• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk nadal płaci za budowę Trasy Słowackiego

Michał Brancewicz
9 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kierowcy korzystają ze środkowego odcinka Trasy Słowackiego (obecnie Żołnierzy Wyklętych) od 10 lat. Kierowcy korzystają ze środkowego odcinka Trasy Słowackiego (obecnie Żołnierzy Wyklętych) od 10 lat.

Chociaż budowa wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego zakończyła się blisko dekadę temu, to okazuje się, że wciąż nieuregulowane są niektóre kwestie finansowe. Gdańsk musiał niedawno zapłacić aż 3,7 mln zł jednemu z podwykonawców tej inwestycji.



Czy próbowałe(a)ś kiedyś odzyskać pieniądze od miasta?

W 2020 roku pisaliśmy, że przeciwko miastu toczy się 11 spraw związanych m.in. z inwestycjami na Euro 2012. Dwie dotyczyły budowy stadionu w Letnicy, a siedem budowy Trasy Słowackiego. Oprócz tego dwie kolejne związane byłby z budową Europejskiego Centrum Solidarności.

Na pokrycie ewentualnych kosztów miasto przeznaczyło wówczas 15 mln zł.

Sąd oddalił apelację miasta



Niedawno zakończył się jeden z tych sporów. W jego wyniku miasto musiało zapłacić ponad 3,7 mln zł spółce Aarsleff. Firma była niezarejestrowanym podwykonawcą zadania II budowy Trasy Słowackiego (odcinek od ronda de la Salle do al. Rzeczypospolitej), bezpośrednio zatrudnionym przez generalnego wykonawcę - firmę Hydrobudowa Polska S.A. (ogłosiła upadłość w trakcie realizacji tego zadania).

Niedokończona jeszcze estakada nad al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej. Zdjęcie z 2011 roku. Niedokończona jeszcze estakada nad al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej. Zdjęcie z 2011 roku.
- Spółka Aarsleff nie otrzymała wynagrodzenia za zrealizowane roboty. W wyniku rozprawy toczącej się przed Sądem Okręgowym w Warszawie wydano w dniu 03.12.2020 r. wyrok, w którym sąd uznał rację spółki i zasądził od miasta kwotę 2 373 469,57 zł wraz z ustawowymi odsetkami liczonymi od dnia 05.07.2014 r. do dnia zapłaty, w pozostałym zakresie oddalono powództwo - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus, p.o. kierownika referatu prasowego biura prezydenta. - Gmina złożyła apelację od tego wyroku i Sąd Apelacyjny w Warszawie 9.02.2022 r. wydał wyrok, w którym oddalił apelację GMG, nadając wyrokowi klauzulę wykonalności, jednocześnie określił opłaty za zastępstwo procesowe i wskazał jako płatnika Gminę Miasta Gdańska.
Ostateczna kwota wyniosła 3 700 717,14 zł. Informacja o niej pojawiła się w zestawieniu bieżących wydatków miasta.

Oferta była niższa o 182 mln zł



Grafika przedstawiająca przebieg środkowego odcinka przyszłej Trasy Słowackiego, która często pojawiała się w tekstach na trojmiasto.pl Grafika przedstawiająca przebieg środkowego odcinka przyszłej Trasy Słowackiego, która często pojawiała się w tekstach na trojmiasto.pl
Przypomnijmy, że tzw. środkowy odcinek Trasy Słowackiego ma 3,3 km długości. Jego wykonawcą było konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A. Firmy złożyły ofertę na kwotę 159 mln zł, choć miasto miało na ten cel aż 341 mln zł.

Trasa została udostępniona kierowcom przed turniejem Euro 2012, a potem dokończona i oficjalnie otwarta w grudniu 2012.

Opinie (114) 5 zablokowanych

  • szkoda tych podwykonawców, jak można nie zapłacićza wykonaną pracę?

    • 9 1

  • DRMG to skupisko ludzi bez żadnych kwalifikacji (2)

    Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska działa w sposób, warty określenia jej jako zakładu pracy chronionej ,gdzie zatrudnia się ludzi krewnym lub znajomych gdańskich urzędników ,którzy nigdzie nie mogli znaleźć pracy.I takie są tego efekty. Wybrali firmę z rażąco niską ofertą. Działalność i opieszałość DRMG jest na poziomie punktu PGR z lat 70-tych. Jezeli politykę pracy jaka jest w DRMG byśmy przenieśli do jakiekolwiek prywatnej korporacji,to proszę mi uwierzyć ze nikt z tych ludzi nie utrzymałby swojego stanowisko dłużej niż 3 miesiące. Nowa Jabłoniowa jest jest w fazie projektu od 12 lat ! DRMG nie potrafi wybrać wykonawcę projektu, który by to skończył.Wybierali takich którzy porzucali projekt prosząc co chwile o wydłużenie terminu. Był tez wykonawca który zrobił cześć prac i porzucił. Umowa była tak skonstruowana z DRMG ze kara za zerwanie była mniejsza niż należne mu wygrodzenie. Wiec wystarczyło wygrać przetarg i zrobić 10% roboty,rzucić ją i zarobić. Takie umowy podpisuje DRMG. Po rozwiązaniu umowy potrzebowali 2 lata na ogłoszenie nowego przetargu. Nowa swietokrzyska. Historia zaczyna się podobnie. Obecnie postawili reklamy ze czekają na 90 mln z polskiego ładu na ten projekt. Dramat. Przyzwolenie oczywiście idzie od Pani prezydent bo nie wierze ze nie widzi tego co tam się dzieje

    • 21 4

    • (1)

      Fajnie, ale krytykować też trzeba umieć. Trasę Słowackiego nadzorował GIK, a nie DRMG.

      • 4 0

      • Fajnie ale pisać tez trzeba umieć.

        GIK już dawno nie istnieje. Teraz to DRMG.

        • 0 0

  • A kiedy ja skoncza bo miala isc od ETC az do Hallera

    • 9 1

  • "Gdańsk nadal płaci za budowę Trasy Słowackiego"

    Przedsięwzięcia do dzisiaj nieskończonego.

    I wykastrowanego z bardzo istotnych elementów, których brak mocno rzutuje na dalsze funkcjonowania miasta. Ogólnie, oprócz przejechania z punktu A do B nie widać żadnej idei w budowie systemu komunikacyjnego miasta...

    • 8 3

  • Gdansk nadal placi? A przypadkiem nie "Gdansk nadal nie zaplacil"? (1)

    • 10 3

    • Widać, że osiołki mają problem, aby kilka zdań przeczytać ze zrozumieniem...

      "Gdańsk musiał niedawno zapłacić aż 3,7 mln zł jednemu z podwykonawców...."
      Często się zastanawiam, jaki jest poziom wykształcenia osób, które dodają tu komentarze.

      • 1 3

  • Powiadacie, że niezarejestrowani się zgłaszają po $$$ za jakieś prace z przed 10 lat co niby zrobili (1)

    Hmmm mam pomysł...

    • 1 4

    • Nie masz, poprostu nie umiesz czytac

      • 0 0

  • Gaitix

    Pełowcy dla siebie są szczodrzy

    • 8 5

  • Id... projektowal tę trase!!! Zamiast wyburzyc wszystkie domy po prawej strony i puscic tramwaj to oni jakies wtwijasy porobili (1)

    • 3 3

    • i powycinać setki drzew....

      nie.... i jeszcze raz nie

      • 0 1

  • A to nie powinien płacić ten, kto wynajął? (9)

    Co to miasto obchodzi? Poza tym co - teraz miasto poda do sądu tych upadłych? Jakieś tępe te sądy

    • 31 43

    • (7)

      Nie bardziej, niż ty, jak widać.

      • 11 9

      • Opinia wyróżniona

        Nie tak tępy (6)

        Podwykonawca nie powinien się sądzić z miastem, tylko powinien dostać wynagrodzenie od syndyka Hydrobudowy. Co miasto obchodzi, z kim miał umowy wykonawca. Miasto ma obowiązek zapłacić wykonawcy, zgodnie z umową. Jak z tego i z masy upadłościowej nie wystarczy kasy dla podwykonawcy, to jego problem. Chyba, że w umowach były inne zapisy.

        • 45 18

        • (2)

          Nie znasz prawa. Takie są przepisy że inwestor solidarnie odpowiada za długi Generalnego Wykonawcy. Dlatego w interesie inwestora jest wiedzieć kto jako podwykonawca pracuje na budowie i przed zapłatą Generalnemu Wykonawcy żądać oświadczeń od podwykonawców że dostali zapłatę za roboty budowlane.

          • 27 2

          • Pytanie, dlaczego ciągnęli apelację zwiększając koszty 700 tysięcy? (1)

            • 7 1

            • Na 2 wieże

              • 1 2

        • A tak w ogóle to nie firma bankrut ogłasza upadłość tylko sąd gospodarczy i odnotowuje to w KRS.

          • 4 0

        • od syndyka?

          czekam 3 rok na zalegle wynagrodzenie .kiedy bedzie to regulowana -syndyk -zadzwon pan za 3lata

          • 1 0

        • kkk

          czyli masz na myśli podwykonawca powinien nie dostać pieniędzy? bo rozumiesz chyba, że w masie upadłości nie ma żadnego majątku, którego można byłoby zaspokoić wierzycieli

          • 1 0

    • Sądy pis

      • 2 7

  • Głośno pouczają jak żyć (4)

    A sami niszczą życie tym, którzy upadli ze względu na niewypłacone pensje. Typowy Gdańsk, wyda pieniądze z podatków. Gdyby nie taka niegospodarność to byłyby pieniądze na remonty

    • 61 25

    • Akurat upadki firm budowlanych mają drugie dno. Startują do przetargów z wiecznie niedoszacowanymi ofertami ,więc już na starcie wiadomo, że może być kiepsko z zapłaceniem podwykonawcom.

      • 8 8

    • (1)

      Sesje Rady Miasta,to jest dopiero spektakl......

      • 5 2

      • skutki rządów o.m.c. świętego Pawła od Wielu Mieszkań

        • 5 3

    • jak skończyli to już przepustowość była za mała, coraz gorzej

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane