- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (297 opinii)
- 2 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (26 opinii)
- 3 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (237 opinii)
- 4 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (178 opinii)
- 5 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (119 opinii)
- 6 Ministerstwo dało pieniądze na Złotą Bramę (93 opinie)
Gdańsk kupił 14 tramwajów za 2,5 mln zł. Na modernizację wyda do 16 mln
To już pewne - do Gdańska trafią tramwaje z Kassel. Właśnie podpisano umowę, na mocy której ZKM zapłaci ok. 2, 5 mln za 14 dwukierunkowych, ale i ponad 30-letnich tramwajów typu N8C. Zanim wyjadą na nasze tory zostaną zmodernizowane, otrzymają m.in. niskopodłogowy człon.
Zdecydowali się na początku kwietnia, gdy w końcu zaproponowali Gdańskowi odkupienie swoich składów. Napisaliśmy o tym jako pierwsi w artykule "Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel"
- Jest takie powiedzenie: "Niemiec płakał jak sprzedawał". I możemy je tu zacytować zupełnie bez ironii, bo faktycznie mieszkańcy Kassel żegnali swój tabor bardzo wylewnie. W uroczystości brali udział miłośnicy pojazdów szynowych z całych Niemiec - komentuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.
O pożegnalnej imprezie w Kassel pisaliśmy kilka tygodni temu w artykule pt. Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska, więc słowa o czułym rozstaniu się miasta z tramwajami faktycznie można traktować dosłownie.
Co właściwie kupił Gdańsk? KVG Kassel sprzedało swojemu odpowiednikowi, czyli Zakładowi Komunikacji Miejskiej, 14 dwukierunkowych tramwajów typu N8C, które zostały wyprodukowane w 1981 roku. Składy mają więc 33 lata, ale są w dobrym stanie technicznym i w pełni zdatne do eksploatacji.
Całkowity koszt zakupu 14 pojazdów Düwag N8C z Kassel to 576 800 euro, czyli ok. 2,5 mln zł. To około 30 proc. ceny jednego nowego tramwaju dwukierunkowego.
Bo przed wyjazdem na gdańskie torowiska wszystkie tramwaje z Kassel zostaną poddane modernizacji. Staną się po niej bardziej przyjazne pasażerom, dzięki zainstalowaniu nowych siedzeń oraz niskopodłogowego członu z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Przetarg na ich modernizację został już ogłoszony. ZKM zarezerwował na ten cel ok. 16 mln zł.
Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 sztuk pojazdów tego typu - 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.
Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów typu N8C, sprowadzonych w 2007 r. właśnie z Dortmundu. Kosztowały wówczas 1,4 mln euro, co stanowi około 75 proc. ceny jednego nowego tramwaju. Koszt modernizacji każdego z nich wyniósł pięć lat temu ok. 644 tys. zł. Dla porównania koszt modernizacji jednego wagonu popularnych 105-tek to około 1 mln 600 tys. zł.
We wrześniu ubiegłego roku została podpisana umowa z firmą Pesa na wartą 54,1 mln zł dostawę pięciu nowych tramwajów Jazz Duo (43 mln zł) oraz doposażenie zajezdni, serwis, części zamienne. Dwukierunkowe pojazdy - zarówno nowe Pesy jak i stare Dortmundy (choć być może teraz powinniśmy na nie mówić "Kassele"?) będą obsługiwać m.in. budowaną właśnie linię na Morenę.
używany, dwukierunkowy tramwaj typu Dortmund - ok. 170 tys. zł
modernizacja jednego tramwaju typu Dortmund (5 lat temu) - ok. 650 tys. zł
modernizacja jednego dwukierunkowego tramwaju typu Dortmund - do ok. 1,2 mln zł
nowy tramwaj dwukierunkowy Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł(kontrakt na pięć tramwajów wynosi 43 mln zł)
Zobacz postępy na budowie linii tramwajowej na Morenę. Film nagrany w marcu.
Tak działa nowoczesna myjnie dla tramwajów w zajezdni na Strzyży.
Opinie (253) 1 zablokowana
-
2014-05-08 15:23
(1)
Jestesmy w uni wspierajmy biedniejszy kraj kupimy od nich wszystko co juz nie potrzebne oni kupia sobie nowe :) to ta unia ktora tak wszyscy bronią i chwalą
- 2 3
-
2014-05-08 15:49
za sprzedane 14 szt wyjdzie 1/3 nowego?
a nam się opłaca skoro mało kasy trzeba na remont s nie ns jej na zakup samych nowych. tramwa to nie osobowka, moze jak samolot czy statek i 100 lat śmigac.
- 2 1
-
2014-05-08 15:35
Jakby Pesa trochę opuściła ceny
to chyba by na handlu lepiej wyszła
- 7 1
-
2014-05-08 15:40
10 milionów za tramwaj? (1)
Niech mi kto wytłumaczy skąd taka cena.. ze złota je robią?
- 9 4
-
2014-05-08 20:36
Trza było iść na inżyniera,to byś wiedział.
- 4 1
-
2014-05-08 15:42
Adamowicz lubi kupować w LUMPEXIE (1)
takie gruchoty stare to można kupić do Żmijewa Dolnego nie do Gdańska, WSTYD!!!
- 8 8
-
2014-05-08 17:13
Odstosunkuj się od Żmijewa
Snaketown rules!
- 0 1
-
2014-05-08 15:45
przez 5 lat modernizacja skoczyła dwukrotnie!? a pensje????
szok
- 4 4
-
2014-05-08 16:02
second hand (2)
nie rozumiem, czy my musimy być śmietnikiem Europy Świata? Nie możemy kupić mniej ale nowe.... Wszystko używane.. aż żal ściska.
- 11 7
-
2014-05-08 17:08
Lepiej,niech jeżdżą zmodernizowane 2x częściej,niż igła raz na godzinę. (1)
- 3 1
-
2014-05-08 21:23
nie 2 razy cześciej tylko 50 razy częściej
- 0 0
-
2014-05-08 16:10
Ja pierdżordżi!
Ale guano, smutny kraj,widac ze szkopy skutecznie pozbywają się szroku, najpierw samochody, teraz jeszcze tramwaje i jeszcze na tym zarabiaja
- 8 7
-
2014-05-08 16:11
Cala Polska (1)
Wysypisko
- 11 5
-
2014-05-08 18:47
Minusy daja ci
Co sami zlom 20 letni
- 1 1
-
2014-05-08 16:13
po co ten złom? (1)
ja rozumiem, ze 14 starych tramwajów z modernizacją był tańsze od zakupu nowych, ale może warto było zainwestować i kupić 1-2 nowe Pesy więcej, zamiast 14 rumpli?
- 10 12
-
2014-05-08 17:02
I obsługiwać trasy obliczone na 14 składów- dwoma? No super plan,pane ekspercie!
- 5 3
-
2014-05-08 16:13
Złom niemiecki znwou w Polsce tylko gratulować.
- 13 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.