• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: mniej korków na Południu. Cena: eksmisje i wyburzenia

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Ul. Nowa Podmiejska przetnie ul. Małomiejską na wysokości istniejącego przystanku autobusowego. Ul. Nowa Podmiejska przetnie ul. Małomiejską na wysokości istniejącego przystanku autobusowego.

Trzeba zbudować ul. Nową Bulońską Północną, potem Nową Jabłoniową i Nową Małomiejską wraz z Nową Podmiejską - zdecydowali planiści z Biura Rozwoju Gdańska. Mieszkańcy mogą spodziewać się wyburzeń, ale dopiero za kilka lat.



Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Później dopiero zostaną wybudowane ul. Nowa Jabłoniowa, ul. Nowa Małomiejska i ul. Nowa Podmiejska. Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Później dopiero zostaną wybudowane ul. Nowa Jabłoniowa, ul. Nowa Małomiejska i ul. Nowa Podmiejska.
Zadaniem Strategicznego Programu Transportowego, przygotowanego przez pracowników Biura Rozwoju Gdańska, a także Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miasta było znalezienie odpowiedzi na pytanie: które drogi w południowych dzielnicach Gdańska powinny być rozbudowane najszybciej, aby zapobiec utrudnieniom w ruchu?

- Wybrano trzy inwestycyjne priorytety. Mają one zagwarantować płynny ruch pojazdów - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Nowa Bulońska Północna
Najbardziej potrzebna według Strategicznego Programu Transportowego jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej o długości 1,65 km. Jej koszt oszacowano na ok. 220 mln. zł. Nowa trasa połączy istniejącą, starą ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska na Morenie z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska na gdańskim Jasieniu. Droga ma być trasą dwujezdniową, o dwóch przeciwnych pasach ruchu. Trasa będzie przebiegać przez teren, na którym dziś są ogródki działkowe. W ramach tej inwestycji do wyburzenia przeznaczony jest jeden budynek mieszkalny, tuż przy ul. Myśliwskiej.

Nowa Jabłoniowa
Tańszą i drugą do realizacji, jest budowa ul. Nowej Jabłoniowej. Ponad dwukilometrowy odcinek trasy kosztować będzie ok. 90 mln. zł. Jej przebieg przewidziano od węzła przy al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska do Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu ma się zakończyć na gdańskich Szadółkach przy ul. Lubowidzkiej zobacz na mapie Gdańska. Dalej, w kierunku obwodnicy pojedziemy już jednojezdniową trasą, ale składającą się z czterech pasów ruchu - tak jak jest to na al. Niepodległości w Sopocie zobacz na mapie Gdańska.

Nowa Podmiejska wraz z Nową Małomiejską
Najdroższą i trzecią w kolejności najbardziej priorytetowych inwestycji w gdańskiej dzielnicy Południe jest budowa ul. Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską o długości 2,55 km. Droga połączy projektowaną pętlę przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie GdańskaTraktem św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona kosztować ok. 370 mln. zł. Dlaczego aż tyle? Jest tam bowiem najwięcej obiektów, które będzie trzeba zrównać z ziemią zanim rozpoczną się pierwsze prace budowlane. Choć to wciąż odległy moment, w świetle planowanej dwujezdniowej ulicy będzie trzeba usunąć ok. 13 domów mieszkalnych i ok. 25 budynków gospodarczych. Stąd część mieszkańców będzie trzeba przesiedlić.

Dwie ruchliwe ulice otoczą mieszkańców ul. Małomiejskiej 20-25. Budynki stojące w świetle projektowanej ul. Nowej Podmiejskiej zostaną zburzone. Dwie ruchliwe ulice otoczą mieszkańców ul. Małomiejskiej 20-25. Budynki stojące w świetle projektowanej ul. Nowej Podmiejskiej zostaną zburzone.
Mieszkańcy już obawiają się utrudnień w związku z przebiegiem ul. Nowej Podmiejskiej. - Trasa weźmie nas "w kleszcze" - mówią. - Z jednej strony będzie przebiegać istniejąca, stara ul. Małomiejska, do której krawężnika od naszych domów mamy zaledwie dwa metry. Z drugiej strony, w oknach zobaczymy ul. Nową Podmiejską, ok. pięciu metrów od domów - mówi pani Hanna, mieszkanka szeregowca przy ul. Małomiejskiej 23. - Przebieg dróg wyznaczono w kształcie litery "S" od ul. Modalińskiego, poprzez ul. Nakielską, aż do Traktu św. Wojciecha - dodaje.

Część budynków zlokalizowanych w obrębie planowanej ul. Nowej Podmiejskiej objęta jest jednak ochroną konserwatorską. - Do czasu realizacji trasy podlegają one ochronie prawnej. Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ich ewentualna rozbiórka musi być poprzedzona wykonaniem inwentaryzacji konserwatorskiej. W tym przypadku interes społeczny, jakim jest budowa nowej ulicy, praktycznie przesądził o ich losie - przyznaje Janusz Tarnacki, Miejski Konserwator Zabytków w Gdańsku.

Budowa ul. Nowej Małomiejskiej nie będzie trudna z punktu widzenia wyburzeń. Od wielu lat obwiązują tam plany, które uniemożliwiały prowadzenie inwestycji budowlanych po północnej stronie ul. Małomiejskiej.

Urzędnikom trudno wskazać datę rozpoczęcia realizacji priorytetowych dróg w ramach Projektu Strategicznego Programu Transportowego Dzielnicy Południe na lata 2014-2020. - Nie można mówić o terminach, to zbyt odległe plany - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim UM.

Po wybudowaniu czterech kluczowych ulic w dzielnicy Południe, miastu pozostanie zlecić wtedy budowę trasy Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Te drogi, według badań planistów, nie stanowiły panaceum na utrudnienia drogowe w dzielnicy Gdańska, Południe. Stąd też znalazły się na dalszych miejscach. Podobny los spotkał trasę Północ-Południe łączącą ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Małomiejską zobacz na mapie Gdańska.

Spotkanie mieszkańców z władzami miasta w sprawie rozbudowy układu ulicznego w gdańskiej dzielnicy Południe odbędzie się 21 kwietnia (środa), o godz. 17, w sali gimnastycznej szkoły podstawowej nr 12 przy ul. Człuchowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Opinie (176) 5 zablokowanych

  • qrwa nowa budowlanych badziewiaki

    • 3 0

  • oszusci!!! tyle lat oklamywuja Gdanszczan

    • 11 0

  • Ul. Wiewiorcza na Gd - Morenie do Wladz Miasta : dzielo niszczenia jest rowniez wazne jak dzielo tworzenia

    Ul. Wiewiorcza na Gd - Morenie jest swiadomie niszczona decyzja Wladz Miasta Gdanska, poniewaz skierowano caly ruch z Ul. Mysliwskiej na wewnetrzna osiedlowa Ul. Wiewiorcza, ktora zostalapolamana wraz z chodnikiem przez samochody. Kierowcy tu lamia prawo drogowe ale Policji ani Strazy Miejskiej to nie obchodzi ( na odcinlu polnej drogi laczaca Ul. Mysliwska z Ul. Wiewiorcza jest jeden kier ruchu a kierowcy jezdz w dwoch kierunkach)

    • 3 0

  • Czar Gdanskich Ulic i UM

    Czar Gdanskich Ulic i Drog to nic nowego bo to sa plany z lat 70 z czasow Gierkowskich teraz tylko je scanuja do komputera i w systemir cyfrowym rejestruja

    • 4 0

  • Adamowicz na nastepna kadencje na Urzedzie bo dobrze siesprawdzil (2)

    Pan Prezydent Adamowicz powinien zostac na urzedzie na nastepna kadencje

    • 0 14

    • (1)

      Oj ty kawalarzu ty! :))

      • 6 0

      • najgorsze to to, że go pewnie wybierzecie na kolejną kadencję

        • 1 1

  • Nowa Świętokrzyska

    Po zbudowaniu Nowej Łódzkiej trzeba budować KONIECZNIE Nową Świętokrzyską, żeby wyprowadzić "ruch" w kierunku Kościerzyny. A dopiero później Nową Małomiejską.
    Zrobienie Małomiejskiej NIC nie da, ponieważ już dziś Świętokrzyska jest zapchana całkowicie, a po zrobienie Nowej Łódzkiej i Nowej Małomiejskiej to już lepiej nie mówić... ale żeby to wiedzieć, dobrze byłoby się wybrać "na południe" i trochę poobserwować....

    • 3 1

  • I obiecujemy Kosmodrom w Gdańsku

    w 2130r.

    • 5 0

  • Dajcie jeszcze mape Nowego Gdańska (2)

    który miłościwie nam panujący wybuduje do 2150r. Dla Nowego Adamowicza.

    • 9 0

    • chyba Adamowicza Juniora :)

      • 4 0

    • juz jest nazywa sie gdynia

      • 0 0

  • MNIEJ KORKÓW W 2035 (1)

    MNIEJ KORKÓW W 2035

    • 9 0

    • jak będą grawitoloty :)

      • 3 0

  • buspasy

    Dot. Małomieskiej i Traktu Wojciecha, bo to moje okolice.

    No dobrze, ale gdzie buspasy?

    Poszerzanie dróg miejskich tylko dlatego że jest coraz więcej aut prowadzi do absurdu, potem z dwóch pasów bedzie się budować trzy i więcej.

    Niech ten drugi pas będzie przeznaczony dla autobusów (skoro nie ma planu i możliwości prowadzenia transportu torowego)

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane