• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje elektryczny autobus. 270 km na jednym ładowaniu

bra
4 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E. Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.

Przez najbliższe dwa tygodnie Gdańsk, jako pierwsze miasto w Polsce, testował będzie całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E. Jak zapewnia producent, pojazd jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu do 270 km i to przez cały okres żywotności baterii. Niedługo GAiT rozstrzygnie przetarg na trzy elektryczne minibusy, a w planach jest zakup aż 45 autobusów zasilanych prądem.



Jechałe(a)ś kiedyś autobusem elektrycznym?

Testowany przez Gdańsk autobus miejski MAN Lion's City E z napędem elektrycznym jest zasilany baterią o pojemności 480kWh. Pojazd ma długość 12,2 m i jest wyposażony w 3 pary drzwi.

Cechą charakterystyczną pojazdu są duże okna, znacznie większe niż w podobnych pojazdach. Posiada w  pełni LED-owe oświetlenie zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz oraz klimatyzację. Dodatkowo wyposażony został w oświetlenie ambientowe wnętrza. Do dyspozycji pasażerów są fotele o podwyższonym komforcie i miękkiej tapicerce.

Bez doładowywania w ciągu dnia



- Autobus gwarantuje zasięg do 270 km przez cały okres żywotności baterii, a w optymalnych warunkach eksploatacji zasięg ten może być znacznie większy. Pojazd może wykonywać swoje codzienne zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Czytaj też:

Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45



Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E. Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.
3 sierpnia autobus kursował na trasie Wrzeszcz-PKP (linia 124), a 4 sierpnia obsługuje linię 213. W kolejnych dniach pojawi się także na innych trasach.

Gdańsk przymierza się do zakupu pierwszych elektrycznych pojazdów.

- Pierwszy autobus elektryczny testowaliśmy w 2012 roku, rok później następny. W ubiegłym roku w ramach testów gdańskie linie obsługiwał elektryczny Mercedes eCitaro, a w tym roku - elektryczny autobus miejski Yutong E12. Teraz, jako pierwsze miasto w Polsce, przez najbliższe dwa tygodnie testować będziemy całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E - wylicza Maciej Lisicki, prezes GAiT. - My chcemy naszą zeroemisyjną flotę budować w oparciu o jak najbardziej optymalne dla naszych potrzeb e-autobusy miejskie. Co istotne, pojazd, który będziemy teraz testować, może wykonywać swoje codzienne zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia. Jego ładowanie odbywa się w nocy na terenie zajezdni, co jest dla nas optymalnym rozwiązaniem.

Przetarg na trzy minibusy elektryczne



Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E. Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.
12 sierpnia mają zostać otwarte oferty w przetargu na 3 pojazdy elektryczne typu mini. Realizacja zamówienia nastąpić ma w ciągu 9 miesięcy od dnia podpisania umowy. Wraz z nowymi autobusami dostarczone mają zostać trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

- Pojazdy będą obsługiwały obszary Starego i Głównego Miasta. Gdańską flotę zeroemisyjną chcemy budować w oparciu o pojazdy spełniające - podobnie jak dotychczas - jak najwyższe standardy, przekładające się na wysoki komfort jazdy naszych pasażerów - podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
bra

Opinie (273) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Wczoraj zrobiłem na zmianie 173 km, średnio jeździmy na zmianie od 100 do 200 km, do tego klimatyzacja, ogrzewanie, osprzęt i okaże się że 200 km dzienny zasięg, czy się opłaca???

    • 10 2

    • Tylko na dodatki

      • 0 0

  • Szansa na kolejny przekret

    • 6 0

  • Za dużo/za nisko te szyby/szkło

    Patrząc na ilość otarć, stłuczek i innych zdrzeń drogowaych z udziałem autobusów - im więcej szkła i tak nisko - tym częściej te nowe autobusy będą wyłączone z eksploatacji. Stare balszaki miały tą niesamowitą zaletę,że... po prawie każdej kolizji dało się to wyklepać, pomalować i można było dalej z nich korzytać. Te nowoczesne - z dużą ilością szyb, które zastępują coraz więcej blach/tworzywa - po każdej kolizji raczej będą stać i czekać na sprowadzenie drogich części do naprawy.

    • 12 0

  • Co bedzie jak przyjdzie mroz,

    Albo wysiada bezpieczniki w zajezdni. Paraliż komunikacyjny... Na dodatek koszty takiego autobusu.. ani to ekonomiczne ani ekologiczne...

    • 11 1

  • za te cala pseudoelektormobilnosc zaplacimy wszyscy w naszych rachunkach

    juz w tej chwili brakuje mocy latem z uwagi na klimatyzatory a gdy przesiadziemy sie na milion samochodow elektrycznych to bedzie jeszcze gorzej, kto zaplaci za rozbudowe systemu energetycznego: zwykly uzytkownik w swoich rachunkach, chocby nawet nie mial samochodu

    • 9 1

  • Menele (1)

    Mam nadzieję że meneli nie będziecie wpuszczać. A osoby nie myjące się i chodzące w zaś rodzonych spodniach będa wyłapywane przez super czule czujniki metanu na wejściu i niedopuszczane do podróży. Patrz regulamin.

    • 3 2

    • metan jest

      Bezwonny.

      • 1 0

  • Ile trwa ładowanie baterii?

    • 7 0

  • Pomorskie jest zacofane, w podkarpackim w Rzeszowie już dawno jeżdżą elektryczne autobusy (4)

    • 5 3

    • To oby było "zacofane" jak najdłużej! (2)

      • 2 2

      • Lepiej Le ming wdychac spalino co (1)

        • 0 1

        • Lepiej ładować prądem z węgla brunatnego?

          • 0 0

    • bo w trójmiescie Sycylia od lat i kasta

      • 0 1

  • Cena prądu pójdzie mocno w górę

    Okaże się że utrzymanie takich elektryków będzie droższe niz spalinowych. Koniec tych eko cyrków. Recykling akumulatorów to też będzie problem. Prad mamy z węgla to naprawdę są cyrki.

    • 6 2

  • 270km to mało

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane