• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: mniej korków na Południu. Cena: eksmisje i wyburzenia

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Ul. Nowa Podmiejska przetnie ul. Małomiejską na wysokości istniejącego przystanku autobusowego. Ul. Nowa Podmiejska przetnie ul. Małomiejską na wysokości istniejącego przystanku autobusowego.

Trzeba zbudować ul. Nową Bulońską Północną, potem Nową Jabłoniową i Nową Małomiejską wraz z Nową Podmiejską - zdecydowali planiści z Biura Rozwoju Gdańska. Mieszkańcy mogą spodziewać się wyburzeń, ale dopiero za kilka lat.



Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Później dopiero zostaną wybudowane ul. Nowa Jabłoniowa, ul. Nowa Małomiejska i ul. Nowa Podmiejska. Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Później dopiero zostaną wybudowane ul. Nowa Jabłoniowa, ul. Nowa Małomiejska i ul. Nowa Podmiejska.
Zadaniem Strategicznego Programu Transportowego, przygotowanego przez pracowników Biura Rozwoju Gdańska, a także Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miasta było znalezienie odpowiedzi na pytanie: które drogi w południowych dzielnicach Gdańska powinny być rozbudowane najszybciej, aby zapobiec utrudnieniom w ruchu?

- Wybrano trzy inwestycyjne priorytety. Mają one zagwarantować płynny ruch pojazdów - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Nowa Bulońska Północna
Najbardziej potrzebna według Strategicznego Programu Transportowego jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej o długości 1,65 km. Jej koszt oszacowano na ok. 220 mln. zł. Nowa trasa połączy istniejącą, starą ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska na Morenie z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska na gdańskim Jasieniu. Droga ma być trasą dwujezdniową, o dwóch przeciwnych pasach ruchu. Trasa będzie przebiegać przez teren, na którym dziś są ogródki działkowe. W ramach tej inwestycji do wyburzenia przeznaczony jest jeden budynek mieszkalny, tuż przy ul. Myśliwskiej.

Nowa Jabłoniowa
Tańszą i drugą do realizacji, jest budowa ul. Nowej Jabłoniowej. Ponad dwukilometrowy odcinek trasy kosztować będzie ok. 90 mln. zł. Jej przebieg przewidziano od węzła przy al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska do Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu ma się zakończyć na gdańskich Szadółkach przy ul. Lubowidzkiej zobacz na mapie Gdańska. Dalej, w kierunku obwodnicy pojedziemy już jednojezdniową trasą, ale składającą się z czterech pasów ruchu - tak jak jest to na al. Niepodległości w Sopocie zobacz na mapie Gdańska.

Nowa Podmiejska wraz z Nową Małomiejską
Najdroższą i trzecią w kolejności najbardziej priorytetowych inwestycji w gdańskiej dzielnicy Południe jest budowa ul. Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską o długości 2,55 km. Droga połączy projektowaną pętlę przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie GdańskaTraktem św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona kosztować ok. 370 mln. zł. Dlaczego aż tyle? Jest tam bowiem najwięcej obiektów, które będzie trzeba zrównać z ziemią zanim rozpoczną się pierwsze prace budowlane. Choć to wciąż odległy moment, w świetle planowanej dwujezdniowej ulicy będzie trzeba usunąć ok. 13 domów mieszkalnych i ok. 25 budynków gospodarczych. Stąd część mieszkańców będzie trzeba przesiedlić.

Dwie ruchliwe ulice otoczą mieszkańców ul. Małomiejskiej 20-25. Budynki stojące w świetle projektowanej ul. Nowej Podmiejskiej zostaną zburzone. Dwie ruchliwe ulice otoczą mieszkańców ul. Małomiejskiej 20-25. Budynki stojące w świetle projektowanej ul. Nowej Podmiejskiej zostaną zburzone.
Mieszkańcy już obawiają się utrudnień w związku z przebiegiem ul. Nowej Podmiejskiej. - Trasa weźmie nas "w kleszcze" - mówią. - Z jednej strony będzie przebiegać istniejąca, stara ul. Małomiejska, do której krawężnika od naszych domów mamy zaledwie dwa metry. Z drugiej strony, w oknach zobaczymy ul. Nową Podmiejską, ok. pięciu metrów od domów - mówi pani Hanna, mieszkanka szeregowca przy ul. Małomiejskiej 23. - Przebieg dróg wyznaczono w kształcie litery "S" od ul. Modalińskiego, poprzez ul. Nakielską, aż do Traktu św. Wojciecha - dodaje.

Część budynków zlokalizowanych w obrębie planowanej ul. Nowej Podmiejskiej objęta jest jednak ochroną konserwatorską. - Do czasu realizacji trasy podlegają one ochronie prawnej. Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ich ewentualna rozbiórka musi być poprzedzona wykonaniem inwentaryzacji konserwatorskiej. W tym przypadku interes społeczny, jakim jest budowa nowej ulicy, praktycznie przesądził o ich losie - przyznaje Janusz Tarnacki, Miejski Konserwator Zabytków w Gdańsku.

Budowa ul. Nowej Małomiejskiej nie będzie trudna z punktu widzenia wyburzeń. Od wielu lat obwiązują tam plany, które uniemożliwiały prowadzenie inwestycji budowlanych po północnej stronie ul. Małomiejskiej.

Urzędnikom trudno wskazać datę rozpoczęcia realizacji priorytetowych dróg w ramach Projektu Strategicznego Programu Transportowego Dzielnicy Południe na lata 2014-2020. - Nie można mówić o terminach, to zbyt odległe plany - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim UM.

Po wybudowaniu czterech kluczowych ulic w dzielnicy Południe, miastu pozostanie zlecić wtedy budowę trasy Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Te drogi, według badań planistów, nie stanowiły panaceum na utrudnienia drogowe w dzielnicy Gdańska, Południe. Stąd też znalazły się na dalszych miejscach. Podobny los spotkał trasę Północ-Południe łączącą ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Małomiejską zobacz na mapie Gdańska.

Spotkanie mieszkańców z władzami miasta w sprawie rozbudowy układu ulicznego w gdańskiej dzielnicy Południe odbędzie się 21 kwietnia (środa), o godz. 17, w sali gimnastycznej szkoły podstawowej nr 12 przy ul. Człuchowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Opinie (176) 5 zablokowanych

  • gd - morena ul nowa politechniczna, do redaktora (1)

    kiedy napisze pan cos na temat nowej politechnicznej i jak ona bedzie sie laczyla z bulonska na gd - morenie kolo/zakosciolem kosciolem i jak wygladac beda zjazdy na ul kartuska kolo ul wiewiorczej

    • 2 0

    • ta ulica ma przebiegac od al grunwaldzkiej we wrzeszczu to ul mysliwskiej lub bulonskiej na morenie

      • 1 0

  • Oddajcie nam Słowackiego za lotniskiem! (1)

    • 7 5

    • wielki skarb dal lotniska i pasazerow oraz mieszkancow

      ul slowackiego pod lotniskiem w tunelu

      • 1 0

  • Niedługo wybory

    Idź i podziękuj "miłościwie" nam panującemu Budyniowi Pierwszemu i jego świcie za poprzednie obietnice i to jak są realizowane. A jak są każdy widzi, no chyba że ktoś jest niewidomy. Jak by nie Euro 2012 to większe inwestycje drogowe byśmy czekali następne lata. No tylko nie mówcie że EURO to zasługa Budynia bo ze śmiechu pęknę. A tak UEFA wymogła że musi być choć jeden dojazd dwu pasmowy z lotniska na stadion i coś się na drogach ruszyło(y).

    • 18 2

  • no oczywiscie plany z rodzaju sajens fikszyn:
    dawno dawno temu w odległej galaktyce
    planiści urzędu miejskiego zaplanowali piekne układy drogowe
    po kilkudziesieciu latach udało się w końcu połaczyć
    planetę Orunia Górna z Orunią Dolną chodnikiem
    biegnącym wzdłuż dziurawej jak ser drogi mlecznej małomiejska

    • 19 2

  • um - macie klopoty (2)

    ciagle slysze:
    nowa podmiejska
    nowa malomiejska
    nowa slowackiego
    nowa walowa
    nowa ludzka
    nowa warszawska
    nowa sucharskego
    to sa calkiem inne ulice tylko w sasidstwie jakiejs ulicy badz odcinka ulicy nazwijcie te ulice inacze bo to oklamuje prostych ludzi - wszyscy mysla ze stara ulice zamieniacie na now - czyli remontujecie

    • 17 1

    • nowa trakt sw wojciecha na oruni

      kiedy bedzie nowa sw wojciecha na oruni - wizytowka trojmiasta

      • 1 0

    • Ojejku. Ludzka??

      Przesadziłaś chyba. No chyba, że nie miałaś na myśli ŁÓDZKIEJ

      • 1 0

  • nic nowego

    to sa plany z lat 70 z czasow gierkowskich teraz tylko ze scanuja do komputera

    • 14 0

  • wszystko trasy dwujezdniowe, o dwóch przeciwnych pasach ruchu... (1)

    dlaczego większość nowych/remontowanych dróg w Gdańsku planuje się takie wąskie? Czy nie można jednak iść w kierunku poszerzania dróg do 4 pasów jak leśny odcinek Słowackiego. Przy tak wielkiej ilości samochodów jakie mamy teraz na Naszych drogach to proponowane ulice będą non-stop zakorkowane. Jestem teraz świadkiem jak jest planowany jakiś remont na odcinku budowlanych od "super-ronda" do skrzyżowania ze Słowackiego. Jeśli nie poszerzą tego odcinka do 4 pasów (po dwa w każdą ze stron) to uważam że powinniśmy żądać dymisji osób za to odpowiedzialnych.

    • 9 7

    • no, przecie je 2x2

      Cytat:
      "Jeśli nie poszerzą tego odcinka do 4 pasów (po dwa w każdą ze stron) ..."

      Ja widzę wyraźnie oznaczenie 2x2 - czyli dwie jezdnie po dwa pasy. Oznacza to, że w każdym kierunku pojedziemy dwoma pasami jednej jeszdni oddzielonej od drugiej, wyjątkiem jest ul. Unruga o przekroju 1x2 - czyli jedna jezdnia o dwóch pasach (po jednym w każdym kierunku).

      • 2 1

  • tu wszystko jest zamataczone - kto to wyjasni

    w/g planu nowa podmiejska przechodzi przez trakt sw wojciecha na druga strone torow i polaczy sie z nowa chmielna ( chyba nowa lub stara lakowa bo jaki sens jest laczy sie z waska chmielna na wyspie )

    • 3 0

  • a co z ul Słowackiego ? (1)

    Najbardziej zakarowany wyjazd z wrzeszcza ! Razem z ul . Partyzantów zrobić ruch jednokierunkowy dobudować brakująca nitkę przez stebniki do potokowej !
    ale nie.... po co ..... :/

    • 7 3

    • głupi jesteś, zaj

      • 0 0

  • A CO Z TRAMWAJAMI - TO ODKORKUJE MIASTO

    BUDUJCIE KOMUNIKACJE PUBLICZNA - TRAMWAJE - NIE WSZYSCY MUSZA JEZDZIC SAMOCHODAMI

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane