- 1 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (55 opinii)
- 2 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (318 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (377 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (35 opinii)
- 5 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 6 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (133 opinie)
Gdańsk testuje elektryczny autobus. 270 km na jednym ładowaniu
Przez najbliższe dwa tygodnie Gdańsk, jako pierwsze miasto w Polsce, testował będzie całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E. Jak zapewnia producent, pojazd jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu do 270 km i to przez cały okres żywotności baterii. Niedługo GAiT rozstrzygnie przetarg na trzy elektryczne minibusy, a w planach jest zakup aż 45 autobusów zasilanych prądem.
Cechą charakterystyczną pojazdu są duże okna, znacznie większe niż w podobnych pojazdach. Posiada w pełni LED-owe oświetlenie zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz oraz klimatyzację. Dodatkowo wyposażony został w oświetlenie ambientowe wnętrza. Do dyspozycji pasażerów są fotele o podwyższonym komforcie i miękkiej tapicerce.
Bez doładowywania w ciągu dnia
- Autobus gwarantuje zasięg do 270 km przez cały okres żywotności baterii, a w optymalnych warunkach eksploatacji zasięg ten może być znacznie większy. Pojazd może wykonywać swoje codzienne zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Czytaj też:
Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45
3 sierpnia autobus kursował na trasie Wrzeszcz-PKP (linia 124), a 4 sierpnia obsługuje linię 213. W kolejnych dniach pojawi się także na innych trasach.
Gdańsk przymierza się do zakupu pierwszych elektrycznych pojazdów.
- Pierwszy autobus elektryczny testowaliśmy w 2012 roku, rok później następny. W ubiegłym roku w ramach testów gdańskie linie obsługiwał elektryczny Mercedes eCitaro, a w tym roku - elektryczny autobus miejski Yutong E12. Teraz, jako pierwsze miasto w Polsce, przez najbliższe dwa tygodnie testować będziemy całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E - wylicza Maciej Lisicki, prezes GAiT. - My chcemy naszą zeroemisyjną flotę budować w oparciu o jak najbardziej optymalne dla naszych potrzeb e-autobusy miejskie. Co istotne, pojazd, który będziemy teraz testować, może wykonywać swoje codzienne zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia. Jego ładowanie odbywa się w nocy na terenie zajezdni, co jest dla nas optymalnym rozwiązaniem.
Przetarg na trzy minibusy elektryczne
12 sierpnia mają zostać otwarte oferty w przetargu na 3 pojazdy elektryczne typu mini. Realizacja zamówienia nastąpić ma w ciągu 9 miesięcy od dnia podpisania umowy. Wraz z nowymi autobusami dostarczone mają zostać trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.
- Pojazdy będą obsługiwały obszary Starego i Głównego Miasta. Gdańską flotę zeroemisyjną chcemy budować w oparciu o pojazdy spełniające - podobnie jak dotychczas - jak najwyższe standardy, przekładające się na wysoki komfort jazdy naszych pasażerów - podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Opinie (273) ponad 10 zablokowanych
-
2021-08-04 21:26
(4)
480kWh = 600m3 spalin oczywiście bez policzonych strat podczas przesyłu energii i strat podczas ładowania. Straty w przesyle w Polsce sięgają do 60% Do porównania 1 silnik odrzutowca podczas lotu to 60 m3 spalin na sekundę
- 8 4
-
2021-08-04 21:27
Z farmy wiatrowej??? (2)
Może z paneli fotowoltaicznych..
- 2 2
-
2021-08-04 21:40
(1)
Ile % mamy tej energii w polskiej energetyce?????? Więcej ekologicznej energii wytwarzają elektrownie wodne i szczytowo pompowe.
- 2 2
-
2021-08-04 23:13
Google "źródła energii w Polsce 2020". 1% słońce, 2% woda, 10% wiatr. Dziękuję za uwagę.
- 3 0
-
2021-08-04 23:05
A to dobre ty dzbanku najpierw nauczy sie liczyc na liczydle ,a do energetyki nie startuj bo pojecia nie masz
- 0 3
-
2021-08-04 21:28
(10)
Ciekawe rozwiązanie, ale ceny prądu w Polsce będą bardzo szybko rosnąć z powodu braku infrastruktury, a więc koszt utrzymania takiego autobusu czy floty autobusów będzie ogromny. Chyba, że są na to jakieś dofinansowania zewnętrzne. To może jeszcze jakoś będzie się kalkulować. Jednak jest wiele miejsc w mieście na co można lepiej spożytkować takie pieniądze.
- 75 28
-
2021-08-04 23:51
Za to diesel będzie tylko taniał (3)
- 9 7
-
2021-08-05 06:00
(2)
i bardzo dobrze samochody elektryczne to nie jest przyszłość
- 12 5
-
2021-08-05 07:33
(1)
Tego chyba ucza na uniwersytecie slaskim na wydziale wungla i diesla
- 6 14
-
2021-08-05 09:04
koks - tylko koks
po koksie cały świat jest piękniejszy
- 7 6
-
2021-08-05 09:29
Są na to dofinansowania zewnętrzne - z podatków mieszkańców Gdańska
- 9 1
-
2021-08-05 09:57
nigdy nie ma żadnego dofinansowania zewnetrznego (2)
wszystkie koszty poniesiemy jako podatnicy spłacający zaciągane w naszym imieniu kredyty
- 6 1
-
2021-08-05 10:32
Mati właśnie wziął 470mld zł kredytu żeby powiedzieć, że ma 25mld zł nadwyżki w budżecie. (1)
Kredyty PiSu to wnuki naszych wnuków będą jeszcze spłacać.
- 5 3
-
2021-08-05 13:02
ale dają poPiSowo podwyżki dla każdego
sobie podwyżki pensji ... plepsowi podwyżki podatków
- 5 3
-
2021-08-05 11:37
Inżynier Marek Zadrożniak matematycznie wykazał o co w tym chodzi....
- 1 0
-
2021-08-05 20:02
To zaraz
bilecki lekko podrożeją... Czy stać nas na to?
- 1 0
-
2021-08-04 21:30
aa (3)
miałam przyjemność nim jeździć kilka razy w ciągu dnia, bardzo fajny, cichutki i w środku wow :) ale 270km to zdecydowanie za mało.
- 45 12
-
2021-08-04 22:00
Rozumiem, że masz wiedzę (2)
Ile km pokonuje autobus dziennie zanim zjedzie do zajezdni?
- 21 2
-
2021-08-04 23:38
Katowice się chwalą, że około 200 (1)
Gdańsk pewnie też podobnie wyjdzie, jednak te 270 km to zasięg teoretyczny, przy włączonym ogrzewaniu, zimą i dużej liczbie pasażerów może być połowa tego.
Mimo to bardziej widzę transport zbiorowy na prąd niż indywidualny - przy indywidualnym pewnie prędzej czy później wygra wodór albo jakieś inne paliwo, które pozwoli gromadzić energię lepiej niż baterie.- 5 2
-
2021-08-05 08:26
latem, w czasie upałów , gdy baterie będą bardziej nagrzewać się, tez będzie krótszy zasięg. Podawane przez producenta dane zwykle dotyczą konkretnego profilu trasy i warunków, tak samo jak podawane spalanie, czyli z reguły "wyżyłowane", ktore w praktyce cięzko osiągnąć.
- 4 0
-
2021-08-04 21:42
Zaraz się okaże, że Gdańsk płaci za test... Reklama miasta hehe
- 8 2
-
2021-08-04 21:46
nie stać nas (2)
na takie frykasy.
I policzcie, ile hektarów fotowoltaiki trzeba mieć, aby pokryć zapotrzebowanie na takie wydumki...- 14 2
-
2021-08-05 02:32
(1)
Wychodzi mi że 40 małych dachów (latem)
- 0 4
-
2021-08-05 08:40
na jednego
...
- 2 0
-
2021-08-04 22:25
Super (1)
Dzisiaj jechałem z rodziną, cisza, brak smrodu, ładnie... Aż chciało się jechać. Polecam każdemu przejażdżkę.
- 5 10
-
2021-08-05 07:26
Bąka z radości nie posciles
- 7 2
-
2021-08-04 22:34
Widzę że forumowi specjaliści już wszystko policzyli (4)
Nie dojedzie do końca dnia, padnie w zimie, węgiel kopci gorzej od ropy, nie stać nas, bateria zaraz padnie, a zużyta spowoduje katastrofę ekologiczną, ceny prądu wzrosną, ceny biletów wzrosną, drogi serwis, no i oczywiście obowiązkowy komentarz o rydwanie.
- 10 13
-
2021-08-04 23:01
Tak tylko ze powinni kupic autobusy z fabryki w Polsce a nie znowu niemiecki złom finansowac (1)
- 2 3
-
2021-08-05 00:06
Problem jest taki,
że złom produkują Polacy a nie Niemcy. Publiczne pieniądze nie mogą iść na coś, co jest do niczego, ale polskie.
- 3 4
-
2021-08-04 23:53
W Internecie sami eksperci od wszystkiego (1)
Nie wiedziałem jak bardzo sfrustrowani bywają ludzie dopóki nie zacząłem czytać komentarzy
- 4 3
-
2021-08-06 11:42
Witamy na forum Trójmiasto.pl
pełne frustratów i ekspertów od wszystkiego!
- 0 0
-
2021-08-04 22:39
Super!!!
Gdańsk testuje - kto płaci, MAN?
- 3 4
-
2021-08-04 22:58
I znowu nic poza wazeliną władz miasta. Już dawno wybrali będą kupione najdrozsze mietki alektryczne i kolejne kilka
pierwsze miasto w Polsce? Haha ale zaszczyt?Polska jest 3 producentem autobusów elektrycznych w europie!!70% produkcji jest sprzedawana w Niemczech i całej UE!!
Ale tu od lat maja przetargi ustawione POlitycy władz miasta Kupują zawsze tylko od Niemców najgorszy turecki szrot który ma niewiele wspólnego z Mercedesem.A elektryczne autobusy Gdańsk kupuje jaki ostatni w Polsce i to tylko dlatego ze wymuszają to na nim przepisy Unijne!!
Ale najlepsze jest to ze na autobusy elektrczne dostaną kase z Polskiego ładu zorganizaowanego przez Pisówców których tak nienwawidzą !- 9 2
-
2021-08-04 23:14
(1)
Cięższy, wyższy, dłuższy, droższy, mniej pojemny.
- 6 0
-
2021-08-04 23:18
Jeśli jest jednocześnie wyższy, dłuższy i mniej pojemny, to znaczy że musi być bardzo wąski.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.