• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje elektryczny autobus. 270 km na jednym ładowaniu

bra
4 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E. Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.

Przez najbliższe dwa tygodnie Gdańsk, jako pierwsze miasto w Polsce, testował będzie całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E. Jak zapewnia producent, pojazd jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu do 270 km i to przez cały okres żywotności baterii. Niedługo GAiT rozstrzygnie przetarg na trzy elektryczne minibusy, a w planach jest zakup aż 45 autobusów zasilanych prądem.



Jechałe(a)ś kiedyś autobusem elektrycznym?

Testowany przez Gdańsk autobus miejski MAN Lion's City E z napędem elektrycznym jest zasilany baterią o pojemności 480kWh. Pojazd ma długość 12,2 m i jest wyposażony w 3 pary drzwi.

Cechą charakterystyczną pojazdu są duże okna, znacznie większe niż w podobnych pojazdach. Posiada w  pełni LED-owe oświetlenie zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz oraz klimatyzację. Dodatkowo wyposażony został w oświetlenie ambientowe wnętrza. Do dyspozycji pasażerów są fotele o podwyższonym komforcie i miękkiej tapicerce.

Bez doładowywania w ciągu dnia



- Autobus gwarantuje zasięg do 270 km przez cały okres żywotności baterii, a w optymalnych warunkach eksploatacji zasięg ten może być znacznie większy. Pojazd może wykonywać swoje codzienne zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Czytaj też:

Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45



Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E. Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.
3 sierpnia autobus kursował na trasie Wrzeszcz-PKP (linia 124), a 4 sierpnia obsługuje linię 213. W kolejnych dniach pojawi się także na innych trasach.

Gdańsk przymierza się do zakupu pierwszych elektrycznych pojazdów.

- Pierwszy autobus elektryczny testowaliśmy w 2012 roku, rok później następny. W ubiegłym roku w ramach testów gdańskie linie obsługiwał elektryczny Mercedes eCitaro, a w tym roku - elektryczny autobus miejski Yutong E12. Teraz, jako pierwsze miasto w Polsce, przez najbliższe dwa tygodnie testować będziemy całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E - wylicza Maciej Lisicki, prezes GAiT. - My chcemy naszą zeroemisyjną flotę budować w oparciu o jak najbardziej optymalne dla naszych potrzeb e-autobusy miejskie. Co istotne, pojazd, który będziemy teraz testować, może wykonywać swoje codzienne zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia. Jego ładowanie odbywa się w nocy na terenie zajezdni, co jest dla nas optymalnym rozwiązaniem.

Przetarg na trzy minibusy elektryczne



Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E. Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.
12 sierpnia mają zostać otwarte oferty w przetargu na 3 pojazdy elektryczne typu mini. Realizacja zamówienia nastąpić ma w ciągu 9 miesięcy od dnia podpisania umowy. Wraz z nowymi autobusami dostarczone mają zostać trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

- Pojazdy będą obsługiwały obszary Starego i Głównego Miasta. Gdańską flotę zeroemisyjną chcemy budować w oparciu o pojazdy spełniające - podobnie jak dotychczas - jak najwyższe standardy, przekładające się na wysoki komfort jazdy naszych pasażerów - podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
bra

Opinie (273) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    480kWh = 600m3 spalin oczywiście bez policzonych strat podczas przesyłu energii i strat podczas ładowania. Straty w przesyle w Polsce sięgają do 60% Do porównania 1 silnik odrzutowca podczas lotu to 60 m3 spalin na sekundę

    • 8 4

    • Z farmy wiatrowej??? (2)

      Może z paneli fotowoltaicznych..

      • 2 2

      • (1)

        Ile % mamy tej energii w polskiej energetyce?????? Więcej ekologicznej energii wytwarzają elektrownie wodne i szczytowo pompowe.

        • 2 2

        • Google "źródła energii w Polsce 2020". 1% słońce, 2% woda, 10% wiatr. Dziękuję za uwagę.

          • 3 0

    • A to dobre ty dzbanku najpierw nauczy sie liczyc na liczydle ,a do energetyki nie startuj bo pojecia nie masz

      • 0 3

  • (10)

    Ciekawe rozwiązanie, ale ceny prądu w Polsce będą bardzo szybko rosnąć z powodu braku infrastruktury, a więc koszt utrzymania takiego autobusu czy floty autobusów będzie ogromny. Chyba, że są na to jakieś dofinansowania zewnętrzne. To może jeszcze jakoś będzie się kalkulować. Jednak jest wiele miejsc w mieście na co można lepiej spożytkować takie pieniądze.

    • 75 28

    • Za to diesel będzie tylko taniał (3)

      • 9 7

      • (2)

        i bardzo dobrze samochody elektryczne to nie jest przyszłość

        • 12 5

        • (1)

          Tego chyba ucza na uniwersytecie slaskim na wydziale wungla i diesla

          • 6 14

          • koks - tylko koks

            po koksie cały świat jest piękniejszy

            • 7 6

    • Są na to dofinansowania zewnętrzne - z podatków mieszkańców Gdańska

      • 9 1

    • nigdy nie ma żadnego dofinansowania zewnetrznego (2)

      wszystkie koszty poniesiemy jako podatnicy spłacający zaciągane w naszym imieniu kredyty

      • 6 1

      • Mati właśnie wziął 470mld zł kredytu żeby powiedzieć, że ma 25mld zł nadwyżki w budżecie. (1)

        Kredyty PiSu to wnuki naszych wnuków będą jeszcze spłacać.

        • 5 3

        • ale dają poPiSowo podwyżki dla każdego

          sobie podwyżki pensji ... plepsowi podwyżki podatków

          • 5 3

    • Inżynier Marek Zadrożniak matematycznie wykazał o co w tym chodzi....

      • 1 0

    • To zaraz

      bilecki lekko podrożeją... Czy stać nas na to?

      • 1 0

  • aa (3)

    miałam przyjemność nim jeździć kilka razy w ciągu dnia, bardzo fajny, cichutki i w środku wow :) ale 270km to zdecydowanie za mało.

    • 45 12

    • Rozumiem, że masz wiedzę (2)

      Ile km pokonuje autobus dziennie zanim zjedzie do zajezdni?

      • 21 2

      • Katowice się chwalą, że około 200 (1)

        Gdańsk pewnie też podobnie wyjdzie, jednak te 270 km to zasięg teoretyczny, przy włączonym ogrzewaniu, zimą i dużej liczbie pasażerów może być połowa tego.
        Mimo to bardziej widzę transport zbiorowy na prąd niż indywidualny - przy indywidualnym pewnie prędzej czy później wygra wodór albo jakieś inne paliwo, które pozwoli gromadzić energię lepiej niż baterie.

        • 5 2

        • latem, w czasie upałów , gdy baterie będą bardziej nagrzewać się, tez będzie krótszy zasięg. Podawane przez producenta dane zwykle dotyczą konkretnego profilu trasy i warunków, tak samo jak podawane spalanie, czyli z reguły "wyżyłowane", ktore w praktyce cięzko osiągnąć.

          • 4 0

  • Zaraz się okaże, że Gdańsk płaci za test... Reklama miasta hehe

    • 8 2

  • nie stać nas (2)

    na takie frykasy.

    I policzcie, ile hektarów fotowoltaiki trzeba mieć, aby pokryć zapotrzebowanie na takie wydumki...

    • 14 2

    • (1)

      Wychodzi mi że 40 małych dachów (latem)

      • 0 4

      • na jednego

        ...

        • 2 0

  • Super (1)

    Dzisiaj jechałem z rodziną, cisza, brak smrodu, ładnie... Aż chciało się jechać. Polecam każdemu przejażdżkę.

    • 5 10

    • Bąka z radości nie posciles

      • 7 2

  • Widzę że forumowi specjaliści już wszystko policzyli (4)

    Nie dojedzie do końca dnia, padnie w zimie, węgiel kopci gorzej od ropy, nie stać nas, bateria zaraz padnie, a zużyta spowoduje katastrofę ekologiczną, ceny prądu wzrosną, ceny biletów wzrosną, drogi serwis, no i oczywiście obowiązkowy komentarz o rydwanie.

    • 10 13

    • Tak tylko ze powinni kupic autobusy z fabryki w Polsce a nie znowu niemiecki złom finansowac (1)

      • 2 3

      • Problem jest taki,

        że złom produkują Polacy a nie Niemcy. Publiczne pieniądze nie mogą iść na coś, co jest do niczego, ale polskie.

        • 3 4

    • W Internecie sami eksperci od wszystkiego (1)

      Nie wiedziałem jak bardzo sfrustrowani bywają ludzie dopóki nie zacząłem czytać komentarzy

      • 4 3

      • Witamy na forum Trójmiasto.pl

        pełne frustratów i ekspertów od wszystkiego!

        • 0 0

  • Super!!!

    Gdańsk testuje - kto płaci, MAN?

    • 3 4

  • I znowu nic poza wazeliną władz miasta. Już dawno wybrali będą kupione najdrozsze mietki alektryczne i kolejne kilka

    pierwsze miasto w Polsce? Haha ale zaszczyt?Polska jest 3 producentem autobusów elektrycznych w europie!!70% produkcji jest sprzedawana w Niemczech i całej UE!!
    Ale tu od lat maja przetargi ustawione POlitycy władz miasta Kupują zawsze tylko od Niemców najgorszy turecki szrot który ma niewiele wspólnego z Mercedesem.A elektryczne autobusy Gdańsk kupuje jaki ostatni w Polsce i to tylko dlatego ze wymuszają to na nim przepisy Unijne!!
    Ale najlepsze jest to ze na autobusy elektrczne dostaną kase z Polskiego ładu zorganizaowanego przez Pisówców których tak nienwawidzą !

    • 9 2

  • (1)

    Cięższy, wyższy, dłuższy, droższy, mniej pojemny.

    • 6 0

    • Jeśli jest jednocześnie wyższy, dłuższy i mniej pojemny, to znaczy że musi być bardzo wąski.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane