- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (298 opinii)
- 2 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (26 opinii)
- 3 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (237 opinii)
- 4 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (178 opinii)
- 5 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (119 opinii)
- 6 Ministerstwo dało pieniądze na Złotą Bramę (93 opinie)
Gdańsk kupił 14 tramwajów za 2,5 mln zł. Na modernizację wyda do 16 mln
To już pewne - do Gdańska trafią tramwaje z Kassel. Właśnie podpisano umowę, na mocy której ZKM zapłaci ok. 2, 5 mln za 14 dwukierunkowych, ale i ponad 30-letnich tramwajów typu N8C. Zanim wyjadą na nasze tory zostaną zmodernizowane, otrzymają m.in. niskopodłogowy człon.
Zdecydowali się na początku kwietnia, gdy w końcu zaproponowali Gdańskowi odkupienie swoich składów. Napisaliśmy o tym jako pierwsi w artykule "Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel"
- Jest takie powiedzenie: "Niemiec płakał jak sprzedawał". I możemy je tu zacytować zupełnie bez ironii, bo faktycznie mieszkańcy Kassel żegnali swój tabor bardzo wylewnie. W uroczystości brali udział miłośnicy pojazdów szynowych z całych Niemiec - komentuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.
O pożegnalnej imprezie w Kassel pisaliśmy kilka tygodni temu w artykule pt. Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska, więc słowa o czułym rozstaniu się miasta z tramwajami faktycznie można traktować dosłownie.
Co właściwie kupił Gdańsk? KVG Kassel sprzedało swojemu odpowiednikowi, czyli Zakładowi Komunikacji Miejskiej, 14 dwukierunkowych tramwajów typu N8C, które zostały wyprodukowane w 1981 roku. Składy mają więc 33 lata, ale są w dobrym stanie technicznym i w pełni zdatne do eksploatacji.
Całkowity koszt zakupu 14 pojazdów Düwag N8C z Kassel to 576 800 euro, czyli ok. 2,5 mln zł. To około 30 proc. ceny jednego nowego tramwaju dwukierunkowego.
Bo przed wyjazdem na gdańskie torowiska wszystkie tramwaje z Kassel zostaną poddane modernizacji. Staną się po niej bardziej przyjazne pasażerom, dzięki zainstalowaniu nowych siedzeń oraz niskopodłogowego członu z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Przetarg na ich modernizację został już ogłoszony. ZKM zarezerwował na ten cel ok. 16 mln zł.
Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 sztuk pojazdów tego typu - 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.
Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów typu N8C, sprowadzonych w 2007 r. właśnie z Dortmundu. Kosztowały wówczas 1,4 mln euro, co stanowi około 75 proc. ceny jednego nowego tramwaju. Koszt modernizacji każdego z nich wyniósł pięć lat temu ok. 644 tys. zł. Dla porównania koszt modernizacji jednego wagonu popularnych 105-tek to około 1 mln 600 tys. zł.
We wrześniu ubiegłego roku została podpisana umowa z firmą Pesa na wartą 54,1 mln zł dostawę pięciu nowych tramwajów Jazz Duo (43 mln zł) oraz doposażenie zajezdni, serwis, części zamienne. Dwukierunkowe pojazdy - zarówno nowe Pesy jak i stare Dortmundy (choć być może teraz powinniśmy na nie mówić "Kassele"?) będą obsługiwać m.in. budowaną właśnie linię na Morenę.
używany, dwukierunkowy tramwaj typu Dortmund - ok. 170 tys. zł
modernizacja jednego tramwaju typu Dortmund (5 lat temu) - ok. 650 tys. zł
modernizacja jednego dwukierunkowego tramwaju typu Dortmund - do ok. 1,2 mln zł
nowy tramwaj dwukierunkowy Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł(kontrakt na pięć tramwajów wynosi 43 mln zł)
Zobacz postępy na budowie linii tramwajowej na Morenę. Film nagrany w marcu.
Tak działa nowoczesna myjnie dla tramwajów w zajezdni na Strzyży.
Opinie (253) 1 zablokowana
-
2014-05-08 13:22
Na 10 lat wystarczy, a potem się kupi nowe. Inne miasta nadal będą się bujać z rozlatującymi się konstalami, bo nawet na modernizacje 30 letniego złomu nie mają kasy :P
- 15 5
-
2014-05-08 13:23
Super (2)
Nie ma co, Gdańsk pod względem składu jest w ścisłej czołówce na tle całej Polski. Kto widział jakie graty jeżdżą po Warszawie (stolica!!!! ) ten wie o czym mówię :)
- 23 7
-
2014-05-08 13:37
oj tak (1)
ostatnio jak byłem w Stolycy, to jak zobaczyłem jaki tramwaj jedzie to się przestraszyłem, wyglądał jak jakiś batyskaf na szynach albo puszka sardynek ze wstawionymi oknami...
- 10 2
-
2014-05-08 23:45
Nie znasz tematu - nie wypowiadaj się...
Czyli dawno temu byłeś w Stolicy.
Poczytaj więcej dziecko:
Aktualnie używany tabor przez tramwaje warszawskie to tramwaje typu 105Na (Konstal Chorzów), 112N (Konstal S.A. Chorzów), 105N2k (Alstom Konstal S.A. w Chorzowie), 116N (Alstom Konstal S.A. w Chorzowie), 105N2k/2000 (Alstom Konstal S.A. w Chorzowie), 120N (PESA Bydgoszcz) i 123N (Hipolit Cegielski Poznań).
13 czerwca 2010 roku pierwszy z nowo zamówionych składów typu 120Na Swing wyjechał na trasę. Według danych producenta kolejny Swing ma się pojawić w Warszawie w połowie lipca, a do końca roku dotrą 33 składy, a do Euro 2012 120. Ostatecznie wszystkie 186 sztuk ma zostać dostarczone do 2013 roku zastępując najstarsze pojazdy typu 13N i dużą część 105N.- 0 0
-
2014-05-08 13:25
obiecanki (1)
Pamiętam jak przy okazji zakupu "dortmundów" ZKM OBIECYWAŁ że w jednym tramwaju zostawi te SUPER WYGODNE obite skajem kanapy! Słowa NIESTETY nie dotrzymał :( A były to najlepsze siedziska w komunikacji miejskiej, na jakich było mi dane zasiąść :)
- 15 4
-
2014-05-08 14:46
chyba masz mikro d*pkę i krótkie nogi
bo najwygodniejsze skaje były w jelczach, a w dortmundach siedzisko było na tyle krótkie, że zjeżdzali wszyscy d*pami na dohamowaniach.
- 0 2
-
2014-05-08 13:28
? (5)
Dotychczas z Dortmundu kupiono 46 szt + 14 szt. "nowych" to razem daje 60 szt.
a w sumie dla Dortmundu wyprodukowano łącznie 54 szt.
Skąd ta różnica?- 4 5
-
2014-05-08 13:30
czytaj uważnie (2)
obecnie ten sam typ tramwaju kupiono w Kassel. W dortmundzie pewnie reszta została skasowana
- 4 0
-
2014-05-08 13:33
(1)
zwracam honor.
- 0 0
-
2014-05-08 13:36
matury z matematyki byś nie zdał :)
- 1 0
-
2014-05-08 19:56
Różnica
Bo Dortmund parę wagonów N8C skasował.
- 0 0
-
2014-05-08 20:53
7 N8C z
Dortmundu skasowano po wypadkach itp a jeden jako N6C pozostał jako wóż techniczny
- 1 0
-
2014-05-08 13:31
Paranoja (1)
30 letni tramwaj to młodszych niema
- 6 11
-
2014-05-08 13:37
wiesz jak mawiają eskimosi?
wyślizgane sanie lepiej noszą
- 8 0
-
2014-05-08 13:37
Przechodzony DIESEL
Mam nadzieje że że to nie są diesle.. bo na pewno licznik by miały przekręcony
- 3 4
-
2014-05-08 13:45
ja
I jak w tym kraju ma byc dobrze ?! Ciagle i wszedzie same zlomy !
- 1 10
-
2014-05-08 13:51
35 letni szmelc (1)
Ciekawe że takiego gospodarskiego zacięcia nie było
przy budowie Ariny za 800 mln- 9 7
-
2014-05-08 15:14
co lekarstewek się znowu
nie wzięło.
- 1 1
-
2014-05-08 13:56
(1)
I znowu po modernizacji zniknie ogrzewanie?
- 8 5
-
2014-05-08 13:57
I brak poreczy dla stojacych
- 4 3
-
2014-05-08 14:01
Niemiec płakał jak sprzedawał:)
- 0 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.