- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Gdańsk rezerwuje teren pod kolejny parking kubaturowy w centrum
Czy w centrum Gdańska powstanie kolejny parking kubaturowy? Takie rozwiązanie przewiduje procedowany plan zagospodarowania dla rejonu historycznego Zespołu Szpitala Bożego Ciała, zaś o nowe miejsca do parkowania zabiega Hevelianum. Choć w pobliżu są tereny zarezerwowane pod miejsca postojowe, urzędnicy przekonują, że budowa podziemnego parkingu jest niezbędna.
Jest to spójne z zamiarem rewitalizacji zdegradowanych budynków, w których Hevelianum - formalnie jednostka budżetowa miasta - zamierza utworzyć do 2024 r. m.in. mediatekę, centrum powitalne z kawiarnią, księgarnią, punktem informacyjnym, bazę noclegową na potrzeby instytucji oraz pracownie pszczelarza.
Parkingi w Gdańsku, Sopocie i Gdyni
Parking pod boiskiem przy kamienicach z czerwonej cegły
W projekcie planu uwzględniono jednak także budowę parkingu podziemnego, o którym wcześniej szerzej nie mówiono. Jako jego lokalizację wskazano niezabudowany teren przy ul. 3 Maja - naprzeciwko budynków 3 Maja 25 i 25A
W pierwszej wersji projektu planu przewidziano maksymalnie 200 miejsc postojowych z opcją realizacji ich w nadziemnej kubaturze "pokrytej warstwą ziemi, w formie historycznego obwałowania z II połowy XIX w.".
Nowy parking podziemny wbrew zgłoszonym uwagom do planu
Wobec takiej propozycji wpłynęło 40 uwag o odstąpieniu od realizacji parkingu, ograniczeniu jego pojemności na maksymalnie 20 aut lub ustaleniu zgodnie z zapisami studium tzw. Strefy B, która jest "strefą ograniczonego parkowania".
Prezydent Gdańska, a dokładniej działający z jej upoważnienia zastępca ds. zrównoważonego rozwoju Piotr Grzelak, postanowił odrzucić te postulaty. W kolejnym projekcie planu pojawił się parking z maksymalną liczbą miejsc postojowych 150 oraz zlokalizowany w całości pod ziemią, co w głównej mierze podyktowane jest wynikiem prowadzonych rozmów z wojewódzkim konserwatorem zabytków.
Jednocześnie wskazano do ochrony zachowanie co najmniej 44 drzew, zlokalizowanych przede wszystkim w części terenu bliżej placu Zebrań Ludowych.
Dodatkowy parking to zabezpieczenie potrzeb Hevelianum
W jaki sposób Biuro Rozwoju Gdańska uzasadnia budowę nowego parkingu w miejscu, w którym istnieje dobrze rozwinięta sieć komunikacji miejskiej, a jednocześnie od wielu lat mówi się o polityce planowania przestrzennego opartej na ograniczeniu ruchu aut w centrum miasta?
- W sąsiednim terenie - na Górze Gradowej - planowana jest lokalizacja planetarium. Pomorski wojewódzki konserwator zabytków wyraża zgodę na realizację tej inwestycji w miejscu obecnego parkingu zlokalizowanego na Majdanie
Parking dla planetarium, na które nie ma pieniędzy
Warto jednak zauważyć, że budowa planetarium została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość ze względu na wysoki koszt realizacji - ponad dwukrotnie wyższy (w pierwszym postępowaniu 42 mln zł, w drugim 49,8 mln zł) od planowanego budżetu na ten cel (ok. 21,2 mln zł) oraz w efekcie utratę dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 15 mln zł.
Realizowana niejako "w zastępstwie" planetarium, rozbudowy Kaponiery Południowej i rekonstrukcji odcinka muru Carnota rewitalizacja Zespołu Szpitala Bożego Ciała (na kwotę ok. 31 mln zł) nie zabierze zatem żadnych miejsc postojowych, a ze względu na zakres działalności nie przyciągnie aż tak wielu dodatkowych odwiedzających.
Hevelianum: plan nie określa terminów realizacji parkingu
Na pytanie, w jaki sposób Hevelianum planuje sfinansować budowę parkingu oraz jaki byłby jego koszt, otrzymaliśmy jedynie lakoniczną odpowiedź:
- Plan daje możliwość ewentualnej budowy parkingu, ale nie przesądza o jego realizacji i ostatecznym kształcie - mówi Katarzyna Mejna specjalistka ds. komunikacji i mediów w Hevelianum.
Przypomnijmy, że budowa parkingu nadziemnego przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim
Czytaj też:
Wiadukt Biskupia Górka: druga nitka otwarta jeszcze w styczniu
Trzymając się sztywno tej kwoty, budowa parkingu dla Hevelianum na 150 miejsc przy ul. 3 Maja kosztowałaby ok. 6,6 mln zł, zaś utrzymując dotychczasowe zasady funkcjonowania parkingów Hevelianum, zwrot poniesionych kosztów z opłat dla najczęstszych użytkowników - pracowników placówki - byłby zerowy.
Wątpliwe jest także zainteresowanie płatnym postojem ze strony pozostałych kierowców, którzy przy obecnej, całkowicie nieskutecznej Straży Miejskiej prędzej wybiorą pobliski trawnik czy chodnik, niż zapłacą za postój.
- Pracownicy mogą parkować nieodpłatnie na wszystkich parkingach zarządzanych przez Hevelianum, tj. przy ul. Gradowej 3, Gradowej 11 oraz 3 Maja 9 - potwierdza Katarzyna Mejna.
Czytaj też:
Ulotki za dewastację trawników. Urzędnicy chcą edukować kierowców
Istniejące rezerwy pod znacznie tańsze parkingi
Warto zauważyć, że znacznie niższym nakładem finansowym można urządzić parkingi naziemne:
- na terenie rezerwowym pod ten cel i prowizorycznie użytkowanym przy ul. Giełguda - Dąbrowskiego
(obowiązujący plan narzuca minimum 60 miejsc postojowych; parking ten był tymczasowo wykorzystywany jako plac postojowych autobusów po likwidacji pętli Jana z Kolna),
- w ramach przewymiarowanej jezdni ul. 3 Maja,
- na placu Zebrań Ludowych
, który przez większość roku pozostaje niewykorzystany, a obowiązujący plan zezwala na urządzenie tam minimum aż 500 miejsc postojowych.
- Minimalna liczba miejsc postojowych na terenie przy ul. Giełguda i Dąbrowskiego została ustalona na poziomie 60 i większej nie należy się spodziewać z uwagi na konieczność uwzględnienia przebiegającego tam ciepłociągu. W pierwotnych założeniach do obowiązującego planu z 2007 r. parking ten miał wspomagać funkcję węzła integracyjnego zlokalizowanego w terenie 002-KZ94 [tj. fragmentu pl. Zebrań Ludowych - dop. red.] oraz istniejący cmentarz - wyjaśnia dyrektor BRG. - Parking ten może także wspomagać funkcje Hevelianum, zwłaszcza w przypadku, kiedy realizacja miejsc postojowych w ramach procedowanego planu, z różnych powodów, nie będzie możliwa.
Biuro Rozwoju Gdańska jednocześnie przyznaje, że możliwe jest zlokalizowanie dodatkowych miejsc postojowych bezpośrednio w ul. 3 Maja, choć będzie to wymagało "szczegółowych analiz na etapie ewentualnego projektu przebudowy".
Hevelianum nie odniosło się do naszego pytania - propozycji dot. wykorzystania alternatywnej lokalizacji miejsc postojowych, uznając że wyczerpującą odpowiedź w tym zakresie udzieliło już BRG.
Złożenie uwag do planu możliwe do 16 lutego
Projekt planu zagospodarowania oraz prognoza oddziaływania na środowisko dostępna jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można składać do 16 lutego br.
Po tym terminie zostaną one ponownie rozpatrzone przez prezydent miasta, a projekt planu zostanie poprawiony i ponownie wyłożony do publicznego wglądu lub w niezmienionym kształcie zostanie skierowany pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska.
Miejsca
Opinie (182) 3 zablokowane
-
2021-02-01 10:23
parking
nie oplaca sie budowac parking lepiej wcale
- 1 0
-
2021-02-01 10:29
Byle nie kolejny "szkieletor" jak na Jana z Kolna! U nas buduje się tego typu parkingi jak na zachodzie w latach 70 - tych. Teraz tego typu budynki są oszklone i wyglądają jak galerie handlowe. Nie trzeba daleko jechać żeby zobaczyć. Proponuję Sztokholm!
- 4 0
-
2021-02-01 10:31
Potem dziwota, że mieszkańcy uciekają z centrum...durnota z tym parkingiem.
- 7 0
-
2021-02-01 10:57
Robią drugie Detroit z Gdańska i skonczy się tak samo (1)
Dla tych co nie wiedzą / nie byli - slamsami, wyludnionym miastem poprzecinanym siecią miejskich autostrad
- 11 0
-
2021-02-01 11:23
Odezwał się ten co był....buhahahaha
Przemysł się tam skończył dlatego teraz tak biedują.
- 1 1
-
2021-02-01 11:03
Grzelak zejdź ze sceny, uzupełnij wykształcenie.
Jedyne twoje osiągnięcia to kompromitacje i medialne klapy
- 11 0
-
2021-02-01 11:37
Po co parkingi w środku miasta
Cały świat odchodzi od wjazdu samochodów do centrum miast a u nas wciska się parkingi do zabytkowych części miasta np. przy Podwalu Staromiejskim . Parkingi powinny być na obrzeżach miast, przecież po to jest rozwijana komunikacja miejska.
- 13 0
-
2021-02-01 11:53
Grzelak i wszystko jasne - zrównoważony rozwój to jak demokracja socjalistyczna
albo krzesło elektryczne. Gdańsk jest wzorem rozwoju jednowymiarowego - deweloperska betonoza. Zamiast tworzyć parki i skwery - "zagęszczają" (czytaj odbierają przestrzeń dotychczasowym mieszkańcom). Inwestycje nie współgrają z rozbudową infrastruktury - zawsze zdziwienie skąd tu "nagle" korki i auta na trawnikach? Podpowiadam: bo nie ma autobusu, SKM-ki ani drogi.
- 8 0
-
2021-02-01 13:14
Szczurek i UM Gdynia niech bierze przyklad z Gdanska
Pajace z UM Gdynia likwidujac miejsca parkingowe w Gdyni pokazuja swoja nieudolnosc i kalectwo umyslowe.
- 0 4
-
2021-02-01 16:12
No tak. Dla kierowców kolejny parking za 50mln.
Dla rowerzystów kolejny znak nakazu jazdy po chodniku za 500 zł ( i jest już nowa trasa rowerowa),
a dla pieszych figa z makiem.
Tak widzę ten rozwój miasta.- 4 0
-
2021-02-01 17:13
szaleństwo - po co to wszystko ? tylu ludzi przyjedzie do nas samochodami ?? Meksyk w godzinach szczytu ??
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.