• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r. Nowy plan transportowy

Krzysztof Koprowski
21 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W projekcie planu przewidziano rozwój sieci tramwajowej z pętli Ujeścisko w stronę ul. Świętokrzyskiej oraz Przywidzkiej, choć wcześniej wykreślono takie rozwiązanie z dokumentów planistycznych. W projekcie planu przewidziano rozwój sieci tramwajowej z pętli Ujeścisko w stronę ul. Świętokrzyskiej oraz Przywidzkiej, choć wcześniej wykreślono takie rozwiązanie z dokumentów planistycznych.

Nowe linie tramwajowe, dłuższe tramwaje, kilkukilometrowe odcinki buspasów oraz poprawa czasu przejazdu - to główne założenia Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska do 2042 r. Projekt dokumentu został właśnie wyłożony do publicznego wglądu, zaś uwagi są przyjmowane do 12 lipca br.



Czy Gdańsk powinien więcej inwestować w infrastrukturę tramwajową?

Projekt dokumentu, który od poniedziałku, 21 czerwca, jest formalnie na etapie konsultacji społecznych, stanowi aktualizację podobnego opracowania z 2014 r. Siedem lat temu horyzont czasowy określono na 2030 r., obecnie to już 2042 r.

W nowym planie transportowym wskazano ponadto zupełnie nowe rozwiązania, które dotychczas tylko częściowo uwzględniono w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz innych dokumentach planistycznych.

Pod względem najważniejszych działań w infrastrukturze tramwajowej wymieniono:

Czytaj również:

Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę


Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice


Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"


Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku, Sopocie i Gdyni



Proponowane inwestycje infrastrukturalne zawarte w planie transportowym. Wybierz grafikę, by otworzyć w dużej rozdzielczości. Proponowane inwestycje infrastrukturalne zawarte w planie transportowym. Wybierz grafikę, by otworzyć w dużej rozdzielczości.

Powrót tramwajów na Nową Jabłoniową i Nową Świętokrzyską



Warto odnotować także trasy nieuwzględnione w treści planu, ale zaznaczone na mapie prezentującej "proponowane inwestycje infrastrukturalne":

W załączniku graficznym nieco inny jest też przebieg PKM Południe w rejonie Łostowic względem tzw. wariantu rekomendowanego.

Co ciekawe, część ww. propozycji pokrywa się z pomysłami Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej prezentowanymi podczas kampanii wyborczej Jarosława Wałęsy w 2018 r.

Czytaj też:

Czy Południowa PKM utrudni budowę dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać


Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe


Wraca pomysł stworzenia buspasa na ul. Słowackiego



  • W ramach działań inwestycyjnych przewiduje się m.in. wykorzystanie pasu rozdziału Trasy W-Z pod realizację szybkiego tramwaju.
  • Pas rozdziału Trasy W-Z na odcinku Łostowicka - Adamowicza.

Usprawnienia sieci tramwajowej w nieodległej perspektywie



Ponadto w projekcie planu transportowego wskazano inwestycje "znacząco poprawiające stan obecny, o charakterze wyłącznie modernizacyjnym, możliwe do przeprowadzenia w krótkim czasie":
  • modernizację węzła torowego HuciskoMapka z budową wydzielonego toru skrętu w relacji Dworzec Gł. - Siedlce,
  • przebudowę pętli Łostowice ŚwiętokrzyskaMapka - zwiększenie liczby i długości torów postojowych,
  • budowę przejść międzytorowych, czyli rozjazdów pozwalających na przejazd na sąsiedni tor np. w sytuacji awarii lub potrzeby naprawy toru,
  • wydłużenie peronów i dostosowanie ich do obsługi taborem o długości 45 metrów (obecnie eksploatowane pojazdy mają ok. 26-30 m długości),
  • budowę peronów o długości umożliwiającej jednoczesną obsługę dwóch pojazdów na najbardziej obciążonych trasach.

Czytaj też:

[Artykuł z 2009 r.] Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?


Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?


ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje



Dokument przewiduje dalsze tworzenie węzłów przesiadkowych z dala od centrum miasta. Dokument przewiduje dalsze tworzenie węzłów przesiadkowych z dala od centrum miasta.

Transport szynowy najważniejszy, autobusy dowozowe



Do 2042 r. przewiduje się kształtowanie układu transportowego w oparciu o kolej SKM i PKM w połączeniu z transportem tramwajowym. Autobusy powinny pełnić przede wszystkim funkcje dowozowe do węzłów przesiadkowych na transport szynowy.

Pod względem taboru wskazano potrzebę zakupu lub utworzenia składów tramwajowych o długości ok. 45 metrów, a także zakup autobusów zeroemisyjnych.

Zgodnie z założeniami działania miasta podejmowane do 2042 r. w zakresie transportu zbiorowego mają na celu:
  • skrócenie czasu podróży,
  • zwiększenie częstotliwości kursowania,
  • integrację usług przewozowych,
  • koordynację usług przewozowych w skali regionalnej.

Scenariusze zmian wskaźnika motoryzacji do 2042 r. Scenariusze zmian wskaźnika motoryzacji do 2042 r.

Więcej aut niż mieszkańców? To możliwy scenariusz



W dokumencie wskazano dwa scenariusze rozwoju tzw. wskaźnika motoryzacji, czyli liczby aut w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców.

W wariancie "oczekiwanym" w 2042 r. ma on wynieść 550,5, zaś "niekontrolowanym" aż 1095, co oznacza, że liczba samochodów przekroczy liczbę mieszkańców Gdańska.

Czytaj też:

Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed 50 lat



Trasa Słowackiego we Wrzeszczu to jedna z ulic, gdzie przewiduje się wydzielenie buspasów. Trasa Słowackiego we Wrzeszczu to jedna z ulic, gdzie przewiduje się wydzielenie buspasów.

Uwagi i wnioski do dokumentu można zgłaszać do 12 lipca



Pełna treść projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 dostępna jest na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz pod treścią artykułu.

Uwagi i wnioski do projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 można składać z użyciem formularza konsultacyjnego dostępnego na stronie ZTM do 12 lipca br. w formie:
  • elektronicznej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą elektroniczną w wersji nieedytowalnej (plik zapisany w formacie .pdf lub .jpg) na adres e-mail: ztm-dl-pt-konsultacje@gdansk.gda.pl z dopiskiem "Konsultacje społeczne dot. Planu transportowego",
  • papierowej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą korespondencyjną na adres: Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk (obowiązuje data wpływu),
  • papierowej, złożonej pisemnie na formularzu konsultacyjnym bezpośrednio w sekretariacie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk, pok. 112 w godzinach pracy jednostki.

Zgodnie z zarządzeniem prezydent miasta Gdańska konsultacje dot. projektu planu transportowego "uznaje się za ważne bez względu na liczbę osób biorących w nich udział".



Projekt planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 (pdf, 6MB)



Projekt planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (451) 2 zablokowane

  • Świetna wiadomość, widać że miasto wreszcie obiera właściwy kierunek.

    Uczulam jednak wszystkich optymistów, diabeł tkwi w szczegółach! Istotna jest nie tylko ilość linii, ale lokalizacja przystanków, a te dziś umieszczane są tak, aby to kierowcom, a nie pasażerom było wygodnie. Przykładem niech będzie właśnie remontowany przystanek autobusowy na Hucisku który jest odsuwany od skrzyżowania, a przesiadka na tramwaj wciąż będzie utrudniona z powodu braku przejścia dla pieszych przy przystanku (mimo, że peron na to pozwala). Przykłady można długo wymieniać. Jeśli nie będzie łatwych przesiadek, a przystanki wciąż Lokalizowane z dala od miejsc interesu, to ludzie będą dalej wybierać samochód.

    • 8 8

  • Kiedy Tramwaj z Kokoszek do Dworca Głównego? (6)

    No kiedy? Brak możliwości dojazdu PKM, autobusy ciągle stoją w korkach, ale tramwaju to nie będzie. To i wszyscy jeździmy samochodami, jak taka polityka miasta.

    • 14 3

    • będzie bajpas kaszubski (5)

      • 4 0

      • bajpas kaszubski będzie dla Kaszubów, nie dla mieszkańców Kokoszek (4)

        kiedyś powstanie, przez 2 lata pojadą nim pociągi. Stacja będzie na obecnie nieczynnej stacji Kokoszki (w strefie przemysłowej), bez skomunikowania z osiedlami, zbyt oddalonej od części osiedlowej. Realizacja dla realizacji innego celu, nie dla mieszkańców. Kiedy tramwaj na kokoszki?!!!!

        • 2 2

        • (2)

          7 minut pieszo z nowego osiedla Inpro to dla Ciebie dużo?

          • 1 3

          • i przez taką postawę będzie jak jest, że zbiorkom to zło ostateczne. Chodzi o czas na dotarcie z punktu A do punktu B. Spacery dla zdrowia są fajne, ale nie kiedy musisz tym tramwajem/autobusem zdążyć rozwieść dzieci do przedszkola/szkoły, dojechać do pracy, wracając zrobić zakupy, odebrać dzieci i to wszystko dotaszczyć do domu. Komunikacja ma rozwiązywać problemy a nie je tworzyć, ma współgrać, a nie być dla wytrwałych. Jeżeli dalej łączny czas dojazdu zbiorkomem będzie 3 razy dłuższy niż samochodem nic się nie zmieni!

            • 1 1

          • A Kalina, a Osiedle Dekpolu, a budowane osiedle Polservice

            Tam Gdańszczanie nie mieszkają? A tam jest po ok 25 min.

            • 0 1

        • jakich Kaszubów powiedz...jakich Kaszubów...gdzie są ci "Kaszubi" ? skryli się ze wstydu z powodu tego co się dzieje

          • 0 0

  • Plany dla planów

    A realizacji brak, no chyba że za 50 lat.

    • 6 0

  • A może krok po kroku? (3)

    A może usprawnijcie dojazdy na południu Gdańska gdziekolwiek - nowa Adamowicza korki, Warszawska korki, Piotrkowska korki, Świętokrzyska korki. A wystarczyłoby połączyć Porębskiego z Lawendowym Wzgórzem albo chociaż Piotrkowską z Lawendowym Wzgórzem. Żadne tramwaje i PKM za kupę kasy nie pomogą jeśli nie będzie dojazdów do szkół. Kto z samochodem będzie jechał 60 min tramwajem skoro najpierw trzeba dojść z 10-15min na tramwaj, albo jak kto woli dojechać autem tyle samo z Pięciu Wzgórz na pętlę przy Warszawskiej i potem w tramwaj jak autem dojedzie w 30 min w sumie?

    • 7 3

    • Spokojnie, jeszcze trochę osób sobie "podniesie status" kupując samochód to wcale nie będzie szybciej niż tramwajem :-)

      • 4 1

    • Niektórzy chodzą, co za leniwe buły wszędzie

      • 0 0

    • Nowe drogi i korki?

      Niemożliwe! Czytam reklamy i wszędzie 7minut do centrum

      • 1 0

  • źle, źle, źle!!! (3)

    Pudrowanie trupa i omijanie faktycznych problemów.
    Pod publiczkę z południa, bo wybory za horyzontem.

    Porzućcie nadzieje, przed wyborami to nawet kolej do Bytowa obiecano...

    • 8 2

    • (2)

      Południe zagłosuje dopiero jak to będą faktyczne inwestycje a nie plany co powstanie za 20 lat

      • 2 1

      • dotychczasowa praktyka pokazuje... (1)

        ...co innego...

        • 2 0

        • Ale świadomość się budzi

          I to widać.

          • 1 1

  • Ble, ble, ble do 2042 roku, a może nawet te ble, ble, ble do 2070 roku, a w międzyczasie tramwaje szynowe będą już przestarzałym środkiem transportu komunikacji miejskiej.

    • 7 1

  • Fajnie, popieram (6)

    tramwaje eko mniej smogu ale będzie na 100% super jeśli będą się mniej psuć. Teraz dzień z awarią tramwaju to norma i trzeba to też zmienić.

    • 58 23

    • Przyjrzyj się tym "awariom"

      90% to samochód który wbił się w tramwaj...

      • 5 7

    • Nikt juz nie inwestuje w tramwaje tylko autobusy eko bez spalin .Tramwaj to epoka prlu !! (3)

      • 4 5

      • Specem

        jakimś nie jestem ale popatrzmy: autobus eko (rozumiem ze akumulatorowy) czyli koszt utrzymania, ładowania, eksploatacji i utylizacji akumulatorów, wykonanie niezbędnej infrastruktury obsługującej takie autobusy itd. Natomiast tramwaj poprostu sobie jest i jeździ, zasilany prądem z sieci (który i tak jest ze względu na fakt istnienia elektrowni). Rozważmy koszty i wpływ na zdrowie (tzn. suma sumarum też koszty). Co się bardziej miastu (nam) opłaca i co dla nas, miasta będzie zdrowotnie korzystniejsze - to wprowadzamy w życie. Ot i tyle.

        • 5 5

      • Och nie, tramwaj zabierze paru Januszom darmowe miejsca do parkowania. (1)

        I będą musieli stawiać swoje dorobki życia całe 100m od klatki.

        Czyżbyś był jednym z tych Januszy, że pod każdym artykułem tak bluzgasz na tramwaje?

        • 5 2

        • nie atakuję tramwajów

          a kłamliwych demagogów, co usiłują nawiać makaron na uszy

          • 0 0

    • tramwaje sa tak samo ekologiczne jak samochody elektryczne, na dzien dobry pomysl skad sie bierze w naszym kraju prąd policz ile dodatkowo trzeba bedzie spalic wegla aby uzupelnic wciąż rosnące zapotrzebowanie na ten prąd, koszta ...poczytaj o opłatach za CO2 zobaczymy czy to tak tanio

      • 1 1

  • Tramwaje są wygodne przede wszystkim dla...

    ... urzędników, zapewniając im dożywotnie zatrudnienie. Dla mieszkańców to hałaśliwy i zawodny srodek komunikacji. Awaria jednego tramwaju paraliżuje całe miasto. Torowiska zajmują miejsce, a obok nich i tak wytyczą się buspasy - tak wygląda efektywność tego transportu.

    • 12 4

  • ale zaraz zaraz (11)

    był niedawno na tut. portalu taki płaczący art. jak to w Gdańsku trzeba wydawać najwięcej w kraju po Warszawie na komunikacje publiczna, i teraz kto obsłuży te wszystkie nowe trasy? przecież nie mamy pieniędzy, rozumiem że będą linie wycieczkowe jak obecna "12" przez cały Gdańsk

    • 58 12

    • bo taka jest prawda (8)

      sprawna komunikacja publiczna jest kosztowna i bardzo rzadko rentowna, ale się opłaca.
      Pytanie jest dla kogo i trzeba tych interesariuszy zidentyfikować i zaprosić do współpracy...
      Jednak to wbrew doktrynie "liberalizmu gdańskiego" i swoim krzywdy zrobić się nie pozwoli!

      Bez tego jednak należy ogłosić, że król jest nagi i dać sobie spokój.

      • 8 8

      • (7)

        Jeśli jest nie rentowna to oznacza, że jest nie opłacalna. No chyba, że dla obstawienia stołków, no to wtedy jest opłacalna.

        • 4 11

        • Może być nie rentowna ale ograniczać koszty gdzie indziej

          Bo opłacalność w tym wieku trzeba mierzyć z poziomu miasta a nie ZTM.

          • 12 2

        • mylisz się (5)

          Komunikacja zbiorowa nigdzie na świecie nie jest rentowna.
          Takie widzenie świata to główna wada "gdańskiego liberalizmu" i korwinowskich kucy...

          Czyli "kapitalizacja zysku a socjalizacja strat"...
          W ten sposób miasto buduje przystanek, który jest potrzebny tylko funkcjonującej tam firmie...

          • 5 4

          • (2)

            Jeżeli to duża firma i sporo pracowników skorzysta z tej komunikacji, to masz mniej osobówek na drogach. To jest zysk dla całego miasta i jego mieszkańców.

            • 9 4

            • to tylko jeden z aspektów...

              ilość osobówek to dość modny ostatnio argument.

              Firmy nie muszą budować parkingów, mają szybko pracownika, klient jest w stanie dotrzeć...
              Interesów jest dużo. Tylko do kosztów jakoś chętnych brak...

              • 2 2

            • mniej osobówek to mniej pieniędzy z podatków choćby z paliwa. poza tym kasa ze stref parkowania w 65% zgodnie z ustawą musi iść na rozwój innych form transportu. uważasz, że jakby 50% kierowców porzuciło swoje samochody na rzecz komunikacji miejskiej to wszystko wyglądałoby lepiej? nie dość, że trzeba byłoby zapewnić większą ilość autobusów/tramwajów i kierowców to jeszcze byłoby na to znacznie mniej pieniędzy. i uważasz, że bilet kosztowałby wtedy tyle samo? psioczy się na samochody osobowe, ale nie bierze pod uwagę, że kierowcy to główni sponsorzy całego systemu.

              • 0 1

          • Oczywiście według korwinowej logiki drogi i parkingi są jak najbardziej opłacalne. (1)

            • 2 3

            • według tej "korwinowskiej" logiki to są opłacale te drogi

              ...które sobie wydepczemy albo wyjeździmy.

              Bo żaden nasz "prywatny" byznes nie będzie mroził kasy na dziesięciolecia, aby banda gołodupców miała wygodę na hajweju...

              • 4 0

    • Linia 12 jest potrzebna. (1)

      Nie rozumiem co komu przeszkadza. Tym bardziej, że jest jedynym połączeniem tramwajomym na Adamowicza

      • 2 0

      • Ale nikt nie napisał, że jest niepotrzebna

        Po prostu wspomniano o tym, że jest ona bezsensownie wydłużana, przez co wije się przez całe miasto. Najlepiej by było uruchomić jakąś linię z pętli na Warszawskiej w kierunku pętli na Klinicznej przez Morenę i Siedlce.

        • 1 0

  • (2)

    Kiedy cokolwiek na Nowej Świętokrzyskiej? Nawet chodnik by był przydatny...

    • 7 0

    • Na Świętokrzyskiej proponuję drogę krzyżową (1)

      Żeby na poszczególnych stacjach można było się pomodlić o rozpoczęcie budowy Nowej. Kto wie, może to coś da?

      • 4 1

      • Jak krzyż będzie nieść Dulkiewicz to ja się na to piszę.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane