• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk domyka drogowy pierścień. Ale sporo jeszcze jest do zrobienia

Maciej Naskręt
15 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 20:11 (15 grudnia 2012)
Kierowcy po godz. 16 w sobotę będą mogli przejechać się po nowej estakadzie nad al. Grunwaldzką w Gdańsku. Kierowcy po godz. 16 w sobotę będą mogli przejechać się po nowej estakadzie nad al. Grunwaldzką w Gdańsku.

W sobotę popołudniu kierowcy pojadą wrzeszczańskim odcinkiem Trasy Słowackiego i estakadą nad al. Grunwaldzką. To kolejny fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska, która pozwoli na szybsze poruszanie się po mieście. Jednak na jej scalenie poczekamy nie krócej niż do 2020 r.



Aktualizacja godz. 20:11 Wreszcie kierowcy mogą cieszyć się z nowej estakady nad al. Grunwaldzką. Na obiekt wjechał pług, który odśnieżył i posypał solą - chlorkiem wapnia - jezdnię. Estakada jest już udostępniona dla ruchu. Jedźcie ostrożnie.

Aktualizacja godz. 18:08 Otwarcie estakady nad al. Grunwaldzką nieco opóźnia się. Wszystko z powodu opadów śniegu. Organizatorzy dzisiejszego otwarcia obiektu we Wrzeszczu czekają na pług, który odśnieży jezdnie właśnie na estakadzie.

* * *

W sobotę kierowcy będą mogli pojechać bez przeszkód ok. 3,3-kilometrową Trasą Słowackiego na odcinku od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska wraz z estakadą nad al. Grunwaldzką. Tego samego dnia zostanie otwarta ok. 2,1-kilometrowa Droga Zielona na granicy Brzeźna i Wrzeszcza, która ułatwi dotarcie do m.in. stadionu w Letnicy, a po 2014 r. do tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestorem tych przedsięwzięć jest miejska spółka GIK.

Przypomnijmy: fragment Trasy Słowackiego we Wrzeszczu budowany był pierwotnie przez konsorcjum firm Hydrobudowa (lider), PBG, Aprivia i OHL. Jednak bankructwo lidera spowodowało, że wiosną prace stanęły, a późnym latem generalnym wykonawcą została firma OHL, która doprowadziła do otwarcia 3,3-kilometrowej drogi, ale z przynajmniej miesięcznym opóźnieniem. Inwestycja we Wrzeszczu kosztowała 158 mln.

Sprawniej toczyła się budowa odcinka Drogi Zielonej między al. Hallera zobacz na mapie Gdańskaul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Prace za kwotę ok. 135 mln zł prowadził potentat budowlany - firma Budimex. Pracom nie przeszkadzały nawet odbywające się nieopodal, na stadionie w Letnicy, mecze mistrzostw Europy. Choć trzeba tu wspomnieć, że hiszpańskie media obiegło zdjęcie placu budowy tuż przy stadionie.

Oba nowe, dwujezdniowe odcinki są częścią drogowego ringu, który ma do roku 2020, także dzięki obwodnicy Trójmiasta i Południowej Obwodnicy Gdańska, otaczać centralne dzielnice miasta. Jego pierwszy element - dwujezdniowa ul. Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem zobacz na mapie Gdańska - powstawał w latach 1998-2003. Tamta inwestycja polegała na poszerzeniu drogi do dwóch jezdni. Rok później, za pieniądze z budżetu centralnego, ruszyła budowa mostu wantowego na Trasie Sucharskiego. Obiekt otwarto w 2001 r.

Kolejnym ważnym, już powstającym odcinkiem drogowego pierścienia, jest tunel pod Martwą Wisłą z dojazdami między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Jego budowa trwa od od zeszłego roku i ma on zostać oddany w październiku 2014 r. Koszt: 885 mln zł. Inwestycję prowadzi firma OHL, a zleca miejska spółka GIK.

Ramę stanowią ponadto dwa odcinki Trasy Sucharskiego - na Przeróbce między Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańskamostem wantowym zobacz na mapie Gdańska i Rudnikach na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Pierwszy został oddany do ruchu pod koniec listopada. Wykonawcą była firma Skanska, która za budowę 2,7-kilometrowej drogi w 18 miesięcy zainkasowała ok. 185 mln zł.

Natomiast drugi odcinek wciąż jest realizowany. Wykonuje go firma Budimex, która za pracę otrzyma ok. 164 mln zł. Droga ma być oddana na przełomie tego i przyszłego roku.

Od zachodu i południa gdański ring tworzą: Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska a także oddana do ruchu w czerwcu Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Jej budowa pochłonęła w sumie 1,5 mld zł z budżetu państwa, inwestorem był gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

By jednak mówić o ringu w Gdańsku, niezbędna jest jeszcze realizacja jednego - raptem kilometrowego - odcinka dwujezdniowej drogi we Wrzeszczu - ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańskado al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Miasto zakłada, że inwestycja drogowa może być zrealizowana do 2020 r. i dofinansowana z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Czy budowa gdańskiego ringu usprawni ruch w mieście?

Na mapach planistycznych miasta pojawia się ponadto ul. Nowa Gdańska, dzięki której kierowcy mogliby ominąć al. Hallera i dotrzeć szybciej do Drogi Zielonej przy stadionie. Nowa ulica miałaby przeciąć wrzeszczańskie ogródki działkowe. Nie ma jednak konkretnych założeń co do realizacji tej drogi. Miałyby przy niej powstać m.in. obiekty handlowe i biurowe.

Po co w ogóle Gdańsk buduje drogową obręcz wokół Śródmieścia? Dzięki niej planiści mogliby scalić podzieloną w okresie PRL przestrzeń dawnego centrum - Dolne i Główne Miasto. Chodzi o to, by zachęcić kierowców przede wszystkim do omijania zatłoczonego i zakorkowanego centrum - m.in. Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, Okopowej zobacz na mapie Gdańska, czy Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska.

Gdańsk ma też w planach budowę małego ringu, wyłącznie wokół Śródmieścia. Mają go tworzyć od wschodu: ul. Nowa Wałowa wiodąca od Żółtego Wiaduktu zobacz na mapie Gdańska, przez tereny stoczniowe, do Mostu Siennickiego zobacz na mapie Gdańska - oraz ul. Nowa Sandomierska, która umożliwi jedną nitką przejazd dalej od Mostu Siennickiego w kierunku Oruni przez Olszynkę. Od zachodu natomiast Śródmieście ma otaczać ul. Nowa 3 Maja, która w dużej mierze ma przebieg w świetle obecnie istniejącej ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska. Na te zadania miasto ma w dużej mierze zarezerwowany teren. Wszystko to jednak melodia przyszłości.

Wydarzenia

Odkorkowanie Trasy Słowackiego (10 opinii)

(10 opinii)

Miejsca

Opinie (411) ponad 10 zablokowanych

  • Proponuje tam na skrzyżowaniu postawić jeszcze palmę, taka jak w Warszawie, co by szczyt absurdu w mieście sięgnął zenitu !

    • 2 7

  • jakie domyka ??????

    tunel w budowie !!!!!
    brak kluczowego fragmentu - i niewiadomo kiedy będzie
    z tego co pamiętam "droga zielona " to miała prowadzić dalej aż do ERGO Areny

    • 2 3

  • "Uderzeniem siekierą w podcięte drzewo prezydent Gdańska Paweł Adamowicz"

    To co mu najlepiej wychodzi to podcinanie, wycinanie drzew i krzewów oraz niszczenie terenów zielonych. Mamy przykład przy budynkach na Zaspie. Zgodnie z Planem Przestrzennym Rozwoju i Rozbudowy Miasta zatwierdzonym w roku 2004 trasa ta miała omijać Zaspę, obecnie biegnie przez sam jej środek. Na dodatek przy okazji niszczy się drzewa i zieleń chroniącą mieszkańców przed "szybszym poruszaniem się po mieście";))

    • 4 8

  • teraz wyobraźcie sobie (3)

    że prezydentem Gdańska jest jaworski.
    Zastępca guzikiewicz albo inny nierób związkowy od palenia opon.
    Drugim prezydentem od wszystkiego zostaje Gwiazda.
    niezly koszmar co :)

    • 20 8

    • Następcy

      Ale kto mówi, że mają zostać kolejne oszołomy !

      • 4 3

    • Ale nie byłoby Lisickiego, Bielawskiego, Bojanowskiego

      cudaków z ZDiZ, Nietupskich i innych...

      Nawet krzywa gęba Jaworskiego nie jest w stanie zakłócić doniosłości tej wizji...

      • 6 3

    • stary ty kurde nie strasz!

      o Santa Madonna ratuj nas!

      • 3 0

  • Wszystko fajnie, ale ta estakada to jest jakaś patola (2)

    przecież jak to wygląda, szare, brudne.. a przecież jest nowe. A jak będzie wyglądało za 10 lat, lepiej nie myśleć. Pomalować TOTO na jakiś jasny kolor...

    • 5 3

    • o

      tynk wiaduktu we wrzeszu powala na kolana - wykonane przez pijanego gipsiarza :)

      • 0 3

    • Rozowy albo tenczowy? Srebrny kolor jest stylowy. Pasuje do każdego krajobrazu

      Pozostałe tylko do konkretnych. Srebrne garnki pasują do każdej kuchni...

      • 1 1

  • Droga Zielona - Budimex Bubel!

    • 2 6

  • Nieśmiertelny budowniczy.

    Uderzeniem siekierą w podcięte drzewo 28 grudnia 1998 r. zapoczątkował oficjalnie budowę gdańskiego ringu.

    1998 r. budynie nie mają takiego terminu ważności ! ? @

    • 2 6

  • burdel (1)

    dziś jadę sobię, aby sprawdzić jak działa nowy wiadukt, a on zamknięty jaja sobie robicie ?!?!?! Polska..

    • 4 8

    • to chyba po pijaku do wejherowa dojechałeś

      bo wiadukt otwarty

      • 1 0

  • ... 43mln raty za stadion już zapłacone?

    Masz obsesję czy odwalasz szychtę a 2 plny od wPiSu ?

    • 8 0

  • Po co w ogóle Gdańsk buduje drogową obręcz wokół Śródmieścia? (12)

    Co prawda Gdańsk "zrobił dobrze" dla sąsiadów i mogę MU tylko POGRATULOWAĆ", ale co z mieszkańcami, budowlami, "zabytkami" zielenią, itd. Każde szanujące się miasto stara się wyprowadzić transport PO - za granice swojego grodu, bo co by nie mówić to jednak wibracje, szeroko pojęty hałas, smród - czynniki szkodliwe dla naszego zdrowia i inne uciążliwości.

    Weźmy same drgania, które oddziałują za pośrednictwem ciał stałych a nawet powietrza. Źródłem wibracji są środki komunikacji i transportu publicznego (autobusy, tramwaje, samochody, tiry) a oddziaływają one na ludzi, budowle i budynki. Dlatego bardzo ważne jest rozsądne rozplanowanie rozmieszczenia takich dróg i obiektów w terenie poza miastem zapewniając odpowiednią komunikacje z nimi. Gdańsk zdaje się przyjął z 10 lat temu program GAMBiT i widać nic go to nie nauczyło o wyciągnięciu wniosków nawet szkoda mówić. Cała praca prof.Krystka z PG widać poszła na marne, a wielka szkoda:((

    Gdyby choć ktoś z zarządu jako wolny student skorzystał z tak istotnych wykładów dowiedziałby się, że najbardziej uciążliwe dla mieszkańców obok takiej przelotówki są wibracje pochodzące od środków komunikacji. Wiele osób mieszkających w kamienicach czy innych budynkach mieszkaniowych umieszczonych przy drodze (szosie) narzeka nie tylko na dyskomfort związany z samym dźwiękiem. Dużo bardziej odczuwalne są wibracje pochodzące spod ciężkich kół tirów czy tramwajów lub autobusów, które trzęsą całym budynkiem, co doprowadza nierzadko nawet do pęknięć w ścianach. Taki budynek bardzo szybko niszczeje, a koszty naprawy są bardzo nieopłacalne, a trudności w naprawie spędzają sen z powiek wielu architektom i konstruktorom. Chyba, że w zamyśle Władz Gdańska było likwidacja Zaspy czy innych blokowisk sypialni?

    • 3 16

    • Bezstronny, a kiedy pojedziemy OPAT ??? (7)

      Za chwilę odpowie, że nie pojedziemy bo Gdynia jest represjonowana

      • 7 3

      • skoro wiesz (6)

        to dlaczego pytasz? Chcesz potwierdzenia? Tak jest to represjonowanie społeczne, drogowe-logistyczne, zdrowotne(jak zaznaczyłem wyżej),...

        Każdy odpowiedzialnie, normalnie myślący człowiek nie koniecznie Gdynianin TO WIE!!!

        • 1 6

        • Proponuję ci Bezstronny abyś złożył (5)

          na te represje skargę do Strasburga, może też spróbować w Zgromadzeniu Ogólnym ONZ. A jeszcze parę innych miejsc się znajdzie.

          • 5 2

          • Źle mnie zrozumiałeś. Żal mi bardzo LUDZI, tak Gdańszczan jak i Gdynian (4)

            Choć OPAT nie jest tematem artykułu, ale widzę, że jako Gdańszczanin nic nie rozumiesz i to kompletnie jak i twoi koledze piszących takie pierdoły, o zapędzie kibicowskim ( tylko z drugiej strony co żądać, jak cała ta wasza POlitykierka...)
            Przez takie działania państwo najwięcej straci.... a w tym My jako obywatele. Pomyślałeś szanowny szyderczy Panie co ty wypisujesz? Państwo to My nasze podatki, nasze zdrowie,... itp. Skoro z naszych podatków, czyli za pieniądze Polaków wybudowano Trasę Kwiatkowskiego to co teraz należy ją zniszczyć? niech sobie po nich jeżdżą przeładowane TiR-y skoro to ich? A poza tym, widzę tu pewną niekonsekwencję logiczną, bo ja się cieszę, że powstaje gdańska obwodnica, ring - choć współczuje mieszkańcom, a ty niczym typowy KIBOL odmrożę sobie....
            Obwodnice to usprawnienie ruchu w mieście, a więc szybszy transport, a więc więcej towaru, a więc niejednokrotnie wyższy obrót, a więc więcej podatku pozostawionego w mieście a także odprowadzonego do budżetu, z którego będzie bogatsze Trójmiasto nawet gdy zablokujecie całkowicie Gdynię, ale zyskuje Gdańsk, choć sam za wiele nie może(wczoraj było w TVG ciekawe podejście developerów nt. trójmiejskich biurowców i podobało mi się, że myślą globalnie jakotrójmiasto, bo wiedzą, że tylko jako całość wygrywamy) mógł dotować naprawy dróg a może poszerzyć obwodnice trójmiejską itp. Państwo budując autostrady i drogi szybkiego ruchu inwestuje w swoją własną przyszłość i przyszłość swoich obywateli. Ale o tym, nasz wszech wiedzący post-autor nie był łaskaw wspomnieć. Jeśli tak będziemy podchodzić do naszej wspólnej sprawy jaką jest logistyka i transport to współczuję. A na dodatek mamy się sądzić Strasburgu czy NYC to już żenua. Diabli mnie biorą jak czytam takie idiotyzmy. Gdzie ja żyje? i kto jako ostatni w takim wypadku zgasi światło?

            • 0 3

            • przecież żyjesz w Gdyni (3)

              więc nikt tam świateł nie gasi, wystarczy zasłaniać kotarę

              • 2 0

              • Tak, kotara to super pomysł, wystarczyło być na Smokie w nowej scenerii największe przeboje (2)

                ale nie macie czego zazdrościć(choć ja osobiście jestem uczulony przed pyleniem się betonu w Ergo Hestii)- wystarczy dużo wcześniej kupić bilet wstępu i nikt nie sprawdza skąd jesteś?

                A świateł w Gdańsku coraz mniej jak rozbudowali to Rębiechowo widać wszyscy wylatują od was;))

                • 0 2

              • tylko przed wylotem (1)

                niech POgromi dworcową antresole;))

                • 0 0

              • miało być POżegnałeś

                • 0 0

    • Gdynia nie popełnia błędów Gdańska i zamiast dróg buduje lotnisko w sąsiedniej gminie i wieże z kontenerów u siebie. Wszystko dlatego, że mamy tam mądrą władze z morza i marzeń. W Gdyni żyje się dobrze!

      • 6 2

    • Budyń to stan umysłu. Gość zadłuża Gdańsk realizując

      inwestycje które powinien _w całości_ finansować gddkia.
      A potem radość lemingów że się u nich buduje. Ano
      buduje się. Stadion nawet zbudowano. teraz trzeba raty
      kredytu płacić + różnicę między kosztami a mikroskopijnymi
      przychodzami z niepotrzebnej inwestycji

      • 1 5

    • Nikt nie wie po co jest ten MiŚ dlatego nikt się nie zapyta (1)

      • 0 3

      • - Właśnie: po co?

        - Otóż to. Nikt nie wie po co; więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz, co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa! To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem?! My otwieramy oczy niedowiarkom: patrzcie, mówimy, to nasze, przez nas wykonane - i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić. Bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji... który sobie zgnije. Do jesieni, na świeżym powietrzu. I co się wtedy zrobi?
        - Protokół zniszczenia...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane