- 1 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (63 opinie)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (383 opinie)
- 3 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (341 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (35 opinii)
- 5 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 6 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (133 opinie)
Gdańsk: wielki plan rozbudowy dróg
W tym tygodniu ruszają prace przy Południowej Obwodnicy Gdańska, ale ta trasa tylko częściowo rozładuje gdańskie korki. Dopiero gdy gotowe będą Nowa Słowackiego i Trasa Sucharskiego, Gdańsk wreszcie odetchnie.
Oba przedsięwzięcia pilotuje GIKE 2012, na której czele stoi wieloletni szef ZDiZ-u Romuald Nietupski. Oprócz tego spółka kieruje pracami nad innymi najważniejszym inwestycjami drogowymi i komunikacyjnymi Gdańska: m.in. budową Trasy W-Z czy Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III.
GIKE została powołana specjalną ustawą o Euro 2012, jednak już wiadomo, że część z inwestycji na pewno do czasu mistrzostw nie powstanie. Nie zmienia to faktu, że są one wciąż potrzebne i to nie tylko ze względu na organizację piłkarskich mistrzostw Europy, ale by rozładować ruch we wciąż rozwijającym się Trójmieście.
Czy po Euro 2012 spółka wciąż będzie istnieć, by dokończyć to, co rozpoczęła? Tego na razie nie wiadomo, ale plany ma dalekosiężne, a realizacja wielu z nich zakończy się nawet w 2-3 lata po mistrzostwach.
Dwie najistotniejsze inwestycje, to budowa tras: Nowej Słowackiego i Sucharskiego. Pierwsza ma zapewnić lepszy dojazd z lotniska do Wrzeszcza i dalej w kierunku stadionu w Letnicy. Druga, w połączeniu z Południową Obwodnicą Gdańska, umożliwi wyjazd z miasta i dojazd do portu z ominięciem centrum. Razem będą kosztować prawie 2 mld. zł.
Nowa Słowackiego podzielona jest na cztery etapy. Ze względu na sposób finansowania, w jej skład wchodzi także jeden z odcinków Trasy Sucharskiego. Jest to odcinek z tunelami pod Martwą Wisłą. Rozbudowa środkowego odcinka
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jako drugi realizowany będzie tzw. odcinek lotniskowy
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Odcinek dolny
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Najdroższy odcinek
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Z racji ogromnych kosztów korzystać będziemy tylko z jednej maszyny drążącej tunel - zdradza Romuald Nietupski, szef GIKE. - Urządzenie przekopie się na drugą stronę Martwej Wisły i potem zacznie kopać z powrotem.
Patrząc na mapę widać jednak wyraźnie, że nawet jeśli powstaną już wszystkie cztery odcinki Nowej Słowackiego, to i tak dojazd z Portu Lotniczego do stadionu nie będzie pełny. Brakujący fragment
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Natomiast Trasa Sucharskiego (9 km) podzielona została na trzy odcinki. Dwa z nich powstaną w okresie od marca 2011 r. do grudnia 2013 r. Pierwszy poprowadzi od nieistniejącej jeszcze Południowej Obwodnicy Gdańska do ul. Wosia Budzysza
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Drugi fragment prowadzić będzie od ul. Wosia Budzysza do węzła Ku Ujściu
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Cała Trasa Sucharskiego kosztować będzie ok. 650 mln zł.
- Łącznie wykupimy 250 ha gruntów pod nowe pasy drogowe i wyburzymy ponad 300 obiektów - opisuje skalę inwestycji prezes Nietupski.
Wszystkie terminy to oczywiście na razie szacunki. Wszystko uzależnione jest od zdobycia pozwoleń na budowę i dofinansowania unijnego.
Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap III - 718 mln zł
Budowa Europejskiego Centrum Solidarności - 292,8 mln zł
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR - 109,3 mln zł
Budowa Trasy W-Z (Kartuska - Otomińska) - 100 mln zł
Budowa Trasy Sucharskiego - 1 687,0 mln zł
Przebudowa ul. Jana z Kolna - 120 mln zł
Parkingi zewnętrzne i komunikacja w dzielnicy Letnica - 30 mln zł
Odwodnienie terenów pod stadion Arena Bałtycka - 16 mln zł
Trasa Słowackiego - 650 mln zł
Infrastruktura kanalizacyjna - kolektor WM-1 Kliniczna - Wyspa Ołowianka - 70 mln zł
Integracyjny węzeł drogowy Gdańsk - Śródmieście - 140 mln zł
Opinie (209) 2 zablokowane
-
2009-10-12 08:24
wiele lat nic nie robimy, a na rok przed wyborami samorządowymi stwarzamy pozory działania...
- 21 2
-
2009-10-12 08:25
Trzeba czytać między wierszami...
o każdej z tych inwestycji każdy mieszkaniec 3miasta wie od lat i czeka tak, czytając o kolejnych datach a taktyka rzucających datami jest prosta: to co w realizacji podajemy konkret a cała reszta na następny i jeszcze jeden okres powyborczy, przeciez nas nie wezmą raczej a jak wezmą to się nowy Plan opracuje i tak do przodu. A Plan zawsze wygląda pięknie bo na nim całe misto kolorowe w nowych trasach...
- 23 1
-
2009-10-12 08:27
ZRÓBCIE BEZKOLIZYJNE ZJADY I WJAZDY NA OBWODNICĘ oraz PRZEKONAJCIE TOPORNIE OPORNY "kurort" SOPOT, ŻEBY WYBUDOWAŁ RÓWNOLEGŁĄ
DWUPASMÓWKĘ, A WSZYSTKIE KORKI W TRÓJMIEŚCIE ZNIKNĄ. ZRÓBCIE BEZKOLIZYJNE ZJADY I WJAZDY NA OBWODNICĘ oraz PRZEKONAJCIE TOPORNIE OPORNY "kurort" SOPOT, ŻEBY WYBUDOWAŁ RÓWNOLEGŁĄ DWUPASMÓWKĘ, A WSZYSTKIE KORKI W TRÓJMIEŚCIE ZNIKNĄ.
- 11 4
-
2009-10-12 08:30
liczby wyglądają imponująco - miliardy
dlaczego nikt nie zauważa że 90% tych inwesycji miało być w 2010 roku ukończonych????
wzrost cen spowodował że koztorysy tych inwestycji są dwa i trz razy wyższe niż planowano.
Gdyby wspomnianw a art. inwestycje zakończoo zgodnie z terminem nie kosztowały by miszkańców Gdańska tak wiele - brak rozbudowy dróg lokalnych, basenów, profiklaktycznych szczepień mieszkańców, doacji dla rad dzielnic, i wiele wiele innych- 16 0
-
2009-10-12 08:32
Trasa Słowackiego - 650 mln!!!!!! (1)
a miała kosztować 120 mln (w 2003r.). Adamowicz opóźnił inwestycję o 6 lat. Szczyt niegospodarności!
- 24 1
-
2009-10-12 09:12
Nie bój, nie bój! W 2020 będzie kosztować 1100 mln i kto wtedy będzie się śmiać?
- 3 2
-
2009-10-12 08:35
ECS - to infrastruktura drogowa????? 292,8 mln !!! skandal
- 22 0
-
2009-10-12 08:36
Gdańsk odetchnie (1)
Gdańsk to odetchnie wtedy, kiedy udrożnią dojazdy z osiedli wokół miasta. Dobrze, że ruch z portu zostanie skierowany poza centrum, bo to na pewno zmniejszy ruch, ale południe jak stało, tak stać będzie dopóki nie zrobią Nowej Łódzkiej (na szczęście jest w planach). Pytanie jednak co zamierzają zrobić ze Świętokrzyską, Małomiejską i Podmiejską, które powinny być dwupasmowa od obwodnicy aż po Trakt Świętego Wojciecha. Inaczej ten rejon nigdy nie będzie drożny w godzinach szczytu. Poza tym, powinni pomyśleć o wiadukcie nad W-Z na przedłużeniu Łostowickiej. Skrzyżowanie ze światłami najbardziej przyczynia się tam do korków. Żeby Gdańsk rzeczywiście odetchnął potrzeba jeszcze z 10-15 lat przebudowy ulic i rozwijania transportu miejskiego, ale mam nadzieję, że dożyję czasów, kiedy nie trzeba będzie stać w korkach tak długo jak obecnie ...
- 10 0
-
2009-10-12 10:23
Nie miej złudzeń, nie dożyjesz hehehe,
Te drogi załatwiłyby sprawę korków teraz, a powstaną za 10-15 lat Za nim zrobią te drogi nowym dzielnicom Gdańska przybędzie jakieś 200 -300 tys. mieszkańców
i korki będą wiecznie- 2 0
-
2009-10-12 08:41
Mrzonki (4)
budowa tunelu pod Martwą Wisłą to są zwykłe mrzonki. Przez 20 lat nie zbudowano żadnego słownie ŻADNEGO tunelu dla pieszych a chcą budować tunel pod największą polską rzeką. Pieniądze zostaną utopione w błoto a miasto i jego mieszkańcy spłacac bedą kredyty do czwartego pokolenia. Wstzrymac budowę tunelu z powodu nieracjonalnosci ekonomicznej
- 13 13
-
2009-10-12 09:30
3933,1 (1)
razem wychodzi trzy miliardy dziewięcset trzydzieści trzy miliony. MRZONKI
- 4 0
-
2009-10-12 13:53
kontynuując
ile z tych blisko czterech miliardów będzie rozdysponiowanych niezbyt formalnie. Przecietna łapówka to 15 % wartosci kontraktu więc w powietzru krązyć bedzie 600 milionów. Ufff Gdzie CBA?
- 2 1
-
2009-10-12 10:06
Największa rzeka to Wisła, tam tunel nie powstanie ...
- 2 1
-
2009-10-12 15:45
Tunel to nieracjonalność ekonomiczna?????????
Skąd ty się urwałeś??- 0 2
-
2009-10-12 08:41
Moze bedzie jednak taniej, (1)
gdy porty znikna tak jak stocznie?
Co z dalszymi drogami, poza tymi wspomnianymi w artykule?
Przeciez te towary musza byc przewiezione w glab Polski, albo za granice, a nie tylko poza granice administracyjne Gdanska.- 2 2
-
2009-10-12 11:09
akurat drogi krajowe powstają
- 0 0
-
2009-10-12 08:42
No wszystko ładnie i gratulacje dla Adamowicza za wspaniałe drogo, itd, ale nie widzę infrastruktury do nowej hali
sopocko-gdańskiej?
Wszystko ładnie a co z kibicami i ew.fanami muzyki, czym niby mają dojeżdżać? Tylko ze strony Soppotu?
A może ta hala się wali i już postawiono krzyżyk?- 15 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.