- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (265 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (94 opinie)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (95 opinii)
- 4 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (275 opinii)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (93 opinie)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (373 opinie)
Gdańsk: kombajnem załatamy dziury
Gdański ZDiZ ma zamiar zamówić maszynę, która upora się z dziurami na drogach. Kombajn do asfaltu, bo tak o nim mówią drogowcy, może pojawić się na drogach jeszcze w tym półroczu.
Drogowcy z gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni twierdzą, że znaleźli panaceum na ulice usiane dziurami. Lada dzień ruszy przetarg na łatanie wyrw w jezdniach przy użyciu maszyny-kombajnu drogowego, tzw. "Remix".
Jak działa maszyna? - Przede wszystkim musi być sucho. Najpierw badamy rodzaj nawierzchni bitumicznej i przygotowujemy do niej odpowiednie dodatki. Maszyna frezuje nawierzchnię, a zebrany asfalt podgrzewa i miesza go z wcześniej przygotowanymi komponentami. Wszystko trafia z powrotem na jezdnię - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego ZDiZ.
Jedynym mankamentem maszyny "Remix" jest to, że nie może ona pracować w ciągu ulic, na których występują studzienki kanalizacyjne. Niemniej urządzenie w rękach drogowców ma pojawić się na Trakcie św. Wojciecha
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Skąd decyzja o zastosowaniu takiego rozwiązania? - Przede wszystkim są to niewielkie koszty w stosunku do tradycyjnych sposobów łatania dziur. Ponadto maszyna świetnie radzi sobie na tych odcinkach jezdni, gdzie występuje duże zagęszczenie uszkodzeń jezdni - mówi Kotłowski.
Dotychczas w walce z dziurami drogowcy dostosowują się do warunków pogodowych. Prace w temperaturze dodatniej gwarantują trwałość. Drogowcy dokonują naprawy nawierzchni poprzez wycięcie otworu w jezdni wokół powstałej dziury i zalanie jej asfaltobetonem. Czasem stosują tzw. asfalt układany na zimno, oparty na lepiszczach. Natomiast działania w temperaturach poniżej zera przynoszą tylko tymczasowe efekty. Zapobiegają jedynie uszkodzeniom pojazdów. Gdy robi się ciepło trzeba załataną wcześniej wyrwę jeszcze raz naprawić.
Maszyna "Remix" już pracowała w pobliżu Gdańska. - Remontowano przy jej użyciu m.in. drogę wojewódzką między Gdańskiem a Kolbudami - mówi Kotłowski.
Aktualnie w Polsce są tylko cztery tego rodzaju maszyny. Ich zasięg to 7 metrów szerokości, co odpowiada dwóm pasom ruchu.
Miejsca
Opinie (168) 6 zablokowanych
-
2011-03-09 07:39
Remix (1)
I od razu nasuwa sie pytanie; dlaczego nawet budujac nowe drogi, pod jezdnia a nie na poboczu, instaluje sie ciagi kanalizacyjne? Nie mowie o odplywach burzowych tylko o KANALIZACYJNYCH. Co prawda jestem moze laikiem w tej materii, ale cos z logoka tu nie tak!
- 6 0
-
2011-03-09 09:22
obecnie nie można już umieszczac kanalizacji sanitarnej pod jezdniami. mozna tylko deszczową.
- 0 0
-
2011-03-09 07:41
Praca ZDiZ to ogolnie skandal !!
beznadziejna instytucja !!
- 5 0
-
2011-03-09 07:48
A przyczyna pojawiania się dziur zostaje :)
- 3 0
-
2011-03-09 07:50
...Przede wszystkim są to niewielkie koszty w stosunku do tradycyjnych sposobów łatania dziur....
Rozumiem, ze jako sposob tradycyjny mieli na mysli podczepiony do traktora ogrzewany od spodu ogniskiem "beczkowoz" z nakladaniem masy lopata i recznym wyrownywaniem drewniana pacą...:)))))
- 12 0
-
2011-03-09 07:53
ktoś zarobi duuuużą kasę - i bardzo dobrze!
Lepiej dać komuś zarobić ale niech dobrze wykona swoją pracę, niż łatać dziury po 300zł za sztukę przez nieprofesjonalnych wykonawców
- 5 1
-
2011-03-09 08:12
łatanie nic nie pomoże-drogi trzeba wyremontować solidnie
łatanie nic nie pomoże-drogi trzeba wyremontować solidnie.
Zapaść infeastruktury drogowej w gdański to kwestia 2-3 lat.
łatanie to jak cerowanie starych smierdzących skarpet- 7 0
-
2011-03-09 08:14
może zacznijmy od remontu Warszawskiej przy skrzyżowaniu z Jabłoniową? (3)
- 7 1
-
2011-03-09 13:39
a moze piecewska, lostowicka i tysiace innych...;) (1)
cala morena do wymiany!!!
- 2 0
-
2011-03-09 14:53
Na Piecewska to najpierw trzeba by walec puscic ..ta ulica to masakra
- 0 0
-
2011-03-13 07:46
na warszawskiej powinien być znak - tylko dla hammera lub innej terenówki - jak można mieć taką drogę w mieście ????? k%!@*wa !!!
- 0 0
-
2011-03-09 08:16
Proszę o przejazd kombajnu ul. Słowackiego
i to w obie strony. Dziękuję.
Bo zawieszenie można stracić.- 3 2
-
2011-03-09 08:20
Mam nadzieję, że za Kolbudami
to już była inna technologia, bo nie wiem czy widzieliście, że jakieś 5 km nawierzchni przed Jodłownem zniknęło po zimie i został sam podkład. Resztki naturalnie usypały się na pobocza i strzelają spod kół jadących z przodu samochodu.
- 7 0
-
2011-03-09 08:26
Bardzo proszę, przyjedźcie na Rakoczego (3)
... a później na Bulońską. Jak tam jest fatalnie, to słów brakuje.
A swoją drogą, może ktoś potrafi mi udzielić odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie, dlaczego studzienki muszą być pod jezdnią a nie pod chodnikiem albo środkowym pasem zieleni i dlaczego muszą układać się w zygzak, jak to często ma miejsce? Proszę o techniczne wyjaśnienie.- 13 0
-
2011-03-09 08:32
stan tych ulic jest tragiczny, są kilkumetrowe odcinki gdzie nie ma już pierwotnego podłoża tylko same łaty (1)
- 4 0
-
2011-03-09 16:58
mieli je remontować w zeszłym roku !!!
tak przynajmniej czytałem w gazecie wyborczej! zresztą tak samo jak odcinek grunwaldzkiej od opery w kierunku wrzeszcza i odcinek na wysokości LOTu ale jak widać nic w tym kierunku nie zrobili :/ a szkoda bo Morena to przelotówka a nie droga osiedlowa! no ale za parę lat będzie nowa linia tramwajowa i wszyscy kierowcy przesiądą się do bimbaji :P
- 1 0
-
2011-03-09 18:23
Piecewska do generalnego remontu (górny odcinek od jaśkowej do rakoczego)
dorzucam do tego grona ulic jeszcze piecewską. tam to dopiero jest dramat! tam też autobusy jeżdżą po dziurskach, a potem za nasze pieniądze je naprawiają zamiast drogę naprawić!
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.