• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?

Krzysztof Koprowski
16 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł. Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.



Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł. Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).

Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.

- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.

Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Czy kolejne tramwaje typu N8C powinny być modernizowane?

- W obecnej sytuacji będziemy gotowi, by wziąć udział w zakupie kolejnych używanych tramwajów poprzez licytację. Jesteśmy zdeterminowani, by takie pojazdy kupić, a następnie zmodernizować je w podobny sposób, jak te z Dortmundu - dodaje Wojtkiewicz.

Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.

- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.

Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.

- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.

Miejsca

Opinie (389) 4 zablokowane

  • te niemieckie tramwaje sa dobrym zakupem i po malej kosmetyce dlugo pojezdza

    Jechalem tym tramwajem ,jest cichy i nie szarpie,wygodny przy wsiadaniu (ma nisko podloge).
    Zakup ich to naprawde dobry interes,oszczdnosc kasy ktorej brakuje.
    Gdyby zakupic nowe to ceny biletow tramwajowycvh musialyby bardzo wzrosnac.
    To byscie narzekali... .

    • 1 5

  • wiecie co...

    to wstyd dla nas że 40mln kraj w środku europy jakim jest Polska musi kupować stare szroty. Wstyd że wybieramy ciągle tą samą hołotę jaką jest np tuskier i budyniex. Władza która ciagle nas oszukuje i nas wyzyskuje - nie zmieni sie to nigdy, jeśli my ludzie,obywatele, wyborcy nie pomyślimy trochę przed wyborami... a tak to nas bez wazeliny dalej będą jechać... Myślicie ludzie że oni się Wami przejmuja,że komuś zależy żebycie nowym tramwajem jeździli? Im nie zależy w ogóle na Was, tylko na sobie. To ludzie bez honoru, bez powołania i do tego zupełnie nie przygotowani do pełnienia tak ważnych stanowisk. Jedyne co potrafia(i to bardzo dobrze) to jak hieny, sępy okradać nas z ostatnich rzeczy jakie mamy (polski przemysl, stocznie, służba zdrowia, wojsko - ktorego juz nie ma, a ochraniane jest przez byłych wojskoych ktorzy sobie agencje ochrony mienia założyli) Wstyd i hańba! Nie o taką Polskę mój dziadek i pradziadek walczyli!

    • 5 3

  • mam bana ?

    • 0 0

  • (3)

    Pan prezydent gdańska paweł adamowicz jest pierwszym naszym prezydentem, który tak naprawdę rozpoczął modernizacje gdańskiej infrastruktury drogowej i rozpoczął modernizacje naszego miasta. Zaniedbania z poprzednich lat są gigantyczne! Nec temere nec timide - bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu gdańska, rodzinnego miasta pana prezydenta idealnie pasuje do jego postępowania. Pan prezydent jest politykiem platformy obywatelskiej, to widać po jego słowach i czynach. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy pis-u! Pan prezydent nie obawia podejmować decyzji kontrowersyjnych i to takich które nie zawsze podobają się opinii publicznej. Efekty jego pracy to m.In. Nowa słowackiego, trasa zielona ergo arenę, park reagana tunel pod martwą wisłą, obwodnica pd, rozpudowa portu lotniczego im. Lecha wałęsy i terminal ii tegoż lotniska, kolej metropolitalna stadion na euro i euro w gdańsku, ul. Havla, nowa wałowa, tramwaj na orunię, trasa ak, terminal kontenerowy w porcie pn, trasa sucharskiego, czy najnowocześniejsza flota tramwajowa i autobusowa w polsce! Działalność władz gdańska to kwestia odpowiedzialności za miasto ale i za kraj, za polskę i polaków i gdańszczanie, polacy tą odpowiedzialność doceniają.

    • 1 11

    • I etap Słowackiego był za Posadzkiego a nie Adamowicza. Obojętne kto by nie był szefem miasta i tak by te inwestycje puścił w ruch, kto wie zresztą czy nie szybciej i nie taniej.

      • 1 0

    • pociesza mnie, że piszesz o nim małymi literami. Gdybyś był urzędnikiem włączyłbyś Caps Lock.

      • 0 0

    • Szok, że Pekin może się rozwijać bez Adamowicza.

      • 0 0

  • Byle nowe tramwaje nie nazwali miłośnicy znów niemieckobrzmiącymi nazwiskami!!

    Proponuję poczet króli polskich. Jagiellończyka, Chrobrego itd.

    • 2 1

  • PESA jest wizytówką Gdańska tak mówią turyści.

    • 1 0

  • Niemiec płakał jak sprzedawał. (1)

    Funkiel nówka nieśmigany.
    Po zderzeniu z tirem i czołgiem, ale nikt nie zginął, więc bezwypadek.

    • 4 1

    • Jak Niemiec przyjedzie to Gduńska, to poczuje się jak w NRD :)

      • 3 0

  • kupowanie 20 letniego zlomu to kompletny kretynizm

    szkoda ze w Gdansku maja kłopot z mysleniem.

    • 2 0

  • polaki budujcie wielkie i silne Niemcy

    Dlatego tez polaki kupujcie zlom Niemiecki za duza cene

    • 2 1

  • W Gdansku wszystko gnije

    Juz drogowcy sypia tony blota i zgnilizny na ulice i drogi

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane