- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (442 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (146 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (276 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r. Nowy plan transportowy
Nowe linie tramwajowe, dłuższe tramwaje, kilkukilometrowe odcinki buspasów oraz poprawa czasu przejazdu - to główne założenia Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska do 2042 r. Projekt dokumentu został właśnie wyłożony do publicznego wglądu, zaś uwagi są przyjmowane do 12 lipca br.
W nowym planie transportowym wskazano ponadto zupełnie nowe rozwiązania, które dotychczas tylko częściowo uwzględniono w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz innych dokumentach planistycznych.
Pod względem najważniejszych działań w infrastrukturze tramwajowej wymieniono:
- budowę kontynuacji trasy GP-W w kierunku północnym z poprawą powiązań z dworcem we Wrzeszczu
(obecnie rozpoczęto prace projektowe na odcinku kończącym się na al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Do Studzienki i Boh. Getta Warszawskiego),
- budowę łącznika tramwajowego al. Grunwaldzkiej
z al. Legionów
przez dworzec we Wrzeszczu,
- budowę połączenia Bażyńskiego
- Kołobrzeska
,
- budowę nadmorskiej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej
i ul. Obrońców Wybrzeża
(włączenie do torowiska w ciągu ul. Chłopskiej),
- budowę trasy tramwajowej w ramach Nowej Abrahama
w standardzie tramwaju szybkiego (połączenie PKM Brętowo z PKM Strzyża),
- budowę trasy tramwajowej do przystanku SKM Żabianka w śladzie ul. Subisława
lub rezerwy Drogi Czerwonej bezpośrednio przy torach kolejowych (celem zastąpienia linii autobusowej 148 linią tramwajową Żabianka - Nowy Port),
- rozbudowę sieci kolejowej do dzielnic południowych (PKM Południe),
- budowę trasy tramwajowej w śladzie Nowej Bulońskiej Południowej
do osiedla Świętokrzyskiego lub nowego przystanku PKM Południe z opcją etapowania realizacji tej trasy tramwajowej,
- budowę trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej/al. Płażyńskiego
do Amber Expo przez ul. Pokoleń Lechii Gdańsk,
- budowę trasy tramwajowej w standardzie szybkiego tramwaju w Trasie W-Z
(al. Armii Krajowej) na odc. Sikorskiego
- Jabłoniowa/al. Adamowicza
.
Czytaj również:
Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice
Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"
Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera
Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku, Sopocie i Gdyni
Powrót tramwajów na Nową Jabłoniową i Nową Świętokrzyską
Warto odnotować także trasy nieuwzględnione w treści planu, ale zaznaczone na mapie prezentującej "proponowane inwestycje infrastrukturalne":
- trasę tramwajową w ul. Nowej Jabłoniowej (z której zrezygnowano sześć lat temu na rzecz buspasów),
- trasę tramwajową w ul. Nowej Świętokrzyskiej (tu również wycofano się kilka lat temu z tramwaju),
- trasę tramwajową w ul. Nowej Wałowej z włączeniem do ul. Jana z Kolna w pobliżu pl. Solidarności
,
- poprowadzenie tramwaju spod dworca we Wrzeszczu do al. Legionów przez ul. Kilińskiego
i Trasę Słowackiego/Hynka
(dotychczas przewidywano wzdłuż torów, a następnie przez ul. Kościuszki lub Trasę Słowackiego/Hynka),
- buspasy na trasie Havla
- Łostowicka
- Nowolipie
- Rakoczego
- Trasa Słowackiego/al. Żołnierzy Wyklętych
,
- buspasy na odcinku Śródmieście SKM - granica z Pruszczem Gdańskim na całej długości Traktu św. Wojciecha
,
- buspasy na całej długości ul. Spacerowej
.
W załączniku graficznym nieco inny jest też przebieg PKM Południe w rejonie Łostowic względem tzw. wariantu rekomendowanego.
Co ciekawe, część ww. propozycji pokrywa się z pomysłami Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej prezentowanymi podczas kampanii wyborczej Jarosława Wałęsy w 2018 r.
Czytaj też:
Czy Południowa PKM utrudni budowę dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać
Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe
Wraca pomysł stworzenia buspasa na ul. Słowackiego
Usprawnienia sieci tramwajowej w nieodległej perspektywie
Ponadto w projekcie planu transportowego wskazano inwestycje "znacząco poprawiające stan obecny, o charakterze wyłącznie modernizacyjnym, możliwe do przeprowadzenia w krótkim czasie":
- modernizację węzła torowego Hucisko
z budową wydzielonego toru skrętu w relacji Dworzec Gł. - Siedlce,
- przebudowę pętli Łostowice Świętokrzyska
- zwiększenie liczby i długości torów postojowych,
- budowę przejść międzytorowych, czyli rozjazdów pozwalających na przejazd na sąsiedni tor np. w sytuacji awarii lub potrzeby naprawy toru,
- wydłużenie peronów i dostosowanie ich do obsługi taborem o długości 45 metrów (obecnie eksploatowane pojazdy mają ok. 26-30 m długości),
- budowę peronów o długości umożliwiającej jednoczesną obsługę dwóch pojazdów na najbardziej obciążonych trasach.
Czytaj też:
[Artykuł z 2009 r.] Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?
Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?
ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje
Transport szynowy najważniejszy, autobusy dowozowe
Do 2042 r. przewiduje się kształtowanie układu transportowego w oparciu o kolej SKM i PKM w połączeniu z transportem tramwajowym. Autobusy powinny pełnić przede wszystkim funkcje dowozowe do węzłów przesiadkowych na transport szynowy.
Pod względem taboru wskazano potrzebę zakupu lub utworzenia składów tramwajowych o długości ok. 45 metrów, a także zakup autobusów zeroemisyjnych.
Zgodnie z założeniami działania miasta podejmowane do 2042 r. w zakresie transportu zbiorowego mają na celu:
- skrócenie czasu podróży,
- zwiększenie częstotliwości kursowania,
- integrację usług przewozowych,
- koordynację usług przewozowych w skali regionalnej.
Więcej aut niż mieszkańców? To możliwy scenariusz
W dokumencie wskazano dwa scenariusze rozwoju tzw. wskaźnika motoryzacji, czyli liczby aut w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców.
W wariancie "oczekiwanym" w 2042 r. ma on wynieść 550,5, zaś "niekontrolowanym" aż 1095, co oznacza, że liczba samochodów przekroczy liczbę mieszkańców Gdańska.
Czytaj też:
Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed 50 lat
Uwagi i wnioski do dokumentu można zgłaszać do 12 lipca
Pełna treść projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 dostępna jest na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz pod treścią artykułu.
Uwagi i wnioski do projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 można składać z użyciem formularza konsultacyjnego dostępnego na stronie ZTM do 12 lipca br. w formie:
- elektronicznej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą elektroniczną w wersji nieedytowalnej (plik zapisany w formacie .pdf lub .jpg) na adres e-mail: ztm-dl-pt-konsultacje@gdansk.gda.pl z dopiskiem "Konsultacje społeczne dot. Planu transportowego",
- papierowej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą korespondencyjną na adres: Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk (obowiązuje data wpływu),
- papierowej, złożonej pisemnie na formularzu konsultacyjnym bezpośrednio w sekretariacie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk, pok. 112 w godzinach pracy jednostki.
Zgodnie z zarządzeniem prezydent miasta Gdańska konsultacje dot. projektu planu transportowego "uznaje się za ważne bez względu na liczbę osób biorących w nich udział".
Projekt planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 (pdf, 6MB)
Miejsca
Opinie (451) 2 zablokowane
-
2021-06-21 11:06
brak trasy SKM do Brzeźna - trzeba dodać
wcześniej odwołać obecną ekipę
- 7 0
-
2021-06-21 11:07
Trasa GP-W (Gdańsk Południe - Wrzeszcz) puszczona przez Morenę (2)
to nie trasa GP-W która powiną być szybkim polaczeniem Południa w planowanym od lat rozwidleniu Adamowicza w kierunku Piekarniczej (pod wiaduktem Rakoczego). Dziennikarze powinni sprawdzić komu i dla czego tak bardzo zależy na drogim wariancie puszczonej w tunelu trasy na Morenę?
- 12 0
-
2021-06-21 11:46
"drobne" przesunięcia semantyczne (1)
niby tak samo, ale nie to samo...
- 2 0
-
2021-06-21 11:54
jak to było?
"...i czasopisma..."?
- 4 0
-
2021-06-21 11:08
Poproszę, zatem o bezpiczne dojście do przystanku autobusowy "Myśliwska" 167 i 168 (2)
obecnie dojście skrótem dolnym odcinkiem starej Myśliwskiej przy zbiorniku retencyjnym, który jest udostępniony dla samochodów jadących dwoma pasami a dla pieszych horror, bo ani pobocza ani chodnika i to ma być promowanie komunikacji miejskiej
- 8 1
-
2021-06-21 14:31
kup sobie samochod
- 0 3
-
2021-06-21 18:30
zamknąć skrót jak ul. Cedrową, bo wąsko, niebezpiecznie dla ludzi
- 1 0
-
2021-06-21 11:29
1942 to ja juz mige nie żyć
- 2 1
-
2021-06-21 11:31
Ach te ich wizje.
- 1 1
-
2021-06-21 11:45
Wincyj skrzyżowań i przejazdów, wincyj !! (1)
- 1 1
-
2021-06-21 15:38
spoko dredziarze namalują wszędzie
- 0 0
-
2021-06-21 11:46
Plany planami
Wszystko brzmi pięknie ale może warto zacząć działać... plany i plany a póki co jak dróg nie było tak nie ma a i tramwaje i nowe linie tylko w planach
- 1 1
-
2021-06-21 11:59
Jak milutko!
Ściema nt. budowy Nowej Świętokrzyskiej trwa już blisko 20 lat, a teraz powstaje kolejny, cudowny 20-letni plan. Niech was szlag jasny trafi cholerne urzędowe kawopijce, razem z waszymi planami, wizjami i innymi zwidami.
- 14 0
-
2021-06-21 12:08
Każda banda nazywa się "demokratyczny front", a każdy przekręt "zrównoważony rozwój"
W Afryce, Azji i Ameryce Łacińskiej bandyci nazywają się "demokratycznym frontem", w Gdańsku plan rozrycia miasta i inwestycji w koszmarną XIX wieczną technologię tramwajową to "zrównoważony rozwój". Jest jeszcze "rewitalizacja" - oddanie terenu patodeweloperskiej betonozie. Gdański magistrat nie ma żadnych wizji poprawy jakości życia mieszkańców, ma wizje żerowania na dobru wspólnym i uwałaszczania patodeweloperów.
- 6 1
-
2021-06-21 12:47
Wasza wina
Wasza wina ludziska ze wybieracie takich de...
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.