- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (413 opinii)
- 2 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (56 opinii)
- 3 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (73 opinie)
- 4 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (393 opinie)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (49 opinii)
- 6 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
Gdańsk: wielki plan rozbudowy dróg
W tym tygodniu ruszają prace przy Południowej Obwodnicy Gdańska, ale ta trasa tylko częściowo rozładuje gdańskie korki. Dopiero gdy gotowe będą Nowa Słowackiego i Trasa Sucharskiego, Gdańsk wreszcie odetchnie.
Oba przedsięwzięcia pilotuje GIKE 2012, na której czele stoi wieloletni szef ZDiZ-u Romuald Nietupski. Oprócz tego spółka kieruje pracami nad innymi najważniejszym inwestycjami drogowymi i komunikacyjnymi Gdańska: m.in. budową Trasy W-Z czy Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III.
GIKE została powołana specjalną ustawą o Euro 2012, jednak już wiadomo, że część z inwestycji na pewno do czasu mistrzostw nie powstanie. Nie zmienia to faktu, że są one wciąż potrzebne i to nie tylko ze względu na organizację piłkarskich mistrzostw Europy, ale by rozładować ruch we wciąż rozwijającym się Trójmieście.
Czy po Euro 2012 spółka wciąż będzie istnieć, by dokończyć to, co rozpoczęła? Tego na razie nie wiadomo, ale plany ma dalekosiężne, a realizacja wielu z nich zakończy się nawet w 2-3 lata po mistrzostwach.
Dwie najistotniejsze inwestycje, to budowa tras: Nowej Słowackiego i Sucharskiego. Pierwsza ma zapewnić lepszy dojazd z lotniska do Wrzeszcza i dalej w kierunku stadionu w Letnicy. Druga, w połączeniu z Południową Obwodnicą Gdańska, umożliwi wyjazd z miasta i dojazd do portu z ominięciem centrum. Razem będą kosztować prawie 2 mld. zł.
Nowa Słowackiego podzielona jest na cztery etapy. Ze względu na sposób finansowania, w jej skład wchodzi także jeden z odcinków Trasy Sucharskiego. Jest to odcinek z tunelami pod Martwą Wisłą. Rozbudowa środkowego odcinka
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jako drugi realizowany będzie tzw. odcinek lotniskowy
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Odcinek dolny
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Najdroższy odcinek
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Z racji ogromnych kosztów korzystać będziemy tylko z jednej maszyny drążącej tunel - zdradza Romuald Nietupski, szef GIKE. - Urządzenie przekopie się na drugą stronę Martwej Wisły i potem zacznie kopać z powrotem.
Patrząc na mapę widać jednak wyraźnie, że nawet jeśli powstaną już wszystkie cztery odcinki Nowej Słowackiego, to i tak dojazd z Portu Lotniczego do stadionu nie będzie pełny. Brakujący fragment
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Natomiast Trasa Sucharskiego (9 km) podzielona została na trzy odcinki. Dwa z nich powstaną w okresie od marca 2011 r. do grudnia 2013 r. Pierwszy poprowadzi od nieistniejącej jeszcze Południowej Obwodnicy Gdańska do ul. Wosia Budzysza
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Drugi fragment prowadzić będzie od ul. Wosia Budzysza do węzła Ku Ujściu
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Cała Trasa Sucharskiego kosztować będzie ok. 650 mln zł.
- Łącznie wykupimy 250 ha gruntów pod nowe pasy drogowe i wyburzymy ponad 300 obiektów - opisuje skalę inwestycji prezes Nietupski.
Wszystkie terminy to oczywiście na razie szacunki. Wszystko uzależnione jest od zdobycia pozwoleń na budowę i dofinansowania unijnego.
Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap III - 718 mln zł
Budowa Europejskiego Centrum Solidarności - 292,8 mln zł
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR - 109,3 mln zł
Budowa Trasy W-Z (Kartuska - Otomińska) - 100 mln zł
Budowa Trasy Sucharskiego - 1 687,0 mln zł
Przebudowa ul. Jana z Kolna - 120 mln zł
Parkingi zewnętrzne i komunikacja w dzielnicy Letnica - 30 mln zł
Odwodnienie terenów pod stadion Arena Bałtycka - 16 mln zł
Trasa Słowackiego - 650 mln zł
Infrastruktura kanalizacyjna - kolektor WM-1 Kliniczna - Wyspa Ołowianka - 70 mln zł
Integracyjny węzeł drogowy Gdańsk - Śródmieście - 140 mln zł
Opinie (209) 2 zablokowane
-
2009-10-12 14:58
baju baju będziem w budyniowym raju
- 8 1
-
2009-10-12 15:10
WILEKI PLAN?
Jak zwykle! Wszystko jest wielkie, monstrualne, mega. Szkoda, bo nam nie trzeba takich projektów! Liczy się wyłącznie skuteczne projektowanie i realizowanie zamierzeń. Niestety z tym jest gorzej! :(
- 8 0
-
2009-10-12 16:10
Wreszcie będzie Centrum Gdanska bez tirów- to priorytet.
Wstyd i strach dla niszczejacych i trzesacych sie budynków w zacnym centrum.
- 4 3
-
2009-10-12 16:13
PLAN . . .
No właśnie, może tez jak już tak planują niech poprawią jakość starych dróg, bo co po nie których nie da się przejechać. . .
Ale tu się wszystko kończy na planowaniu...- 6 0
-
2009-10-12 16:40
JEST PLAN ! niewzane czy zly czy dobry wazne ze wogole jest :)
- 3 0
-
2009-10-12 16:52
przełożyć euro na koniec 2013
to zdążymy
- 6 0
-
2009-10-12 16:53
Apel do prezydenta
Panie prezydencie pospiesz się pan zanim wyciągnę nogi, już chyba nie zobaczę tego pieknego miasta z wizualizacji. Chyba zycia tu zabraknie zanim te miasto będzie się mogło czymś pochwalić, na razie mamy fantastyczny sztab w urzędzie Miasta który świetnie sprzedaje mity i miraże.
- 8 0
-
2009-10-12 17:05
Do tego czasu (2013 Słowak) tak wzrosnie liczba aut, że korki będą nadal... -.-
- 6 0
-
2009-10-12 17:09
A co z Traktem św. Wojciecha??? (1)
Przez trakt dziennie przejezdzaja tysiace samochodow, jest to jedna z glownych drod dojazdowych do Gdanska i chyba najbardziej zaniedbana. Zreszta zobaczcie co wikipedia pisze, ze to jedna z najbardziej dziurawych ulic w trojmiescie :/ http://pl.wikipedia.org/wiki/Trakt_Ĺw._Wojciecha
- 8 1
-
2009-10-12 18:22
Na razie remont to bzdura.
Po wybudowaniu obw. połudnowej i trasy Sucharskiego część samochodów z A1 jeździć będzie przez nią i Sucharskiego do Elbląskiej.
Z remontem lepiej poczekać na oodanie tych dwóch tras. Do 2012 lub 2013 - teraz byłyby mega korki w czasie budowy (i tak są duże) i tiry by rozjeździły ulicę po remoncie- 0 0
-
2009-10-12 17:41
(2)
BRAWO PANIE PREZYDENCIE !
Bardzo się cieszę że Gdańsk jest prawdopodobnie na jednym z czołowych miejsc jeśli chodzi o ilość i rozmach planów przyszłych inwestycji !
Jeszcze tylko tak nieśmiało proszę, żeby chociaż jedną zacząć i skończyć...- 15 0
-
2009-10-12 18:18
ok. Już sie robi
- 0 4
-
2009-10-12 20:38
... i żeby to była inwestycja drogowa, a nie ECS
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.