• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk domyka drogowy pierścień. Ale sporo jeszcze jest do zrobienia

Maciej Naskręt
15 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 20:11 (15 grudnia 2012)
Kierowcy po godz. 16 w sobotę będą mogli przejechać się po nowej estakadzie nad al. Grunwaldzką w Gdańsku. Kierowcy po godz. 16 w sobotę będą mogli przejechać się po nowej estakadzie nad al. Grunwaldzką w Gdańsku.

W sobotę popołudniu kierowcy pojadą wrzeszczańskim odcinkiem Trasy Słowackiego i estakadą nad al. Grunwaldzką. To kolejny fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska, która pozwoli na szybsze poruszanie się po mieście. Jednak na jej scalenie poczekamy nie krócej niż do 2020 r.



Aktualizacja godz. 20:11 Wreszcie kierowcy mogą cieszyć się z nowej estakady nad al. Grunwaldzką. Na obiekt wjechał pług, który odśnieżył i posypał solą - chlorkiem wapnia - jezdnię. Estakada jest już udostępniona dla ruchu. Jedźcie ostrożnie.

Aktualizacja godz. 18:08 Otwarcie estakady nad al. Grunwaldzką nieco opóźnia się. Wszystko z powodu opadów śniegu. Organizatorzy dzisiejszego otwarcia obiektu we Wrzeszczu czekają na pług, który odśnieży jezdnie właśnie na estakadzie.

* * *

W sobotę kierowcy będą mogli pojechać bez przeszkód ok. 3,3-kilometrową Trasą Słowackiego na odcinku od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska wraz z estakadą nad al. Grunwaldzką. Tego samego dnia zostanie otwarta ok. 2,1-kilometrowa Droga Zielona na granicy Brzeźna i Wrzeszcza, która ułatwi dotarcie do m.in. stadionu w Letnicy, a po 2014 r. do tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestorem tych przedsięwzięć jest miejska spółka GIK.

Przypomnijmy: fragment Trasy Słowackiego we Wrzeszczu budowany był pierwotnie przez konsorcjum firm Hydrobudowa (lider), PBG, Aprivia i OHL. Jednak bankructwo lidera spowodowało, że wiosną prace stanęły, a późnym latem generalnym wykonawcą została firma OHL, która doprowadziła do otwarcia 3,3-kilometrowej drogi, ale z przynajmniej miesięcznym opóźnieniem. Inwestycja we Wrzeszczu kosztowała 158 mln.

Sprawniej toczyła się budowa odcinka Drogi Zielonej między al. Hallera zobacz na mapie Gdańskaul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Prace za kwotę ok. 135 mln zł prowadził potentat budowlany - firma Budimex. Pracom nie przeszkadzały nawet odbywające się nieopodal, na stadionie w Letnicy, mecze mistrzostw Europy. Choć trzeba tu wspomnieć, że hiszpańskie media obiegło zdjęcie placu budowy tuż przy stadionie.

Oba nowe, dwujezdniowe odcinki są częścią drogowego ringu, który ma do roku 2020, także dzięki obwodnicy Trójmiasta i Południowej Obwodnicy Gdańska, otaczać centralne dzielnice miasta. Jego pierwszy element - dwujezdniowa ul. Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem zobacz na mapie Gdańska - powstawał w latach 1998-2003. Tamta inwestycja polegała na poszerzeniu drogi do dwóch jezdni. Rok później, za pieniądze z budżetu centralnego, ruszyła budowa mostu wantowego na Trasie Sucharskiego. Obiekt otwarto w 2001 r.

Kolejnym ważnym, już powstającym odcinkiem drogowego pierścienia, jest tunel pod Martwą Wisłą z dojazdami między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Jego budowa trwa od od zeszłego roku i ma on zostać oddany w październiku 2014 r. Koszt: 885 mln zł. Inwestycję prowadzi firma OHL, a zleca miejska spółka GIK.

Ramę stanowią ponadto dwa odcinki Trasy Sucharskiego - na Przeróbce między Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańskamostem wantowym zobacz na mapie Gdańska i Rudnikach na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Pierwszy został oddany do ruchu pod koniec listopada. Wykonawcą była firma Skanska, która za budowę 2,7-kilometrowej drogi w 18 miesięcy zainkasowała ok. 185 mln zł.

Natomiast drugi odcinek wciąż jest realizowany. Wykonuje go firma Budimex, która za pracę otrzyma ok. 164 mln zł. Droga ma być oddana na przełomie tego i przyszłego roku.

Od zachodu i południa gdański ring tworzą: Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska a także oddana do ruchu w czerwcu Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Jej budowa pochłonęła w sumie 1,5 mld zł z budżetu państwa, inwestorem był gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

By jednak mówić o ringu w Gdańsku, niezbędna jest jeszcze realizacja jednego - raptem kilometrowego - odcinka dwujezdniowej drogi we Wrzeszczu - ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańskado al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Miasto zakłada, że inwestycja drogowa może być zrealizowana do 2020 r. i dofinansowana z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Czy budowa gdańskiego ringu usprawni ruch w mieście?

Na mapach planistycznych miasta pojawia się ponadto ul. Nowa Gdańska, dzięki której kierowcy mogliby ominąć al. Hallera i dotrzeć szybciej do Drogi Zielonej przy stadionie. Nowa ulica miałaby przeciąć wrzeszczańskie ogródki działkowe. Nie ma jednak konkretnych założeń co do realizacji tej drogi. Miałyby przy niej powstać m.in. obiekty handlowe i biurowe.

Po co w ogóle Gdańsk buduje drogową obręcz wokół Śródmieścia? Dzięki niej planiści mogliby scalić podzieloną w okresie PRL przestrzeń dawnego centrum - Dolne i Główne Miasto. Chodzi o to, by zachęcić kierowców przede wszystkim do omijania zatłoczonego i zakorkowanego centrum - m.in. Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, Okopowej zobacz na mapie Gdańska, czy Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska.

Gdańsk ma też w planach budowę małego ringu, wyłącznie wokół Śródmieścia. Mają go tworzyć od wschodu: ul. Nowa Wałowa wiodąca od Żółtego Wiaduktu zobacz na mapie Gdańska, przez tereny stoczniowe, do Mostu Siennickiego zobacz na mapie Gdańska - oraz ul. Nowa Sandomierska, która umożliwi jedną nitką przejazd dalej od Mostu Siennickiego w kierunku Oruni przez Olszynkę. Od zachodu natomiast Śródmieście ma otaczać ul. Nowa 3 Maja, która w dużej mierze ma przebieg w świetle obecnie istniejącej ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska. Na te zadania miasto ma w dużej mierze zarezerwowany teren. Wszystko to jednak melodia przyszłości.

Wydarzenia

Odkorkowanie Trasy Słowackiego (10 opinii)

(10 opinii)

Miejsca

Opinie (411) ponad 10 zablokowanych

  • światełko nadziei ??? (1)

    Patrzę krytycznie na Gdańsk, robi się z niego wiocha, kaszubi już nawet go zaanektowali. Brak pracy, upadek przemysłu , brak perspektyw dla młodych to sprawia że ludzie stąd wyjeżdżają. Oby takie inwestycje przybliżały Gdańszczan do zadowolenia z tego miasta. Naszym zarządcom życzę na nowy rok więcej świadomości że silny przemysł pomorza postawi to miasto na nogi. Oby więcej inwestycji wspierających przemysł w Gdańsku. !!!

    • 8 7

    • Powiedz to tym,którym nie zapłaciła Hydrobudowa za Słowaka.
      A wystarczyło,żeby urzędasom się chciało przypilnować wykonawcy od początku.

      • 3 2

  • Polecam lekturę słownika ortograficznego

    Kierowcy pojadą po południu lub popołudniem.

    • 4 0

  • Do forumowych kociokwików (9)

    I co po raz pierwszy macie więcej minusów? Bo trudno się przysra... do tego, że ostatnio w Gdańsku powstało tyle dróg? Powiecie, że Gdańsk nadrabiał lata zastoju. No to zobaczcie sobie stan dróg np. we Wrocławiu i Łodzi. Lata świetlne za nami.

    • 11 5

    • Jak całą kasę z kraju Tusk pakuje tu, to jak ma być inaczej? (7)

      Zupełnie jak za Gierka na Śląsku.

      Tyle tylko, że dziś wszyscy Ślązaków mają w poważaniu, a na Gdańsk dzięki Tuskowi zaczynają tak patrzeć. Czy naprawdę jesteście tak naiwni, że wierzycie w to, że źródeł tych "sukcesów" nie dostrzegają Olsztyn, który nie może się doczekać obwodnicy albo Poznań, któremu w nieskończoność przedłuża się kwestię budowy S5 nad morze???

      Dostrzegają i zapamiętują. Jak Tusk wyleci, to Gdańskowi zakręci się kurek na 50 lat.

      • 2 6

      • tak będzie. Do tego 60% tej kasy idzie na rozkurz i bzdety (1)

        typu muzea. A potem minister "przekaże" obiekt
        do zarządzania i to gdańsk będzie bulił za eksploatację.
        Infrastruktura to są koszty. Te koszty się zwracają,
        z nawiązką, ale tylko wtedy gdy infrastruktura czemuś służy
        Jak nie, stanowi tylko obciążenie

        • 1 4

        • Weź siedź se w tej Gdyni

          • 5 0

      • Pytanie do minusujących: z czym się nie zgadzacie? (4)

        Z tym, że Gdańsk jest dziś forowany? (a jest)
        Czy z tym, że kraj nam tego nie zapomni?

        • 1 3

        • Koleś co ty z tym forowaniem Gdańska ? (3)

          Większość pieniędzy pochodzi z funduszy unijnych. Jeśli twój prezydent lub wójt nie umie napisać wniosku unijnego lub nie ma na wkład własny to miej pretensje do niego i do siebie, za to że go wybrałeś.

          • 1 3

          • Kasa z unii dzielona jest w W-wie i/lub w województwach

            Nie jest to jakaś wielka tajemnica

            • 1 2

          • Mitologia... (1)

            Bo taka np. Bydgoszcz ma jakikolwiek wpływ na budowę dróg krajowych, w szczególności S5...

            Nie kotuś, drogi krajowe są budowane według widzimisię GDDKiA oraz Slavka Brylantyny.

            • 1 2

            • Wiadomo, skąd on pochodzi i jego ryży prawdomówny mocodawca...

              • 1 1

    • Spokojnie

      Zgodnie z Ustawą jednym z podstawowych zadań Samorządu Lokalnego jest dbanie o bieżące potrzeby owej lokalnej społeczności.
      W latach 2006 - 2012 w Gdańsku liczba samochodów zwiększyła się o 20%. Do tego należy dodać wzrost ruchu tranzytowego.W tej sytuacji:
      Rozbudowa układu drogowego jest OBOWIĄZKIEM urzędników,nie zaś powodem do laserowych wiwatów.

      A pisanie,że gdzieś tu czy tam mają gorzej jest na poziomie propagandy komunistycznej. Mam się cieszyć,że szwagier w Łodzi ma gorzej?

      Proponuję jeszcze przeliczyć kilometraż nowej Słowackiego w czasie. Ile wyjdzie? Nieco ponad kilometr na rok? To teraz się porównajmy do np. Berlina... i gdyby nie Euro...Mnie jest niemiło,że tak po prostu dla Nas by nie wybudowali, a dla UEFA i kibiców to się zrobiło...

      Aha! Wrocław ma obwodnicę autostradową, my mamy trasę szybkiego ruchu.

      • 1 1

  • A gdzie jest OPAT?

    • 8 0

  • To był fatalny rok dla BudyńLandu (10)

    Taka krótka rekapitulacja:

    ++ AmberGold, ciągnięcie liny itp...

    ++ Arina okazała się totalnym niewypałem, 600 mln trzeba spłacić a korzyści dla mieszkańców żadnych

    ++ Kolega z ferajny Pusz natargał 20tys ton HCB aż hen
    z dalekiej Ukrainy. Rumuni i Mołdawianie nie dali rady przebić oferty Pusza, na co zapewne miała wpływ
    tzw. marka miasta Gdańska o co nieustannie dba prez. Budyń

    ++ Po wydaniu 400 mln Szadółki śmierdzą bardziej...

    +++ itd...

    • 12 13

    • Przyjmuję w pn-pt od 8:00 do 16:00 (6)

      Na hasło trójmiasto.pl rabat 50%

      • 4 5

      • Najgorszym rodzajem propagandy jest prawda (4)

        • 2 5

        • No własnie

          Serdecznie zapraszam

          • 3 1

        • recepta (2)

          myślę, że kolega po fachu się zgodzi:

          na początek 10 mg paroksetyny rano po śniadaniu - ok 7 dni
          potem Panie "Gdański układ" proszę zwiększyc do 20 mg

          uwaga - lek nalezy przyjmowac nawet 12 miesięcy

          myślę, że pomoże
          jak nie - proponuję nowsze leki z grup SNRI

          • 3 0

          • Kolega zgadza się (1)

            z tym, że trzeba wyjaśnić temu Panu czy paroksetyna wchodzi w interreakcję z C2H5OH, bo jeszcze zacznie ją popijać w niewłaściwy sposób i może mieć problem. A w ogóle może zamiast leku niech stosuje C2h5OH ?

            • 2 0

            • myślę Kolego że należy temu panu na początek wyjaśnic co to jest C2H5OH

              bo raczej w swoim radyjku od Rydzyka tego nie dowie się

              • 4 0

      • Kretynie, człowiek ci prawdę napisał

        Budyniowi się nie udało, to ty na jego zlecenie chcesz ludziom papkę z mózgu rozbić.
        Ja ci radzę zajmij się układaniem puzzli, to cię powinno uspokoić.

        • 5 2

    • zapomniałeś o (2)

      napisie na bramie Stoczni Gdańskiej.

      • 1 3

      • 60 tys to dla Budynia drobiazg niewart wzmianki (1)

        2 mln wsadził przecież w 1000 stronicową książkę
        "darze dla Gdańszczan", jak to określił jeden z beneficjentów
        ww. 2 baniek.

        2mln/1000 = 2tys za stronę A4. Tyle to nie płaci
        nawet szejk Masur

        • 4 3

        • nie wszystko można mierzyć pieniędzmi

          z pomysłem przywrócenia nazwy im. lenina, adamowicz dał upust swojej ignorancji społeczeństwa.

          • 1 3

  • dobra adamowicz teraz dziure wstydu i basen ! czekamy !

    • 2 6

  • Ten obrzydliwy obiekt tylko szpeci piekna ulice grunwaldzka

    Z jej klasyczna przepikna prl-owska zabudowa, panie naskret dzialaj pan, trzeba to paskudztwo wyburzyc!

    • 3 7

  • Znowu tematy zastępcze. Kiedy odtworzenie napisu (1)

    IM LENINA. Zdewastowanego przez wichrzycieli i przeciwników
    partii z Solidarności?

    • 1 6

    • sam jesteś temat zastępczy

      • 2 0

  • Ta kładeczka nad Grunwaldzką to kwintesencja Budynizmu

    facet wywala setki milionów w coś co od razu jest
    defunkcjonalne. Przykładów setki: Spacerowa, Budowalnych,
    tunel bez chodnika/ścieżki rowerowej itp...

    • 5 9

  • o 17,30 nadal bylo zamkniete na Slowackiego!

    Pal licho ze ludzie w sniegu stali w korku, ale lasery i program artystyczny musial byc na zamknietym ciagle wiadukcie. JAK ZA GIERKA, preciecie wstegi, fajerwerki, uscisk dloni prezydenta.... żenua...

    • 8 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane