• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: mniej korków na Południu. Cena: eksmisje i wyburzenia

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Ul. Nowa Podmiejska przetnie ul. Małomiejską na wysokości istniejącego przystanku autobusowego. Ul. Nowa Podmiejska przetnie ul. Małomiejską na wysokości istniejącego przystanku autobusowego.

Trzeba zbudować ul. Nową Bulońską Północną, potem Nową Jabłoniową i Nową Małomiejską wraz z Nową Podmiejską - zdecydowali planiści z Biura Rozwoju Gdańska. Mieszkańcy mogą spodziewać się wyburzeń, ale dopiero za kilka lat.



Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Później dopiero zostaną wybudowane ul. Nowa Jabłoniowa, ul. Nowa Małomiejska i ul. Nowa Podmiejska. Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Później dopiero zostaną wybudowane ul. Nowa Jabłoniowa, ul. Nowa Małomiejska i ul. Nowa Podmiejska.
Zadaniem Strategicznego Programu Transportowego, przygotowanego przez pracowników Biura Rozwoju Gdańska, a także Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miasta było znalezienie odpowiedzi na pytanie: które drogi w południowych dzielnicach Gdańska powinny być rozbudowane najszybciej, aby zapobiec utrudnieniom w ruchu?

- Wybrano trzy inwestycyjne priorytety. Mają one zagwarantować płynny ruch pojazdów - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Nowa Bulońska Północna
Najbardziej potrzebna według Strategicznego Programu Transportowego jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej o długości 1,65 km. Jej koszt oszacowano na ok. 220 mln. zł. Nowa trasa połączy istniejącą, starą ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska na Morenie z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska na gdańskim Jasieniu. Droga ma być trasą dwujezdniową, o dwóch przeciwnych pasach ruchu. Trasa będzie przebiegać przez teren, na którym dziś są ogródki działkowe. W ramach tej inwestycji do wyburzenia przeznaczony jest jeden budynek mieszkalny, tuż przy ul. Myśliwskiej.

Nowa Jabłoniowa
Tańszą i drugą do realizacji, jest budowa ul. Nowej Jabłoniowej. Ponad dwukilometrowy odcinek trasy kosztować będzie ok. 90 mln. zł. Jej przebieg przewidziano od węzła przy al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska do Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu ma się zakończyć na gdańskich Szadółkach przy ul. Lubowidzkiej zobacz na mapie Gdańska. Dalej, w kierunku obwodnicy pojedziemy już jednojezdniową trasą, ale składającą się z czterech pasów ruchu - tak jak jest to na al. Niepodległości w Sopocie zobacz na mapie Gdańska.

Nowa Podmiejska wraz z Nową Małomiejską
Najdroższą i trzecią w kolejności najbardziej priorytetowych inwestycji w gdańskiej dzielnicy Południe jest budowa ul. Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską o długości 2,55 km. Droga połączy projektowaną pętlę przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie GdańskaTraktem św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona kosztować ok. 370 mln. zł. Dlaczego aż tyle? Jest tam bowiem najwięcej obiektów, które będzie trzeba zrównać z ziemią zanim rozpoczną się pierwsze prace budowlane. Choć to wciąż odległy moment, w świetle planowanej dwujezdniowej ulicy będzie trzeba usunąć ok. 13 domów mieszkalnych i ok. 25 budynków gospodarczych. Stąd część mieszkańców będzie trzeba przesiedlić.

Dwie ruchliwe ulice otoczą mieszkańców ul. Małomiejskiej 20-25. Budynki stojące w świetle projektowanej ul. Nowej Podmiejskiej zostaną zburzone. Dwie ruchliwe ulice otoczą mieszkańców ul. Małomiejskiej 20-25. Budynki stojące w świetle projektowanej ul. Nowej Podmiejskiej zostaną zburzone.
Mieszkańcy już obawiają się utrudnień w związku z przebiegiem ul. Nowej Podmiejskiej. - Trasa weźmie nas "w kleszcze" - mówią. - Z jednej strony będzie przebiegać istniejąca, stara ul. Małomiejska, do której krawężnika od naszych domów mamy zaledwie dwa metry. Z drugiej strony, w oknach zobaczymy ul. Nową Podmiejską, ok. pięciu metrów od domów - mówi pani Hanna, mieszkanka szeregowca przy ul. Małomiejskiej 23. - Przebieg dróg wyznaczono w kształcie litery "S" od ul. Modalińskiego, poprzez ul. Nakielską, aż do Traktu św. Wojciecha - dodaje.

Część budynków zlokalizowanych w obrębie planowanej ul. Nowej Podmiejskiej objęta jest jednak ochroną konserwatorską. - Do czasu realizacji trasy podlegają one ochronie prawnej. Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ich ewentualna rozbiórka musi być poprzedzona wykonaniem inwentaryzacji konserwatorskiej. W tym przypadku interes społeczny, jakim jest budowa nowej ulicy, praktycznie przesądził o ich losie - przyznaje Janusz Tarnacki, Miejski Konserwator Zabytków w Gdańsku.

Budowa ul. Nowej Małomiejskiej nie będzie trudna z punktu widzenia wyburzeń. Od wielu lat obwiązują tam plany, które uniemożliwiały prowadzenie inwestycji budowlanych po północnej stronie ul. Małomiejskiej.

Urzędnikom trudno wskazać datę rozpoczęcia realizacji priorytetowych dróg w ramach Projektu Strategicznego Programu Transportowego Dzielnicy Południe na lata 2014-2020. - Nie można mówić o terminach, to zbyt odległe plany - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim UM.

Po wybudowaniu czterech kluczowych ulic w dzielnicy Południe, miastu pozostanie zlecić wtedy budowę trasy Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Te drogi, według badań planistów, nie stanowiły panaceum na utrudnienia drogowe w dzielnicy Gdańska, Południe. Stąd też znalazły się na dalszych miejscach. Podobny los spotkał trasę Północ-Południe łączącą ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Małomiejską zobacz na mapie Gdańska.

Spotkanie mieszkańców z władzami miasta w sprawie rozbudowy układu ulicznego w gdańskiej dzielnicy Południe odbędzie się 21 kwietnia (środa), o godz. 17, w sali gimnastycznej szkoły podstawowej nr 12 przy ul. Człuchowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Opinie (176) 5 zablokowanych

  • Do tych planów trzeba dodać jakieś 3 lata

    Zbudują te drogi jak wyjdę nogami do przodu to może karawan będzie mógł jechać normalnie nie po wybojach.

    • 2 0

  • KORKI! mam ma no radę! Wyprowadzka z Gdańska do małej miejscowości!

    Ja tak robię za rok!!!! WRESZCIE!!!!

    • 2 0

  • Kampania wyborcza a nie plan strategiczny !

    Adamowicz zaczął nieudolnie swoją kampanię wyborczą. Jest świadomy, że największe jego zaniedbania dotyczą rejonu Gdańsk Południe.

    • 0 0

  • ECS i most Jana Pawła II to symbole prezydentury Adamowicza !

    ECS - nowa stołówka stoczniowa za 230 mln (170 z budżetu miasta)
    Most - znikąd donikąd (chyba 70 mln). Od dziesięciu lat świadczy bezlitośnie o nieudolności Adamowicza.
    SPT 2014-2020 - kiełbasa wyborcza, akt rozpaczy, błagalny gest i wielka ŚCIEMA.

    • 1 0

  • Za późno! Panu Adamowiczowi już dziękujemy.

    Mam nadzieję, że gdańska PO wycofa się z poparcia dla Adamowicza.
    Mam nadzieję, że Gdańszczanie pokierują się zdrowym, krytycznym rozsądkiem i dadzą Adamowiczowi czerwoną kartkę.

    • 1 0

  • Stratedzy od transportu miejskiego kierują się sugestiami a nie rzeczywistymi potrzebami miasta

    Nowa Świętokrzyska przewidziana w niedającej się przewidzieć przyszłości - to wielki błąd tych, którzy planowali kierunki i priorytety w zakresie rozbudowy sieci dróg w Gdańsk Południe. W okolicach ul. Świętokrzyskiej realizowanych jest mnóstwo inwestycji mieszkaniowych.Przybywa z roku na rok mieszkańców i samochodów. Trzeba nie mieć wyobraźni by odsunąć w czasie budowę Nowej Świętokrzyskiej. Chyba, że ...... wraz z budową Nowej łódzkiej i pętli tramwajowej dokona się gruntownej przebudowy obecnej Świętokrzyskiej (ze ścieżką rowerową i chodnikami), bo jak sądzę, ta pętla to awaryjne (bardzo prawdopodobne) wyjście z impasu związanego z przyjazdem kibiców na EURO 2012, polegające na zbudowaniu stacji przesiadkowej z samochodów do tramwaju (swoją drogą ma to logiczne uzasadnienie).

    • 0 0

  • Wybory, wybory......idą wybory

    Ale komedia...... Jako mieszkaniec rejonu ulicy świętokrzyskiej powiem tak: ulica świętokrzyska jest całkowicie zakorkowana w godzinach szczytu od wielu,wielu lat. Teraz pan Adamowicz i jego kompani snują mgliste obiecanki, z których wynika, że korki będą jeszcze przez kolejne wiele lat.
    Tę ulicę trzeba robić JUŻ!!!! TERAZ!!!! ZARAZ!!!!
    No ale wybory, wybory..... "Jak mnie wybierzecie, to wam zrobię, no nie?"

    Aż się patrzeć na to nie chce.....

    • 3 0

  • Małomiejską razem z Petschem z 17 wyburzyć

    Małomiejską razem z Petschem z 17 wyburzyć

    • 0 0

  • Nowa Świętokrzyska też rezerwowa?

    No gratuluję urzędnikom pomysłowości i szybkości w realizowaniu pomysłów.

    • 1 0

  • Kolejność realizacji nowych dróg w południowych dzielnicach

    Wszystko fajnie, na pewno realizacja nowej ul. Łódzkiej wraz z przebudową Łostowickiej i Kartuskiej bardzo poprawi dojazd z Ujeściska, Łostowic, Kowal itd. do centrum.

    Problem jednak będzie istnieć powyżej ul. Łódzkiej. Dalsze plany Dyrekcji Rozbudowy Gdańska już takie przemyślane nie są. Przewidziana jest realizacja przebudowy ulicy Małomiejskiej przed budową objazdu ulicy Świętokrzyskiej od węzła Augustowska do Kowal.

    Efekt będzie taki, że na już teraz zakorkowanej Świętokrzyskiej będzie jeszcze gęściej, bo wpadnie w wąską ulicę tam ruch z 2 dwupasmowych arterii. Popołudniowy ruch "do góry" nie ulegnie poprawie. Tymczasem ruch w stronę centrum pozostanie bez zmian, bo korki na Małomiejskiej nie sa spowodowane niską przepustowością tej ulicy, tylko świateł na skrzyżowaniu z Traktem Św. Wojciecha (tzw. "punkt") i przebudowa ulicy niewiele tutaj pomoże.

    Zdecydowanie sensowniej było by najpierw wybudować nową ulicę Świętokrzyską na trasie Łódzka-Wielkopolska-Guderskiego, jako kontynuację Nowej Łódzkiej, co skanalizowało by ruch wjazdowy do miasta z kierunku Kowal, Straszyna i Kolbud oraz ułatwiło dojazd do osiedli przy Świętokrzyskiej, Niepołomickiej i Ofiar Grudnia. Inwestycja tym łatwiejsza do zrealizowania, że nie trzeba wyburzać budynków, jak na Oruńskim Przedmieściu.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane