- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (261 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (165 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (107 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r. Nowy plan transportowy
Nowe linie tramwajowe, dłuższe tramwaje, kilkukilometrowe odcinki buspasów oraz poprawa czasu przejazdu - to główne założenia Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska do 2042 r. Projekt dokumentu został właśnie wyłożony do publicznego wglądu, zaś uwagi są przyjmowane do 12 lipca br.
W nowym planie transportowym wskazano ponadto zupełnie nowe rozwiązania, które dotychczas tylko częściowo uwzględniono w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz innych dokumentach planistycznych.
Pod względem najważniejszych działań w infrastrukturze tramwajowej wymieniono:
- budowę kontynuacji trasy GP-W w kierunku północnym z poprawą powiązań z dworcem we Wrzeszczu (obecnie rozpoczęto prace projektowe na odcinku kończącym się na al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Do Studzienki i Boh. Getta Warszawskiego),
- budowę łącznika tramwajowego al. Grunwaldzkiej z al. Legionów przez dworzec we Wrzeszczu,
- budowę połączenia Bażyńskiego - Kołobrzeska,
- budowę nadmorskiej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej i ul. Obrońców Wybrzeża (włączenie do torowiska w ciągu ul. Chłopskiej),
- budowę trasy tramwajowej w ramach Nowej Abrahama w standardzie tramwaju szybkiego (połączenie PKM Brętowo z PKM Strzyża),
- budowę trasy tramwajowej do przystanku SKM Żabianka w śladzie ul. Subisława lub rezerwy Drogi Czerwonej bezpośrednio przy torach kolejowych (celem zastąpienia linii autobusowej 148 linią tramwajową Żabianka - Nowy Port),
- rozbudowę sieci kolejowej do dzielnic południowych (PKM Południe),
- budowę trasy tramwajowej w śladzie Nowej Bulońskiej Południowej do osiedla Świętokrzyskiego lub nowego przystanku PKM Południe z opcją etapowania realizacji tej trasy tramwajowej,
- budowę trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej/al. Płażyńskiego do Amber Expo przez ul. Pokoleń Lechii Gdańsk,
- budowę trasy tramwajowej w standardzie szybkiego tramwaju w Trasie W-Z (al. Armii Krajowej) na odc. Sikorskiego - Jabłoniowa/al. Adamowicza.
Czytaj również:
Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice
Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"
Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera
Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku, Sopocie i Gdyni
Powrót tramwajów na Nową Jabłoniową i Nową Świętokrzyską
Warto odnotować także trasy nieuwzględnione w treści planu, ale zaznaczone na mapie prezentującej "proponowane inwestycje infrastrukturalne":
- trasę tramwajową w ul. Nowej Jabłoniowej (z której zrezygnowano sześć lat temu na rzecz buspasów),
- trasę tramwajową w ul. Nowej Świętokrzyskiej (tu również wycofano się kilka lat temu z tramwaju),
- trasę tramwajową w ul. Nowej Wałowej z włączeniem do ul. Jana z Kolna w pobliżu pl. Solidarności,
- poprowadzenie tramwaju spod dworca we Wrzeszczu do al. Legionów przez ul. Kilińskiego i Trasę Słowackiego/Hynka (dotychczas przewidywano wzdłuż torów, a następnie przez ul. Kościuszki lub Trasę Słowackiego/Hynka),
- buspasy na trasie Havla - Łostowicka - Nowolipie - Rakoczego - Trasa Słowackiego/al. Żołnierzy Wyklętych,
- buspasy na odcinku Śródmieście SKM - granica z Pruszczem Gdańskim na całej długości Traktu św. Wojciecha,
- buspasy na całej długości ul. Spacerowej.
W załączniku graficznym nieco inny jest też przebieg PKM Południe w rejonie Łostowic względem tzw. wariantu rekomendowanego.
Co ciekawe, część ww. propozycji pokrywa się z pomysłami Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej prezentowanymi podczas kampanii wyborczej Jarosława Wałęsy w 2018 r.
Czytaj też:
Czy Południowa PKM utrudni budowę dróg? Nowa Świętokrzyska musi poczekać
Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe
Wraca pomysł stworzenia buspasa na ul. Słowackiego
Usprawnienia sieci tramwajowej w nieodległej perspektywie
Ponadto w projekcie planu transportowego wskazano inwestycje "znacząco poprawiające stan obecny, o charakterze wyłącznie modernizacyjnym, możliwe do przeprowadzenia w krótkim czasie":
- modernizację węzła torowego Hucisko z budową wydzielonego toru skrętu w relacji Dworzec Gł. - Siedlce,
- przebudowę pętli Łostowice Świętokrzyska - zwiększenie liczby i długości torów postojowych,
- budowę przejść międzytorowych, czyli rozjazdów pozwalających na przejazd na sąsiedni tor np. w sytuacji awarii lub potrzeby naprawy toru,
- wydłużenie peronów i dostosowanie ich do obsługi taborem o długości 45 metrów (obecnie eksploatowane pojazdy mają ok. 26-30 m długości),
- budowę peronów o długości umożliwiającej jednoczesną obsługę dwóch pojazdów na najbardziej obciążonych trasach.
Czytaj też:
[Artykuł z 2009 r.] Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?
Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?
ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje
Transport szynowy najważniejszy, autobusy dowozowe
Do 2042 r. przewiduje się kształtowanie układu transportowego w oparciu o kolej SKM i PKM w połączeniu z transportem tramwajowym. Autobusy powinny pełnić przede wszystkim funkcje dowozowe do węzłów przesiadkowych na transport szynowy.
Pod względem taboru wskazano potrzebę zakupu lub utworzenia składów tramwajowych o długości ok. 45 metrów, a także zakup autobusów zeroemisyjnych.
Zgodnie z założeniami działania miasta podejmowane do 2042 r. w zakresie transportu zbiorowego mają na celu:
- skrócenie czasu podróży,
- zwiększenie częstotliwości kursowania,
- integrację usług przewozowych,
- koordynację usług przewozowych w skali regionalnej.
Więcej aut niż mieszkańców? To możliwy scenariusz
W dokumencie wskazano dwa scenariusze rozwoju tzw. wskaźnika motoryzacji, czyli liczby aut w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców.
W wariancie "oczekiwanym" w 2042 r. ma on wynieść 550,5, zaś "niekontrolowanym" aż 1095, co oznacza, że liczba samochodów przekroczy liczbę mieszkańców Gdańska.
Czytaj też:
Trójmiasto roku 2020: autostrady i kilka linii SKM. Wizja aglomeracji sprzed 50 lat
Uwagi i wnioski do dokumentu można zgłaszać do 12 lipca
Pełna treść projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 dostępna jest na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz pod treścią artykułu.
Uwagi i wnioski do projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 można składać z użyciem formularza konsultacyjnego dostępnego na stronie ZTM do 12 lipca br. w formie:
- elektronicznej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą elektroniczną w wersji nieedytowalnej (plik zapisany w formacie .pdf lub .jpg) na adres e-mail: ztm-dl-pt-konsultacje@gdansk.gda.pl z dopiskiem "Konsultacje społeczne dot. Planu transportowego",
- papierowej, przesłanej na formularzu konsultacyjnym drogą korespondencyjną na adres: Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk (obowiązuje data wpływu),
- papierowej, złożonej pisemnie na formularzu konsultacyjnym bezpośrednio w sekretariacie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, ul. Na Stoku 49, 80-874 Gdańsk, pok. 112 w godzinach pracy jednostki.
Zgodnie z zarządzeniem prezydent miasta Gdańska konsultacje dot. projektu planu transportowego "uznaje się za ważne bez względu na liczbę osób biorących w nich udział".
Projekt planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Gdańska na lata 2021-2042 (pdf, 6MB)
Miejsca
Opinie (451) 2 zablokowane
-
2021-06-21 18:06
Szybki tramwaj
Zawxze sądziłem że dobrze jest jeśli tramwaje pomagają szybko dostać się z peryferii do ważnych centrów miejskich a nie z jddnej miejskiej sypialni do kolejnej.
- 2 3
-
2021-06-21 18:22
Prywatyzacja dróg (1)
Widze tylko jedną możliwość aby szybko wybudować te planowane drogi - koncesja na 20 lat i prywatna budowa. Skoro Robyk buduje z prędkością światła bo ma zysk, to i firma od dróg może, tylko musi na tym zarobić.
Obecny system budowy dróg to pełny socjalizm - rząd z budżetu zleca- 3 5
-
2021-06-21 20:01
Robyg buduje, bo dostarcza bankom stada niewolników
Dzięki i**otycznym regulacjom prawnym i podejściu do mieszkaniówki.
A kto te stada dostarczy w przypadku dróg?- 2 0
-
2021-06-21 18:40
Komunikacja miejska (1)
Czy Gdańsk Osowa to też jedna z dzielnic Gdańska - jakieś plany ?
- 2 1
-
2021-06-21 19:31
Tak zrobimy wam park rozrywki i zakorkuje jeszcze bardziej
- 2 0
-
2021-06-21 18:51
Samochodów będzie przybywać (2)
nawet jeśli komunikacja będzie ok w co wątpię to i tak wolność posiadania i podróżowania będzie najważniejsza
- 7 3
-
2021-06-21 20:03
Dlatego należy samochody opodatkować pod kątem emisji spalin.
- 2 1
-
2021-06-21 20:33
Pogadaj ze szwajcarami
Na wspomnienie samochodu uśmiechną się z politowaniem.
- 2 0
-
2021-06-21 18:52
W Dubaju tramwaje/pociągi/metro już jeżdżą bez kierowców. Niższy koszt dla firmy, większa punktualność.
- 4 4
-
2021-06-21 18:54
Tramwaj na Kilińskiego?
Czyli likwidujemy miejsca parkingowe.
- 1 3
-
2021-06-21 21:59
Kolej!
Zawsze mnie zastanawiało czemu Gdańsk nie stawia na kolej? Kolej jest szybsza i wygodniejsza. Tramwaj jest fajny na krótkie trasy. Kto będzie chciał regularnie jeździć między np Jelitkowem a Moreną? Z powodów czasowych postawi na własny samochód. Jest rezerwa na kolej po Trasie Zielonej, terenach nadmorskich aż do Sopotu. Nawet w Sopocie przesunięto dla niej stadion i nadal jest rezerwa na peron. Dlaczego nie stawiamy na szybkie i pewne połączania?
- 11 1
-
2021-06-21 22:25
tramwaje w dużych miastach przegrywają
Ponieważ...samochodów jest więcej, samochodem wszędzie dojadę, tramwajem nie za bardzo muszę się przesiadać albo jechać w ścisku. Tramwaj jedzie wolniej nawet mimo korka. Z tramwajami rywalizują buspasy dla autobusów które szybciej jadą. Czy wszędzie potrzebne są owe wspomniane linie tramwajowe ? Osobiście zadbałbym o to aby połączyć dzielnice. To skomplikowane , trudne a nawet niechętne dla starych mieszkańców miast przyzwyczajonych do swoich starych linii - to taki rytuał że ktoś wsiada do jednej linii tramwajowej i już wcale nie chce z niej wysiąść. Kolejna sprawa wózki albo duże paczki...kiedyś można było wsiąść do tramwaju i coś przewieźć a teraz ?? Za wszystko musisz płacić - nic dziwnego że ludzie znowu przestawiają się na samochody. Linie tramwajowe odciążają mieszkańców od gromadzących się tłumów ale np w takim Pruszczu Gdańskim życie toczy się wolniej niż w Gdańsku - zadaję sobie pytanie czy to tramwaje są takie wolne że już nie nadążają za ludźmi czy też ludzie szykują sobie aglomerację Meksyku.
- 2 1
-
2021-06-21 22:38
Rozwój kończy się na obwodnicy (2)
Nic w tym planie nie ma dla mieszkańców poza obwodnica. To jest zrównoważony rozwój? Śmiechu warte
- 2 1
-
2021-06-22 05:43
Poza obwodnicą mieszka 0,7% mieszkańców Gdańska
A i tak macie już np PKM
- 0 1
-
2021-06-22 09:34
Kokoszki, Osowa, Matarnia, lotnisko Rębiechowo mają miejską komunikację...
bo są dzielnicami Gdańska. Trudno, żeby Gdańsk fundował komunikację wszystkim miejscowościom poza Gdańskiem. Jest zresztą PKM. I są też linie miejskie do Kowali np.
- 1 0
-
2021-06-21 23:13
(1)
Tramwaj z dworca we Wrzeszczu przez ul. J. Kilińskiego? Na tak wąskiej jezdni?
- 2 1
-
2021-06-22 05:42
Mało w życiu widziałeś
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.