• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje elektryczny autobus. 270 km na jednym ładowaniu

bra
4 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E. Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.

Przez najbliższe dwa tygodnie Gdańsk, jako pierwsze miasto w Polsce, testował będzie całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E. Jak zapewnia producent, pojazd jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu do 270 km i to przez cały okres żywotności baterii. Niedługo GAiT rozstrzygnie przetarg na trzy elektryczne minibusy, a w planach jest zakup aż 45 autobusów zasilanych prądem.



Jechałe(a)ś kiedyś autobusem elektrycznym?

Testowany przez Gdańsk autobus miejski MAN Lion's City E z napędem elektrycznym jest zasilany baterią o pojemności 480kWh. Pojazd ma długość 12,2 m i jest wyposażony w 3 pary drzwi.

Cechą charakterystyczną pojazdu są duże okna, znacznie większe niż w podobnych pojazdach. Posiada w  pełni LED-owe oświetlenie zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz oraz klimatyzację. Dodatkowo wyposażony został w oświetlenie ambientowe wnętrza. Do dyspozycji pasażerów są fotele o podwyższonym komforcie i miękkiej tapicerce.

Bez doładowywania w ciągu dnia



- Autobus gwarantuje zasięg do 270 km przez cały okres żywotności baterii, a w optymalnych warunkach eksploatacji zasięg ten może być znacznie większy. Pojazd może wykonywać swoje codzienne zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Czytaj też:

Pierwsze elektryczne autobusy w Gdańsku. Od 20 do 45



Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E. Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.
3 sierpnia autobus kursował na trasie Wrzeszcz-PKP (linia 124), a 4 sierpnia obsługuje linię 213. W kolejnych dniach pojawi się także na innych trasach.

Gdańsk przymierza się do zakupu pierwszych elektrycznych pojazdów.

- Pierwszy autobus elektryczny testowaliśmy w 2012 roku, rok później następny. W ubiegłym roku w ramach testów gdańskie linie obsługiwał elektryczny Mercedes eCitaro, a w tym roku - elektryczny autobus miejski Yutong E12. Teraz, jako pierwsze miasto w Polsce, przez najbliższe dwa tygodnie testować będziemy całkowicie nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E - wylicza Maciej Lisicki, prezes GAiT. - My chcemy naszą zeroemisyjną flotę budować w oparciu o jak najbardziej optymalne dla naszych potrzeb e-autobusy miejskie. Co istotne, pojazd, który będziemy teraz testować, może wykonywać swoje codzienne zadania przewozowe bez doładowywania w ciągu dnia. Jego ładowanie odbywa się w nocy na terenie zajezdni, co jest dla nas optymalnym rozwiązaniem.

Przetarg na trzy minibusy elektryczne



Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E. Testowany przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.
12 sierpnia mają zostać otwarte oferty w przetargu na 3 pojazdy elektryczne typu mini. Realizacja zamówienia nastąpić ma w ciągu 9 miesięcy od dnia podpisania umowy. Wraz z nowymi autobusami dostarczone mają zostać trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

- Pojazdy będą obsługiwały obszary Starego i Głównego Miasta. Gdańską flotę zeroemisyjną chcemy budować w oparciu o pojazdy spełniające - podobnie jak dotychczas - jak najwyższe standardy, przekładające się na wysoki komfort jazdy naszych pasażerów - podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
bra

Opinie (273) ponad 10 zablokowanych

  • Co to za sens jak moi sąsiedzi nowo przyjezdni przyjechali we dwójkę z trzema autami tdi i dwoma motorami bo ich stać

    • 2 0

  • dlaczego niemiecki? (1)

    nie można kupić krajowego producenta, jeżeli wszystkie pieniądze będą zgarniać zagraniczne korporacje realna bieda w kraju będzie tylko wzrastać a szklany sufit, który już dawno osiągnęliśmy będzie się jeszcze obniżał, zero szans na rozwój przy takiej polityce gospodarczej w kraju peryferyjnym

    • 3 1

    • Jakoś Ursus nic na testy nie podstawil

      • 1 1

  • A ile kosztują takie autobusy? Jak wygląda porównanie cenowe elektrycznego do spalinowego autobusu? (1)

    Samochody osobowe są o wiele ,wiele droższe,te elektryczne.

    • 2 0

    • 4-5x więcej. Zasięg ponad połowę mniejszy

      • 2 0

  • Wodór (3)

    Jasne, wszystko fajnie. Idziemy w stronę elektromobilności, która już jest przestarzałą technologią. A dlaczego Gdańsk nie pochyli się nad autobusami wodorowymi. Polska spółka Solaris produkuje już takie autobusy od jakiegoś czasu i musi je eksportować na zachód, bo nasze polskie miasta nie chcą wprowadzać wodoru do komunikacji miejskiej. Oczywiscie jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze i technologie pozyskiwania wodoru w polsce. Tak czy siak szary wodór jest czystszy niż "prund z węgla", a za emisje CO2 niedługo będziemy płacić chore pieniądze!

    • 3 0

    • solaris jest już hiszpański (1)

      • 1 1

      • Młotku Fabryka jest nadal w Polsce zatrudnia Polaków i płaci podatki w Polsce

        Ale to ze TVN jest rusko Holenderko amerykancki ci nie przeszkadza co

        • 0 1

    • Autobusy o napędzie atomowy to by był hit.

      • 0 1

  • najgorzej jak kloszard wejdzie niepodmyty

    zadne ledy nie pomoga ani akumulatory

    • 5 0

  • Więcej scieżek rowerowych (1)

    Gdańsk zaczyna sadzić drzewka i zamawiać elektryki a zapomniał o rozwoju komunikacji rowerowej. Najwieksza dzielnica Południe nie ma dobrej komunikacji rowerowej z cetrum i dalej. Zróbcie porządną drogę rowerową wzdłuz Małomiejskiej i Świetokrzyskiej do Traktu św Wojciecha to i samochodów będzie trzeba mniej i slad węglowy będzie mniejszy a ludzie będą zdrowsi.

    • 3 1

    • Bo wg listy medldunkowej nikt tam nie mieszka

      • 0 1

  • 270km, pięć razy objedzie trasę i trzy dni będzie się ładował...

    • 3 0

  • Pa Lisicki

    bzdury opowiada. ładować będzie w nocy a więc pośrednio węglem. i tu zeroemisyjność znika. co innego gdyby pan Lisicki zbudował elektrownię na wiatr czy słońce i w ten sposób pozyskiwał energię do ładowania. Ale na to nie wpadł. Ciekawe że nie testowali napędu wodorowego ,który zapewne ma przyszłość bardziej świetlaną od zwykłych elektryków. I już na koniec, jak zaczną wycofywać elektryki z ruchu (wszelkie) to w Polsce ruszy produkcja Izery. Obiecał premier.

    • 3 1

  • fajnie wyborców PO to przekona ale teraz prosze pomyslec ile bedzie kosztował serwis? bo w ztm nie ma wyszkolonych pracownikow w przypadku awarii musza wzywac serwis producenta

    • 2 1

  • Elektryk (1)

    Gdańsk nie jest pierwszym miastem ,takie autobusy posiada już Kraków ,więc nie piszcie głupot ,autobusy elektryczne w Krakowie posiadają na swojej pętli stacje doładowawcze ,na każdym postoju ładują baterie specjalnym pantografem

    • 3 1

    • Nie doczytałes jest pierwszymm jiastem w którym testują autobusy Man a ostatnim który nie kupił jeszce elektrycznych

      autobusy elektryczne maja juz wszystkie miasta w Polsce poza Gdańskiem

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane