• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r. Nowy plan transportowy

Krzysztof Koprowski
21 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W projekcie planu przewidziano rozwój sieci tramwajowej z pętli Ujeścisko w stronę ul. Świętokrzyskiej oraz Przywidzkiej, choć wcześniej wykreślono takie rozwiązanie z dokumentów planistycznych. W projekcie planu przewidziano rozwój sieci tramwajowej z pętli Ujeścisko w stronę ul. Świętokrzyskiej oraz Przywidzkiej, choć wcześniej wykreślono takie rozwiązanie z dokumentów planistycznych.

Nowe linie tramwajowe, dłuższe tramwaje, kilkukilometrowe odcinki buspasów oraz poprawa czasu przejazdu - to główne założenia Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska do 2042 r. Projekt dokumentu został właśnie wyłożony do publicznego wglądu, zaś uwagi są przyjmowane do 12 lipca br.



Czy Gdańsk powinien więcej inwestować w infrastrukturę tramwajową?

Projekt dokumentu, który od poniedziałku, 21 czerwca, jest formalnie na etapie konsultacji społecznych, stanowi aktualizację podobnego opracowania z 2014 r. Siedem lat temu horyzont czasowy określono na 2030 r., obecnie to już 2042 r.

W nowym planie transportowym wskazano ponadto zupełnie nowe rozwiązania, które dotychczas tylko częściowo uwzględniono w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz innych dokumentach planistycznych.

Pod względem najważniejszych działań w infrastrukturze tramwajowej wymieniono:

Czytaj również:

Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę


Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice


Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"


Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera



Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku, Sopocie i Gdyni



Proponowane inwestycje infrastrukturalne zawarte w planie transportowym. Wybierz grafikę, by otworzyć w dużej rozdzielczości. Proponowane inwestycje infrastrukturalne zawarte w planie transportowym. Wybierz grafikę, by otworzyć w dużej rozdzielczości.

Powrót tramwajów na Nową Jabłoniową i Nową Świętokrzyską



Warto odnotować także trasy nieuwzględnione w treści planu, ale zaznaczone na mapie prezentującej "proponowane inwestycje infrastrukturalne":

W załączniku graficznym nieco inny jest też przebieg PKM Południe w rejonie Łostowic względem tzw. wariantu rekomendowanego.

Co ciekawe, część ww. propozycji pokrywa się z pomysłami Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej prezentowanymi podczas kampanii wyborczej Jarosława Wałęsy w 2018 r.

Czytaj też:

Czy Południowa PKM utrudni budowę dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać


Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe


Wraca pomysł stworzenia buspasa na ul. Słowackiego



  • W ramach działań inwestycyjnych przewiduje się m.in. wykorzystanie pasu rozdziału Trasy W-Z pod realizację szybkiego tramwaju.
  • Pas rozdziału Trasy W-Z na odcinku Łostowicka - Adamowicza.

Usprawnienia sieci tramwajowej w nieodległej perspektywie



Ponadto w projekcie planu transportowego wskazano inwestycje "znacząco poprawiające stan obecny, o charakterze wyłącznie modernizacyjnym, możliwe do przeprowadzenia w krótkim czasie":
  • modernizację węzła torowego HuciskoMapka z budową wydzielonego toru skrętu w relacji Dworzec Gł. - Siedlce,
  • przebudowę pętli Łostowice ŚwiętokrzyskaMapka - zwiększenie liczby i długości torów postojowych,
  • budowę przejść międzytorowych, czyli rozjazdów pozwalających na przejazd na sąsiedni tor np. w sytuacji awarii lub potrzeby naprawy toru,
  • wydłużenie peronów i dostosowanie ich do obsługi taborem o długości 45 metrów (obecnie eksploatowane pojazdy mają ok. 26-30 m długości),
  • budowę peronów o długości umożliwiającej jednoczesną obsługę dwóch pojazdów na najbardziej obciążonych trasach.

Czytaj też:

[Artykuł z 2009 r.] Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?


Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?


ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje



Dokument przewiduje dalsze tworzenie węzłów przesiadkowych z dala od centrum miasta. Dokument przewiduje dalsze tworzenie węzłów przesiadkowych z dala od centrum miasta.

Transport szynowy najważniejszy, autobusy dowozowe



Do 2042 r. przewiduje się kształtowanie układu transportowego w oparciu o kolej SKM i PKM w połączeniu z transportem tramwajowym. Autobusy powinny pełnić przede wszystkim funkcje dowozowe do węzłów przesiadkowych na transport szynowy.

Pod względem taboru wskazano potrzebę zakupu lub utworzenia składów tramwajowych o długości ok. 45 metrów, a także zakup autobusów zeroemisyjnych.

Zgodnie z założeniami działania miasta podejmowane do 2042 r. w zakresie transportu zbiorowego mają na celu:
  • skrócenie czasu podróży,
  • zwiększenie częstotliwości kursowania,
  • integrację usług przewozowych,
  • koordynację usług przewozowych w skali regionalnej.

Scenariusze zmian wskaźnika motoryzacji do 2042 r. Scenariusze zmian wskaźnika motoryzacji do 2042 r.

Więcej aut niż mieszkańców? To możliwy scenariusz



W dokumencie wskazano dwa scenariusze rozwoju tzw. wskaźnika motoryzacji, czyli liczby aut w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców.

W wariancie "oczekiwanym" w 2042 r. ma on wynieść 550,5, zaś "niekontrolowanym" aż 1095, co oznacza, że liczba samochodów przekroczy liczbę mieszkańców Gdańska.

Czytaj też:

Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed 50 lat



Trasa Słowackiego we Wrzeszczu to jedna z ulic, gdzie przewiduje się wydzielenie buspasów. Trasa Słowackiego we Wrzeszczu to jedna z ulic, gdzie przewiduje się wydzielenie buspasów.

Uwagi i wnioski do dokumentu można zgłaszać do 12 lipca



Pełna treść projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 dostępna jest na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz pod treścią artykułu.

Uwagi i wnioski do projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 można składać z użyciem formularza konsultacyjnego dostępnego na stronie ZTM do 12 lipca br. w formie:
  • elektronicznej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą elektroniczną w wersji nieedytowalnej (plik zapisany w formacie .pdf lub .jpg) na adres e-mail: ztm-dl-pt-konsultacje@gdansk.gda.pl z dopiskiem "Konsultacje społeczne dot. Planu transportowego",
  • papierowej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą korespondencyjną na adres: Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk (obowiązuje data wpływu),
  • papierowej, złożonej pisemnie na formularzu konsultacyjnym bezpośrednio w sekretariacie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk, pok. 112 w godzinach pracy jednostki.

Zgodnie z zarządzeniem prezydent miasta Gdańska konsultacje dot. projektu planu transportowego "uznaje się za ważne bez względu na liczbę osób biorących w nich udział".



Projekt planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 (pdf, 6MB)



Projekt planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (451) 2 zablokowane

  • kompleksy zarzadu miasta srednio malego i mamy wielkie plany.

    po prostu ktos chce prowadzic tramwaje na dawne wioski. a w miescie nie umieja utrzymac bezpiecznego i nieawaryjnego transportu.

    • 5 3

  • ile drzew zostanie wyciętych?

    bo Hucisko z parkiem Niemena to pewnie starte w proch

    • 1 2

  • Fajnie, ale

    połowę z tych planów można wykreślić. Nierealne!

    • 1 1

  • Osowa ponury żart (2)

    Dojazd do stacji kolejowej Osowa (jeśli nie mieszkasz w pobliżu) jest słaby, trzeba "odstać w korkach dojazd do stacji" obojętnie czy autobusem, czy osobówką, poza tym jest mało miejsc parkingowych, możesz wysiąść, ale zaparkować auta to już nie ma gdzie, więc jeżeli przystanek autobusowy masz daleko, to jest bardzo kiepsko. Do Wrzeszcza bezpośrednia jazda zajmuje dużo czasu ok. 40 min, (i mało jest połączeń), niby szybciej jest przez Gdynię, bo wg rozkładu 35min, ale jeszcze musisz się przesiąść i w sumie robi się też do bani (czekasz na autobus żeby dojechać na stację, potem na PKM do Gdyni potem na SKM do Wrzeszcza, jak coś się spóźni a najczęściej autobus (kursuje raz na 0,5h) to leżysz. Ścieżki rowerowej z Osowej do Oliwy brak, jazda rowerem Kielnieńską to walka o życie, bo ścieżka przez las zaczyna się poniżej Auchan. Bezpośrednio do Oliwy autobusem w godzinach porannych, to jazda 50min nieraz nawet do 70min, latem korki w weekendy bo skręt do ZOO zajęty od samej góry . masakra

    • 6 0

    • Osowę przyłączyć do Gdyni

      • 3 0

    • Rowerem wjeżdżasz do pasu przez owczarnie i lecisz do okiwy

      • 0 2

  • po co inwestować w cos co nie działa.

    komunikacją publiczną poruszają się eko świry co to myślą, ze silnik spalinowy to katastrofa, osoby, ktorych nie stać na samochód (nie, nie mówię o biedocie a samochód jest wyznacznikiem standardów), osoby starsze oraz wycieczki szkolne. gdyby zainwestować w ludzi, w infrastrukturę drogową to każdy zawsze byłby na czas. nie było by ani korków, ani cieknących pojazdów czy inaczej nie sprawnych. ale wszystko najpierw zaczyna się od nas samych. bądźmy niezobowiązująco dobrzy dla obcych. usmiechajmy się do siebie i do ludzi.

    • 1 8

  • Na całym obszarze miasta Gdańska powinna być strefa 30 km/godz. Do tego likwidacja wszystkich tuneli i dokończenie ścieżek rowerowych w centrum. Buspasy na wszystkich arteriach wylotowych oraz strefy parkowania we wszystkich dzielnicach nadmorskich.

    • 4 2

  • Zadamy tramwaju na osowe przez spacerową!!!! I na kokoszki przez trase w-z!!!!!!!

    • 5 0

  • Waldek

    nie jakieś plany lecz remonty starych torowisk oliwa od 1978 zrotnice sa nie automatyczne miło być modernizacja tylko tak gdzie radni mieszkają tam się robi nowe liinie dla swoich nie dla gdanska

    • 2 1

  • Dajcie coś w stronę Kolbud

    W stronę Kolbud buduję się coraz więcej bloków i domów, dojazd dla dzieci bardzo utrudniony,ciężko do pracy dojechać.

    • 2 2

  • Tramwaje nad bądź pod skrzyżowania i wiesza prędkość - wtedy mają rację bytu!

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane