• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?

Krzysztof Koprowski
16 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł. Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.



Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł. Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).

Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.

- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.

Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Czy kolejne tramwaje typu N8C powinny być modernizowane?

- W obecnej sytuacji będziemy gotowi, by wziąć udział w zakupie kolejnych używanych tramwajów poprzez licytację. Jesteśmy zdeterminowani, by takie pojazdy kupić, a następnie zmodernizować je w podobny sposób, jak te z Dortmundu - dodaje Wojtkiewicz.

Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.

- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.

Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.

- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.

Miejsca

Opinie (389) 4 zablokowane

  • Chciałbym, aby w Gdyni też były nowe autobusy

    U nas w Gdyni większość autobusów to używane szroty sprowadzone zza granicy :( Powinni kupić fabrycznie nowe pojazdy, mogą być nawet solarisy.

    • 4 3

  • I suggest: widzialem tramwaje w Magnitogorsku (1)

    na pewno bylyby tansze

    • 3 1

    • zgadza się złom to złom

      • 2 0

  • Bo

    Myśmy wojnę wygrali a oni ją przegrali

    • 2 1

  • BRAWO " PESA " BYDGOSZCZ

    Wasze tramwaje są ozdobą gdańska

    • 6 3

  • Dwulatek, kupiony w Polsce od nówki - kolego M. Niemiec go budował i za nim nie biegał na granicę. Ty chyba kochasz BMW (Biedny Mierny, ale Wierny)nie mylić z tym z Monachium.

    • 1 1

  • Sonda jest tendencyjna. Brakuje pytania: czy wolisz by zakupić stare ramwaje, czy wolisz mniej a nowe PESA? (2)

    • 8 0

    • Zgadzam się lepiej mniej Sweng niż więcej złomu do remontu. A 105 powoli złomować bo strasznie hałasują i są zimne, a latem (1)

      • 1 1

      • PESA jest ozdobą naszego pięknego Gdańska nie tylko w oczach turystów.

        • 5 1

  • Znowu szwabskie szroty Budyń kupuje

    Zamiast kupować polskie Pesy lub remontować i modernizować polskie szroty żeby polski przemysł sie rozwijał to budyń szwabski cyc wspiera szwabów i kupuje u nich za ciężką kasę szroty.Juz od dawna że Budyń i Peło to szwabska V kolumna i odtwarzaja Frei Stadt Danzig

    • 5 2

  • Ale zbiorowe "patriotyczne" ujadanie (4)

    Ale się obudziła "antyniemieckość".
    Prawie jak u Bezzębnego Prezesa Prawych i Smrodliwych.
    Połowa blachosmrodów jeżdżących po polskich drogach to złom sprowadzany zza Odry.
    Często nawet kilkunastoletni.
    Ale jak chodzi o kilkanaście tramwajów - to jazgot, wycie.
    I jestem zupełnie przekonany, że większość tych piszących bzdury antyniemieckich patridiotów jeździ blachosmrodami zza Odry.
    GWE, GKA, GKS, GST, GTC, GLE itd.
    A teraz - ujadać dalej.

    • 4 10

    • musisz o tym porozmawiać... z psychiatrą bo mama biła.

      • 4 3

    • Durny posrańcu (2)

      Na dzień dobry 300 mln ECS, 90 mln Teatr Szekspirowski, blisko miliard stadion w Letnicy, kolejny miliard PKM i wiele, wiele innych a na otarcie łez dla mieszkańców ciężko harujących i płacących podatki w odróżnieniu od darmozjadów z UM, UW, Urzędu Marszałkowskiego, Rady Miasta i innych poszczególnych jemioł, daje się w zamian STARE GUANIANE SZROTY które winny pójść na złom i wmawia się że tak jest najlepiej.
      Bądź durniem i kretynem do końca.
      To nie ma nic wspólnego ani z Kaczorem, ani Rydzykiem, ani Millerem, ani z kimkolwiek ale z zwykłym poczuciem że się jest robionym w WAŁA !!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 5 2

      • Biedny katoliku - zabrakło dla ciebie na winówki? (1)

        Czy już na dyktę przeszedłeś?
        O czym ty piszesz?
        Pomyślałeś?
        A jak cię robią w wała to pomyśl - dlaczego?
        "Widocznie jestem jełopem".

        • 1 6

        • Rozumiem że twoją jedyną wiara jest kradzież i wtedy jest GIT.

          • 2 0

  • Tramwaje to powinno się likwidować anie kupować czy stare czy nowe... (1)

    Budowa torowisk i zakup taboru jest droga. Zabierają też miejsce na nitki dodatkowej jezdni dla autobusów i samochodów. Przez co tworzą się korki.... Na godzinę torowiskiem zmienionym w jezdnie przejedzie więcej samochodów i autobusów niż pasażerów w tramwaju...

    • 5 7

    • odezwał się posiadacz blachosmroda

      • 1 2

  • kraj biedny, lud biedny to i kupuje i jeździ wieśwagenami 20 letnimi

    chociaż miałem Golfa II TD, człek opał lał, czasem cos zrobił przy nim a 0n jeździł, śmigał i nie pluł się. Teraz nowsze auto, ładniejsze, ... ale a to a tamto zepsuje się i koszty utrzymania większe. Postaw się, nie zastaw się czasem NAS więcej kosztuje. Może warto niestety w biedzie kupić w miarę stare ale jare i też będące zapleczem części do istniejących. Wstawić sprawdzoną elektronikę sterującą i będą śmigać jeszcze. Nie łudźmi się, w POlsce nigdy nie będzie lepiej. A BUDYŃ? NIe kolesiem moim nie jestem, nigdy na francę nie głosowałem i z chęcią do Czarnobyla wysłał GO

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane