czy trolujesz u jakiegoś dewelopera?

        • 4 0

  • Planowanie to jedna wielka farsa. (3)

    Na Wrzeszczu Quatro Towers. Budowa sztycy przy Klonowej. Dzięki urzędnikom z pod władzy Adamowicza...ehh A przy Wałowej to kolejna katastrofa.

    • 26 4

    • (1)

      Co znaczy "na Wrzeszczu" słoiku?

      • 4 0

      • Nie Wrzeszcz.

        • 0 1

    • Gdzie?!

      Na Wrzeszczu?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane