• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk jak hiszpańska Pontevedra. Pomysł na promocję pieszych podróży

rb
26 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Metrominuto to schemat pieszych podróży powstały w hiszpańskiej Pontevedrze, miasta uznawanego za wzór w kreowaniu miejskiej polityki zrównoważonego transportu. Metrominuto to schemat pieszych podróży powstały w hiszpańskiej Pontevedrze, miasta uznawanego za wzór w kreowaniu miejskiej polityki zrównoważonego transportu.

Radny Mateusz Skarbek podjął inicjatywę, by w Gdańsku - na wzór hiszpańskiej Pontevedry - powstała mapa podróży pieszych. To wizualizacja odległości i czasu przejścia na piechotę między najważniejszymi miejscami w mieście.



Pomysł radnego Skarbka jest:

Pontevedra to zabytkowe, średniej wielkości miasto w północno-zachodniej Hiszpanii. W ostatnich latach stało się liderem i prekursorem działań na rzecz pieszych, a pomysły lokalnych działaczy i samorządowców są nagradzane w konkursach promujących zrównoważony rozwój. Program restrukturyzacji obszarów miejskich Pontevedry został wyróżniony m.in. przez Hiszpański Komitet Przedstawicieli Osób Niepełnosprawnych i Hiszpańską Dyrekcję Generalną ds. Ruchu Drogowego. Niedawno inicjatywa "Metrominuto" zdobyła też nagrodę od Intermodes, organizatorów międzynarodowej konwencji transportowej.

Urzędnicy Pontevedry już od ponad dekady poszerzają chodniki w mieście, umożliwili mieszkańcom bezpłatne korzystanie z wypożyczalni rowerów, uspokoili ruch na ulicach poprzez instalację progów zwalniających, a strefa tempo 30 obowiązuje w całym mieście. Dzięki temu ciągi pieszo-rowerowe rozciągają się gwieździście od historycznego centrum aż po ulice i place na obrzeżach 80-tysięcznego miasta.

Jednym z pomysłów na promowanie ruchu pieszego było stworzenie mapy pieszych podróży między najważniejszymi punktami w mieście. Zdaniem Mateusza Skarbka, radnego miasta, podobne rozwiązanie sprawdziłoby się także w Gdańsku.

- Pomysł zrodził się w ramach pracy nad Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej SUMP - przyznaje Skarbek. - W Gdańsku taka mapa mogłaby wskazywać odległości i czas przejścia między najważniejszymi miejscami nie tylko w całym mieście, ale i w poszczególnych dzielnicach. Można by było zaangażować w powstanie takich map samych mieszkańców, którzy mogliby wskazywać istotne i atrakcyjne turystycznie miejsca w swoim miejscu zamieszkania.
Dotychczas mapy na wzór linii metra w Gdańsku wykorzystywane były do prezentowania schematu linii tramwajowych i autobusowych. Być może wkrótce dołączy do tego mapa pieszych podróży. Dotychczas mapy na wzór linii metra w Gdańsku wykorzystywane były do prezentowania schematu linii tramwajowych i autobusowych. Być może wkrótce dołączy do tego mapa pieszych podróży.
Np. w Śródmieściu punktem odniesienia mogłaby być Długa i Długi Targ, we Wrzeszczu - dworzec kolejowy, a w Oliwie - park Oliwski. Jak dodaje gdański radny, mapa na wzór znanego wszystkim schematu linii metra mogłaby powstać w ramach pracy zespołu SUMP w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Innym pomysłem jest opracowanie spójnego graficznie systemu np. przy współpracy z Akademią Sztuk Pięknych, tak jak miało to miejsce przed czterema laty przy ujednoliceniu logotypów miejskich spółek i jednostek miejskich.

- Poruszanie się po Gdańsku na piechotę wcale nie jest takie uciążliwe. W ostatnim czasie sam się o tym przekonałem, np. ze Śródmieścia na Aniołki to raptem 15 minut spacerem. Z Aniołek do Wrzeszcza - kolejne 20 minut. Tymczasem często widuję turystów, którzy nie zdając sobie sprawy z odległości, za wszelką cenę szukają połączenia z centrum do Europejskiego Centrum Solidarności - dodaje Skarbek.

Aktywiści: szersze chodniki i więcej przejść jako ochrona przed koronawirusem



Na mapie hiszpańskiej Pontevedry poza odległością i czasem przejścia między np. dworcem kolejowym a głównym placem w mieście oznaczono także bezpłatne parkingi, na których turyści mogą pozostawić swoje auta i do centrum dojść pieszo.

Warto dodać, że realizacja map we wszystkich atrakcyjnych turystycznie dzielnicach wpisywałaby się w ogłoszoną ostatnio strategię zmian na rzecz pieszych i ruchu rowerowego, zakładającą m.in. zwężenie al. Grunwaldzkiej i wyznaczenie nowych dróg rowerowych.

Odpowiedź prezydent Gdańska na interpelację radnego powinniśmy poznać na początku czerwca.

Spacer lub plaża w ciepły weekend? Tak, ale z rozwagą

rb

Opinie (295) 5 zablokowanych

  • I takich to "fachowych" radnych mamy...

    Po pierwsze Ponteverda jest pięć razy mniejsze od Gdańska, a i rozmieszczenie tego miasta różni się od naszego liniowo usytuowanego miasta. Ale to jeszcze nic. Bo podstawowa kwestia jest taka, że owa mapka to jedynie jeden z (mniejszych, wspomagających) elementów polityki transportowej tego miasta, natomiast pan Skarbek chce od tego zacząć i uczynić z niego jedyne - jak na razie - działanie. Nie ma roweru miejskiego, nie ma zintegrowanego biletu, brak działań infrastrukturalnych, systemowych - ale ma być miś ...yyy, to znaczy mapka. Panie Skarbek, taka mapka dla sensownie określonego terenu (tj. centrum + okolice stoczni - czyli to, co odwiedzają turyści) jest do wykonania w jedno popołudnie. Tylko po co, skoro każdy turysta ma mapy w telefonie? A przy okazji - teksty typu "Można by było zaangażować w powstanie takich map samych mieszkańców, którzy mogliby wskazywać istotne i atrakcyjne turystycznie miejsca w swoim miejscu zamieszkania" świadczą o zaawansowanym procesie oddalania się toku myślenia radnego od rzeczywistości i przykrywaniu powstałej wyrwy za pomocą korpomowy.

    • 11 1

  • ale że co, 10 minut piechotą? Przechodzić pieszo 500 metrów?

    • 1 3

  • (1)

    Ciekawe a jeszcze przed pandemią wirusa, chcieli zrobić wiele podziemnych parkingów w środku miasta. A dziś porównanie do Hiszpanii i promocja ruchu pieszego. Urzędnicy zmienią zdanie, tak jak zmienna jest nasza pogoda. Co innego mówią i co innego robią. Z jednej strony będą gadać by chodzić pieszo, a z drugiej budować w centrum parkingi podziemne. Z jednej strony będą mówić o ekologii, smogu, że trzeba walczyć z powodzią. A z drugiej strony wszystko betonują, apartamenty w centrum Gdańska, mało zieleni. Z jednej strony mowa o czystym powietrzu, a z drugiej budowa spalarni ... I tak można wyliczać ...

    • 5 2

    • podziemny mial byc tylko jeden

      • 0 1

  • A kiedy połapiecie się, że waszym wzorcem...

    ... Jest miasto z jednego z państw z grupy "pigs", czyli bankrutów (nie przez przypadek "potentatów turystycznych"

    • 4 3

  • Tato, mape wymyslilem. Dasz kase? Pogadasz?

    • 8 1

  • (5)

    " Urzędnicy Pontevedry już od ponad dekady poszerzają chodniki w mieście, umożliwili mieszkańcom bezpłatne korzystanie z wypożyczalni rowerów, uspokoili ruch na ulicach poprzez instalację progów zwalniających, a strefa tempo 30 obowiązuje w całym mieście."

    " Na mapie hiszpańskiej Pontevedry poza odległością i czasem przejścia między np. dworcem kolejowym a głównym placem w mieście oznaczono także bezpłatne parkingi, na których turyści mogą pozostawić swoje auta i do centrum dojść pieszo.

    Dwa razy w artykule jest napisane : bezpłatne rowery miejskie i bezpłatne parkingi gdzie turyści mogą przejść pieszo do centrum. Jak ten pomysł chcą zrealizować to niech zaczną od tych dwóch rzeczy i od dobrej komunikacji do każdej dzielnicy!!!

    • 14 3

    • (4)

      na długich ogrodach nie ma bezpłatnego parkingu? ;)

      • 1 7

      • A oprócz Długich Ogrodów ile jest innych darmowych parkingów? Ile jest miejsc na tym parkingu?

        • 5 1

      • Wszędzie rozszerzają płatną strefę parkowania. Min w Aniołkach o których mowa jest w artykule. A wcześniej były tam bezpłatne. Był bezpłatny parking koło Urzędu Marszałkowskiego. A teraz jest tam rozkopane i budują parking piętrowy ...też płatny. Pomijam że ten parking piętrowy jest w złym miejscu, blisko budynku urzędu.

        • 6 1

      • (1)

        już nie - od 1 czerwca to samo centrum :)) Płatne od 8-20 7 dni w tygodniu - takie rzeczy tylko w Polsce

        • 3 1

        • nie tylko w Polsce

          we wszystkich dobrze zarządzanych miastach ludzie zamożni poruszają się pieszo, rowerami lub transportem miejskim. W źle zarządzanych miastach ludzie biedni poruszają się samochodami i klną na czym świat stoi bo ciągle stoją w korku.

          • 1 1

  • Pontevedra ma 83 tys. mieszkańców a Gdańsk 470 tys. (4)

    I tak to tu zostawię.

    • 10 3

    • (3)

      Ale za to Pontevedra ma darmowe parkingi.

      • 4 2

      • Nie ma (2)

        • 1 3

        • Masz nawet w artykule napisane, że ma.

          • 3 2

        • Masz bana na Google?

          Zadzwonię do Brina i Page'a, zdejmą ci...

          • 1 1

  • Dzień pieszego pasażera

    ...jakoś tak mi się kojarzy ;)

    • 8 1

  • Cytat z artykułu
    Na mapie hiszpańskiej Pontevedry poza odległością i czasem przejścia między np. dworcem kolejowym a głównym placem w mieście oznaczono także bezpłatne parkingi, na których turyści mogą pozostawić swoje auta i do centrum dojść pieszo.
    Nic dodać nic ująć.

    • 7 1

  • jak bierzemy przykład to może w całości (9)

    Jak wkoło centrum będą darmowe parkingi tak jak w Pontevedrze - 500m od środkowego punktu, to chętnie skorzystam i się przejdę 15 min.

    • 18 1

    • Zaraz trolle ci wyskoczą, że masz piętrowy na Jana z Kolna, a że płatny? Chciałeś samochód to płać! ;) (5)

      Mam wrażenie, że każda dyskusja o parkingach na tym portalu sprowadza się do tego (płatnego parkingu).

      - jak dojechać na plażę samochodem - zaparkuj na Jana z Kolna
      - gdzie zostawić samochód jak jadę do GUM - zaparkuj na Jana z Kolna
      - chcę zwiedzić Gdynię samochodem - zaparkuj na Jana z Kolna
      - jadę nad jezioro na Kaszubach - zaparkuj na Jana z Kolna

      • 11 1

      • wstyd się przyznać do ciebie (1)

        żebrak żałosny

        • 1 7

        • Boli?

          Ma boleć.
          Chcesz się porównywać do innych to porównuj wszystko a nie tylko to co ci wygodnie.

          • 5 1

      • jako troll antysamochodowy napiszę to co napiszę: (2)

        W Gdańsku jest olbrzymia liczba bezpłatnych miejsc do parkowania w pobliżu centralnego pasma usługowego. Niestety większość z nich już od wczesnych godzin rannych bywa zastawionych przez samochody mieszkańców, którzy do tych miejsc docierają z odległości dających się pokonać pieszo, rowerem , środkami komunikacji miejskiej lub kombinacjami tych alternatyw samochodu. Samochodozę się leczy.

        • 2 4

        • autofobię również (1)

          • 2 0

          • Niestety

            Motofobia jest nieuleczalna

            • 1 1

    • ech te polackie badziewiactwo, taka smętna żebranina powinna być tępiona policyjnie (2)

      Pontevedra i darmowe parkingi?
      parkingpontevedra kropka es ukośnik nuestras-tarifas

      nuestras tarifas
      minuto 1 0,05
      minuto 2 0,10
      minuto 3 0,20
      minuto 4 0,30
      minuto 5 0,40
      minuto 6 0,50
      minuto 7 0,60
      minuto 8 0,70
      minuto 9 0,80
      minuto 10 0,90
      minuto 11 AL 20 1,00
      minuto 21 AL 30 1,05
      minuto 31 AL 40 1,10
      minuto 41 AL 50 1,15
      minuto 51 AL 60 1,20
      la tarifa se repite a cada hora hasta un maximo diario 15,00

      • 2 4

      • Darmowe, oddalone od centrum o jakieś 15min spaceru: (1)

        - Avenida Compostela
        - Ayuntamiento de Pontevedra
        - Calle Juan Manuel Pintos
        Recinto Feiral
        i dalszy: Avenida Marín

        wszystkie na około 500 samochodów

        • 5 1

        • sprawdziłem tylko pierwszy, raczej ci chodzi o parking apk2 przy mercado de pontevedra, dużym sklepie

          cóż, nasze parkingi sklepowe też są za darmo
          i też raczej dla klientów i tych namolnych okazów,
          którzy klientów udają

          dalej mi się nie chce sprawdzać

          badziewiactwo i żebractwo wykryte c.b.d.u.

          • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane