• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje elektryczny autobus. 270 km na jednym ładowaniu

bra
4 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E. Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.

Przez najbliższe dwa tygodnie Gdańsk, jako pierwsze miasto w Polsce, testował będzie całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E. Jak zapewnia producent, pojazd jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu do 270 km i to przez cały okres żywotności baterii. Niedługo GAiT rozstrzygnie przetarg na trzy elektryczne minibusy, a w planach jest zakup aż 45 autobusów zasilanych prądem.



Jechałe(a)ś kiedyś autobusem elektrycznym?

Testowany przez Gdańsk autobus miejski MAN Lion's City E z napędem elektrycznym jest zasilany baterią o pojemności 480kWh. Pojazd ma długość 12,2 m i jest wyposażony w 3 pary drzwi.

Cechą charakterystyczną pojazdu są duże okna, znacznie większe niż w podobnych pojazdach. Posiada w  pełni LED-owe oświetlenie zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz oraz klimatyzację. Dodatkowo wyposażony został w oświetlenie ambientowe wnętrza. Do dyspozycji pasażerów są fotele o podwyższonym komforcie i miękkiej tapicerce.

Bez doładowywania w ciągu dnia



- Autobus gwarantuje zasięg do 270 km przez cały okres żywotności baterii, a w optymalnych warunkach eksploatacji zasięg ten może być znacznie większy. Pojazd może wykonywać swoje codzienne zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Czytaj też:

Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45



Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E. Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.
3 sierpnia autobus kursował na trasie Wrzeszcz-PKP (linia 124), a 4 sierpnia obsługuje linię 213. W kolejnych dniach pojawi się także na innych trasach.

Gdańsk przymierza się do zakupu pierwszych elektrycznych pojazdów.

- Pierwszy autobus elektryczny testowaliśmy w 2012 roku, rok później następny. W ubiegłym roku w ramach testów gdańskie linie obsługiwał elektryczny Mercedes eCitaro, a w tym roku - elektryczny autobus miejski Yutong E12. Teraz, jako pierwsze miasto w Polsce, przez najbliższe dwa tygodnie testować będziemy całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E - wylicza Maciej Lisicki, prezes GAiT. - My chcemy naszą zeroemisyjną flotę budować w oparciu o jak najbardziej optymalne dla naszych potrzeb e-autobusy miejskie. Co istotne, pojazd, który będziemy teraz testować, może wykonywać swoje codzienne zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia. Jego ładowanie odbywa się w nocy na terenie zajezdni, co jest dla nas optymalnym rozwiązaniem.

Przetarg na trzy minibusy elektryczne



Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E. Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.
12 sierpnia mają zostać otwarte oferty w przetargu na 3 pojazdy elektryczne typu mini. Realizacja zamówienia nastąpić ma w ciągu 9 miesięcy od dnia podpisania umowy. Wraz z nowymi autobusami dostarczone mają zostać trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

- Pojazdy będą obsługiwały obszary Starego i Głównego Miasta. Gdańską flotę zeroemisyjną chcemy budować w oparciu o pojazdy spełniające - podobnie jak dotychczas - jak najwyższe standardy, przekładające się na wysoki komfort jazdy naszych pasażerów - podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
bra

Opinie (273) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    A nikt nie wspomniał że ten super Autobus zdążył się popsuć i z Wawy gostek specjalnie naginał
    Zdjęcia z warsztatu było trzeba pokazać pięknie to wyglądało
    Super nowiutki autobus a warsztat i reszta jak za krzyżaków

    • 44 15

    • fake info

      • 2 5

    • Widziałem jak przez przegląd ostatnio przejeżdżałem. (1)

      Stał na kanale, coś w nim serwis mana dłubał.

      • 4 1

      • podłączali kabelki + do + ... a - do -

        tak działa bateryjka

        • 1 4

  • 270km? - tak mało? (23)

    przecież tyle to się przejeżdża 4-5 godzin a co przez resztę dnia? trzeba drugi pojazd na tej linii mieć (albo i trzeci)
    potem cała noc ładowania
    a to wszystko za cenę 3x wyższą niż standardowy autobus z silnikiem diesla (który z wszystkimi filtrami też już nie truje jak te sprzed 30 lat)

    • 74 37

    • Anglicy podbijając Afrykę rzucali szkiełka czarnym, ci w zamian oddawali złoto... tutaj wystarczy kilka LEDów... (4)

      • 15 12

      • jednak to polskie Solarisy buselektryki były pierwsze (3)

        nikt nie zmusza Gdańska do kupowania zaraz u niemca, żyda, czy amerykańca

        • 15 5

        • ale skoro za kanalizację (1)

          płacimy już za granicę bo tak nas załatwiły władze Gdańska, to czemu nie transport ! Warszawa już cały transport ma z niemiecką firmą a Gdańsk wszystko papuguje po stolicy !!! Dno dna i metr mułu !

          • 11 10

          • komentarz

            czlowieka , któremu w życiu nic sie nie udało, nawet kredyt na mieszkanie ma we frankach.

            • 10 8

        • Jednak to Solarisy od dawna nie są już polskie tylko hiszpańskie.

          • 0 0

    • 4 godziny? (3)

      W jakim mieście masz miejskie autobusy wyciągające średnio (razem z postojami!) ponad 60 na godzinę?

      • 32 2

      • Ikarusy już stoją w muzeum.

        • 4 1

      • a wystarczy się tylko nie zatrzymywać na przystankach

        • 5 4

      • hahahaha, piękny przykład zastosowania matematyki w praktyce :)

        • 2 1

    • czyli trolejbus dużo lepszy

      ładuje się kiedy tylko jedzie na szelkach

      • 10 0

    • Chyba nigdy nie jechałeś za autobusem napędzanym dieselem, szczególnie tymi starszymi

      Nowszy samochód z czujnikiem parkowania na przód jest w stanie wyłapać chmurę dymu z takiego autobusu jako przeszkodę...

      • 7 12

    • Autobus po mieście jeździ ze średnią prędkością 12-15km/h w takim tempie przejechanie 270km zajmie mu 18 godzin.

      To nie jest autobus na trasy.

      • 22 2

    • wodór, wodór i jeszcze raz wodór (3)

      a nie pseudo ekologia !!! Czemu nikt nie pisze jaki jest koszt wyprodukowania akumulatorów ale też co bardzo ważne jaki jest koszt utylizacji oraz ile potrzeba zużyć energii do ich utylizacji !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Idziemy zdecydowanie w złą stronę a UE tylko to napędza !!! Ps. Przypomnę też, że cała Europa odpowiada za 6 % zużycia CO2 ale to właśnie EU chce nas dobić mocno wyśrubowanymi restrykcjami ekologicznymi na czym zyskają tylko kraje posiadające odpowiednie technologie !!! Chiny, Ameryka czy Indie będą dalej zatruwać Świat a ich gospodarki na tle słabnącej Europy będą się jeszcze szybciej rozwijać !!! Czas na zmiany ale zmiany w EU i powrót do czasów założycieli Unii Europejskiej zanim będzie za późno !!!!!!!!!!!!

      • 11 7

      • wyprodukowanie 1kg wodoru wytwarza 8kg CO2... (1)

        • 5 2

        • Nie ma to jak operować półprawdami

          aby udowodnić, że ma się rację. Wodór można produkować w różny sposób a wytwarzanie CO2 towarzyszy temu uzyskiwanemu z paliw kopalnych. Można go też uzyskać w całkowicie zeroemisyjny sposób co jest co prawda droższe ale to już tylko wybór człowieka czy woli żyć taniej ale się truć czy więcej wydać ale wyeliminować zagrożenie ze środowiska. Przy czym dodam, że ta taniość jest bardzo złudna bo w efekcie te pieniądze trzeba potem wydać z nadmiarem na likwidację skutków takiego postępowania.

          • 5 3

      • Masz 100

        • 0 1

    • wcale nie jest mało

      autobus ma mnóstwo postoju w czasie 24 h i to wystarczy na ładowanie

      • 0 3

    • wcale nie tak mało

      średnia prędkość autobusu na trasie to mniej niż 20 km/h, także nie ma szans żeby w 4-5 godzin wyjechał 270 km. Ładowanie nie trwa całej nocy.
      Proszę zgłębić temat zanim się napisze.

      • 8 3

    • 270km na jednym ladiwaniu (1)

      Trzeba jeszcze uwzględnić zużycie ogrzewania z w zimę i klimatyzacji w lato co zmniejsza ilość kilometrów. A trzeba pamiętać że to najbardziej zżera baterie. No chyba że nie będą używane :)

      • 6 1

      • w zimie baterie mają niższą pojemność

        przekonali się o tym kierowcy trajtków jeżdzących na baterię. Widok trolejbusa stojącego w połowie górki bezcenny.

        • 2 0

    • Dobry na krótkie linie

      Elektryki są dobre, wręcz lepsze od spalinówek na krótkich liniach. Na 213, 124, 295 czy podobnych liniach sprawdzi się lepiej niż spalinowy. Na dłuższych z doładowaniem podczas przerwy też nie ma problemu. Taki autobus na wspomnianych liniach, podczas zmiany robi nie więcej niż te 270km. Lepsze przyspieszenie, płynniejsza jazda, niemal brak strat w napędzie, brak spalin czy chociażby taki feeling nowoczesności :). Odchodzi też problem wypalania filtra DPF na postoju, gdy co chwila autobus jest gaszony na pętli (mowa cały czas o tych krótkich liniach).

      • 1 2

    • Pojazdy elektryczne to przyszłość

      Trzeba odejść od wykorzystywania paliw kopalnych.

      • 2 5

    • , naucz się liczyć

      270 km w 4 h komunikacja miejska? Chyba cię pobiegło. Wróć do podstawówki, albo przejedź się autobusem. Autobus jedzie 20-30 km na godzinę max

      • 2 2

  • Ten sie smieje ostatni, kto ustala ceny pradu

    • 6 0

  • Proponuję linie na Morene lub Chełm

    i pytanie jaka jest żywotność baterii, ile przejedzie przy -25 stopni, oraz jaki jest koszt utylizacji akumulatora. O "śladzie węglowym" przy produkcji i utylizacji nie wspominając.

    • 5 0

  • Maruda

    Chciałbym pomarudzić jak poprzednicy, ale nie mam pomysłu na co tu pomarudzić i ponarzekać, więc z radością i satysfakcją poczytam inne marudy.

    • 1 5

  • Nie wiem o co dokładnie chodzi w artykule ale pani ze zdjęcia mnie namówiła. Jestem ZA!.

    • 0 4

  • Trolejbusy

    Stare rozwiązanie rodem z PRL. A takie proste. Nie trzeba wymieniać żadnych baterii. A prąd to możemy sobie z wiatraków ciągnąć.

    • 12 2

  • ale o co chodzi?

    Przecież w Trojmieście od lat funkcjonują autobusy elektryczne - nazywają się trolejbusy. Jeździliśmy nimi na długo zanim to się modne stało. Mają tą przewagę że nie trzeba w nich baterii ładować i zasięg jest ograniczony wyłącznie dostępem sieci trakcyjnej.

    • 7 1

  • Napiszcie ile czasu może stać zimą w korku, a nie 270 km

    Bo to że w końcu utknie taki na Słowackiego i będą go starym dieslem ściągać jest więcej jak pewne

    • 5 0

  • Fotele o podwyższonym komforcie i miękkiej tapicerce...

    ...to nadają się do autobusów dalekobieżnych. W komunikacji miejskiej to powinny być takie, jakie były w tramwajach 30 lat temu.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane