• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje dotykowy parkometr. Pierwszy ze 120

Maciej Korolczuk
20 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (146)
Testy nowego parkometru na Targu Węglowym potrwają dwa tygodnie. W ciągu maksymalnie 9 miesięcy pozostałe urządzenia staną na ulicach Gdańska. Testy nowego parkometru na Targu Węglowym potrwają dwa tygodnie. W ciągu maksymalnie 9 miesięcy pozostałe urządzenia staną na ulicach Gdańska.

Na razie jeden - do testów - a docelowo 120 nowych dotykowych parkometrów pojawi się wkrótce w centrum Gdańska. Pierwsze urządzenie w ramach pilotażu stanęło w poniedziałek na Targu WęglowymMapka. Jeśli się sprawdzi, pozostałe urządzenia staną na ulicach Gdańska najpóźniej wiosną przyszłego roku.



Gdzie najczęściej parkujesz auto w centrum Gdańska?

Wygląda na to, że saga z dostawą nowych parkometrów, która ciągnie się od połowy 2021 r., powoli dobiega końca.

Przypomnijmy, że początkowo Gdańsk chciał zamówić aż 260 nowych urządzeń. Gdy przetargu nie udało się rozstrzygnąć ze względu na przekroczony budżet, następne zamówienie zredukowano do 150 sztuk.

Efekt był nieco lepszy, bo przetarg udało się rozstrzygnąć i podpisać umowę z wykonawcą. Problem w tym, że kilka miesięcy później kontrakt został zerwany przez miasto, bo dostarczone urządzenia nie spełniały wymogów zawartych w przetargu.

Po rozwiązaniu umowy miasto podjęło dialog techniczny z potencjalnymi dostawcami parkometrów i paradoksalnie czas zadziałał na korzyść magistratu. Po pandemicznych zawirowaniach na rynku i przerwaniu łańcuchów dostaw sytuacja w 2022 r. była już zdecydowanie lepsza. Rozpisano nowy przetarg (już tylko na 120 urządzeń) i wydaje się, że wkrótce nowe parkometry staną na ulicach Gdańska.



Przesuń aby
porównać

Pierwszy parkometr do testów na Targu Węglowym



W poniedziałek nad ranem na Targu Węglowym stanął pierwszy parkometr. Od dotychczasowych urządzeń różni się ekranem - klawiaturę do wprowadzania numerów tablic rejestracyjnych zastąpił dotykowy ekran.

Urządzenie jest też szybsze w obsłudze, bardziej intuicyjne i pozwala na zdalną konfigurację przez operatora. Posiada też panel solarny, a kierowcom umożliwia płatności bilonem, kartą płatniczą i BLIK-iem. Parkometr został udostępniony do testów na okres dwóch tygodni (później Targ Węglowy stanie się parkingiem na potrzeby mieszkańców Śródmieścia).

Latem Targ Węglowy tylko dla mieszkańców. Sporo zmian w centrum Latem Targ Węglowy tylko dla mieszkańców. Sporo zmian w centrum

- Przed docelowym montażem i uruchomieniem nowych urządzeń jeden z parkometrów poddany zostanie testom potwierdzającym jego funkcjonalność, prawidłowe działanie i bezawaryjność - mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych. - Sprawdzimy, jak nowy parkometr będzie spełniał swoje zadanie podczas codziennego użytkowania. W ramach prób testowe urządzenie stanie na Targu Węglowym w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania. Kierowcy będą mogli w nim płacić za postój, na takiej samej zasadzie jak w dotychczasowych urządzeniach.
Nowe parkometry ustawione zostaną w trzech sektorach Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Urządzenia trafią do sektorów Długie Ogrody, Główne Miasto i Stare Miasto. Działające tam obecnie parkometry zostaną zdemontowane i przeniesione na Stare Przedmieście (oznaczenie sektora ASP), Dolne Miasto (ADM) i do Wrzeszcza Dolnego (AWD).

Ma to nastąpić najpóźniej w ciągu 9 miesięcy.

Miejsca

Opinie (146) 4 zablokowane

  • Trzeba inwestować żeby walczyć z mieszkańcami w autach (15)

    Mają wybór albo auto i opłata albo rowerek bądź komunikacja. Ja nie narzekam tylko jeżdżę rowerem cały rok.

    • 5 18

    • Dla mnie to i mozesz jedzic i na deskorolce lub rolkach (3)

      Do dwóch wymienionych sposobów poruszania się warto najpierw stworzyć im optymalne warunki, a nie na siłę przesadzać do komunikacja, która w żaden sposób nie przewyższa samochodu. Linii tramwajowych jak na lekarstwo, buspasow mniej niż 5 kilometrow I to w malutkich kawałkach żeby wynik nabić. Smutna rzeczywistość, ludzie w takim układzie nigdy nie zrezygnują z aut.

      • 10 1

      • Tymczasem rzeczywistość: (2)

        7 albo 8 rok nie mamy tramwaju z największej sypialni w mieście do największego kompleksu biurowego.

        Dlaczego? Bo kosztowałoby to kilka miejsc parkingowych.

        I jak tu inwestować w komunikację?

        • 0 6

        • a czyja to wina? (1)

          Plan zagospodarowania przestrzennego zależy od urzędników.

          • 5 2

          • Plan nie tylko zagospodarowania, ale i budowy jest od dawna.

            Wina protestujących mieszkańców, którzy trzymają pół miasta jako zakładników, bo nie stać ich na parking.

            • 0 4

    • Z samochodami jak widać się walczy (8)

      Zapewniając kierowcom zdecydowanie najwyższy strumień finansowania wśród wszystkich uczestników ruchu. Rok po roku, od samego początku transformacji

      • 2 6

      • (7)

        Skoro samochodziarzom jest tak dobrze i mają takie świetne finansowanie to kup auto i zacznij jeździć.
        A następnie odpowiedz na pytanie jak według ciebie wygląda strumień finansowania rowerkowego. Parkowanie macie za darmo, przejazdy za darmo, drogi właściwie za darmo kosztem kierowców itd. Do przepisów się stosować nie musicie, żadnych dokumentów do jazdy nie potrzebujecie. Horror normalnie.

        • 7 2

        • No i wielu tak robi (6)

          A potem nie ma alternatywy i kończymy jak Detroit, gdzie na piechotę nawet po bułki do sklepu nie da się iść, bo nie ma chodnika.

          Kierowcy płacą dokładnie tyle samo na drogi w mieście co rowerzyści, a potem dostają 99% budżetu na inwestycje.

          • 0 10

          • A ile to się rowerzyści na drogi składają w benzynie? (1)

            • 6 1

            • W mieście dokładnie tyle samo co kierowcy.

              A na ekspresówki i autostrady, na które te pieniądze idą, rowerem nie wjedziesz.

              • 0 5

          • (3)

            Ciekawe ile to kierowcy wyłożyli na te wasze DDRy.
            Zróbmy tak: będziemy wam finansować te wszystkie udogodnienia ale za to macie wykuć na blachę Prawo o ruchu drogowym. I jakiś egzaminik po tym.

            • 4 2

            • 90% rowerzystów ma prawo jazdy, więc to żaden problem. (2)

              Za to zrobiłbym egzamin po każdej zmianie przepisów dla wszystkich kierowców.

              Od razu by się luźniej zrobiło na drogach po usunięciu dziadków którzy wymyślają głupoty w tylu "blokowania lewego pasa".

              Jakby do tego dodać prawdziwe badanie stanu technicznego samochodów, zniknęłyby pewnie i korki :)

              • 1 3

              • (1)

                Ale to jest kompletnie inna skala niestosowania się do przepisów.
                To, że rowerzysta przejedzie przez przejście dla pieszych to już jest norma. To że rowerzysta przejedzie na czerwonym świetle to już jest norma. To że rowerzysta jedzie po chodniku to już jest norma. To że rowerzysta nie ustąpi pierwszeństwa pieszemu to jest już norma. To że rowerzysta pędzi po chodniku więcej niż 5 km/h co jest dopuszczalne to już jest norma. To że rowerzysta rozpycha się wszędzie dzwoniąc tym swoim dzwoneczkiem to już jest norma. To że rowerzysta omija czerwone światło wjeżdżając na chodnik, potem przejście i z powrotem na ulicę to już jest norma.
                Kierowcy święci nie są, ale w porównaniu do rowerzystów to anioły.

                • 4 1

              • Tak, to jest zupełnie inna skala.

                Widziałeś kiedyś żeby rowerzysta dzwonił na innego rowerzystę, bo ten śmie nie łamać prawa?

                Bo żeby uzyskać taki efekt wśród kierowców wystarczy jechać zgodnie z limitem, nie zastawić skrzyżowania jak nie ma opcji zjazdu, albo zatrzymać się na czerwonej strzałce.

                Jazda 120 na lewym pasie ekspresówki jest prawie równa zbrodni.

                Kierowcy do tego stopnia znormalizowali łamanie prawa, że mają pretensje kiedy ktoś tego nie robi.

                • 1 2

    • Bądź nieudacznikiem życiowym gdzie indziej

      • 1 0

    • Wybieram auto i opłatę, bo mnie stać

      Rower jak słusznie wykoncypowałeś jest dla biedoty, której nie stać na parkowanie

      • 0 0

  • Za pieniądze podatników stawiają parkometr żeby jeszcze sprawniej łupić podatników (1)

    Te opłaty pobierane są na terenie należącym do miasta czyli do mieszkańców. Dobre.

    • 17 5

    • A po to, żeby ktoś poza okolicznym właścicielem 5 szrotów "bo go stać" mógł zaparkować.

      Szkoda tylko że nie zrezygnowano z prawie darmowych abonamentów.

      • 0 3

  • Następny "bardzo potrzebny" zakup w mieście

    Brak gospodarności włodarzy przeraża zwykłego podatnika

    • 16 3

  • Mieszkańcy płacą podatki z PITu, (1)

    Do tego podatki za zakupy i usługi. I jeszcze wyciąganie pieniędzy na każdym kroku. Miasto nie powinno mieć tylu środków publicznych i tu urzędników bo z nudów wymyślają fanaberie

    • 11 4

    • Wszystkie powinny iść do budżetu centralnego na wille plus, czy budowanie i burzenie elektrowni...

      • 1 1

  • Tristar testował, mevo testował

    Fala się testuje, a teraz to... Miasto testów za nasze pieniądze i nic z tego dobrego nie wynika

    • 12 1

  • Deszcz

    Obowiązkowo wykonać testy w czasie intensywnych opadów deszczu, ekrany pojemnościowe wtedy w większości działają źle. Podpowiedź dla UM: przy ładnej pogodzie opady deszczu można emulować konewką...

    • 13 0

  • prosze jeszcze ustawic ekranem w strone poludnia.

    • 14 0

  • Wszystko dotykowe, a później mamy COVID-y i inne epidemie przekazywane z jednego na drugiego. (7)

    Może czas pomyśleć nad rozwiązaniami które eliminują konieczność jakiegokolwiek dotyku?

    • 14 18

    • Bo klawiatury przecie

      W ogóle nie były dotykowe :)

      • 9 2

    • czipa sobie zaaplikuj

      • 5 3

    • Przecież bilet parkingowy możesz sobie wykupić w aplikacji na telefonie

      Parkometry są dla dziadków i powinny zostać dotykowe

      • 6 2

    • Od 1 lipca już nie mamy

      Teraz wojna

      • 0 0

    • He

      To załóż rękawiczki,maseczkę, przyłbicę, i fartuch ochronny. Nie zapomnij czepek na głowe.

      • 2 3

    • kupuj przez smartphone'a

      • 0 1

    • Idealny parkometr może czytać w Twoim umyśle ;-)
      Tylko coś w tej głowie trzeba mieć by mógł czytać!

      • 2 1

  • Targ Węglowy, parkometr i strefa ograniczonej dostępności...

    Miejsce na testy idealne... Zwłaszcza, że za chwilę będzie niedostępne do parkowania i testy będą polegały na nieużywaniu... Poważność na poziomie borawskiego jak zwykle...

    • 11 1

  • Likwidują śmietniki, zwijają komunikację miejską, prześladują kierowców (2)

    Ale na parkometry musi być kasa

    • 15 1

    • (1)

      Jakoś w końcu trzeba znaleźć pieniążki na rydwany, owce, flagi, pochody, donacje na wiarygodny i uczciwy kraj za wschodnią miedzą. Ciekawe jaki procent pieniędzy wyciągniętych z parkometrów poszedł na milion zł dla Lwowa. At tak sobie bez konsultacji, hrabina zadecydowała.

      • 2 1

      • Za milion to sobie możesz zbudować 5m jednego pasa drogi :D

        Z czym do ludzi? Przecież wszystkie te "przekręty" zbierane z ostatnich 10 lat nie starczyłyby razem nawet na głupi lewoskręt na Armii Krajowej.

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane