• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk ma 15. pełnomocnika. Będzie dbał o pieszych

Rafał Borowski
16 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nowy pełnomocnik w pierwszej kolejności ma się zająć poprawą połączeń ciągów pieszych z przystankami komunikacji miejskiej. Nowy pełnomocnik w pierwszej kolejności ma się zająć poprawą połączeń ciągów pieszych z przystankami komunikacji miejskiej.

Pełnomocnik Prezydenta ds. Pieszych - tak brzmi nazwa nowego stanowiska powołanego przez władze Gdańska. Do jego zadań będzie należeć planowanie, przygotowanie i realizacja inwestycji oraz podejmowanie innych działań, mających wpływ na warunki poruszania się pieszo po mieście. Tym samym liczba pełnomocników prezydent Gdańska wzrośnie do 15.



Czy utworzenie takiego stanowiska ma sens?

Grzegorzowi Krajewskiemu, który objął funkcję pełnomocnika, nie sposób odmówić braku kompetencji. Jak informuje magistrat, pracował on dotychczas w Referacie Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Do jego zadań należało m.in. opiniowanie projektów infrastrukturalnych w zakresie pieszo-rowerowym.

W latach 2017-2019 koordynował organizację Kongresu Mobilności Aktywnej, tj. konferencji poświęconej niezmotoryzowanym formom przemieszczania się, a także jest współautorem programów operacyjnych Mobilny Gdańsk oraz Mobilność i Transport.

Gdańsk ma stać się bardziej przyjazny pieszym



Co będzie należało do zadań pełnomocnika? W wielkim skrócie, będą one polegały na takim zagospodarowaniu przestrzeni publicznej i organizacji ruchu, by były one jak najlepiej przystosowane do przemieszczania się po nich na piechotę.

Tłumacząc to w bardziej obrazowy sposób, pełnomocnik ma robić wszystko, by Gdańsk stał się miastem bardziej przyjaznym pieszym.

Na początku Krajewski ma skupić się na poprawie połączeń ciągów pieszych z przystankami komunikacji miejskiej i polepszeniu warunków w docieraniu do szkół.

- Przemieszczanie się na piechotę jest korzystne dla zdrowia, nie prowadzi do emisji zanieczyszczeń, gazów cieplarnianych i hałasu, sprzyja interakcjom. Wzrastająca świadomość ekologiczna, ale także trwająca sytuacja pandemiczna spowodowały, że wymagania wobec dostępności i jakości przestrzeni dla pieszych wzrosły - tłumaczy Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Bezpieczne ciągi piesze, chodniki o parametrach zapewniających optymalny poziom komfortu, dojścia wyznaczone po możliwie najkrótszej trasie i w otoczeniu zachęcającym do podróży pieszej mają zasadnicze znaczenie dla tworzenia zrównoważonej mobilności miejskiej.
Pierwszy od prawej to Grzegorz Krajewski, nowy pełnomocnik prezydent Gdańska ds. pieszych. Pierwszy od prawej to Grzegorz Krajewski, nowy pełnomocnik prezydent Gdańska ds. pieszych.

Miasto: brakowało koordynatora



Zapewne wielu czytelnikom nasuwa się następujące pytanie - czy takie stanowisko rzeczywiście jest potrzebne? W Gdańsku funkcjonuje przecież niejedna jednostka, która przy wykonywaniu statutowych zadań powinna brać pod uwagę potrzeby pieszych, np. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Miasto broni się, że nowo powołany pełnomocnik nie będzie dublować się z innymi jednostkami, ale usprawni współpracę pomiędzy nimi.

- Brakuje osoby, która zajęłaby się integracją i rozwojem warunków ruchu pieszego w naszym mieście. Zadaniem pełnomocnika będzie koordynowanie i monitorowanie działalności jednostek organizacyjnych miasta oraz komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego w Gdańsku w zakresie planowania, przygotowania i realizacji inwestycji, nadzór nad programami inwestycyjnymi poprawy warunków ruchu pieszego oraz opiniowanie koncepcji i projektów budowlanych elementów przestrzeni miejskiej w celu poprawy warunków ruchu pieszego. Do jego zadań będzie należało też m.in. podniesienie jakości kierunkowych działań edukacyjno-informacyjnych - uzupełnia Bieganowska.

Pełnomocników jest znacznie więcej



Zapewne nie wszystkich przekonuje takie tłumaczenie, ale wbrew pozorom utworzenie takiej funkcji nie jest niczym nadzwyczajnym. Dlaczego? W Gdańsku działa aż 14 pełnomocników prezydent Gdańska, a pełnomocnik ds. pieszych powiększył ich listę do 15 nazwisk. Jednym z ostatnio powołanych pełnomocników jest Piotr Malepszak, który od marca tego roku w imieniu miasta współpracował ze spółkami kolejowymi przy projektach realizowanych na terenie Gdańska.

Czytaj więcej: Z CPK do Gdańska. Miasto powołało urzędnika kolejowego

Poniżej prezentujemy pełną listę spraw, do których zostali powołani pełnomocnicy przy prezydent Gdańska:

Pełnomocnicy prezydent Miasta Gdańska:

  1. ds. Systemu Zarządzania Jakością w Urzędzie Miejskim w Gdańsku,
  2. Inspektor Ochrony Danych,
  3. ds. Energetyki,
  4. ds. Gospodarki Cyrkularnej,
  5. ds. Kolejowych,
  6. ds. Komunikacji Rowerowej,
  7. ds. Ochrony Informacji Niejawnych,
  8. ds. Osób Niepełnosprawnych,
  9. ds. Seniorów,
  10. ds. Śródmieścia,
  11. Projektów Europejskich,
  12. ds. Realizacji projektów,
  13. ds. Projektu pn.: "Systemy gospodarowania wodami opadowymi na terenach miejskich - Miasto Gdańsk",
  14. ds. Projektu pn. "Systemy gospodarowania wodami opadowymi na terenach miejskich - Miasta Gdańsk - etap II",
  15. ds. Pieszych.

Miejsca

Opinie (552) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    W pierwszej kolejności zalecam

    sprawdzenie skuteczności działań Straży Miejskiej. Mogę od razu powiedziec, że w zakresie działań ochrony pieszych ta skuteczność jest bliska zeru. Strażnicy nie reagują na wezwania do zablokowanych chodników, nie znają przepisów, do tego bywają nieuprzejmi. Po drugie, przejścia dla pieszych i strefy zamieszkania. Po trzecie - akcja zmuszająca urzędników do korzystania z komunikacji publicznej min. raz w tygodniu. Z panią prezydent na czele.

    • 132 8

  • Pełnomocnik ds głupoty i pełnomocnik ds etatów niepotrzebnych

    Tego jeszcze brakuje. Zdiagnozuje idealnie to, co się dzieje w UM

    • 23 0

  • Ręce opadają!!! (1)

    Absolutny brak ludzkiej przyzwoitości , czy Rada Miasta tego nie widzi?

    • 29 0

    • widzi i klaszcze

      • 5 0

  • Jeśli trzeba tylu pełnomocników, to od czego są dyrektorzy wydziałów (1)

    Kierownicy referatów itd? Kpina z mieszkańców

    • 34 0

    • Od brania kasy.

      • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    A Kierowcy (7)

    Czy jest pełnomocnik do spraw kierowców ? Do tego że utrudnia się jak może możliwości parkowania, dojazdu do wielu ważnych miejsc, a jak wiadomo samochodami jeździ się dla zabawy, ale rowerem już nie !!! Jak wysiądę to jestem pieszym i wtedy dopiero się o mnie dba !!!

    • 192 31

    • Mało popularne i kapitału politycznego nie zarobią na interesach kierowcy (4)

      takoż zapomnij .... populizm i działania pod publiczkę nigdy nie zginą
      to iż pieszy jest " tempa dzida " nawet gdy zginie bo uwierzył iż wszyscy go widzą jest politykom na rękę ciemny lud to posłuszny lud .... i łatwo nim sterować za garść ryżu i dzień igrzysk

      • 11 3

      • (2)

        ale kierowcy to też wyborcy

        • 3 1

        • Na kierowców zrzucamy się wszyscy a nie każdy jest kierowcą (1)

          • 8 5

          • Tak jak na komunikację miejską, a nie każdy z niej korzysta

            • 4 1

      • Choć pewnie masz rację, że politycznie się to opłaca, to jednak mój głos ta pani straciła głównie przez to co się dzieje na drogach, choć w cale nie jestem jakimś wielkim fanem motoryzacji, nie należę do tego antyrowerowego lobby i na prawdę częściej jeżdżę rowerem niż autem... Szanuję i doceniam to, że Pani Prezydent sama nie siada za kierownicą, że potrafiła obiektywnie ocenić, że się do tego nie nadaje. To jest na prawdę godne pochwały, bo na naszych drogach jest mnóstwo ludzi, którzy nie potrafią się do tego przyznać. Pewnie jeszcze lepiej by to wyglądało gdyby tak dojeżdżała do pracy rowerem, albo pieszo chodziła, a nie była wożona wszędzie limuzynami, ale mniejsza o to. Wszystko by było fajnie, gdyby nie jakiś chyba kompleks, który sprawia, że nienawidzi wszystkich kierowców (może poza swoim szoferem) i robi wszystko by utrudnić im życie. System, który kosztował krocie i miał usprawnić ruch i już zaczynał działać poprawnie, nagle zaczął być wykorzystywany w zupełnie odwrotnym celu. Obecnie Tristar działa tak, by tworzyć korki, spowolnić ruch, zlikwidować "zieloną falę". Do tego te wszystkie nowe ograniczenia prędkości, zwężenia, zmiany organizacji ruchu i przejścia naziemne tam gdzie istnieją przejścia podziemne. Absurd goni absurd. Ustawienie świateł na ul.JPII, albo ta akcja z ul.Piramowicza to są szczyty głupoty. Ja tej pani już dziękuję. W cale nie czuję się bezpieczniej, a jedyne co jej zawdzięczam, to strata czasu, nerwy i większe stężenie spalin które wdycham, a także świadomość marnotrawienia płaconych przeze mnie podatków na jakieś bezsensowne inicjatywy.

        • 9 3

    • Kierowcy to dla wszystkich święte krowy, nie potrzebują pełnomocnika

      • 5 8

    • Ludność prosi, to będzie!

      Jeszcze jakiś potrzebny? Na pewno chętnie utworzą się nowe stanowiska do pobierania pensji z publicznych pieniędzy.

      • 1 1

  • Wstyd (1)

    To wpisać do C.V.

    • 19 0

    • jedyny ślad to cyferki

      na pit-cie

      • 3 0

  • nie zostaje się radnym lub prezydętką za darmo

    trzeba to spłacać stołkami dla kamaryli

    • 21 0

  • jak juz wszcyscy będziemy w rodzinie

    to ile miliardów będzie kredytu w budżecie

    • 14 0

  • to ja poproszę chodnik wzdłuż Nowej Świętokrzyskiej. Może być sam chodnik, bez drogi. Byle teraz

    • 17 0

  • Na to miejsce potrzebnych jest dwóch pełnomocników

    Pełnomocnik do spraw pieszych szybko chodzących i do spraw pieszych wolno chodzących. A na poważnie to Gdańsk staje się pośmiewiskiem całej Polski.

    • 31 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane