• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk kupił 14 tramwajów za 2,5 mln zł. Na modernizację wyda do 16 mln

Michał Stąporek
8 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane
Za 14 takich tramwajów gdański ZKM zapłaci swojemu odpowiednikowi z niemieckiego Kassel ok. 2,5 mln zł. Za 14 takich tramwajów gdański ZKM zapłaci swojemu odpowiednikowi z niemieckiego Kassel ok. 2,5 mln zł.

To już pewne - do Gdańska trafią tramwaje z Kassel. Właśnie podpisano umowę, na mocy której ZKM zapłaci ok. 2, 5 mln za 14 dwukierunkowych, ale i ponad 30-letnich tramwajów typu N8C. Zanim wyjadą na nasze tory zostaną zmodernizowane, otrzymają m.in. niskopodłogowy człon.



Dyskusje o sprowadzeniu do Gdańska kilkunastu niemieckich tramwajów trwały kilkanaście miesięcy. Na przejęcie tych pojazdów zęby ostrzył sobie nie tylko gdański Zakład Komunikacji Miejskiej, ale i jego odpowiednik z Gorzowa. W pewnym momencie wydawało się, że z transakcji będą nici, ponieważ Niemcy zawiesili rozmowy o odsprzedaży swojego taboru.

Zdecydowali się na początku kwietnia, gdy w końcu zaproponowali Gdańskowi odkupienie swoich składów. Napisaliśmy o tym jako pierwsi w artykule "Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel"

- Jest takie powiedzenie: "Niemiec płakał jak sprzedawał". I możemy je tu zacytować zupełnie bez ironii, bo faktycznie mieszkańcy Kassel żegnali swój tabor bardzo wylewnie. W uroczystości brali udział miłośnicy pojazdów szynowych z całych Niemiec - komentuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

O pożegnalnej imprezie w Kassel pisaliśmy kilka tygodni temu w artykule pt. Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska, więc słowa o czułym rozstaniu się miasta z tramwajami faktycznie można traktować dosłownie.

Co właściwie kupił Gdańsk? KVG Kassel sprzedało swojemu odpowiednikowi, czyli Zakładowi Komunikacji Miejskiej, 14 dwukierunkowych tramwajów typu N8C, które zostały wyprodukowane w 1981 roku. Składy mają więc 33 lata, ale są w dobrym stanie technicznym i w pełni zdatne do eksploatacji.

Całkowity koszt zakupu 14 pojazdów Düwag N8C z Kassel to 576 800 euro, czyli ok. 2,5 mln zł. To około 30 proc. ceny jednego nowego tramwaju dwukierunkowego.

Bo przed wyjazdem na gdańskie torowiska wszystkie tramwaje z Kassel zostaną poddane modernizacji. Staną się po niej bardziej przyjazne pasażerom, dzięki zainstalowaniu nowych siedzeń oraz niskopodłogowego członu z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Przetarg na ich modernizację został już ogłoszony. ZKM zarezerwował na ten cel ok. 16 mln zł.

Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 sztuk pojazdów tego typu - 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.

Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów typu N8C, sprowadzonych w 2007 r. właśnie z Dortmundu. Kosztowały wówczas 1,4 mln euro, co stanowi około 75 proc. ceny jednego nowego tramwaju. Koszt modernizacji każdego z nich wyniósł pięć lat temu ok. 644 tys. zł. Dla porównania koszt modernizacji jednego wagonu popularnych 105-tek to około 1 mln 600 tys. zł.

We wrześniu ubiegłego roku została podpisana umowa z firmą Pesa na wartą 54,1 mln zł dostawę pięciu nowych tramwajów Jazz Duo (43 mln zł) oraz doposażenie zajezdni, serwis, części zamienne. Dwukierunkowe pojazdy - zarówno nowe Pesy jak i stare Dortmundy (choć być może teraz powinniśmy na nie mówić "Kassele"?) będą obsługiwać m.in. budowaną właśnie linię na Morenę.

Ceny tramwajów

używany, dwukierunkowy tramwaj typu Dortmund - ok. 170 tys. zł
modernizacja jednego tramwaju typu Dortmund (5 lat temu) - ok. 650 tys. zł
modernizacja jednego dwukierunkowego tramwaju typu Dortmund - do ok. 1,2 mln zł
nowy tramwaj dwukierunkowy Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł(kontrakt na pięć tramwajów wynosi 43 mln zł)


Zobacz postępy na budowie linii tramwajowej na Morenę. Film nagrany w marcu.


Tak działa nowoczesna myjnie dla tramwajów w zajezdni na Strzyży.

Opinie (253) 1 zablokowana

  • (1)

    Jestesmy w uni wspierajmy biedniejszy kraj kupimy od nich wszystko co juz nie potrzebne oni kupia sobie nowe :) to ta unia ktora tak wszyscy bronią i chwalą

    • 2 3

    • za sprzedane 14 szt wyjdzie 1/3 nowego?

      a nam się opłaca skoro mało kasy trzeba na remont s nie ns jej na zakup samych nowych. tramwa to nie osobowka, moze jak samolot czy statek i 100 lat śmigac.

      • 2 1

  • Jakby Pesa trochę opuściła ceny

    to chyba by na handlu lepiej wyszła

    • 7 1

  • 10 milionów za tramwaj? (1)

    Niech mi kto wytłumaczy skąd taka cena.. ze złota je robią?

    • 9 4

    • Trza było iść na inżyniera,to byś wiedział.

      • 4 1

  • Adamowicz lubi kupować w LUMPEXIE (1)

    takie gruchoty stare to można kupić do Żmijewa Dolnego nie do Gdańska, WSTYD!!!

    • 8 8

    • Odstosunkuj się od Żmijewa

      Snaketown rules!

      • 0 1

  • przez 5 lat modernizacja skoczyła dwukrotnie!? a pensje????

    szok

    • 4 4

  • second hand (2)

    nie rozumiem, czy my musimy być śmietnikiem Europy Świata? Nie możemy kupić mniej ale nowe.... Wszystko używane.. aż żal ściska.

    • 11 7

    • Lepiej,niech jeżdżą zmodernizowane 2x częściej,niż igła raz na godzinę. (1)

      • 3 1

      • nie 2 razy cześciej tylko 50 razy częściej

        • 0 0

  • Ja pierdżordżi!

    Ale guano, smutny kraj,widac ze szkopy skutecznie pozbywają się szroku, najpierw samochody, teraz jeszcze tramwaje i jeszcze na tym zarabiaja

    • 8 7

  • Cala Polska (1)

    Wysypisko

    • 11 5

    • Minusy daja ci

      Co sami zlom 20 letni

      • 1 1

  • po co ten złom? (1)

    ja rozumiem, ze 14 starych tramwajów z modernizacją był tańsze od zakupu nowych, ale może warto było zainwestować i kupić 1-2 nowe Pesy więcej, zamiast 14 rumpli?

    • 10 12

    • I obsługiwać trasy obliczone na 14 składów- dwoma? No super plan,pane ekspercie!

      • 5 3

  • Złom niemiecki znwou w Polsce tylko gratulować.

    • 13 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane