• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje dotykowy parkometr. Pierwszy ze 120

Maciej Korolczuk
20 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (146)
Testy nowego parkometru na Targu Węglowym potrwają dwa tygodnie. W ciągu maksymalnie 9 miesięcy pozostałe urządzenia staną na ulicach Gdańska. Testy nowego parkometru na Targu Węglowym potrwają dwa tygodnie. W ciągu maksymalnie 9 miesięcy pozostałe urządzenia staną na ulicach Gdańska.

Na razie jeden - do testów - a docelowo 120 nowych dotykowych parkometrów pojawi się wkrótce w centrum Gdańska. Pierwsze urządzenie w ramach pilotażu stanęło w poniedziałek na Targu WęglowymMapka. Jeśli się sprawdzi, pozostałe urządzenia staną na ulicach Gdańska najpóźniej wiosną przyszłego roku.



Gdzie najczęściej parkujesz auto w centrum Gdańska?

Wygląda na to, że saga z dostawą nowych parkometrów, która ciągnie się od połowy 2021 r., powoli dobiega końca.

Przypomnijmy, że początkowo Gdańsk chciał zamówić aż 260 nowych urządzeń. Gdy przetargu nie udało się rozstrzygnąć ze względu na przekroczony budżet, następne zamówienie zredukowano do 150 sztuk.

Efekt był nieco lepszy, bo przetarg udało się rozstrzygnąć i podpisać umowę z wykonawcą. Problem w tym, że kilka miesięcy później kontrakt został zerwany przez miasto, bo dostarczone urządzenia nie spełniały wymogów zawartych w przetargu.

Po rozwiązaniu umowy miasto podjęło dialog techniczny z potencjalnymi dostawcami parkometrów i paradoksalnie czas zadziałał na korzyść magistratu. Po pandemicznych zawirowaniach na rynku i przerwaniu łańcuchów dostaw sytuacja w 2022 r. była już zdecydowanie lepsza. Rozpisano nowy przetarg (już tylko na 120 urządzeń) i wydaje się, że wkrótce nowe parkometry staną na ulicach Gdańska.



Przesuń aby
porównać

Pierwszy parkometr do testów na Targu Węglowym



W poniedziałek nad ranem na Targu Węglowym stanął pierwszy parkometr. Od dotychczasowych urządzeń różni się ekranem - klawiaturę do wprowadzania numerów tablic rejestracyjnych zastąpił dotykowy ekran.

Urządzenie jest też szybsze w obsłudze, bardziej intuicyjne i pozwala na zdalną konfigurację przez operatora. Posiada też panel solarny, a kierowcom umożliwia płatności bilonem, kartą płatniczą i BLIK-iem. Parkometr został udostępniony do testów na okres dwóch tygodni (później Targ Węglowy stanie się parkingiem na potrzeby mieszkańców Śródmieścia).

Latem Targ Węglowy tylko dla mieszkańców. Sporo zmian w centrum Latem Targ Węglowy tylko dla mieszkańców. Sporo zmian w centrum

- Przed docelowym montażem i uruchomieniem nowych urządzeń jeden z parkometrów poddany zostanie testom potwierdzającym jego funkcjonalność, prawidłowe działanie i bezawaryjność - mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych. - Sprawdzimy, jak nowy parkometr będzie spełniał swoje zadanie podczas codziennego użytkowania. W ramach prób testowe urządzenie stanie na Targu Węglowym w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania. Kierowcy będą mogli w nim płacić za postój, na takiej samej zasadzie jak w dotychczasowych urządzeniach.
Nowe parkometry ustawione zostaną w trzech sektorach Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Urządzenia trafią do sektorów Długie Ogrody, Główne Miasto i Stare Miasto. Działające tam obecnie parkometry zostaną zdemontowane i przeniesione na Stare Przedmieście (oznaczenie sektora ASP), Dolne Miasto (ADM) i do Wrzeszcza Dolnego (AWD).

Ma to nastąpić najpóźniej w ciągu 9 miesięcy.

Miejsca

Opinie (146) 4 zablokowane

  • Uja będzie widać (nie tylko przez słońce ale także odciski brudnych, tłustych paluchów).

    Przykład, bankomaty. Są takie, że nie widać absolutnie nic. Są też takie, że strach dotknąć palcem.
    Uszczęśliwianie ludzi na siłę...

    • 4 1

  • Koszty

    Zamiast zostawić sprawne parkomaty w śródmieściu i zamontować nowe w nowych strefach płatnego parkowania, miasto przenosi działające parkomaty ze śródmieścia do Wrzeszcza, Dolnego Miasta i Starego Przedmieścia, ponosząc dodatkowe koszty, tylko po to, żeby dodać sobie prestiżu dotykowym ekranem i bajerami... Czy to wnosi coś do użytkowości, opłat czy czegokolwiek? Podejrzewam, że nie.

    • 6 0

  • Aby na pewno to takie potrzebne? Te nowe zaraz i tak będą znowu przestarzałe.

    Czy aby na pewno to takie potrzebne jeżeli "stare" działają prawidłowo. To po co wymieniać. Zwłaszcza, że za chwilę te "nowe niby nowoczesne" znowu będą przestarzałe. Pogoń za własnym ogonem.

    • 3 1

  • Parkometry im bardziej nowoczesne, tym bardziej zawodne (6)

    Po co faszerować parkometry elektroniką ? Lepsze są zwykłe przyciski niż ekran, który wkrótce będzie porysowany, brudny i nieczytelny. Podobna sytuacja była z klimatyzacją w samochodach. Producenci aut chcieli , aby wszystkie funkcje sterowane były poprzez ekran dotykowy. Nic z tego, większość klientów skrytykowała to rozwiązanie. Teraz następuje więc powrót do zwykłych przycisków na kokpitach w samochodach ( i bardzo słusznie ). Precz z elektronicznymi parkometrami w Gdańsku. Szkoda na to pieniędzy i czasu.

    • 37 6

    • "....który wkrótce będzie porysowany, brudny i nieczytelny." (1)

      W bankomatach są takie same, nigdy nie spotkałem porysowanego, brudnego, nieczytelnego

      • 1 2

      • bankomat vs parkometr

        Bankomaty są objęte monitoringiem, najbardziej dziadowski mimo wszystko odstrasza. Parkometry stoją w miejscach niekoniecznie objętych CCTV, polecam też sprawdzić parkometry obok Maneżu (to prywatny operator ale technologia ta sama), zmatowiałe, zatarte - w słoneczny dzień dokonanie transakcji jest po prostu niemożliwe

        • 1 0

    • Elektronika jest rząd wielkości bardziej niezawodna niż mechanika. (1)

      A że Polacy zamiast jechać do autoryzowanego serwisu, zlecają naprawy elektroniki Mietkom, co tylko Golfa II potrafią poskładać, bo tylko taki był w zawodówce, to mamy efekty...

      • 0 2

      • Tu chodzi bardziej o kadre managerską której w Polsce brakuje

        bo przecież kierownik to hehe tylko polecenia wydaje i każdy to może robić. Wystarczy jednak zobaczyć jak ci sami polscy programiści wykonują pracę np. dla Intela a jak dla naszych polskich firm. Każdy kto kupował bilety przez system PKP lub używał systemu płatnika to wie o czym mówię. Elektronika też może być dobrze zaprojektowania i dobrze działać razem z oprogramowanie ale zależy to właśnie od dobrej kadry zarządzającej która podejmie słuszne decyzje na etapie projektowania i wykonastwa.

        • 0 0

    • Jak będzie pojemnościowy dotyk to będzie zawodny szczególnie w mokre dni (1)

      natomiast rezystancyjny da radę ale nie obsługuje multidotyku ale to chyba nie potrzebne w parkometrze.

      • 2 0

      • W instalacjach publicznych to nie są ekrany ani oporowe ani pojemnościowe. To trzeci typ, gdzie w ramkę dookoła ekranu są wbudowane emitery laserowe, a na ekranie jest po prostu gruba szyba. Bardzo niezawodna rzecz.

        • 0 0

  • nowoczesne strzyżenie owiec

    • 2 0

  • byle tylko dotykowy miał jasny ekran odporny na słońce - bo wtedy nic nie widać.

    ale ja i tak parkuję na aplikację MobiParking (SkyCash) i parkomaty mi niepotrzebne.

    • 0 0

  • Aplikacja najlepsza. Wyjmuję telefon z kieszeni i płacę.

    • 0 0

  • Takie testy to raczej zimą

    Ekrany dotykowe w obecnych warunkach to pewnie działać będą dobrze.
    Chciałbym je zobaczyć przy -2C i zacinającym deszczu ze śniegiem.

    • 2 0

  • Czy w deszczu

    I podczas mrozów szronu się sprawdzi ?

    • 0 0

  • D

    A w Gdańsku jak to w Gdańsku .. jak modernizacja to czegoś do kontroli i łupienia społeczeństwa.. żadnych innowacji które są faktycznie sensowne oby do wyborów ..

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane