• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: mniej korków na Południu. Cena: eksmisje i wyburzenia

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Ul. Nowa Podmiejska przetnie ul. Małomiejską na wysokości istniejącego przystanku autobusowego. Ul. Nowa Podmiejska przetnie ul. Małomiejską na wysokości istniejącego przystanku autobusowego.

Trzeba zbudować ul. Nową Bulońską Północną, potem Nową Jabłoniową i Nową Małomiejską wraz z Nową Podmiejską - zdecydowali planiści z Biura Rozwoju Gdańska. Mieszkańcy mogą spodziewać się wyburzeń, ale dopiero za kilka lat.



Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Później dopiero zostaną wybudowane ul. Nowa Jabłoniowa, ul. Nowa Małomiejska i ul. Nowa Podmiejska. Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Później dopiero zostaną wybudowane ul. Nowa Jabłoniowa, ul. Nowa Małomiejska i ul. Nowa Podmiejska.
Zadaniem Strategicznego Programu Transportowego, przygotowanego przez pracowników Biura Rozwoju Gdańska, a także Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miasta było znalezienie odpowiedzi na pytanie: które drogi w południowych dzielnicach Gdańska powinny być rozbudowane najszybciej, aby zapobiec utrudnieniom w ruchu?

- Wybrano trzy inwestycyjne priorytety. Mają one zagwarantować płynny ruch pojazdów - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Nowa Bulońska Północna
Najbardziej potrzebna według Strategicznego Programu Transportowego jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej o długości 1,65 km. Jej koszt oszacowano na ok. 220 mln. zł. Nowa trasa połączy istniejącą, starą ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska na Morenie z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska na gdańskim Jasieniu. Droga ma być trasą dwujezdniową, o dwóch przeciwnych pasach ruchu. Trasa będzie przebiegać przez teren, na którym dziś są ogródki działkowe. W ramach tej inwestycji do wyburzenia przeznaczony jest jeden budynek mieszkalny, tuż przy ul. Myśliwskiej.

Nowa Jabłoniowa
Tańszą i drugą do realizacji, jest budowa ul. Nowej Jabłoniowej. Ponad dwukilometrowy odcinek trasy kosztować będzie ok. 90 mln. zł. Jej przebieg przewidziano od węzła przy al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska do Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu ma się zakończyć na gdańskich Szadółkach przy ul. Lubowidzkiej zobacz na mapie Gdańska. Dalej, w kierunku obwodnicy pojedziemy już jednojezdniową trasą, ale składającą się z czterech pasów ruchu - tak jak jest to na al. Niepodległości w Sopocie zobacz na mapie Gdańska.

Nowa Podmiejska wraz z Nową Małomiejską
Najdroższą i trzecią w kolejności najbardziej priorytetowych inwestycji w gdańskiej dzielnicy Południe jest budowa ul. Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską o długości 2,55 km. Droga połączy projektowaną pętlę przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie GdańskaTraktem św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona kosztować ok. 370 mln. zł. Dlaczego aż tyle? Jest tam bowiem najwięcej obiektów, które będzie trzeba zrównać z ziemią zanim rozpoczną się pierwsze prace budowlane. Choć to wciąż odległy moment, w świetle planowanej dwujezdniowej ulicy będzie trzeba usunąć ok. 13 domów mieszkalnych i ok. 25 budynków gospodarczych. Stąd część mieszkańców będzie trzeba przesiedlić.

Dwie ruchliwe ulice otoczą mieszkańców ul. Małomiejskiej 20-25. Budynki stojące w świetle projektowanej ul. Nowej Podmiejskiej zostaną zburzone. Dwie ruchliwe ulice otoczą mieszkańców ul. Małomiejskiej 20-25. Budynki stojące w świetle projektowanej ul. Nowej Podmiejskiej zostaną zburzone.
Mieszkańcy już obawiają się utrudnień w związku z przebiegiem ul. Nowej Podmiejskiej. - Trasa weźmie nas "w kleszcze" - mówią. - Z jednej strony będzie przebiegać istniejąca, stara ul. Małomiejska, do której krawężnika od naszych domów mamy zaledwie dwa metry. Z drugiej strony, w oknach zobaczymy ul. Nową Podmiejską, ok. pięciu metrów od domów - mówi pani Hanna, mieszkanka szeregowca przy ul. Małomiejskiej 23. - Przebieg dróg wyznaczono w kształcie litery "S" od ul. Modalińskiego, poprzez ul. Nakielską, aż do Traktu św. Wojciecha - dodaje.

Część budynków zlokalizowanych w obrębie planowanej ul. Nowej Podmiejskiej objęta jest jednak ochroną konserwatorską. - Do czasu realizacji trasy podlegają one ochronie prawnej. Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ich ewentualna rozbiórka musi być poprzedzona wykonaniem inwentaryzacji konserwatorskiej. W tym przypadku interes społeczny, jakim jest budowa nowej ulicy, praktycznie przesądził o ich losie - przyznaje Janusz Tarnacki, Miejski Konserwator Zabytków w Gdańsku.

Budowa ul. Nowej Małomiejskiej nie będzie trudna z punktu widzenia wyburzeń. Od wielu lat obwiązują tam plany, które uniemożliwiały prowadzenie inwestycji budowlanych po północnej stronie ul. Małomiejskiej.

Urzędnikom trudno wskazać datę rozpoczęcia realizacji priorytetowych dróg w ramach Projektu Strategicznego Programu Transportowego Dzielnicy Południe na lata 2014-2020. - Nie można mówić o terminach, to zbyt odległe plany - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim UM.

Po wybudowaniu czterech kluczowych ulic w dzielnicy Południe, miastu pozostanie zlecić wtedy budowę trasy Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Te drogi, według badań planistów, nie stanowiły panaceum na utrudnienia drogowe w dzielnicy Gdańska, Południe. Stąd też znalazły się na dalszych miejscach. Podobny los spotkał trasę Północ-Południe łączącą ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Małomiejską zobacz na mapie Gdańska.

Spotkanie mieszkańców z władzami miasta w sprawie rozbudowy układu ulicznego w gdańskiej dzielnicy Południe odbędzie się 21 kwietnia (środa), o godz. 17, w sali gimnastycznej szkoły podstawowej nr 12 przy ul. Człuchowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Opinie (176) 5 zablokowanych

  • A GDZIE ŚCIEŻKA ROWEROWA I PAS ZIELENI?!

    beton, beton, beton i nic wiecej. SYF

    • 7 2

  • HE HE ! jakie miasto taki prezydent

    a ja mieszkam w Gdyni, mam estakadę i na obwodnicę i z domu bez korków jadę gdzie chcę i kiedy chcę !
    Gdańszczanie - obudźcie się ! macie zajefajne miasto a takich palantów u władzy.

    • 9 2

  • Przebudować węzły !!!

    bo to one decydują o przepustowości ulic, a nie szerokość dróg !!!

    • 5 0

  • banda oszustow!!!

    • 4 0

  • a nie lepiej zrobic po prostu pas dla autobusów? (2)

    zmniejszy to nie tylko korki ale czas dojazdu do miasta, to samo do tramwajów, nie widzę sensu robienia podmiejskiej i małomiejskiej w tak jak w planach, bo prowadzą one do Traktu, gdzie w godzinach szczytu jedzie się pół godziny- dwa kliometry albo w pole... ZRÓBCIE PAS DLA AUTOBUSÓW!

    • 4 5

    • (1)

      to by sie rownalo zlikwidowaniu wszystkich pasow dla samochodow (jednego pasa zeby byc scislym) nie kazdy lubi jezdzic z brudasami zatloczonym autobusem

      • 0 5

      • NIE MÓWIĘ O ZLIKWIDOWANIU PASA DLA SAMOCHODÓW

        w Wwie zmniejszyło to korki
        podobne pasy są w Wielkiej Brytanii, Norwegii, Niemczech... Rozwiązanie budowy "nowej malomiejskiej" jest bez sensu bo po co rozszerzać pasy, skoro nie ma gdzie dalej jechać- do wybory zapchany Trakt, albo pole za Gościnna

        • 3 0

  • Adamowicz jestes znienawidzony przez Gdanszczan

    • 12 1

  • "Elementy zrealizowane do 2014" Piękne! Mamy rok 2010 a oni już zrealizowali do 2014. Słuszną linie ma nasza władza.

    • 7 0

  • ta

    • 5 1

  • Spotkania z mieszkańcami (1)

    Na klatkach schodowych pojawiły się plakaty, ale dopiero z tego artykułu można się czegoś więcej dowiedzieć. Na stronach www.gdansk.pl trudno się doszukać takich informacji. Nie będę mieć czasu, aby dotrzeć na miejsce spotkania gdzieś na zadupiu. Proponuję: zamiast wydawać pieniądze na nowe drogi, budujcie linie tramwajowe, w tym NA Orunię Górną, nie ZA Orunię Górną, a na drogach wydzielajcie pasy dla autobusów. Już teraz praktycznie za darmo można to zrobić na trakcie św. Wojciecha - dojazd do/z miasta znacznie by się skrócił. Potrzeba też ścieżek rowerowych. Ścieżki rowerowe wokół ronda na Świętokrzyskiej/Platynowej/Podmiejskiej biegną donikąd.

    • 6 1

    • jak to donikąd?????

      przecież macie 'najlepsze ścieżki rowerowe w Polsce' !!!

      • 1 0

  • WAŻNE!!! DO MIESZKAŃCÓW GDAŃSKA!!! (3)

    Patrząc na projekty nowych ulic gdańska mam wrażenie że projektanci robią to z inwencją twórczą małpy... Będąc na spotkaniu dotyczącym budowy nowej kościuszki odcinka od grunwaldzkiej do rzeczypospolitej jeden z mieszkańców zapytał się czy ta trasa będzie w przyszłości przechodziła przez jego ogródek. ODPOWIEDŹ BRZMIAŁA: TAK, MA PAN PECHA- odpowiedział z pełną satysfakcją wiceprezydent miasta". Z TAKIM PODEJŚCIEM BUDYŃ I RESZTA EKIPY NIECH SIĘ STĄD ZABIERA I TO SZYBKO, ZERO POSZANOWANIA DLA MIESZKAŃCÓW, TE DEBATY TO PIC NA WODĘ! ONI TYLKO STAWIAJĄ MIESZKAŃCÓW PRZED FAKTEM DOKONANYM, ŻE TAK BĘDZIE. TE ROZMOWY NIE MAJĄ NICZEGO WSPÓLNEGO Z DEBATĄ !!!

    • 6 1

    • To nic, że korki, że mają powstać nowe ulice.... (2)

      Najważniesze są czyjeś ogródki.

      Albo bedziemy stawiali na rozwój infrastruktury miasta, albo priorytetem bedzie cackanie się z każdą rabatką.

      • 2 3

      • C.D. (1)

        Ja też jestem za rozwojem, ale rozwój musi przebiegać inteligentnie a nie na zasadzie a tu sobie pieprznę ulicę bo tak akurat chciał długopis... Stawianie ekranów akustycznych przy boisku szkolnym lub przy pizzerii wg projektantów ma większy sens niż przy budynku mieszkalnym ... w konkluzji wychodzi na to że pizzeria Romina jest chroniona od hałasu mało tego ekran przy niej odbija cały hałas w kierunku budynku mieszkalnego na przeciwko. GRATULUJĘ INWENCJI, DLACZEGO NIE STAWIA SIĘ EKRANU AKUSTYCZNEGO CHRONIĄCEGO STAŁYCH MIESZKAŃCÓW? o to się właśnie rozchodzi... że projektanci są mało myślący DELIKATNIE MÓWIĄC

        • 0 0

        • C.D.

          w drodze dopełnienia niech postawią ekrany z obu stron i wszystko będzie elegancko załatwione, tylko niech to będą ekrany przeźroczyste żeby nie zabierały mieszkańcom i pizzerii światła ...

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane