• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: kombajnem załatamy dziury

Maciej Naskręt
9 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Gdański ZDiZ ma zamiar zamówić maszynę, która upora się z dziurami na drogach. Kombajn do asfaltu, bo tak o nim mówią drogowcy, może pojawić się na drogach jeszcze w tym półroczu.



Drogowa maszyna-kombajn "Remix Midi" układa nowy asfalt, który chwile wcześniej został odzyskany z innej części jezdni. Jest ona mniejsza od tej, która będzie pracować w Gdańsku. Drogowa maszyna-kombajn "Remix Midi" układa nowy asfalt, który chwile wcześniej został odzyskany z innej części jezdni. Jest ona mniejsza od tej, która będzie pracować w Gdańsku.
Drogowcy z gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni twierdzą, że znaleźli panaceum na ulice usiane dziurami. Lada dzień ruszy przetarg na łatanie wyrw w jezdniach przy użyciu maszyny-kombajnu drogowego, tzw. "Remix".

Jak działa maszyna? - Przede wszystkim musi być sucho. Najpierw badamy rodzaj nawierzchni bitumicznej i przygotowujemy do niej odpowiednie dodatki. Maszyna frezuje nawierzchnię, a zebrany asfalt podgrzewa i miesza go z wcześniej przygotowanymi komponentami. Wszystko trafia z powrotem na jezdnię - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego ZDiZ.

Jedynym mankamentem maszyny "Remix" jest to, że nie może ona pracować w ciągu ulic, na których występują studzienki kanalizacyjne. Niemniej urządzenie w rękach drogowców ma pojawić się na Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska czy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska.

Skąd decyzja o zastosowaniu takiego rozwiązania? - Przede wszystkim są to niewielkie koszty w stosunku do tradycyjnych sposobów łatania dziur. Ponadto maszyna świetnie radzi sobie na tych odcinkach jezdni, gdzie występuje duże zagęszczenie uszkodzeń jezdni - mówi Kotłowski.

Dotychczas w walce z dziurami drogowcy dostosowują się do warunków pogodowych. Prace w temperaturze dodatniej gwarantują trwałość. Drogowcy dokonują naprawy nawierzchni poprzez wycięcie otworu w jezdni wokół powstałej dziury i zalanie jej asfaltobetonem. Czasem stosują tzw. asfalt układany na zimno, oparty na lepiszczach. Natomiast działania w temperaturach poniżej zera przynoszą tylko tymczasowe efekty. Zapobiegają jedynie uszkodzeniom pojazdów. Gdy robi się ciepło trzeba załataną wcześniej wyrwę jeszcze raz naprawić.

Maszyna "Remix" już pracowała w pobliżu Gdańska. - Remontowano przy jej użyciu m.in. drogę wojewódzką między Gdańskiem a Kolbudami - mówi Kotłowski.

Aktualnie w Polsce są tylko cztery tego rodzaju maszyny. Ich zasięg to 7 metrów szerokości, co odpowiada dwóm pasom ruchu.

Miejsca

Opinie (168) 6 zablokowanych

  • Remix (1)

    I od razu nasuwa sie pytanie; dlaczego nawet budujac nowe drogi, pod jezdnia a nie na poboczu, instaluje sie ciagi kanalizacyjne? Nie mowie o odplywach burzowych tylko o KANALIZACYJNYCH. Co prawda jestem moze laikiem w tej materii, ale cos z logoka tu nie tak!

    • 6 0

    • obecnie nie można już umieszczac kanalizacji sanitarnej pod jezdniami. mozna tylko deszczową.

      • 0 0

  • Praca ZDiZ to ogolnie skandal !!

    beznadziejna instytucja !!

    • 5 0

  • A przyczyna pojawiania się dziur zostaje :)

    • 3 0

  • ...Przede wszystkim są to niewielkie koszty w stosunku do tradycyjnych sposobów łatania dziur....

    Rozumiem, ze jako sposob tradycyjny mieli na mysli podczepiony do traktora ogrzewany od spodu ogniskiem "beczkowoz" z nakladaniem masy lopata i recznym wyrownywaniem drewniana pacą...:)))))

    • 12 0

  • ktoś zarobi duuuużą kasę - i bardzo dobrze!

    Lepiej dać komuś zarobić ale niech dobrze wykona swoją pracę, niż łatać dziury po 300zł za sztukę przez nieprofesjonalnych wykonawców

    • 5 1

  • łatanie nic nie pomoże-drogi trzeba wyremontować solidnie

    łatanie nic nie pomoże-drogi trzeba wyremontować solidnie.
    Zapaść infeastruktury drogowej w gdański to kwestia 2-3 lat.
    łatanie to jak cerowanie starych smierdzących skarpet

    • 7 0

  • może zacznijmy od remontu Warszawskiej przy skrzyżowaniu z Jabłoniową? (3)

    • 7 1

    • a moze piecewska, lostowicka i tysiace innych...;) (1)

      cala morena do wymiany!!!

      • 2 0

      • Na Piecewska to najpierw trzeba by walec puscic ..ta ulica to masakra

        • 0 0

    • na warszawskiej powinien być znak - tylko dla hammera lub innej terenówki - jak można mieć taką drogę w mieście ????? k%!@*wa !!!

      • 0 0

  • Proszę o przejazd kombajnu ul. Słowackiego

    i to w obie strony. Dziękuję.

    Bo zawieszenie można stracić.

    • 3 2

  • Mam nadzieję, że za Kolbudami

    to już była inna technologia, bo nie wiem czy widzieliście, że jakieś 5 km nawierzchni przed Jodłownem zniknęło po zimie i został sam podkład. Resztki naturalnie usypały się na pobocza i strzelają spod kół jadących z przodu samochodu.

    • 7 0

  • Bardzo proszę, przyjedźcie na Rakoczego (3)

    ... a później na Bulońską. Jak tam jest fatalnie, to słów brakuje.

    A swoją drogą, może ktoś potrafi mi udzielić odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie, dlaczego studzienki muszą być pod jezdnią a nie pod chodnikiem albo środkowym pasem zieleni i dlaczego muszą układać się w zygzak, jak to często ma miejsce? Proszę o techniczne wyjaśnienie.

    • 13 0

    • stan tych ulic jest tragiczny, są kilkumetrowe odcinki gdzie nie ma już pierwotnego podłoża tylko same łaty (1)

      • 4 0

      • mieli je remontować w zeszłym roku !!!

        tak przynajmniej czytałem w gazecie wyborczej! zresztą tak samo jak odcinek grunwaldzkiej od opery w kierunku wrzeszcza i odcinek na wysokości LOTu ale jak widać nic w tym kierunku nie zrobili :/ a szkoda bo Morena to przelotówka a nie droga osiedlowa! no ale za parę lat będzie nowa linia tramwajowa i wszyscy kierowcy przesiądą się do bimbaji :P

        • 1 0

    • Piecewska do generalnego remontu (górny odcinek od jaśkowej do rakoczego)

      dorzucam do tego grona ulic jeszcze piecewską. tam to dopiero jest dramat! tam też autobusy jeżdżą po dziurskach, a potem za nasze pieniądze je naprawiają zamiast drogę naprawić!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane