- 1 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (62 opinie)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (382 opinie)
- 3 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (340 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (35 opinii)
- 5 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 6 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (133 opinie)
Gdańsk: wielki plan rozbudowy dróg
W tym tygodniu ruszają prace przy Południowej Obwodnicy Gdańska, ale ta trasa tylko częściowo rozładuje gdańskie korki. Dopiero gdy gotowe będą Nowa Słowackiego i Trasa Sucharskiego, Gdańsk wreszcie odetchnie.
Oba przedsięwzięcia pilotuje GIKE 2012, na której czele stoi wieloletni szef ZDiZ-u Romuald Nietupski. Oprócz tego spółka kieruje pracami nad innymi najważniejszym inwestycjami drogowymi i komunikacyjnymi Gdańska: m.in. budową Trasy W-Z czy Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III.
GIKE została powołana specjalną ustawą o Euro 2012, jednak już wiadomo, że część z inwestycji na pewno do czasu mistrzostw nie powstanie. Nie zmienia to faktu, że są one wciąż potrzebne i to nie tylko ze względu na organizację piłkarskich mistrzostw Europy, ale by rozładować ruch we wciąż rozwijającym się Trójmieście.
Czy po Euro 2012 spółka wciąż będzie istnieć, by dokończyć to, co rozpoczęła? Tego na razie nie wiadomo, ale plany ma dalekosiężne, a realizacja wielu z nich zakończy się nawet w 2-3 lata po mistrzostwach.
Dwie najistotniejsze inwestycje, to budowa tras: Nowej Słowackiego i Sucharskiego. Pierwsza ma zapewnić lepszy dojazd z lotniska do Wrzeszcza i dalej w kierunku stadionu w Letnicy. Druga, w połączeniu z Południową Obwodnicą Gdańska, umożliwi wyjazd z miasta i dojazd do portu z ominięciem centrum. Razem będą kosztować prawie 2 mld. zł.
Nowa Słowackiego podzielona jest na cztery etapy. Ze względu na sposób finansowania, w jej skład wchodzi także jeden z odcinków Trasy Sucharskiego. Jest to odcinek z tunelami pod Martwą Wisłą. Rozbudowa środkowego odcinka
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jako drugi realizowany będzie tzw. odcinek lotniskowy
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Odcinek dolny
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Najdroższy odcinek
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Z racji ogromnych kosztów korzystać będziemy tylko z jednej maszyny drążącej tunel - zdradza Romuald Nietupski, szef GIKE. - Urządzenie przekopie się na drugą stronę Martwej Wisły i potem zacznie kopać z powrotem.
Patrząc na mapę widać jednak wyraźnie, że nawet jeśli powstaną już wszystkie cztery odcinki Nowej Słowackiego, to i tak dojazd z Portu Lotniczego do stadionu nie będzie pełny. Brakujący fragment
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Natomiast Trasa Sucharskiego (9 km) podzielona została na trzy odcinki. Dwa z nich powstaną w okresie od marca 2011 r. do grudnia 2013 r. Pierwszy poprowadzi od nieistniejącej jeszcze Południowej Obwodnicy Gdańska do ul. Wosia Budzysza
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Drugi fragment prowadzić będzie od ul. Wosia Budzysza do węzła Ku Ujściu
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Cała Trasa Sucharskiego kosztować będzie ok. 650 mln zł.
- Łącznie wykupimy 250 ha gruntów pod nowe pasy drogowe i wyburzymy ponad 300 obiektów - opisuje skalę inwestycji prezes Nietupski.
Wszystkie terminy to oczywiście na razie szacunki. Wszystko uzależnione jest od zdobycia pozwoleń na budowę i dofinansowania unijnego.
Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap III - 718 mln zł
Budowa Europejskiego Centrum Solidarności - 292,8 mln zł
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR - 109,3 mln zł
Budowa Trasy W-Z (Kartuska - Otomińska) - 100 mln zł
Budowa Trasy Sucharskiego - 1 687,0 mln zł
Przebudowa ul. Jana z Kolna - 120 mln zł
Parkingi zewnętrzne i komunikacja w dzielnicy Letnica - 30 mln zł
Odwodnienie terenów pod stadion Arena Bałtycka - 16 mln zł
Trasa Słowackiego - 650 mln zł
Infrastruktura kanalizacyjna - kolektor WM-1 Kliniczna - Wyspa Ołowianka - 70 mln zł
Integracyjny węzeł drogowy Gdańsk - Śródmieście - 140 mln zł
Opinie (209) 2 zablokowane
-
2009-10-12 07:25
Zanim to wszystko zbudują top już będzie znowu za mało i wzsystko będzie dalej stało w korkach.
- 6 1
-
2009-10-12 07:26
ME w pilke kopana (1)
odbeda sie w 2012, a wiekszosc tych tras bedzie wykonczona w 2013.
Moge sie mylic, ale czy wczesniejsze zapowiedzi nie byly bardziej optymistyczne?- 12 1
-
2009-10-12 07:32
może termin ME potraktowano jako szacunkowy?
- 8 0
-
2009-10-12 07:41
Czy nareszcie legendarny most (7)
'donikąd' zostanie wreszcie do czegoś wykorzystany? No jestem ciekawy. Tunel pod martwą Wisłą (co za death metalowa nazwa), brzmi jednak troszeczkę jak SF (Since Fiction, przyp.bomb.)
Pożyjemy zobaczmy.
Jednocześnie przypominam, że nie tylko infrastruktura się liczy, ale także KULTURA JAZDY. Tak więc powinniśmy wyplenić grzechy typu:
1. 'ja się bardziej spieszę niż ty!' - jazda na zderzaku
2. 'oni się boją więc ja gazu' - wyprzedzanie kolumny z samego końca
3. 'co mi się wciskasz' - uniemożliwienie użytkownikowi zmiany pasa ruchu
Pozdrawiam myślących- 16 11
-
2009-10-12 08:41
(1)
Since??? może sińce? :-P
- 3 5
-
2009-10-12 15:14
albo sinice, ale już jesień i chyba w tym roku ich nie będzie
- 0 1
-
2009-10-12 09:31
death metalowa nazwa :P
- 3 1
-
2009-10-12 11:01
Myślisz, że bez tego mostu donikąd
powstałby DCT i przeniósł się tam Maersk?
- 1 0
-
2009-10-12 12:42
hm;)
1. 'ja się bardziej spieszę niż ty!' - jazda na zderzaku
-no jak sie łajza wlecze, to trzeba przycisnąć
2. 'oni się boją więc ja gazu' - wyprzedzanie kolumny z samego końca
-noooooooo, jezeli sie komu spieszy u mozliwosci pojazdu na to pozwalaja, to rowniez nie widze w tym nic zlego
3. 'co mi się wciskasz' - uniemożliwienie użytkownikowi zmiany pasa ruchu
-a tu wszystko zalezy od kultury osoby ktora chce przede mnie wjechac, jesli kulturalnie zasygnalizuje kierunkowskazem, ze chce wjechac-nie ma sprawy-od razu wpuszczam, natomaist jesli na chama mi wjezdza, no to sorry-nie mam zamiaru chamom ulatwiac zycia.- 3 3
-
2009-10-12 18:49
Był wykorzystany od samego począdku...
...prowadzi do portu. To że nie jeździsz na co dzień "tirem" nie znaczy że nie jest-był używany. Ślepcy i głupcy :P
- 2 0
-
2009-10-12 21:04
za dużo sobie przypisujesz, bomb.
chcesz błyszczeć erudycją, osobista wycieczko donikąd, a wiedzę o procedurach przetargowych zapisanych w prawie czerpiesz z portalu trojmiasto.pl
PS: za rozsądne z reguły uważamy osoby, które mają takie samo zdanie jak my. Ty uparcie pozdrawiasz swoich oponentów - bo nie sądzę , że jesteś w stanie ich (nas) obrazić taką supozycją (tak, tak, teraz zrób przypis;)- 1 1
-
2009-10-12 07:52
K...a krew człowieka zalewa. (3)
Codziennie czytam tu o nowych inwestycjach drogowych, tymczasem NIC SIĘ NIE DZIEJE ! Jakiś niemrawy wygasły remont Łostowickiej, przystanki przenosili już w cztery różne miejsca na odcinku 50 metrów. W tych artykułach cały czas tylko oddalają terminy realizacji inwestycji. Można przecież jak nie ma pieniędzy robić coś na raty jak na przykład bezkolizyjny zjazd z Obwodnicy w Kartuską od strony Pruszcza. Jest miejsce! Róbcie chociaż coś a nie cały czas piszecie jak ma być cacy za 5-10 lat!
- 41 3
-
2009-10-12 08:04
popieram w 100 %
j.w.
- 3 2
-
2009-10-12 15:41
NIC SIĘ NIE DZIEJE - bzdura. Nie widać efektu, bo prace przygotowawcze to kilka lat zwięczonych pozwoleniem na budowę, a pracy w tym czasie w terenie nie widać. Co do zjazdu w ul. Kartuską, to zobacz chociażby wiadomości z września, o wydaniu decyzji lokalizacyjnej na Węzeł Karczemki i czym ona skutkuje.
- 0 3
-
2011-07-04 22:37
głupoty gadasz
- 0 0
-
2009-10-12 07:56
jestem sceptyczny aby miasto pozyskało takie sumy.
Skończy sie na wyburzeniach i krótkim odcinku.
Poza tym te terminy... Potrwa 7 lat.- 12 1
-
2009-10-12 08:11
cholerne dziury,
dziś na podwalu wpadłem 2x w te studzienki, że aż zatrzęsło. I to na środkowym i na lewym pasie.
- 15 0
-
2009-10-12 08:14
Rozbudowa Gdańska...
Jeżeli wywalimy obrzydliwie tłustego nieudacznika i jego dwór a wybierzemy gospodarnego fachowca , to Gdańsk wypięknieje . Kto za takim wnioskiem ?
- 27 3
-
2009-10-12 08:19
A co z tunelem pod Martwą Wisłą ? (2)
tunel pod Martwą Wisłą nie będzie budowany? Przecież bez tego tunelu centrum Gdańska nadal będzie zakorkowane!
- 7 6
-
2009-10-12 11:02
czytać, czytać i jeszcze raz czytać
będzie budowany, jest o tym w artykule.
- 3 0
-
2011-07-04 22:38
polecam podstawówkę
i naukę czytania
- 0 0
-
2009-10-12 08:20
Tuba propagndowa Budynia szaleje (1)
Panowie Redachtorzy, ramię w ramię z dzielnymi urzędnikami z UM i GIKE, walczą o reelekcję SŁOŃCA BUDYNIU na następną kadencję. Co prawda widoki na to marne, ale może ktoś jednak te brednie łyknie.
- 22 2
-
2009-10-12 15:48
oni tak maja, jak tusk, do czasu jeden juz był w ogródku i spotał się z g.... z kaczką
xxx
- 1 1
-
2009-10-12 08:23
Słowackiego do Letnicy ? (1)
Chciałbym zauważyć ,że w planach nie ma budowy odcinka nowej drogi od ul.Rzeczypospolitej do ul.Hallera . Nowa Słowackiego będzie się kończyć przy ETC Dalej nowa dwupasmowa droga będzie zaczynać na skrzyżowaniu ul Uczniowskiej z ul.Hallera , pomiędzy nowymi odcinkami ruch będzie się wlewać w istniejący układ drogowy.
Sformułowanie w artykule "Nowa Słowackiego ma zapewnić lepszy dojazd z lotniska do Wrzeszcza i dalej w kierunku stadionu w Letnicy" jest błędne co do informacji o Letnicy.- 22 0
-
2009-10-12 15:43
Nie bezkolizyjny, ale lepszy.
Od Al. Rzeczypospolitej do Hallera ruch rozdzielony na dwie drogi Al. JP II lub Kościuszki.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.