- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (58 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (79 opinii)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (75 opinii)
Gdańsk testuje elektryczny autobus
Jeszcze w ubiegłym tygodniu po Gdyni rozwoził pączki, a teraz przez najbliższy miesiąc będzie testowany przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Mowa o elektrycznym, bezemisyjnym autobusie Mercedes eCitaro. Można go spotkać na linii 139.
W czwartek po raz pierwszy wyjechał na ulice Gdańska. W porannym i popołudniowym szczycie woził pasażerów na linii 139 między Oliwą PKP a dworcem we Wrzeszczu.
- W Gdańsku autobus pozostanie na testach do 24 marca - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Na razie testujemy go na linii 139, ale docelowo sprawdzimy jak sobie radzi także na innych liniach. Decyzje o tym, gdzie i kiedy wyjedzie z bazy autobusowej przy Hallera, gdzie jest ładowany, będą zapadać na bieżąco.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk
Ładowanie baterii w tym modelu trwa ok. 8 godzin. Pojazd jest wyposażony w baterie litowo-jonowe o mocy 243 kWh, które zostały podzielone maksymalnie na 10 modułów - dwa na dachu, cztery z tyłu pojazdu, a dodatkowe dwa-cztery moduły zgodnie z życzeniem przewoźnika mogą być zainstalowane na dachu.
- Jak zaznaczają jego producenci, eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Komfort termiczny w przestrzeni pasażerskiej sterowany jest algorytmem uwzględniającym temperaturę zewnętrzną i liczbę pasażerów - dodaje Dobrowolska.
Choć autobus jest bezemisyjny to do ogrzania kabiny pasażerskiej potrzebuje oleju napędowego. Od autobusów GAiT na pierwszy rzut oka odróżnia go malowanie - burty są śnieżnobiałe, pojazd wydaje się też wyższy, a w środku mniej hałaśliwy. Jest też stosunkowo tani w utrzymaniu. Przejechanie 100 km to koszt ok. 50 zł - dla porównania autobus z napędem diesla potrzebuje 30-40 l./100 km. Kosztowny jest z kolei zakup pojazdu oraz wyposażenie i jednoczesna eksploatacja kilkunastu czy kilkudziesięciu stacji ładowania.
Pasażerowie oprócz gniazd do ładowania telefonu mają też do dyspozycji kilka innych - mniej lub bardziej przydatnych - gadżetów np. guziki informujące kierowcę o potrzebie zastosowania przyklęku (obniżenia krawędzi w celu ułatwienia wsiadania lub wysiadania z pojazdu), rampy dla osób niepełnosprawnych czy przycisk sygnalizujący potrzebę udzielenia pomocy osobie z ograniczeniami ruchowymi.
Miejsca
Opinie (182) 7 zablokowanych
-
2020-02-28 08:43
Pozbyć się starych disli
One są nieekologiczne , zakupić nowe . Te elektryczne zabawki to jeszcze nie na Polski budżet
- 4 9
-
2020-02-28 08:46
W kWh wyrażamy zmagazynowaną w baterii energię, nie zaś jej moc. Drobna korekta :) (1)
Pojazd jest wyposażony w baterie litowo-jonowe o mocy 243 kWh, które zostały podzielone maksymalnie na 10 modułów...
- 10 2
-
2020-02-28 09:02
Daj spokój.
Pokaż mi, który współczesny pseudodziennikarz rozróżnia jednostki fizyczne - moc, masa, ciężar, pojemność elektryczna, energia... Według nich wszystko ma moc (wiatrówka, akumulator, światłość latarki - to wszystko "moc"). A spróbuj wyjaśnić, jaka jest różnica między luksem a lumenem, albo watogodziną i amperogodziną... uuuu, będzie pozamiatane.
- 5 0
-
2020-02-28 08:53
Świetny pomysł. (5)
Polecam linię 127 do testów. Trasa: 34km czyli jedno "kółko" to 70 km. Zasięg autobusu na jednym ładowaniu to 140-150km. Czyli autobus zrobi 1,5 kółka bo potem musi jeszcze dojechać na ładowanie... Przecież nawet testowanie tego jest bez sensu.
- 21 6
-
2020-02-28 08:58
Najdłuższa linia to 210. Tam trzeba potestować ;-) (1)
- 1 0
-
2020-02-28 09:04
co tam 210. Dajcie go na 295 to zobaczymy kto pierwszy padnie, kierowca czy bateria.
- 5 0
-
2020-02-28 09:55
W Krakowie doładowuje się w ciągu 20 minut na końcowym przystanku. (1)
Kierowca ma czas na siusiu, kawę i papierosa.
- 0 0
-
2020-02-28 12:45
"Ładowanie baterii w tym modelu trwa ok. 8 godzin." Jeżeli nawet by były stacje na końcu każdej linii, to przy takim założeniu po przejechaniu 1/4 zasięgu będzie potrzebował 1/4 czasu ładowania czyli 2 godziny. Może powinni przetestować te krakowskie zamiast tracić czas. Kraków używa Solarisy Urbino 12 electric z zasięgiem również 150 km ale czasem ładowania do 1 godziny. A to jest różnica.
- 1 0
-
2020-02-28 10:07
3 h jazdy i 8 h postoju na naładowanie aku
Wesoło
- 3 1
-
2020-02-28 08:54
Fajny. (2)
A prawe skrzydło przednich drzwi nadal będzie blokowane przez kierowcę?
- 6 5
-
2020-02-28 09:12
Tak
- 1 0
-
2020-02-28 10:31
A gdzie tam wejdziesz? Za barierka do kabiny kierowcy?
- 2 0
-
2020-02-28 08:57
(2)
To co w innych miastach jest już praktycznie powszednie to w Gdańsku wielka nowości
- 7 10
-
2020-02-28 09:06
praktycznie powszednie w innych miastach
no to wymień z 10 tych innych miast z powszednością
- 4 3
-
2020-02-28 09:15
oświeć nas misiaczku gdzie to jest takie powszechne
polskie miasta dopiero raczkują, głównie testują
niektóre z nich (m.in. Kraków, Katowice, Poznań, Warszawa) kupują pierwsze autobusy- 3 3
-
2020-02-28 09:03
Za maly zasieg. 140 km to ranna zmiana, a popoludniowa?
- 8 2
-
2020-02-28 09:06
63 opinie i wszystkie negatywne.Może wrócimy do Ikarusa !!!! Co za mośki mieszkają w tym Gdańsku tylko narzekania !!!!Jak wam źle to wyprowadźcie się do Częstochowy tam są super diesle Ikarusa
- 6 12
-
2020-02-28 09:07
to dobry kierunek
ale ten zasięg nie poraża...
- 10 0
-
2020-02-28 09:08
kampinowska (2)
Zapraszam na pętle Kampinoską/Srebrną/Niepołomicką w Gdańsku!! Elektryk nie wytrzyma 2 przejazdów..
- 9 0
-
2020-02-28 09:13
Tam i tak sloiki wola tworzyc korek swoimi passatami na tablicach NBR
- 2 3
-
2020-02-28 09:47
Tu mowa o miescie, a nie bagnach za miastem
- 3 1
-
2020-02-28 09:09
(1)
Wczoraj na swojej zmianie zrobilem ponad 160km i ruszyl w trase zmiennik. Jak takie elektryczne autobusy maja dzialac?
- 9 4
-
2020-02-28 09:26
Dlatego wole trolejbusy, maja wszystkie zalety pojazdu wlwktrycznego I nie maja najwiekszej wady ktora jest niska pojemnosc baterii. Oczywiscie trolejbus ma swoje ograniczenia, ale jako komunikacja miejska to cudo.
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.